een vraag over de maat van een paddock voor 1 paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:23

Volgens mij vergeten een hoop hier dat een rijbak vaak ook maar 20x40 is. Kijk vervolgens naar de afmeting van een longeercircel, kom je op 18 meter doorsnee. Hier kan een paard makkelijk rond draven en galloperen. Naar mijn mening zou dit de minimale afmeting moeten zijn.

TurdusMerula

Re: een vraag over de maat van een paddock voor 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:26

Ik denk dat als paarden wat meer gewend zijn om samen te staan, ook als ze jong zijn, er juist minder ongelukken zouden gebeuren. Ze zijn dan een stuk socialer. :)

En Anne, ik vind zelf juist vrij bewegen belangrijk, dus niet alleen tijdens rijden of longeren of iets dergelijks. Moet zeggen dat paard in de paddock ook zo een sprintjes trekt en gekke sprongen maakt dat ik dan blij ben dat ik er niet op zit. :+
Als ik wil dat ie zich lekker uitleeft onder de man ga ik ook niet in de bak rijden, dan pak ik een flink stuk rechtdoor. :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:29

Kaja schreef:
little_king schreef:
Als jong paard hebben ze ook zonder schade in koppel gelopen, pas toen mensen de potentie zagen mag het niet meer.
Bij elk paard is een maatje te vinden zonder ongelukken.
Maar dat wil de mens niet, daar zit in het hele topic het probleem.

Te duur, te ver reizen, te duur paard, te (vul maar in)

Ik vul helemaal niets in, zolang jij de realiteit verliest in de utopie waarin je leeft :)

Wat jij utopie noemt is bij vele gewone werkelijkheid.
Verlies dat niet uit het oog.

Ook bij dure paarden.
Ik ken diverse sport stallen waar de paarden dagelijks buiten komen.
Juist ruim, zodat ze niet scherp hoeven te wenden en ook de kans op in de omheining rollen verkleind word.
Met bescherming.
Altijd met een ander paard.
Sommige met andere sportpaarden omdat het klikt, andere met brave pony's die ze er voor hebben.
Dat is niet de hele dag omdat er veel gewisseld wordt, maar wel elke dag enkele uren.

Dus net wat de mens er voor over heeft en vooral wat die mens belangrijk vindt.
Teveel mensen die het belang van soortgenoten en echte beweging niet waarderen op waarde die het wel heeft.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:30

Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel. Ik zeg niet dat ze moet longeren, maar dat in mijn ogen de ruimte per paard minimaal díe van een longeercircel moet hebben. Als vergelijking dus. Natuurlijk is groter in dit opzicht altijd beter. Alleen zoals TS aangaf is dat juist het probleem.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:33

Dat ben ik met je eens Anne.
Ik denk dat rond die 20 x 20 wel een minimale grootte moet zijn.

Draaf eens een volte 10 meter, dat is niet groot, galoppeer die volte nu eens?
Laat staan dat je dat nog eens halveert?
1 normale galop pas is 3 tot 3,5 meter.
Sprintje trekken kan echt niet bij 10 bij 10 en al helemaal niet als het nog kleiner is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:42

3.5 mtr breed zou ik doodeng vinden. Als hij gaat rollen zit hij zo in de rand van de "paddock".
Beter iets dan niets gaat voor mij niet op als de situatie gevaarlijk wordt.
Verder vind ik buiten staan, zonder te kunnen rennen ook echt geen pluspunt. Zet hem liever op stal met het raam open. Kan hij heerlijk naar buiten kijken en de frisse lucht snuiven, stro en hooi smikkelen...
Stal van mijn paard is 5 bij 3 en ik zou 5 bij 5 echt veel te klein vinden om als paddock door te moeten gaan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:56

little_king schreef:
Wat jij utopie noemt is bij vele gewone werkelijkheid.
Verlies dat niet uit het oog.

Ook bij dure paarden.
Ik ken diverse sport stallen waar de paarden dagelijks buiten komen.
Juist ruim, zodat ze niet scherp hoeven te wenden en ook de kans op in de omheining rollen verkleind word.
Met bescherming.
Altijd met een ander paard.
Sommige met andere sportpaarden omdat het klikt, andere met brave pony's die ze er voor hebben.
Dat is niet de hele dag omdat er veel gewisseld wordt, maar wel elke dag enkele uren.

Dus net wat de mens er voor over heeft en vooral wat die mens belangrijk vindt.
Teveel mensen die het belang van soortgenoten en echte beweging niet waarderen op waarde die het wel heeft.

Je gaat het nu op een andere boeg gooien, daardoor krijgt het gesprek een andere wending.
Daarom haal ik nogmaals het voorbeeld wat Fokfanaat aan. Let wel ik heb niets met noch tegen haar situatie.
Maar zij heeft een pony en twee paarden. Toevalligerwijs klikt dit aardig zodat zij ze op een stuk kan houden van 40 x 7. Maar stel nu dat het niet klikt? Dáár hebben we het over!
Wat is er dus per paard nodig? Waar eindigt voor het gemiddelde paard de realiteit en begint jou utopie?
Dat is toch ook de vraag van TS?

De realiteit laat ook zien dat niet elk paard met een ander paard op kan schieten en dat niet elke particulier een geschikt maatje kan vinden, laat staan veroorloven. Je hebt ook paarden die niet stoppen met spelen en ravotten. Paarden die dekens stuk maken en ga zo maar door.

Nogmaals het draait om het management.
Het station van het paard zo natuurlijk mogelijk houden zijn we allemaal al gepasseerd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:59

Citaat:
De realiteit laat ook zien dat niet elk paard met een ander paard op kan schieten en dat niet elke particulier een geschikt maatje kan vinden, laat staan veroorloven. Je hebt ook paarden die niet stoppen met spelen en ravotten. Paarden die dekens stuk maken en ga zo maar door.

Nogmaals het draait om het management.
Het station van het paard zo natuurlijk mogelijk houden zijn we allemaal al gepasseerd.

Ik snap dit niet?
Als paarden niet stoppen met spelen en ravotten dan hebben ze dat toch nodig. :)

En van je laatste zin begrijp ik helemaal niets?! Wat bedoel je daar precies mee?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:04

@kaja
Als het paard niet bij een ander kan dan vind ik de eigenaar verplicht een ruime paddock te realiseren.
En dan kom ik uit bij 20 bij 20 of 10 bij 40.
Een halve rijbaan dus zo ongeveer.
Zodat het paard ook echt kan bewegen.
10 bij 10 en kleiner is buiten staan en een frisse neus hebben, maar dat is naar mijn idee dan ook alles.

En dan kom ik uit bij deze zin waar ik het mee eens ben.
Citaat:
Ik denk dat als paarden wat meer gewend zijn om samen te staan, ook als ze jong zijn, er juist minder ongelukken zouden gebeuren. Ze zijn dan een stuk socialer.

Daar ligt denk ik dan vaak de oorsprong van het probleem.
Mensen houden een paard alleen en als ze die dan ineens samen gaan zetten wordt het moeilijk.
Zeker als de ruimte dan te klein is zodat paarden elkaar niet kunnen ontwijken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:24

little_king schreef:
@kaja

En dan kom ik uit bij 20 bij 20 of 10 bij 40.
Een halve rijbaan dus zo ongeveer.
Zodat het paard ook echt kan bewegen.
10 bij 10 en kleiner is buiten staan en een frisse neus hebben, maar dat is naar mijn idee dan ook alles.

Nu is de vraag van TS beantwoord.

De discussie die sommige hier voeren, al dan niet met narcistische trekken, woedt al jaren.
Die is hier niet op zijn plaats. Iets kan altijd beter, maar ook slechter. Als je de ene zijde niet wil bekijken, moet je ook wegblijven van de andere. Of open staan voor elke andere situatie en/of mening :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:26

er wordt toch om ervaringen en meningen gevraagd

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:28

WendyLady schreef:
Klopt heb je gelijk in maar ik echt geen andere oplossing :-(, ze lopen elkaar inderdaad in de weg de hele ruimte is 21 bij 21 meter en moeten dus 12 paarden komen.

Dat is krap aan genoeg voor 4 paarden. Reken minimaal 100 vierkante meter per paard.

Ik zou 3 groepjes van 4 maken. En dan rouleren. Misschien is er een bak waar je ook een groepje in kwijt kan?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:40

fokfanaat schreef:

Ja en als we dan een situatie voorleggen waarin paarden niet bij elkaar kunnen staan om wat voor reden dan ook dan word er gezegd bij elkaar zetten :?
Dan kom je weer op die eindeloze discussie.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik heb pony's staan die als maatje dienen. Niet meer en niet minder.
Maar dat is niet overal zo. Een pony als maatje is ook een opvreter, kost ook geld. Dat is niet voor iedereen haalbaar.

Toch is het glas bij mij halfvol in tegenstelling tot sommige anderen hier. Het is beter dan niets of een uurtje.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:17

Beter in een kleine paddock naar buiten, dan helemaal niet buiten of maar een uurtje, wat op veel stallen gebeurt.
Ik weet dat op de stal waar mijn paard in de opfok staat de paddocks voor 1 volwassen paard 8 x 10 zijn.
Ik zou juist meer moeite hebben met dat mijn paard alleen zou staan, maar ze kunnen dan wel neuzen toch?!
Als ik het goed begrijp gaat het grootste gedeelte van de paarden wel goed samen?
Dan zou ik de paarden die wel goed met elkaar gaan niet alleen gaan zetten. Je moet het aantal paarden natuurlijk wel aanpassen naar de grote van de paddock. Je hoeft ook niet alle paddocks even groot te maken he, je zou bijvoorbeeld ook een kleine kunnen maken waar probleem paarden appart kunnen staan.

Met 21x21 voor 12 paarden heb je echt wel goede opties hoor:
Gelijke inhoud, maar andere vorm;
2 paddocks van 10,5 x 14 en 1 van 21 x 7, dan 2 paarden per paddock, misschien dat 3 ook nog goed gaat en dan wisselen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:05

Kaja schreef:
fokfanaat schreef:

Ja en als we dan een situatie voorleggen waarin paarden niet bij elkaar kunnen staan om wat voor reden dan ook dan word er gezegd bij elkaar zetten :?
Dan kom je weer op die eindeloze discussie.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik heb pony's staan die als maatje dienen. Niet meer en niet minder.
Maar dat is niet overal zo. Een pony als maatje is ook een opvreter, kost ook geld. Dat is niet voor iedereen haalbaar.

Toch is het glas bij mij halfvol in tegenstelling tot sommige anderen hier. Het is beter dan niets of een uurtje.

Als goede huisvesting niet haalbaar is zul je daarin moeten investeren.

Omdat er in Nederland geen regels zijn voor de huisvesting van paarden zie je ook te veel paard onvriendelijke manieren.
Dat is van de hele dag op stal of een flut paddockje wat de eigenschappen heeft van een grote stal.
Tot 24 uur in een modderige wei.
Alles mag en bij alles wordt erbij gehaald, maar dat is nog slechter.
En dan ineens is het goed bij veel paardenhouders.

Wanneer gaan we zeggen, dat is beter en dat wil ik ook. Ipv dat is slechter dus die van mij heeft het goed?
Overal worden smoezen voor verzonnen.
Hij kan niet bij een ander, terwijl van veulen tot zijn 3 dat geen probleem was wordt vergeten.
Het is te duur, ja niemand die ooit zegt dat paarden houden goedkoop is.
Het is te ver weg, ja je moet wat over hebben voor het paard wat je zelf besloten hebt te kopen.

Het wordt tijd voor een grote mentaliteitsverandering als het om paarden houden gaat.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:17

little_king schreef:
...

Ja, ja nu weten we het wel. JIJ bent de BESTE!
Get a grip :=

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:22

TS, is het inderdaad niet mogelijk om een deel van de weide(s) op te offeren? Dan hebben ze zomers iets minder gras, maar 's winters wel meer ruimte :j Als je dan niet meer genoeg gras hebt, voer je hooi bij, doe je desnoods de stalprijs 5,- omhoog.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:34

Kaja, het lijkt mij niet nodig om persoonlijk te worden. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:38

En het is ook niet nodig om off topic te gaan. Laten we ons richten op de vraag in de OP :Y)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:42

Koper schreef:
En het is ook niet nodig om off topic te gaan. Laten we ons richten op de vraag in de OP :Y)

Precies.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:25

Mijne staat hele dagen, met mijn pony, in een paddock van 6.5x16 ongeveer. Van sochtends vroeg, tot savonds laat. Naar mijn idee veel fijner dan een stal, al is het geen vervanging van beweging omdat ze er niet uit hun dak kunnen gaan, echt benen kunnen strekken. Ze kunnen wel rollen als ze willen.

In een paddock gooien, welke grootte dan ook, zonder voer vind ik sowieso niets, dan zet ik e liever in een stal dan toch, en slechts en paar uur buiten. Mijne hebben echter onbeperkt hooi tot hun beschikking in die paddock en ik vind het ideaal. Groter zou idealer ijn, dat is er niet, maar ik heb het idee dat ze wel tevreden zijn. Beetje buurten, vooral eten, beetje rondlopen en iig lekker in de frisse lucht staan. Het is altijd nog groter dan een 3x3 stal.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:07

Het is voor sommige offtopic omdat het niet in hun straatje past.
De oplossingen die de Ts oppert zijn naar mijn idee geen oplossingen.
En dat is wat ik schrijf, dus geheel ontopic.
En daarmee ben ik niet de beste, maar wil ik wel het beste voor mijn paard.
En ik als verantwoordelijke voor hem zorg daarvoor. Dat is een eigenaar zijn plicht.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:04

Voor mijn shet ( en in de toekomst komt daar een welshje bij van 1.20 ) heb ik een verharde betegelde paddock van ongeveer 65 m².
Dit wordt een uitloop in hun stal van 3x7 zodat ze zelf kunnen kiezen.

Ik woon in de buurt van Rotterdam en Den Haag en veel ruimte in de winter is hier schaars.
Bij ons staan ze ongeveer 9/10 maanden per jaar op het land ( overdag ) .

Natuurlijk zou t nog lekkerder zijn als echt zouden kunnen rennen en rollen en weet ik wat, maar ze krijgen onbeperkt hooi, en iedere dag kan ze lekker haar benen strekken dmv beweging en ze staat nog 4 x per week zo'n drie uur per keer in een grote bak met een twee jarige.

Ik vind dat ik t best leuk voor elkaar heb zo...

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:26

Hier staan ze met 2 op zo'n goede 200m2.. niet ideaal maar groter kon niet. Heb ze speciaal aan huis gezet in de winter in deze paddock aangezien hier in de omgeving niets, maar dan ook echt niets te vinden is met hele dag weidegang / grote paddock. (er zijn wel stallen waar ze uurtje in de piste mogen maar dat is het ook niet)
Qua grootte dus helemaal niet ideaal, maar wel al veel beter dan 23u op stal..
Ze hebben 2 stallen van 3.5x3.5 en een afdak hiervoor zodat ze steeds binnen en buiten kunnen wanneer ze maar willen! :)