Jessix schreef:Ik vind de paarden naar buiten net zo belangrijk als water voor de vissen.
Nu zijn de meeste vissenkommen (waar toch water in zit) vergelijkingsgewijs niet veel groter dan een paardenstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Tja dat is idd een punt dat nogal eens vergeten wordt. Mijn paard staat momenteel in een stal van 4,5 bij 7 m met uitloop van 4,5 bij 5,5 m. Ze deelt die stal met een ander paard. Ideaal toch? Behalve als het voertijd is: het zijn allebei langzame eters, die hun eten het liefst af en toe laten staan en dan weer eens een hap nemen. Maar dat laten staan kan dus niet want dan eet het stalmaatje het op. Dus moet mijn paard buiten stal eten of ik moet er bij blijven en dan moet ze dus in principe alles in een keer opeten. Of ik biedt het later nog eens aan, maar hoe vaak? Ben er helaas geen zes keer per dag.
Als ik aan kom lopen met eten en stalmaatje heeft honger, dan jaagt ie eerst mijn (onderdanige) paard de paddock in want wil graag alles voor zichzelf. Dit brengt best wel wat stress teweeg bij mijn paard en bij mij zelf. Ander stalmaatje? Dit is in principe de beste match van wat we hebben uitgeprobeerd. Maar ik denk dat mijn paard eigenlijk niet geschikt is voor een duo stal omdat ze zich gauw bedreigd voelt en erg veel prijs stelt op haar rust. De situatie is nu nog acceptabel, vind ik, omdat mijn paard nog wel durft te gaan liggen slapen en ze elkaar in rust situatie niet naar het leven staan zeg maar. Maar ideaal vind ik het zeker niet. Mijn paard in een kudde zetten is vaak ook lastig, je moet dan kunnen zorgen voor een kleine kudde op een megastuk land, zodat ze echt de ruimte heeft om de anderen uit de weg te gaan. Tja, ik heb nog geen stal gevonden in Amsterdam die die mogelijkheid biedt.
Dus "als je nou gewoon een weide doet , met hierop een schuilstal en al dan niet een betegeld stuk, ze kunnen schuilen/ droog liggen, hebben net zoveel uitloop als een stal, maar wel contact met andere paarden . als ze willen kunnen ze de wei/blubber in, hoeft niet. dan kunnen de paarden lekker zelf kiezen" is natuurlijk heel leuk bedacht, maar zo "gewoon" is dat niet!
_Nelleke_ schreef:unihorses schreef:als je nou gewoon een weide doet , met hierop een schuilstal en al dan niet een betegeld stuk, ze kunnen schuilen/ droog liggen, hebben net zoveel uitloop als een stal, maar wel contact met andere paarden . als ze willen kunnen ze de wei/blubber in, hoeft niet.
dan kunnen de paarden lekker zelf kiezen
Niet iedereen heeft die luxe, bovendien is zo'n concept niet haalbaar voor een commerciële stal.
Daarbij, wat nou als je paard voernijd heeft en de andere paarden het licht uit de ogen trapt als je hooi komt bijvoeren? Of wat nou als je paard heel onderdanig is en in een groep nooit durft te liggen?
Dan toch gewoon in een groep in de wei? Is dat niet zielig?
Pivanti schreef:Ik ben van mening dat je het paard dat vroeger in de natuur leefde niet volledig kan vergelijken met de huidige paarden. De huidige paarden zijn toch echt op heel andere eigenschappen geselecteerd (door de mens) dan de paarden die vroeger in de natuur leefden (natuurlijke selectie). Nu kijkt men naar de gangen, karakter, ras e.d. Ook de zwakkere overleven. In de natuur ging het om de beste eigenschappen om te kunnen overleven, zoals hardheid van de hoeven, snelheid... De zwakkere sterven.
Nu worden de kuddes door de mens bepaalt, waarin ook de zwakkere paarden staan. Misschien hebben deze (zwakkere) paarden het helemaal niet zo fijn in de kudde, maar ze zijn verplicht om bij elkaar te staan. En ook nog eens op een velen malen kleiner stukje grond....
Ik denk dat je het vooral individueel per paard moet bekijken. Zelf vind ik 8u wel het minimum qua buiten komen.
Ik streef wel altijd naar zoveel mogelijk en in een kudde, maar dit is niet altijd mogelijk en past niet altijd bij het paard....
Mijne stond eerst in een hit actief stal,maar dit bleek echt niets voor haar te zijn. Ze kon echt niet wennen. Broodmager door de stress en veel spanning.
En het lijkt zo ideaal... zo natuurlijk...
Kleine hoeveelheden eten, velen malen per dag, zelf bepalen wanneer. Dag en nacht buiten. Kudde. Schuilmogelijkheid.
Maar mijne doet het toch beter op stal en 8u op de wei in een klein groepje. Een vast ritme. Wel onbeperkt ruwvoer op stal. Nu is ze mooi op gewicht en rustiger.
Heb m'n scriptie geschreven over de hit actiefstal en andere huisvestingsmogelijkheden, vergeleken met de natuurlijke behoeften.
_Nelleke_ schreef:Stel je hebt een box met verhard uitloopje. Je paard krijgt daar onbeperkt ruwvoer of beperkt maar in vele porties per dag, kan snuffelen met de buurman, kan languit liggen en rollen in z'n box, krijgt voldoende frisse lucht en zonneschijn in z'n uitloop, is alleen beperkt in z'n bewegingsruimte. Is het dan toch beter om je paard naar buiten te doen?