connie64 schreef:hotchocolat, 600 euro per jaar voor 3 paarden/ponys per jaar?
baaltje van ong 20 kilo kost zeg 3 euro dus je praat over 200 baaltjes.
Is dus nog geen halve baal van 10 kilo per dag voor 3 paarden/ponys?
Ik geef mijn 2 ponys 25 kilo hooi per dag a 3 euro per baal.'
Ben nu dus per maand al ong 30 (dagen)x 3 =90 euro per maand kwijt aan alleen hooi.
Verder lees ik 300 euro voor krachtvoer.
Laten we zeggen 15 kilo voer voor 15 euro.
Is dus 20 zakken per jaar voor 3 ponys/paarden.
Verreken je je nu niet een beetje?
Ik zie meerdere mensen rekensommen maken over hooi..iedereen heeft t er altijd over dat ze hun paarden onbeperkt hooi geven maar als ik de bedragen dan lees denk ik er klopt iets niet.
Ik kan t ook mis hebben hoor,dus vertel!!
Kleine balen waren 2,30 (geloof ik) stro 1,10 of 1,20 Ik heb ook nog grote balen liggen. Ik voer ongeveer 8-10 kg per paard per dag. Er loop ook een shet bij en die moet rondkomen met wat er tussendoor te halen valt (in de avond krijgt hij wel zijn hooinet).
Er vanuit gaande dat ze vanaf oktober t/m maart niet meer op het land komen Heb ik 6 maanden x30 dagen zijn totaal 180 hooidagen x10kg 1800kg per paard delen door 20 kg per baaltje kom ik uit op 90 baaltjes per winterseisoen Dit komt dus op 207 euro x2 (shet scharreld) is 414 euro aan hooi.
Met de grote balen doe ik ongeveer een maand.
Shet krijgt een handje Vito, het veulen een schep Marstall Föhlen en de ander een schep Vito (kleine scheppen) Ik doe ongeveer 2 maanden met een zak voer. Daarnaast krijgen ze allemaal nog Marstall Force
In stal heb ik rubberen matten liggen (ze staan ook veel buiten) met achterin een stuk van 3x2 bedekt met een goede laag stro.
Nu ben ik pas in November overgegaan op hooi en met een beetje geluk kunnen ze in maart alweer gedeeltelijk het land op.
Mest wordt afgehaald door de boer waar ik mijn hooi koop. Ik kan het gratis brengen, vorig jaar heeft hij het opgehaald voor 30,00
Shet wordt wel gecontroleerd door de smid maar zijn hoeven slijten mooi af (anders help ik af en toe een beetje met vijlen), aan hem heb ik dus geen hs kosten. de ander staat voorjaar/zomer voor op ijzers,in de winterperiode onderhoud ik de hoeven zelf. Ze krijgt per seisoen ongeveer 4x nieuwe ijzers.
Veulen gaat wel naar de smid.
Ik voer dus in de zomerperiode geen hooi ivm deels weidegang. Stro hebben ze altijd om te knabbelen.