Druk leven en eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Re: Druk leven en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:56

Ik werk fulltime, heb 4 pony's en een vriend op 200 km afstand.

Mijn dagen zien er als volgt uit;

Ik begin om 8 uur met werk, ben dan om half 5 vrij. Dan doe ik de pony's (4 stuks) en ben ik rond 7 uur/half 8 klaar. Eventjes boodschappen doen en dan koken, huis opruimen/stofzuigen (ook in het bezit van 3 katten) en dan nog een uurtje op de bank voordat ik naar bed ga.

De weekenden wisselen voor mij dus tussen Venlo en mijn woonplaats. Als we hier zijn dan gaat vriendlief mee naar de pony's, het grote geluk is dat hij ook rijdt. Ik sta niet op een stal dus we moeten zelf 's ochtends en 's middags/avond voeren.
Ben ik daar heb ik een paar top verzorgsters die het voeren en beweging geven overnemen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 09:32

Nope vriendlief heeft eigenlijk nog nooit gemoppert dat paard veel tijd in beslag neemt.. Of dat ik zovaak daar ben. Ik ben er elke dag.
Hij weet hoe belangrijk mn paard voor mij is.

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 09:48

Leuk om dit te lezen. Dit voorjaar eindelijk weer een eigen paard en eigenlijk vind ik dat ik ondanks fulltime baan(met onregelmatige uren en weekenden), fulltime wo studie en huishouden veel tijd over heb. Het is ook maar waar je,je prioriteiten legt. Een hele avond op de bank, aan het internetten of bij je paard, Kost evenveel tijd.

fabio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 09:50

ik werk en heb een zoontje, ik ga altijd savonds naar mijn paard als mijn zoontje op bed ligt dan ben ik meestal rond kwart over 10 weer thuis, in het weekend ga ik wel overdag.
Ik werk niet fulltime dus ik kan het huishouden ook doordeweeks doen.
Mijn paard staat volpension en ik vind dit ideaal anders zou ik het behoorlijk pittig vinden.
Doordeweeks heb ik weinig tijd voor vrienden dan gaat al mn tijd naar mijn paard maar in het weekend kan ik wel met vrienden afspreken of iets leuks doen met mijn man.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 09:58

Ik werk fulltime, volg een werken/leren traject dus naast 40 uur werk ook nog minimaal 10 uur zelfstudie per week.

Mijn doordeweekse dagen:

06.30 eruit
07.30 op de fiets naar het werk
08.00 beginnen met werken
16.30 klaar met werk
16.45 op de fiets naar stal (7 km enkele reis)
17.15 op stal, dan uitmesten, klusjes doen, pony poetsen (rijden alleen indien ik tijd heb)
19.00-19.30 thuis (nadat ik weer 7 km terug heb gefietst)

En dan nog koken, wasjes draaien, afwassen, boodschappen doen.... evt nog iets voor school doen.

Ik doe overigens de meeste school dingen in het weekend. Mij kan je opvegen na het avondeten.

Ik ga eigenlijk altijd wel minimaal 6 dagen per week naar stal.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:02

Ik werk 36 uur, waarvan 1 dag school. onregelmatige diensten (dus ook weekenden), woon sinds kort samen (huishouden, eten koken, vriendje die ook nog aandacht wil :+ )

Wanneer ik dagdienst heb werk ik van 7 tot half 4, waarna ik gelijk door ga naar stal. paard poetsen, rijden en uitmesten. dan ben ik rond 6 uur thuis, eten koken, was draaien, huiswerk maken.
Dit is net zo wanneer ik op school zit, direct erna naar stal.

Wanneer ik avonddienst heb sta ik vroeg op, doe ik eerst mijn paard en wat huishouden en ga rond half 3 naar mijn werk.
Tja en als ik nachtdienst heb doe ik mijn paard gewoon wanneer ik wakker ben :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:11

Bij een normale fulltime baan en geen kinderen zie ik geen enkel probleem. Ik zie dat meer als een standaard leven (hoe moet je dat vreetmonster anders betalen :+ ).

Ik kom momenteel wel wat minder bij mijn beestje aangezien ik naast mijn 42 uur contract nog een eigen bedrijfje heb. Maar aangezien paard in een open groeps stalling staat voel ik me daar niet zo schuldig om.

Als je kinderen hebt lijkt het me echt super moeilijk (geen ervaring). Ook als je een baan hebt waar je continue op zakenreis bent of naast je 8-9 uur werken nog 1,5 uur in de auto moet zitten bijvoorbeeld.
Maar ik het laatste geval zou ik sowieso gewoon verhuizen. Echte Workaholics moeten zich wellicht ook even achter de oren krabben. Mijn baas werkt standaard minimaal 12 uur per dag. Dan wordt een paard misschien niet te doen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-02-13 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:20

Ik heb nu 1 paard op een pensionstal staan wat 10 minuten rijden is, en sinds vorige week nog een bijrijdpaard op een andere stal staan waar ik toch wel 20 minuten voor in de auto zit. Daarbij nog 2 honden, een huis vol dieren, een eigen zaak, boekhouding die erbij komt, en dan ook nog hondensporten en zelf nog zweten in de sportschool. Straks heb ik 2 eigen paarden.

Sta dus smorgens rond half 8/8 uur op
Dan of naar het werk of ricting de computer om de boekhouding te doen.
Als ik niet aan het werk ben, dan gaat rond 1 uur de computer uit en rijd ik naar stal.
Bij thuiskomst worden de honden in de auto gezet en rijd ik naar het bos,
Om vervolgens na het eten of naar de sportschool te gaan of naar de hondenclub te gaan.

Mocht ik een hele dag moeten werken, gaat ik na het werk direct door naar stal, en vaak daarna nog naar de sportschool

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:26

Ik start om 5.45 uur 's morgens. dan ga ik een 45 minuten met de hond wandelen (gelukkig niet bang in het donker en ik heb een grote hond bij me). 6.45 ontbijten en om 7.00 uur deur openen voor de thuiszorg, voor mijn vader. Hond eten geven, mijn vader van ontbijt voorzien en douchen en om 7.50 naar mijn werk. Onregelmatige werktijden, maar ongeveer tot 17.00 zit ik op mijn werk. Soms wat eerder klaar, dan wat later. Ben docent. 4 dagen in de week ga ik na mijn werk naar mijn paarden, maar ik moet zorgen dat ik tussen 18.00 en 19.00 thuis ben om mijn vader van avondeten te voorzien en ik zelf heb dan ook wel honger. Daarna nog 2 keer met de hond eruit en waarschijnlijk nog wat lopen met mijn vader in huis (hij heeft een cva gehad en is halfzijdig verlamd geweest). En ik moet proberen om rond 21.30 weer naar bed te gaan, want de dag erna gaat de wekker weer vroeg. Kan ik veel doen met mijn 2 paardjes. Op dit moment niet, aangezien het vroeg donker is en ik ook op tijd weer thuis moet zijn. Voorheen had ik ook nog 2 paarden bij mijn vader staan, maar deze zijn helaas niet meer in leven, dus die zorg heb ik nu niet meer.
Maar ik verwacht dat mijn leven er over een half jaar er anders uitziet aangezien ik een eigen woning wil hebben en mijn vader dusdanig goed is opgeknapt dat hij ook alleen kan gaan wonen.
Druk leven, weinig tijd voor jezelf, maar ja that's live. En ik denk altijd maar weer. Er zijn mensen die het heel wat slechter hebben dan ik, dus ik mag niet zeuren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:35

Wow Laureentje, dat vind ik wel een druk (en verantwoordelijk) leven hoor.
Kun je niet iets combineren, zoals de hond naast je paard mee laten lopen op een buitenrit bijvoorbeeld?

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:39

dat zou fijn zijn, maar mijn paarden staan dicht bij mijn werk en helaas is dat niet dicht bij waar ik woon. Komt daarbij dat in het bos waar ik rij niet zo een fijne boswachter is en officieel mogen honden daar niet los lopen, ook niet naast je paard. nu doe ik het stiekem wel , zeker in het weekend, maar door de weeks is dat moeilijk voor elkaar te krijgen.

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:26

Elk mens is anders, wat een ene druk vind, stelt voor de ander niks voor. Ik zou proberen eerst een lease/verzorg paard (desnoods 2 verschillende) te zoeken om uit te proberen of het haalbaar is.
Vraag je ook af wie je paard gaat doen als jij ziek wordt (niet elke pensionstal zorgt dan dat je paard uit zijn stal komt).
Ik heb 2 paarden, en meerdere huisdieren en "ingewikkeld" leven, maar ik zou niet meer zonder mijn paardjes kunnen. (Als je meer wilt weten moet je me maar even een pbtje sturen).

elodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:51

ik zou 's ochtends voor je gaat gaan werken ff langs wippen zodat hij je toch heeft gezien en 's avonds kan je bijvoorbeeld je hond meenemen allebei aandacht en je hond al uitgelaten

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:03

Wat een drukke schema's....! :=

Ik denk dat het veel uitmaakt of je vol-pension staat (en dus niet elke dag heen MOET), maar ook het karakter van je paardje.
Die van mij is bijvoorbeeld opstappen en wegrijden (al staat ie een maand stil..). Maar met een jong paard zit je wel meer aan een trainings-schema vast lijkt me....

Zelf werk ik 36 uur, 6 uur wekker, half 8 beginnen, rond half 5 ben ik weer thuis. De vrijdagmiddag ben ik vrij.
Vriend werkt in een supermarkt en haalt de meeste boodschappen.
Stal is een half uur met de auto (enkele reis....)
Ik ga zo'n 3 of 4 keer per week naar stal (volpension). Niet echt op vaste dagen... ligt ook aan het weerbericht want we hebben een buitenbak.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:10

Mijn 'schema' ziet er zo uit

06:45 opstaan
08:15 naar werk
17:15 thuis
17:30 eten koken/eten/opruimen/wasje doen
19:00 paard (hond gaat meestal mee)
21:30 thuis
Nog even opruimen, hond uitlaten, slapen, effe zitten
23:30 slapen

Maandags meer vrij, maar dan probeer ik dingen als Tandarts, huisarts, regel dingen, kapper, nagels etc te plannen.
Zaterdag en zondag vaak huishouden, sociale contacten zoals feestjes etc, wat extra tijd voor de hond en elkaar, beetje uitslapen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:56

Ik vind het heel zwaar, maar dat komt omdat mijn paard (volpension) alleen van stal komt als ik haar er uit haal. Dit zorgt ervoor dat ik (in de winter) altijd het gevoel heb dat ze te weinig buiten komt. Ik kan haar wel buiten zetten maar dat is voor één of twee uurtjes en dan mag je niet het terrein af. Van mei tot oktober is het de bedoeling dat ze hele dagen op de wei staat dus dat geeft veel meer rust.
Ik werk verder 32 uur en heb twee honden, waarvan 1 jonge herder die heel veel aandacht en beweging nodig heeft.
Mijn vriend vindt het niet altijd leuk dat ik zoveel naar mijn paard ga, maar hij heeft er ook respect voor dat ik mijn best doe om haar nog zoveel mogelijk tijd van stal te halen, binnen de mogelijkheden die de wintermaanden mij bieden. Ik rijd in principe 7 dagen per week (afgezien van een enkele keer losgooien of longeren). Als mijn paard hele dagen buiten zou kunnen staan zou ik ook makkelijker een keer niet kunnen rijden, maar nu heeft ze die beweging heel hard nodig.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:59

Ik werk 20 uur en heb een gezin van drie kinderen. Paardlief staat in (vol)pension. Als ik niet wil hoef ik er niet eens naar toe, paard krijgt alles wat ze nodig heeft.
Ik ben er zo'n vier keer in de week te vinden, maar als ik andere activiteiten heb sla ik wel eens over, ik kan me niet in tweeen spitsen!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:29

Ik heb na 30 jaar eigen paarden in het afgelopen najaar mijn laatste fjord verkocht. Nu alleen nog maar 2 shetjes.

Ben in 1 jaar tijd moeder geworden van 2 kinderen. Een zoontje met een behoorlijke rugzak en in juli 2012 bevallen van mijn 2e. Heb behoorlijk bekkeninstabiliteit gekregen wat nu weer wat beter gaat.

Ik werk 20 uur in de zorg, alleen nachtdiensten, maar dat zijn 2 a 3 nachten per week. Plus dus 2 kleine kids (jongste 7 maanden en oudste bijna 4). Oudste veel in het ziekenhuis wegens operaties ed.

Kreeg het niet meer gecombineerd. Daarbij vond k dat ik het niet kon maken om al mijn geld in mijn paarden te steken nu we 2 jonge kids hebben mogen krijgen.

Wel hoop ik dat als dd jongste op school zit ik weer voor een fjord kan gaan kijken. Maar dat duurt nog 4 jaar.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:41

ik heb "de paarden" ook pas weer opgepakt toen mijn kids al wat ouder waren. De oudste is nu 20, de middelste 16 en de jongste 11. Ik ben pas sinds twee jaar weer begonnen.....
Met kleine kinderen, en zeker kinderen die extra zorg nodig hebben, lijkt het mij ook lastig combineren. Komt misschien wel weer!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:30

Max: precies. Het gaat gewoonweg niet. Ze staan ook aan huis bij mijn ouders (shetjes nu) en moest ook meerdere malen per dag er heen (meerdere, 2 keer in elk geval).

Ik krijg het met de tijd en financieen niet geregeld. Gaat wel, maar voelde me schuldig tov alle partijen (weinig tijd voor mijn fjord, of weer de kids even bij oma laten om met paard te werken ook al staan ze aan huis bij mijn ouders en kon ik kids altijd daar 'parkeren'). Als ik dan bv niet naar de paarden kon, moesten mijn ouders de zorg voor de paarden doen. En als ik er wel was, hadden ze de kids (vonden ze wel leuk hoor haha). Daarbij kon ik door mijn erge BI (bekkeninstabiliteit) niet mesten en was mijn pa dagelijks met de mest aan het sjouwen...

Onze oudste heeft een berg zaken die behandelingen en operaties moet ondergaan en dus veel zorg en extra aandacht nodig heeft. En de jongste wil ik gewoon bij me hebben, nog zo jong .

Hoop dat ik over een aantal jaar weer mijn hobby kan oppakken. Wie weet lukt dat. We zullen zien.
Mijn kinderen komen op de eerste plaats .

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:33

Mis het wel flink op zijn tijd hoor, dat echt wel.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:50

Ik werk op het moment fulltime. Heb twee kinderen en 3 paarden aan huis. Eind maart loopt mijn contract af.
Ik wil dan eigenlijk op zoek naar een baan van 20 uur per week zodat alles dan wat beter te combineren is.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:58

Hier ook gezellige drukte! 3 paarden aan huis, ik werk 32 uur in 4 dagen, 2 kinderen en net ook nog een wo studie afgerond.
5.45 opstaan, voeren en uitmesten, slowfeeders klaarzetten
7.00 ontbijten, iedereen gaat naar werk/school, voor ik weg ga, de paarden naar buiten
Ik kom tussen 16 en 18 uur thuis, paarden voeren en mest weghalen
Rond 18 uur eten en jongste van en naar sport brengen
's avonds: rijden, verzorgen, stallen/wei doen.

Op mijn vrije dag gaat het allemaal wat relaxter, heerlijk is dat. Mijn kinderen zijn 12 en 14 en redden zichzelf, dat scheelt een stuk! In de weekenden zijn we vaak druk met de sport van de oudste, maar kan ik ook altijd wel rijden. Ik rijd zo'n vier keer per week, de andere dagen bijv een kwartiertje aan de hand werken. Heerlijk dat ik nu niet meer hoef te studeren, voor mijn gevoel heb ik tijd over, haha!
Manlief helpt graag mee, en bemoeit zich met de (intensieve) sport van de oudste. Druk? Ja! Maar ik zou het niet willen missen! En hoewel het wekkertje vroeg gaat, geniet ik zo als ik in dat vroege uurtje sta uit te mesten, onder het rustgevende en tevreden geluid van de etende paarden! :j

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:05

Hier ook redelijk druk met 1 paard en twee pony's aan huis.
Mijn schema scheelt naargelang het winter of zomer is, dus of het licht is of donker. Heb enkel een stuk weide om in te rijden of de straat.

6u: opstaan, klaarmaken
6u40: paarden hooi geven, eventueel water als het vriest (anders automatische drinkbak)
7u: vertrek naar werk
8u30-16u30: werk
16u30-18u naar huis (je ziet, ik verlies veel tijd van en naar het werk)
18u-19u: lopen/zwemmen of paarden (uitmesten, eten geven, beetje aandacht geven), wanneer ik ga lopen doet mijn man dit :)
19u: douchen, eten maken, huishouden

In het weekend verbouwen we verder aan ons huis en is er het huishouden, sociale aangelegenheden maar heb ik ook meer tijd om uit te mesten, klusjes te doen, een keertje wandelen.

In de zomer ga ik niet lopen/zwemmen maar rijd ik met mn paard.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 16:15

Verbazend wel wat voor drukke schema's mensen hebben. Dacht dat ik het al druk had nu nog zonder eigen paard.

6.30 wekker
7.15 naar werk rijden
8.30 op werk
17.30 naar huis rijden
18.45 thuis
Honden uitlaten en koken (afhankelijk van wie van ons 2 eerder thuis is)en dan 19.30 ongeveer aan tafel.
Daarna heb ik dus in principe tijd voor mijn toekomstig paard.