Aansprakelijkheid spullen in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:26

JMkaaay schreef:
Polly schreef:
Neem gewoon je verantwoordelijkheid als eigenaar en ga niet lopen neuzelen over 'bewijsvoering' er is geen moord gepleegd.

Geldt voor beide partijen.

Precies, een ieder weet wel dat zijn paard niet altijd even heilig is, echter ben ik niet zo iemand die direct loopt te zeuren.
Ik neem mijn verlies juist omdat ze in een groep lopen en dat je daardoor weet dat ze wel eens een wondje kunnen hebben of dat er een winkelhaak in de deken kan zitten.
Vaak is een deken makkelijk te repareren en kan die best dan de winter door.
Heb ook nooit ellende gehad op de 3 pensionstallen gehad waar ik in 28 jaar heb gestaan, heb altijd aangeboden om een dierenarts te betalen als zeker was dat mijn paard iets gedaan had, echter blijf ik niet aan de gang. Een pensionhouder moet ook in kunnen schatten of paarden wel of niet bij elkaar kunnen lopen, die persoon is tenslotte diegene die veel zicht heeft op de paarden (als het goed is...) en kent de paarden wel die al langer daar op stal staan. Door goed te vragen bij een nieuw paard kan je al een beetje inschatten in welke koppel deze dan het beste kan passen. Tuurlijk kan dat anders uitpakken maar dan kan er altijd nog ingegrepen worden door dat paard in een ander rustiger koppel te zetten zodat alle gezeur uit de lucht is.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Aansprakelijkheid spullen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:30

De laatste deken die ik vergoed heb was wel al een halve dag oud en daar was weinig meer van over hoor, heel leuk dat repareren maar als iemand veel geld uitgeeft voor een waterdichte deken en die van mij staat in de versnipperstand dan ga ik niet moeilijk doen.
Overigens heb ik het ook niet over mensen die over elk gaatje gaan zeiken maar als de halve voering eruit ligt mag er van mij best gezeurd worden hoor.
Maar goed, wij hebben dan ook een ruinengroep die de complete (oude) drainage van de paddock hebben opgegeraven en elkaar daarmee voor hun kop hengsten. Tsja het zijn net kleine kinderen, ze hebben iig wat te doen en staan niet in een geestdodend hokje.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:33

Polly schreef:
De laatste deken die ik vergoed heb was wel al een halve dag oud en daar was weinig meer van over hoor, heel leuk dat repareren maar als iemand veel geld uitgeeft voor een waterdichte deken en die van mij staat in de versnipperstand dan ga ik niet moeilijk doen.
Overigens heb ik het ook niet over mensen die over elk gaatje gaan zeiken maar als de halve voering eruit ligt mag er van mij best gezeurd worden hoor.
Maar goed, wij hebben dan ook een ruinengroep die de complete (oude) drainage van de paddock hebben opgegeraven en elkaar daarmee voor hun kop hengsten. Tsja het zijn net kleine kinderen, ze hebben iig wat te doen en staan niet in een geestdodend hokje.

_O-

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:34

Je wil niet weten wat ze allemaal uithalen en ze hebben zat te spelen hoor, maar wilgentakken of drainage moet je altijd eerst afpakken voor je ze uit de paddock kan halen anders nemen ze het mee naar stal :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:38

Als het vaststaat dat mijn paard wat gesloopt heeft dan wil ik best betalen. Maar niet als de eigenaar eist dat ik betaal. Dat zijn dingen die je gewoon samen oplost, door te praten en te gaan zitten.

Overigens is de kans groot dat de verzekering dit niet vergoed, omdat je weet dat als je 2 paarden samen zet (of in een grotere groep) dat de kans dan bestaat dat er iets kapot gaat, dat is een risico wat je bewust neemt.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:39

ik vindt dat het een risco is dat de andere eigenaaresse heeft genomen om in een groep te zetten, en dan kan zoiets als dit nou eenmaal gebeuren, en dat ze daar mee moet kunnen leven, anders moet ze haar paard maar niet in groepsverband zetten
ik persoonlijk had die deken echt niet betaald, ze had er toch echt naar kunnen fluiten

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:40

Ik zou als t mijn deken was wel balen, maar is toch ook een beetje je eigen risico. Ik vergoed ook andermans deken niet zomaar.
Gebeurt t vaak zou ik toch ook mn deken wel vergoed willen krijgen. Of paarden uit elkaar.
Als je verzekering t vergoedt zal ik verder niet moeilijk doen.
Maar wel duidelijk aangeven dat je niet voor alles je verzekering belt.
Straks sloopt je paard een keer een halstertje, of blijft haar paard hangen met zn deken en komt ze bij jou aan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:41

veronique100 schreef:
ik vindt dat het een risco is dat de andere eigenaaresse heeft genomen om in een groep te zetten, en dan kan zoiets als dit nou eenmaal gebeuren, en dat ze daar mee moet kunnen leven, anders moet ze haar paard maar niet in groepsverband zetten
ik persoonlijk had die deken echt niet betaald, ze had er toch echt naar kunnen fluiten

En als jouw hagelnieuwe deken dan gesloopt word en de eigenaar van de sloper reageerd op bovenstaande wijze?
En wat als het dan al de 3e deken in 1 seizoen is? Laat je je paard dan maar alleen staan?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:44

Polly schreef:
Je wil niet weten wat ze allemaal uithalen en ze hebben zat te spelen hoor, maar wilgentakken of drainage moet je altijd eerst afpakken voor je ze uit de paddock kan halen anders nemen ze het mee naar stal :D

Weet je zeker dat het paarden zijn en stiekum geen honden?......

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:49

ik twijfel wel eens hoor :P maar feit is wel dat hij enorm is opgefleurd sinds hij lekker met zn vrienden kan ravotten :P

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:51

Polly schreef:
veronique100 schreef:

En als jouw hagelnieuwe deken dan gesloopt word en de eigenaar van de sloper reageerd op bovenstaande wijze?
En wat als het dan al de 3e deken in 1 seizoen is? Laat je je paard dan maar alleen staan?

Heb het gehad op 1 pensionstal, had net een mooie dominick airtop deken gekocht, was een deken van € 235,-
Paard wat ernaast in de wei stond was zo leuk om alle paarden met het op de wei zetten te pakken als ze door het hek heen gingen.... Pensionhouder wist het, had het gezien elke keer weer, eigenaar wist het... Simpele oplossing was om dat paard als laatste naar buiten te doen of om een draadje te spannen zodat het paard niet meer in die hoek kon gaan staan... Helaas was mijn dure deken na een week niet meer te redden, buitenstof was nog prima, alhoewel daar de tanden goed in stonden, maar nog altijd waterdicht, binnendeken was aan gort... Eigenaar kwam ook niet met de vraag of er iets vergoed moest worden. Heb mijn verlies geleden, nieuwe deken gekocht, bij de pensionhouder er op aangedrongen dat hij er wat aan deed, draadje werd gespannen en probleem was over. Totdat mijn paard een halstertouw een keer te pakken had, daar kwam de eigenaar aan, wilde een nieuwe..... Heb toen even de bon laten zien van mijn dominick deken, gezeur was heel snel over!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:52

Polly schreef:
veronique100 schreef:

Of ik ga proberen van groep te wisselen, of ik ga voorstellen dat er anti-bijt maskers gedragen gaan worden (hebben ze bij ons in de ruinengroep een poosje gedaan), of ik neem mijn verlies, weet dat dat bij het houden van een paard hoort en koop een nieuwe.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:53

Polly schreef:
ik twijfel wel eens hoor :P maar feit is wel dat hij enorm is opgefleurd sinds hij lekker met zn vrienden kan ravotten :P

Dat geloof ik, onze ruin blijft ook een puppy als het op spelen aankomt, terwijl zijn oudere vriendin er niet altijd even veel zin in heeft.... Ze deelt nog wel eens een rake klap uit en dan weet hij dat hij moet stoppen.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:11

Polly schreef:
veronique100 schreef:

punt 1. als mijn paard in een groep stond koop ik geen hagelnieuwe deken van zoveel honderd euro, maar koop ik gewoon 2de hands via marktplaats etc.
punt 2. als het al de zoveelste deken zou zijn , zou ik op zoek gaan naar een andere groep, of mijn paard alleen laten staan, of gewoon eens gaan praten met de eigenaar van het paard dat mijn deken kapot heeft gemaakt
en niet gewoon mijn geld gaan eisen

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:18

Ik ben bang dat ik ook niet de deken had vergoed. Gewoon vanwege het feit alleen al hoe ze jou er op "aangesproken" heeft.
Het is de toon die de muziek maakt zeggen ze wel eens. Maar vooral omdat ze "denkt" dat jouw paard het gedaan heeft, maar ook omdat jouw paard niet als sloper bekend staat.
En het is al eerder gezegd zij heeft er voor gekozen om haar paard weer in die groep te zetten, ik ben ook van mening dat als je je paard in een groepsverband hebt staan dat er "dingen" kunnen gebeuren.. En ik snap heus wel dat als dit het zoveelste ding is dat je daar flink van baalt.. Maar dat is het risico van groepsverband.
Ik zou deze dame nu wel even duidelijk maken dat dit het eerste en het laatste is geweest dat je vergoed hebt. Anders ben je dadelijk bij het minste of geringste ding wat er gebeurt de sigaar..

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:10

Polly schreef:
Mews schreef:
Ik ben wel benieuwd, maar blijkbaar heb jij al 3 keer iets ingediend voor een deken en nooit eigen risico hoeven betalen, Polly? :)

Klopt.

Bedoel je hiermee dat je inderdaad nooit eigen risico of een deel zelf hebt hoeven betalen van alle drie de claims? (Het was me niet helemaal duidelijk of je wel/niet bedoelde)

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:12

Hoi Allen, hier de eigenaar van het paard in kwestie :)

bedankt voor all jullie bijdrage :) positief en negatief

Ik stel het niet erg op prijs dat er zo over "mij "gesproken wordt terwijl er maar 1 kant van het verhaal gehoord wordt.

ik heb de eerste keer dat de deken kapot was dit gemeld bij de overige eigenaren waarna ik het antwoord krijg "risico van het vak jammer"
indd dit klopt ook wel een beetje dus ik koop een nieuwe deken en doe voor de rest niks. terwijl meerdere mensen DJ aan milan zijn deken hebben zien sleuren.

toen na 1 nacht de nieuwe deken kapot was heb ik een nette volwassen mail gestuurd, met kopie naar de staleigenaren omdat ik vindt dat hun het recht hebben dit te weten. en niks geeist! met de melding dat ik het erg op prijs zou stellen als ze dit met haar verzekering op wil nemen. om te kijken wat die zegt.(helaas is dit anders opgevat, en was niet zo bedoeld) Ik heb dit via mail gestuurd omdat ik vaak in weekend ben en de weigenoot niet vanwege werk etc. En ik door de weeks werk en in de avonduren optijd terug thuis wil zijn vanwege kids.
mijn paard staat altijd met een deken op speelt ermee en is nooit iets mee gebeurd in groepen en wel.

als er bijt gaten en ladders op zijn rug zitten kan dit niet van ergens aan blijven hangen zijn. Helaas zijn de dekens niet meer waterdicht naar reparatie en moet je ze van te voren laten wassen en dat is nou niet zo handig als de voering er half uithangt.
mijn paard heeft ook wondjes en last van zijn borst tussen zijn voorbenen niet van zijn dekens. Die zijn eerder iets te ruim dan te klein en komt de deken niet tussen zijn voorbenen. Mijn paard is nu eenmaal een stress schijter :P(zoals ik het maar noem) niet door de verhuis aangezien dat ie er al 2 maanden op stal staat en ruim 4 weken in deze wei. en leg dit ook niet bij de weigenoot.

Dus ik hoef geen beter passende deken zonder er voor te betalen :) dan had ik de eerste deken wel verhaald :) daar is namelijk de borstpijn bij ontstaan . ( wss van een trap , maar dat kan gebeuren als ze spelen net zoals wondjes etc. Zolang ie niet doodbloed of zwaar kreupel loopt neem ik dit voorlief)

de weigenoot gooide met het feit: dan hebben we dat verrekend( DA voor regenmok en de deken) dus gooide ik dit terug( oke beetje kinderachtig )

ik heb ook aangegeven dat ik gerust mijn verzekering wil bellen om te kijken of ze DA kosten op mij kan verhalen omdat dj wondjes heeft van milan. Echter betwijfel ik dit omdat regenmok niet door wondjes hoeft te komen zoals wiki zegt:
De bacterie Dermatophilus congolense kom binnen via wondjes op de huid, vooral wanneer huid en haren nat zijn. Het komt daarom ook vaak voor bij paarden die vaak buiten lopen in regenachtig weer. De haren en huid krijgen niet de kans om goed op te drogen, hierdoor wordt het een plek waar de bacterie zich goed kan vermenigvuldigen. Ook onhygiënische omstandigheden kunnen zorgen voor regenschurft, zeker bij een verminderde weerstand van het paard.

er zijn 5 verschillende personen die dj achter milan aan hebben zien gaan en trekken aan de deken . Ik geef DJ ook niet de schuld het zijn jonge paarden en die spelen.

het feit dat ik een bucas deken op heb is omdat deze goed liggen en over het algemene sterke zijn.nieuwe deken was 100 euro maar toch 2 x in 1 week. Het werdt alleen voor mij teveel dat het er 2 in 1 week zijn. Zeker als ik dan zeker weet welk paard het is omdat ze alleen hebben gestaan. ( andere paard vanwege sneeuw binnen is gebleven en snachts binnen staat. Ik door verschillende mensen werd gebeld met goh weet jij dit dj aan milan zijn deken trekt)

ik spuit de deken in met anti bijt , maar helaas werkt dat niet.

En even voor de duidelijkheid , dit is de eerste keer dat ik netjes per mail iets vraag of "claim" omdat het gewoon duidelijk is.
Ik ben niet diegene die zeurpiet is, sta voor iedereen klaar . Zalfje nodig ? pak maar staat in me kast. Even geen tijd? bel even doe ik het wel.

laat ook duidelijk zijn dat ik niks tegen dj of eigenaar heb.

Maar wilde wel even voor me zelf opkomen hier :) de situatie is opgelost en we zullen zien hoe het verder gaat :)

en het is ook niet mijn bedoeling hier een hele discussie op te starten :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:17

en zo zie je maar weer dat wat anderen als 'niet normaal' bestempelen heel normaal en vriendelijk bedoeld was.
sita12 ik vind het helemaal geen onredelijke vraag, ik vind eerder dat de tegenpartij een beetje apart reageert maar dat heb ik al eerder aangegeven hier.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:47

Goed dat je je verhaal hebt gedaan Sita12!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:50

En zoals ik al dacht, heeft ook dit verhaal twee kanten.
En zoals ik ook al had gezegd, als mijn paard in 1 week tijd 2 dekens van haar weidemaatje kapot maakt, dan kom ik ook geldelijk tussen.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 14:38

Ik heb je verhaal 3x doorgelezen en ik zie niks dat ik anders heb beweerd. Behalve het eisen, maar dat is dan mijn interpretatie geweest.

Plus ik zal nog een keer het doel van dit topic verduidelijken: niet om iemand zwart te maken of mijn gelijk te halen, maar de ALGEMENE discussie hoe men hier tegenover staat. :)

Tussen mij en Sita12 wordt het nu gewoon geregeld, en ook ik heb niks tegen haar of haar paard.

Als ik iets verkeerd heb verwoord of een stuk info heb weggelaten wat in andermans ogen essentieel was voor het complete verhaal, is dit niet opzettelijk geweest en daar bied ik dan mijn excuses voor aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:53

Jmkaaay, maar je snapt toch ook dat wanneer je een lange openingspost schrijft waarin je elk detail van jouw specifieke situatie uit de doeken doet, dat dan geen goede aanzet is voor een algemene discussie. Misschien had je dan beter de openingspost ook algemener gehouden, want nu reageert iedereen vanzelfsprekend op de toestand beschreven in de openingspost. ;)

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 14:57

Jaa dat bedacht ik me net ook ;) Ik deed dat erbij omdat ik me afvroeg hoe ik het in de toekomst kan voorkomen dat het me weer overkomt, in deze situatie dus. Maar groot gelijk heb je.

Ik heb nogmaals geen nare bedoelingen gehad, ik weet dat sita12 op bokt zit dus dit was onvermijdelijk. :P En ik heb ook nooit ontkent dat er 2 kanten aan het verhaal zitten. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:02

Dat moet ik je nageven. Hoe je dit kan voorkomen. Door meteen de paarden uit elkaar te halen wanneer het 1 keer gebeurd is. Een dekensloper blijft een dekensloper.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 15:06

De eerste keer was het helemaal niet ter sprake gekomen dat Deejay overduidelijk de dader was. Het was niet mijn keuze om vervolgens het paard weer terug te zetten met een nieuwe deken.