24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:16

Heee effe vraagje, wat houdt het in als een paard echt rilt.
vorig jaar met bram, ik had hem net en hij had natuurlik een lang reis naar frankrijk gehad. Hij had al een halve zomervacht in april. Toen heeft het 4-5 dgn onafgebroken geregend en toen stond bram te rillen. Hij mocht toen van de dames nog niet op stal staan. (inmiddels wel hoor, helemaal ingeburgerd en heeft hij dus 2 mamma's :D ).
Maar ik had toen helemaal niks en vond het zo erg. Hij staat er nu nog, dus niks aan het handje, maar wat hield dat in, dat hij zich zelf warm houdt?

jenn0dv

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:17

Jep, zelfde als mensen. Als je gaat rillen warmen je spieren op. Het is niet heel erg als paarden dit doen, als het maar niet hele dag zo is, dan is er iets mis...

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:19

No_No schreef:
Het vriest hier overdag.. Het is dus wel koud genoeg.. Helaas! Alles is wit!

Misschien toch niet koud genoeg om de warmte van je pony te compenseren. Check de vacht even, als die droog is, niets aan de hand.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:20

ok. Had er nooit mee te maken gehad, dus vond het niet prettig.

Hij rilde toen wel behoorlijk lang. Nou zeg maar, regen, kou, weinig vacht en lange reis gehad.
Maar hij staat er nog. :j
Mocht het nu gebeuren mag hij toch binnen staan bij de tutten. :D

Thanx.

Hoe lang zit jij al in noorwegen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:22

Halen jullie je paarden eigenlijk naar binnen als het echt hard gaat sneeuwen, ijzige wind opsteekt etc?

Die van mij hebben in hun paddock namelijk geen schuilmogelijkheid, maar als het echt te gek wordt, dan gaan ze 's nachts wel op stal. Tot nu toe verbaas ik me er eerlijk gezegd over hoe weinig het echt hard regent, uren achter elkaar. Voorheen kon ik vaak zeuren over het slechte weer, maar als je er meer mee bezig bent vanwege de paarden (evt. regendeken op doen of 's nachts binnen zetten bijv.) valt het echt mee is mij opgevallen.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:23

Die van ons blijven gewoon altijd buiten. Als ze het te koud vinden kunnen ze zelf in de schuilstal gaan staan :)

Edit; hebben wel dekens op trouwens.
Laatst bijgewerkt door Laurahh op 14-01-13 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:24

Ach, arme kleine. Een extra knuffel kan geen kwaad. Sterkte deze winter ;)
Nog niet zo heel lang, bijna 2 jaar. Maar nog vele jaren zullen volgen als het aan mij ligt!

Als het echt koud wordt, icm met neerslag en wind dan zijn de meeste paarden erg blij met iets waar ze in ieder geval uit de wind staan.
Wind icm met nattigheid is hardnekkig. Ik merk dat aan de van mij ook, als het regent/sneeuwt EN waait, dan zoeken ze eerder een plekje uit de wind, dan een plekje uit de regen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:25

Ik heb ze juist op het land als het koud is :) (is het land tenminste goed hard)
Met een sneeuwbui gaan ze liever er vol in staan dan in de schuilstal :')

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:27

jenn0dv schreef:
No_No schreef:
Het vriest hier overdag.. Het is dus wel koud genoeg.. Helaas! Alles is wit!

Misschien toch niet koud genoeg om de warmte van je pony te compenseren. Check de vacht even, als die droog is, niets aan de hand.

Bedankt! Ik zal het in de gaten houden!!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:28

Ja, dat merk ik ook wel, ze zoeken de luwte op, dat kan dan wel, maar echt droog onder een dakje staan niet. Met erg slecht weer krijgen ze dan wel een regendeken op, zodat ze iig niet verregenen en daar is vooral de jongste erg blij mee, want die heeft echt een bloedhekel aan regen. En soms zet ik ze een uurtje op stal om op te drogen.

Vorig jaar had ik nog geen deken voor de jongste en hij begon steeds m'n andere paard achterna te zitten, te bijten en te treiteren als het slecht weer was. Dit jaar maar eens deken aangeschaft voor hem (inmiddels is hij wel een x uitgegroeid hoop ik) en het gaat veel beter als hij een deken op heeft, dan wanneer hij hem niet op heeft.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:29

haha Jen. Maar wel leuk om te zien hoe hij betutteld wordt hoor.
Maar ook hoe hij af en toe rennen moet.
Meneertje krijgt nu grootdunk, eet 's avonds snel zijn bakkie leeg (handje biks, worteltje en appeltje) om vervolgens heel snel naar iris haar voerbak te gaan en mee te eten :7 , dus nu sta ik tegenwoordig maar te scheidsrechteren :D

Ik woon sinds april in frankrijk en net wat je zegt, we hebben een moeilijke start, t is vechten, maar ik hoop dat er nog vele zullen volgen. :j :j

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:30

jenn0dv schreef:
Buffelo schreef:
Mijn paard heeft een 0 gram regendeken op ivm eerste jaar zonder schuilstal en verminderde weerstand, volgend jaar weer dekenloos

Dit is naar mijn mening dan weer niet zo slim. Een 0 gram is dus niet gevoerd, en aangezien de vacht wordt platgedrukt door de deken en er niets is om dat te vervangen krijgt je paard het dus sneller koud. Dan kun je beter een goede gevoerde waterdichte deken opdoen, of niets.

De deken die hij op heeft is fleece gevoerd en 100% water dicht, en heb totaal niet het idee dat meneer het koud heeft, hij komt altijd heerlijk warm onder zijn deken vandaan, en is puur alleen om dat hij niet kan schuilen.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:32

Mijn 2 paardjes staan ook 24/7 buiten. De waterbak is helaas weer bevroren dus het is weer water brengen. In hun schuilstal hebben ze het lekker warm. Helaas is de wei wel weer helemaal bevroren, lopen gaat wat moeilijker. Hebben geen deken op.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:33

Bij bevriezing: twee keer per dag even het ijs kapot trappen, en het ijs uit de bak scheppen en in een andere drinkbak gooien (dat kunnen ze weer drinken als het dooit...) Tussendoor mogen de paardjes het zelf oplossen:
Mijn pony hangt dan met zijn neus boven de waterbak te ademen... het ijs smelt en dat drinkt hij dan op...
Voor mijn zeer geduldige (ahum) grote peerd duurt dat te lang en wordt er met een voorhoef een gat in het ijs getrapt... de pony maakt dan meestal ook nog wel even gebruik van het gat hahaha...
Als het ijs te dik wordt... en er diverse gatenlagen in het ijs gemept zijn, is het weer iedere dag slepen met jerrycans water. Dit water wordt in de schuilstal aangeboden omdat het daar minder snel bevriest. Ik heb een plasticbak in een betonnen voerbak staan, tussen de rand van de betonnenbak en de plastic bak stop ik een laag hooi ter isolatie... (geen wondermiddel, maar alle kleine beetjes helpen)

De H2O bag heb ik per ongeluk gesloopt... Mijn wei loopt bergopwaarts en het was erg modderig... ik kwam dus niet meer vooruit met mijn kruiwagen water... ik wilde de kruiwagen draaien zodat ik hem voort kon trekken. Dit lukte uiteraard niet dus ik ben met kruiwagen en al in de modder gekiept... Daar sta je dan met je fancy H20 bag met 80 liter water erin op de grond... er was geen land mee te bezeilen en het water moest toch echt naar de paarden toe... uiteindelijk heb ik met emmertjes de boel naar de waterbak gedragen... de sluiting van de waterzak heeft het avontuur niet overleefd :P

Als het sneeuwt mag mijn paard zelf met zijn jerrycans water slepen... die worden dan op de slee bevestigd en paardlief mag zelf werken voor zijn drinken (en voor dat van zijn vriendje :p )

Mijn paarden hebben onbeperkt hooi ter beschikking. De Welsh A pony krijgt 's avonds 2 handjes reform kruiden muesli. Sinds vandaag krijgt het grote paard 2x per dag een kilo reform muesli (tot en met gisteren kreeg hij 1 kg per dag, ik merkte echter dat hij toch wat af begint te vallen... zodra hij over gaat naar 2 kg per dag komt hij weer bij en blijft hij op een wenselijk gewicht) gezien mijn ervaringen van de afgelopen jaren zal ik tot en met maart 2 kg muesli per dag bijvoeren... dan heeft 1 van mijn weien (waar de hele winter geen paarden op staan) weer voldoende gras om het krachtvoer volledig achter wegen te laten...

@ Eyonwin04: rillen doen ze om het warmer te krijgen. Dit is niet erg, het geeft bovendien een signaal af om te zorgen voor een dikkere vacht... mijn pony deed dat ook wel eens als de zomer over gaat in herfst (mijn pony kon wel naar binnen als hij dat wilde, maar dat is bij jouw paardje n u ook opgelost zag ik...

Ze gaan dekenloos door het leven :) (het zijn geen koudbloeden, ze zien er wel uit als een soort van angorakonijn-paard, in mijn wei trekt altijd een hele felle koude wind.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:33

hij heeft die deken sinds oktober al op :) doet het prima zo en vind dat hij zeker dit jaar beter op gewicht is als de vorige 2 jaar zonder deken, toen voerde ik het zelfde, en had geen deken op en werd erg schraal, nu is hij nog mooi rond en ook ik heb een paard wat gelijk in de schuilstal stond bij de minste regen, dus hij nacht dankbaar gebruik van zijn dekentje

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:38

ooo en euh... wat ik er wel nog bij wil zeggen: zo min mogelijk je paarden borstelen in de winter en in de periode waarin de wintervacht aangemaakt wordt... het is onnodig en je beschadigd al snel de structuur van de haren...

als we gaan rijden, krabben we uiteraard wel even met een borstel de modder van de paarden af...

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:40

ik borstel mijn paard 1x in de week met de zachte borstel, zijn hoeven bijna iedere dag even krabben en that's it :)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:44

@ Buffelo, dan is het goed. Zolang hij het niet koud heeft kan het best. Ik kan mijn paarden dat hier niet aandoen denk ik, die hebben hun wollievacht echt nodig.

Emmers slepen is het meest irritante aan de winter... ;)

Zonde van je H2Go bag, ik heb hem ook. Gebruik hem nooit, stom he eigenlijk... 8)7

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:47

Ja goed? Hi hi, ieder zijn ding he, maar evengoed bedankt voor het advies hoor, misschien als ik bij mijn eerste post wat duidelijker was hoe en wat had je het beter begrepen :) Fijne dag!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:04

Die van mij gaat altijd in de mest en urine liggen. Dit borstel ik er dagelijks van af als het droog is. Ik doe dan alleen de vuile plekken met een stalen "borstel" (lijkt op een metalen zweetmes) als ik dat niet doe komt zijn vacht onder de kluiten te zitten. De vacht van mijn paardje is aan de rechter kant daar door waarschijnlijk minder goed..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:12

Hier ook een paard 24/7 buiten in een reusachtig groot natuurgebied met een stuk bos. Heerlijk dekenloos. Nu dus in de sneeuw. Water genoeg, liggen plenty poelen en anders stukje lopen naar het meer. Maak me totaal geen zorgen om hem.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:34

Hier ook 24/7 buiten.
De sloot was nog open vandaag dus daar doen ze het nog maar even mee. Morgen zal het wel anders zijn.
Extra hooinetje erbij en klaar is kees.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:34

No_No schreef:
Maar nu het volgende,
Het heeft hier vanmorgen de hele morgen wat gesneeuwd, mijn paard zijn vacht is volgens mij niet goed dicht. De sneeuw smelt namelijk en dringt zijn vacht in. Op de langere haartjes blijft de sneeuw wel liggen maar is dus alleen op zijn billen. Als ik mijn hand op zijn vacht leg voel ik zijn warmte.
Mijn paard staat voor het eerst 24/7 buiten met schuilstal. Ik heb eens gelezen dat op een goede vacht de sneeuw blijft liggen. Dat is een teken dat de vacht goed isoleert. Wat is jullie ervaring? Hij heeft dus geen deken op. Ik heb wel een 0 grams regendeken.

Mijn tinker heeft geen dikke winterjas, is dus niet een teddybeer.Nooit geweest ook ,maar hij staat altijd buiten zonder deken. De sneeuw smelt wel op zijn vacht (behalve als het echt goed doorsneeuwd) Maar ussen zijn haren is hij gewoon droog en hij heeft niet de behoefte om de stal in te gaan. Niet met regen en niet met sneeuw, de stal wordt uitsluitend (als hij openstaat) als wc gebruikt. Let op zijn houding, een paard wat het daadwerkelijk koud heeft staat met een bolle rug en is niet happy.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:37

Het enige dat ik anders doe met deze kou is meer hooi voeren. Hakken van ijs dat doen de pony's zelf wel met hun hoeven en stalbedekking heb ik al in de stal zodra de bodem te nat is om droog op te kunnen liggen. In het voorjaar gaat er niets meer in de stal.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:38

mijn dames staan ook 24/7 buiten, hebben een 300-grams deken op, krijgen onbeperkt kuil en hebben een schuilmogelijkheid (waar de ene niet in wil) het water zit in speciekuipen.
ik heb er een schep bij gezet...wie langs loopt (met de hond) mag een wak maken!