Uitmest probleem!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Re: Uitmest probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:32

Wij zijn al jarenlang tevreden door in de stallen een onderlaag van zaagsel te hebben en daar bovenop stro. Zaagsel neemt netjes het vocht op en ze liggen "schoon en droog" op het stro.

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:36

Langer op het land scheelt al heel veel, verder zou ik er voor kiezen om elke dag drollen en natte plekken er uit te halen en elke dag 1/4 of 1/2 pak zaagsel opstrooien

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:23

marleen_usar schreef:
Paard denk he ik wil naar binnen voor het eten, gewoon niet aan toe geven.

Mijn paarden willen uit de wei bij langdurig slecht weer (dan hebben ze het na een paar uurtjes ook wel gezien) en als er veel steekbeesten zijn.
Ze gaan dan niet in een box, maar in de paddock met inloopstal waar ze zelf kunnen kiezen. Maar ik laat de paarden ook niet verplicht in het land staan als ze bij en langs de draad gaan staan klieren en onrustig worden omdat ze er uit willen... Gras genoeg, dus het is echt niet standaard dat paarden uit de wei willen vanwege eten. Gewoonte speelt wel een rol met de tijd (ze weten hoe laat ze ongeveer opgehaald worden en gaan daar wat op rekenen), maar weersomstandigheden en insecten spelen ook een grote rol in mijn ervaring.

Meer naar buiten scheelt enorm in vieze/natte stallen.
Onze inloopstal wordt door 2 grote pony's en paard als toilet gebruikt (ze komen echt bijna altijd speciaal uit de bak en paddock naar binnen om te plassen en poepen in de stal op het strooisel), ik strooi dus ook maar deels op. Bij ons werkt het beste om 2 balen in een schone stal te gooien, dan blijft hij een dag of 3 netjes, de 4e dag zit er dan vaak een natte plek in die soms er uit wordt gehaald en soms overheen wordt gestrooid en dan afhankelijk van hoe snel hij echt nat wordt wordt er nog 1 of 2 dagen een beetje bijgestrooid en dan gaat gewoon alles in 1 of 2x er uit en beginnen we helemaal opnieuw. Als we schoon over vies strooien, lopen ze het schone door het vieze en is het veel sneller weer een viezer geheel dan dat echt alles schoon is.

Met een individuele stal kunnen we wel bijstrooien en natte plek er uithalen, maar ook dan merk je dat je op een gegeven moment toch hebt dat het meeste strooisel meer naar ammoniak begint te ruiken en dan haal je er toch een boel uit terwijl het eigenlijk nog niet helemaal verzadigd is.
Bij schone paarden valt dat wel mee, maar vooral met paarden die veel en overal plassen en alles door elkaar lopen vind ik de andere manier prettiger meestal deed ik dan 2 weken met 2 zakken en haalde dan de laatste paar dagen steeds meer er uit en begon opnieuw.

Shimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:44

Ik gebruik stro korrel, dat is heel makkelijk om uit te mesten en het vult de stal ook goed. Je kan ook als extra toevoeging vlas gebruiken. Misschien is het ook slim (als daar een mogelijkheid voor is) de paarden voor een deel overdag buiten te zetten. Dan hoef je alleen 's ochtends en (misschien) 's avonds uit te mesten!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:14

Giolli schreef:
Je paard meer op het land doen. Zal die zelf ook een stuk gelukkiger mee zijn..
4 uur naar buiten klinkt lekker lang, maar dat betekend dat ze de overige 20 uur binnen staan...
Gooi ze toch naar buiten.... Voor het welzijn van je paarden! ;)

Edit: "Willen ze er wel graag weer vanaf" Onzin. Niet als je je paarden de keuze zou geven. Waarschijnlijk omdat ze eten krijgen of de nattigheid beu zijn.
Als je ze zelf zou laten kiezen doormiddel van een inloop stal... Grappig om te zien hoe weinig ze binnen staan. :)

Knap dat jij weet wat andermans paard fijn vind en wilt. Denk toch echt dat de eigenaar dat het beste bepaald. :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:15

kimberly1995 schreef:
Giolli schreef:
Je paard meer op het land doen. Zal die zelf ook een stuk gelukkiger mee zijn..
4 uur naar buiten klinkt lekker lang, maar dat betekend dat ze de overige 20 uur binnen staan...
Gooi ze toch naar buiten.... Voor het welzijn van je paarden! ;)

Edit: "Willen ze er wel graag weer vanaf" Onzin. Niet als je je paarden de keuze zou geven. Waarschijnlijk omdat ze eten krijgen of de nattigheid beu zijn.
Als je ze zelf zou laten kiezen doormiddel van een inloop stal... Grappig om te zien hoe weinig ze binnen staan. :)

Knap dat jij weet wat andermans paard fijn vind en wilt. Denk toch echt dat de eigenaar dat het beste bepaald. :j

Dat bepalen eigenaren jammer genoeg voor het paard inderdaad...... ben toch bang dat vrijwel ieder paard het liefste zoveel mogelijk ruimte heeft.... Jij niet?!

Italo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:20

De onze staat in een stal van 4x4m. En staat op rubberen tegels. Resultaat: uitmesten in 10min, gewoon uitvegen. Iedere dag een kruiwagen vol :) Is ook ideaal om zijn mok tegen te gaan. Heeft 1 wit voetje en is er dus supergevoelig aan. Sinds de tegels is zijn mok (bijna) volledig weg _/-\o_
Was een grote investering, maar ben er wel blij mee. Zo heb ik ook wat meer tijd om hem te borstelen ;) slecht excuus, ik weet het, je moet altijd tijd maken hiervoor :P

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 18:52

Stro zouden we graag willen maar dat is nu nog niet mogelijk. Paarden stonden voorheen ook op lang stro en dat ging prima. Wij hebben inderdaad ook de ervaring dat hoe meer je erin gaat knoeien hoe viezer het wordt.
We mesten nu minder en ze staan langer op het land.
Rubberen tegels zouden wij ook nog wel een keer willen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:00

Pffffffff ik vind echt dat je veel te veel werk erin steekt!
ik mest 3x per week de hele stal uit (ook ongeveer 3x4) en dan gaat er een half klein baaltje terug in. Dat strooi ik op in 2/3 van de box. En daar moet ze het mee doen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:12

Mijn verorgpaard stond bij zijn oude stallen op vlas en zaagsel, en had toen ook altijd een vieze stal, ondanks elke dag uitgemest werd. Nu bij de nieuwe stal staat hij op (een hele dikke laag) stro, en nu gaat het goed. De manier waarop hier uitgemest wordt, is dat ze 1 keer in de week helemaal leeg gaan. En elke dag wordt er een flinke plak opgestrooid. Waardoor de bovenlaag altijd schoon is. Soms is het midden dan vies, maar dan kan je altijd nog het schone stro wat nog in de hoek ligt naar het midden toe harken. Op deze manier werkt het hier prima en staat paard bijna altijd heel schoon.

maby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:29

eventueel een uitloopje maken? als dat kan natuurlijk. soms mesten ze dan zelfs buiten in plaats van in de stal dus.