Discussie: paard binnen of buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:05

Jessix schreef:
Ik vind de paarden naar buiten net zo belangrijk als water voor de vissen.

Nu zijn de meeste vissenkommen (waar toch water in zit) vergelijkingsgewijs niet veel groter dan een paardenstal :D ...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:46

Hier in de buurt heb je niet zo héél veel en als het al iets is, dan zijn er wel weer andere negatieve punten aan waar ik niks mee te maken wil hebben. Het is altijd wel iéts wat beter kan. Ik heb op twee stallen gestaan met mijn paard, hele jaar door van ongeveer half 10 tot 6 uur buiten. Maar op den duur is het gras op en verveelt mijn paard zich en zoekt iets anders om te doen (zand eten). Dus voor mij was het de keuze: nog een keer een koliekoperatie riskeren, of zorgen dat mijn paard het hele jaar (voldoende) gras heeft. Op de paddock wil ik hem niet, aangezien hij dan niet kan eten (bijvoeren op zand vind ik een no go, ivm dat ze altijd zand binnen krijgen) en zijn darmen wel bezig moeten kunnen blijven. Nu sta ik op een stal waar hij 3 uur per dag op de wei komt in een groepje, half uur in de molen en wanneer ik hem rijd. Voor de rest heeft hij een ruime strostal en krijgt hij op verschillende tijdstippen voer. Tuurlijk zou ik mijn paard graag langer buiten willen hebben, maar ik wil hem ook graag laten leven. Op de andere stal als ik om 3/4 uur kwam, stond hij bij de draad te koekeloeren. Iedere keer weer. Dan kwam hij binnen en ging hij op zn gemakje staan eten. Dus ik kreeg al wel in de gate dat hij liever wat minder lang staat maar iets te doen heeft, dan lang staat en niks te doen heeft. Voor hem hoeft hij niet de hele dag op de wei. Andere dingen op een stalling vind ik ook belangrijk, dan alleen buiten komen. Is de sfeer tussen de paarden, de stalgenoten, etc goed. We komen daar wel beide vaak en mn paard leeft er zelfs. Dan is het ook belangrijk dat alle andere dingen goed zijn en niet alleen het buiten komen. En nu is het dus alleen het feit dat hij niet zo veel buiten komt hetgene waar ik een beetje van baal. Maar daar tegenover vind ik de rest prima. Terwijl hij op andere stallen wel genoeg buiten kan komen, geen gras heeft, bak is misschien poedersuiker en allerlei andere zaken. Nee, dan maar wat minder lang buiten. Zolang je paard maar lekker in zn vel zit en dat kun je alleen als paardeneigenaar zien.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 15:07

Nikass schreef:
Tja dat is idd een punt dat nogal eens vergeten wordt. Mijn paard staat momenteel in een stal van 4,5 bij 7 m met uitloop van 4,5 bij 5,5 m. Ze deelt die stal met een ander paard. Ideaal toch? Behalve als het voertijd is: het zijn allebei langzame eters, die hun eten het liefst af en toe laten staan en dan weer eens een hap nemen. Maar dat laten staan kan dus niet want dan eet het stalmaatje het op. Dus moet mijn paard buiten stal eten of ik moet er bij blijven en dan moet ze dus in principe alles in een keer opeten. Of ik biedt het later nog eens aan, maar hoe vaak? Ben er helaas geen zes keer per dag.
Als ik aan kom lopen met eten en stalmaatje heeft honger, dan jaagt ie eerst mijn (onderdanige) paard de paddock in want wil graag alles voor zichzelf. Dit brengt best wel wat stress teweeg bij mijn paard en bij mij zelf. Ander stalmaatje? Dit is in principe de beste match van wat we hebben uitgeprobeerd. Maar ik denk dat mijn paard eigenlijk niet geschikt is voor een duo stal omdat ze zich gauw bedreigd voelt en erg veel prijs stelt op haar rust. De situatie is nu nog acceptabel, vind ik, omdat mijn paard nog wel durft te gaan liggen slapen en ze elkaar in rust situatie niet naar het leven staan zeg maar. Maar ideaal vind ik het zeker niet. Mijn paard in een kudde zetten is vaak ook lastig, je moet dan kunnen zorgen voor een kleine kudde op een megastuk land, zodat ze echt de ruimte heeft om de anderen uit de weg te gaan. Tja, ik heb nog geen stal gevonden in Amsterdam die die mogelijkheid biedt.

Dus "als je nou gewoon een weide doet , met hierop een schuilstal en al dan niet een betegeld stuk, ze kunnen schuilen/ droog liggen, hebben net zoveel uitloop als een stal, maar wel contact met andere paarden . als ze willen kunnen ze de wei/blubber in, hoeft niet. dan kunnen de paarden lekker zelf kiezen" is natuurlijk heel leuk bedacht, maar zo "gewoon" is dat niet!

Ook mijn idee.

Je hebt altijd paarden die veelvraten zijn (die van mij) die in no-time (lees: in een kwartier) een speciekuip voordroog leeg heeft. Gezamelijk voeren gaat dan al bijna niet want de ene krijgt te kort en de ander groeit dicht.

Ik ben overigens wel heel benieuwd waar jij staat, bij braam?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:31

_Nelleke_ schreef:
unihorses schreef:
als je nou gewoon een weide doet , met hierop een schuilstal en al dan niet een betegeld stuk, ze kunnen schuilen/ droog liggen, hebben net zoveel uitloop als een stal, maar wel contact met andere paarden . als ze willen kunnen ze de wei/blubber in, hoeft niet.
dan kunnen de paarden lekker zelf kiezen

Niet iedereen heeft die luxe, bovendien is zo'n concept niet haalbaar voor een commerciële stal.

Daarbij, wat nou als je paard voernijd heeft en de andere paarden het licht uit de ogen trapt als je hooi komt bijvoeren? Of wat nou als je paard heel onderdanig is en in een groep nooit durft te liggen?

Dan toch gewoon in een groep in de wei? Is dat niet zielig?

hier gaat dat gewoon goed ( Gellukkig. )

anders zouden er 2 overkappingen of 1 met schut want het paard met voernijd / niet onderdanig kan niet op 2 plekken tegelijk zijn...

marengolike

Re: Discussie: paard binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:09

Die van mij gaan ook zo veel mogelijk naar buiten.

Nu in de winter met die natte periodes staan ze 5a 6 uur buiten, 1 uurtje in de bak dat ze gek kunnen doen, en daarna in de wei.
In de zomer staan ze 24/7 buiten.
Maar die van mij hebben nooit geen stalbenen of iets, en 1 paard van mij heeft wel voernijd dus kan ze ook helaas niet bijvoeren, want dan loop mijn pony het risico in elkaar gestampt te worden.
Meerdere plekken gaat ook niet, want paardlief gaat hem dan gewoon achterna.

En die van mij vinden het ook niet fijn om met zulke dagen als dit hele dagen buiten te staan, worden ze alleen maar chagrijnig van

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:30

mijn hafje staat 24/7 buiten samen in een wei met 2 shets..
als ik haar 1 nachtje in een stal zet zal ze er alles aandoen om buiten te komen omdat ze t in de stal totaal niet naar haar zin heeft.. ook merk ik wanneer ze binnen staat dat ik nog geen grondwerk met der kan doen omdat ze zoveel energy heeft.. en ook een verschil tussen 2 hafjes van een compleet andere plek.. de gene die hem binnen laat staan is vrij vaak ziek of mankeert iets mijn hafje eigenlijk nooit haar weerstand is waarschijnlijk hoger..

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:52

Ik ben van mening dat je het paard dat vroeger in de natuur leefde niet volledig kan vergelijken met de huidige paarden. De huidige paarden zijn toch echt op heel andere eigenschappen geselecteerd (door de mens) dan de paarden die vroeger in de natuur leefden (natuurlijke selectie). Nu kijkt men naar de gangen, karakter, ras e.d. Ook de zwakkere overleven. In de natuur ging het om de beste eigenschappen om te kunnen overleven, zoals hardheid van de hoeven, snelheid... De zwakkere sterven.
Nu worden de kuddes door de mens bepaalt, waarin ook de zwakkere paarden staan. Misschien hebben deze (zwakkere) paarden het helemaal niet zo fijn in de kudde, maar ze zijn verplicht om bij elkaar te staan. En ook nog eens op een velen malen kleiner stukje grond....

Ik denk dat je het vooral individueel per paard moet bekijken. Zelf vind ik 8u wel het minimum qua buiten komen.
Ik streef wel altijd naar zoveel mogelijk en in een kudde, maar dit is niet altijd mogelijk en past niet altijd bij het paard....

Mijne stond eerst in een hit actief stal,maar dit bleek echt niets voor haar te zijn. Ze kon echt niet wennen. Broodmager door de stress en veel spanning.
En het lijkt zo ideaal... zo natuurlijk...
Kleine hoeveelheden eten, velen malen per dag, zelf bepalen wanneer. Dag en nacht buiten. Kudde. Schuilmogelijkheid.
Maar mijne doet het toch beter op stal en 8u op de wei in een klein groepje. Een vast ritme. Wel onbeperkt ruwvoer op stal. Nu is ze mooi op gewicht en rustiger.

Heb m'n scriptie geschreven over de hit actiefstal en andere huisvestingsmogelijkheden, vergeleken met de natuurlijke behoeften.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 02:49

Die van mij staat sinds een half jaar 24/7 buiten.
Echt een geweldige oplossing, ik heb een erg gezond, happy en harig paard :D

Meneer heeft op het moment wel een 300 grams winsterdeken op, er moet ook gewoon getraind worden, en we rijden ook nog gewoon wedstrijden.

Ze hebben trouwens geen schuilstal, maar wel een bomenrij die de wind breekt. Alleen bij heeeeeeeel erg slecht weer kunnen ze in de containerstallen, maar daar staan ze zelf liever niet in, dus laten we ze maar mooi buiten. We wisselen de weilanden af waardoor er ook geen mega modderweilanden ontstaan. Paard heeft dit jaar wel voor het eerst een beetje last van mok, maar ik neem aan dat hij ook wat gevoelig daarvoor is omdat hij altijd met vies weer binnenstond.

Ze staan trouwens met zijn 3en: 2 grote paarden (merrie en ruin) en een shetlandermerrie.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 03:09

Als je mijn paardje te lang op stal zet word ze gek.

Toen ik haar kocht stond ze 24/7 buiten.
Bij ons is dat verandert naar 'snachts op stal.

Met de winter betekend dat rond 9 uur naar buiten en tussen 16.00 en 17.00 weer naar binnen. Ze staat dan in een ruime paddock met momenteel 1 maatje. Met onbeperkt hooi.
Hebben een bestraat stuk, dus hebben altijd de mogelijkheid om met droge voeten te staan.

Met de zomer is dat afhankelijk van het weer.
Bij mooi weer rond 9 uur de wei op. 'Savonds tot max 21.00 buiten. Als het mooi is gaan ze met de nacht de paddock in met onbeperkt hooi.
Is het langdurig regenachtig dan gaat ze met de nacht wel naar binnen.

Voor mijn paardje ideaal en heeft het ook echt naar haar zin.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 03:38

Interessant topic!

Ik ben zelf wel groot voorstander van 24/7 buiten, maar je moet ook naar het paard kijken. Mijn pony heeft vroegâh helaas deels ook door mij, ik wist niet beter een flinke poos in Isolationshaft gestaan, waardoor ze nu sociaal beperkt is om 24/7 in een kudde te staan. Ik heb het wel geprobeerd, maar het ging echt niet. In zo'n situatie is het denk ik paardvriendelijker om haar dan bijvoorbeeld 's nachts in een stal met open wanden te zetten. 's Morgens gaat ze dan weer gewoon de wei op, en daar blijft ze de hele dag.

Voer is dan natuurlijk weer een verhaal apart, en de ondergrond, wel of geen schuilstal en en en...

Natuurlijke huisvesting is een huisvesting die zo natuurlijk mógelijk is ;) Niet gooi-je-paard-de-blubber-in. Overigens denk ik dat paarden vaak prima weerbestendig zijn, maar met dekens zal dat wat lastiger zijn. Kan iemand die scheert/dekens opdoet hier misschien meer over vertellen? :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 08:13

Ik scheer en pony staat 24/7 buiten. Ik twijfel 100x of ik het goed doe, of ie het niet koud/warm heeft. Het is gelukkig geen koukleum maar het weer is zo onvoorspelbaar hier in NL...

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:36

Persoonlijk vind ik dat paarden/pony's zo veel mogelijk naar buiten moeten kunnen. Ze zijn niet gemaakt om opgesloten te zitten in een stal(letje) voor 20 uren per dag (of meer...).

Ik prijs me zelf gelukkig met de mogelijkheid om mijn pony's 24/7 buiten te stallen. Met schuilstal waarin ze veel ruwvoer krijgen, een stukje van 60m² bestraat en daarnaast vrije toegang tot de paddock van 20x36. Een paddock die door onze ondergrond (jippie! hoog en droog) vrijwel altijd droog is. Alleen bij het dooien van sneeuw en een bevroren grond gaat het een dagje niet goed. Moet wel zeggen dat je dan natuurlijk wel echt twee maal daags alle mest moet verwijderen...

Mijn KWPN-veulen stond bij mijn schoonouders (fokkers) 24 uur per dag in een stalletje, zonder mogelijkheid naar buiten te gaan door verschrikkelijk nat land en zwembad-paddock. Ik heb er voor gekozen om haar zelfs eind december nog naar huis te halen. Ze is super gelukkig nu ze lekker buiten is!

Enige nadeel is dat ik niet over veel weide beschik. Ze kunnen hier in de zomer dagelijks een uurtje knabbelen, maar dan houdt het op. Maargoed... dat weegt voor mij niet op tegen het altijd buiten kunnen blijven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:16

Pivanti schreef:
Ik ben van mening dat je het paard dat vroeger in de natuur leefde niet volledig kan vergelijken met de huidige paarden. De huidige paarden zijn toch echt op heel andere eigenschappen geselecteerd (door de mens) dan de paarden die vroeger in de natuur leefden (natuurlijke selectie). Nu kijkt men naar de gangen, karakter, ras e.d. Ook de zwakkere overleven. In de natuur ging het om de beste eigenschappen om te kunnen overleven, zoals hardheid van de hoeven, snelheid... De zwakkere sterven.
Nu worden de kuddes door de mens bepaalt, waarin ook de zwakkere paarden staan. Misschien hebben deze (zwakkere) paarden het helemaal niet zo fijn in de kudde, maar ze zijn verplicht om bij elkaar te staan. En ook nog eens op een velen malen kleiner stukje grond....

Ik denk dat je het vooral individueel per paard moet bekijken. Zelf vind ik 8u wel het minimum qua buiten komen.
Ik streef wel altijd naar zoveel mogelijk en in een kudde, maar dit is niet altijd mogelijk en past niet altijd bij het paard....

Mijne stond eerst in een hit actief stal,maar dit bleek echt niets voor haar te zijn. Ze kon echt niet wennen. Broodmager door de stress en veel spanning.
En het lijkt zo ideaal... zo natuurlijk...
Kleine hoeveelheden eten, velen malen per dag, zelf bepalen wanneer. Dag en nacht buiten. Kudde. Schuilmogelijkheid.
Maar mijne doet het toch beter op stal en 8u op de wei in een klein groepje. Een vast ritme. Wel onbeperkt ruwvoer op stal. Nu is ze mooi op gewicht en rustiger.

Heb m'n scriptie geschreven over de hit actiefstal en andere huisvestingsmogelijkheden, vergeleken met de natuurlijke behoeften.

Ja tegenwoordig werkt het meestal juist andersom: als een merrie meerder keren gezondheidsproblemen heeft en niet meer gereden kan worden dan denkt men: ach dan fokken we er nog een leuk veulentje mee. Dus met het zwakste dier wordt dan gefokt...

Nelleke, je hebt pb :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:10

Die van mij is niet geschoren, dan krijgt hij het echt te koud. Onder het deken is hij vrij kaal (eigenlijk hetzelfde als een paard dat 2 maanden geleden is geschoren) alleen op zijn hals, hoofd en benen is hij echt haaaarig :+ . Zijn manen laat ik ook maar gewoon doorgroeien in de winter, zal vast extra schelen in de warmte.
Dekens bouwen we langzaam op. Als het erg regenachtig en onder de 15 graden komt (zo rond oktober ofzo) krijgt hij een ongevoerde regendeken. Als het dan steeds kouder wordt krijgt hij eerst een extra onderdeken onder die regendeken. Dan heeft hij dus 100 gram.
Zodra het snachts ook gaat vriezen krijgt hij een 300 grams regendeken.
Nu is het weer best warm, maar ik laat de 300 grams erop liggen.

Als het echt heel erg koud word, dus net als vorig jaar -15 ofzo, dan heb ik nog een 100 en 300 grams onderdeken die ik onder die andere 300 grams kan leggen. Flink veel laagjes houden ook veel warmte vast.

Afbouwen gaat hetzelfde.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:44

Hier (randstad) staan mijn paarden 24 uur per dag buiten maar ze hebben wel een ruime schuilstal die continu openstaat. In de zomer staan ze op het land in de winter in de paddock aangrenzend aan de schuilstal. Ook hier word de paddock vrij blubberig met dit weer maar ze hebben wel een verhard stuk met een afdak. Verder krijgen ze 3 x per dag hooi en 2 x per dag krachtvoer. Ik zou het ook lekker vinden als ik op een pensionstal aan kom waar mijn paardje nog helemaal schoon en droog is zonder blubbervoeten. Maar of mijn paard dit fijner zou vinden dan de hele dag buiten staan met haar vriendinnetje? Ik denk het toch niet. Maar zeker weten doen we het niet.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:19

Voor mijn paard is 24/7 buiten ideaal. Ze geniet zichtbaar! Maar ik denk wel dat het niet voor ieder paard ideaal zal zijn, zo ken ik een eczemer die goed te houden is door hem aan het eind van de middag binnen te halen. Doe je dat niet schuurt hij zich toch bloedens toe.

Wat ik hier op bokt veel lees is dat paarden zo graag weer naar binnen willen. Wat ik mijzelf dan altijd afvraag, is waarom? Is de ruimte toch te klein voor het aantal paarden? Wordt er niet gevoerd buiten? Is er onrust in de kudde? Of komt het toch voort uit de manier van opgroeien van veel paarden?

Mijn paard is in een begrazingsgebied opgegroeid en weet dus van kleins af aan niet beter dan 24/7 buiten. Maar als ze dat niet had gehad, zou ze dan ook graag 's nachts naar binnen gaan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:57

Binnen kan comfort bieden bij minder goede weersomstandigheden. Als jij zelf de keuze hebt tussen in de regen of koude wind staan de hele dag of als je er geen zin in hebt even een tijdje ergens schuilen dan doe jij dat toch ook? Ik zie dat bij mijn paarden. En inderdaad. Mijn paarden zijn zo gewend bij slecht weer de schuilstal op te kunnen zoeken, dat wanneer ze voor hun gevoel lang genoeg gras hebben kunnen eten, ze er graag weer uit willen. Laat ik het pad open, lopen of rennen ze zelf weer terug. Zit het dicht en moeten ze te lang wachten worden ze erg onrustig. Vaak genoeg gehad dat ze enorme gaten en geulen maakten door hun geren. Ijzers kwijt, dikke pees, diep wegzakken tot halverwege het pijpbeen... Tha, dat ben je liever voor. Dus hebben mijn paarden mij zo opgevoed dat ik ze met erg slecht weer niet meer op sluit in de wei, of eerder op haal en zeker als ik ze bij de poort onrustig zie worden...
Ze komen dan terug in de paddock met stenen rondom de inloopstal en kunnen dan nog steeds zelf kiezen of ze zich buiten nat willen laten regenen of liever binnen gaan staan.

Dit zelfde verhaal geldt ook hoogzomer met de dazentijd.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 31-01-13 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:01

_Nelleke_ schreef:
Stel je hebt een box met verhard uitloopje. Je paard krijgt daar onbeperkt ruwvoer of beperkt maar in vele porties per dag, kan snuffelen met de buurman, kan languit liggen en rollen in z'n box, krijgt voldoende frisse lucht en zonneschijn in z'n uitloop, is alleen beperkt in z'n bewegingsruimte. Is het dan toch beter om je paard naar buiten te doen?

Ik zou een paard dat geen beweging krijgt (op stal staat) niet graag onbeperkt voer geven. Dan worden ze vanzelf tonnetje rond.

Die van mij staat buiten ja, weer of geen weer. Ze staat nooit aan de draad te wachten en ik haal haal nooit rillend of nat van het zweet binnen. Ook al staat ze tot de kogels in de blub, wat dan nog? Dat heb ik liever dan dat ze 24 uur in d'r eentje staat te wachten tot die staldeur eindelijk weer open gaat.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:08

Ik ben tevreden hoe het bij mij gaat...'s ochtends naar buiten eigenlijk altijd en rond 5 uur weer naar binnen.
Ik de zomer mag ze ook 's nachts buiten blijven dat bekijk ik per dag.
Staat ze meer dan 2 dagen binnen dan krijgt ze lichte koliek verschijnselen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:11

Hmmm, als jouw paard kan kiezen tussen tot de kogels in de modder of droge grond, blijft die dan de hele dag in het modderstuk staan?
Hier kiezen ze toch echt 90% van de tijd voor droge grond... Even spelen of even drinken uit een waterplas soms evrn lekker rollen als er geen drogere plek is om te rollen, en danweer op het droge...

Laatst belde een kennisje die heel vaak langs ons perceel rijd als ze naar haar paard gaat bij haar ouders om te vragen hoe het ging en hoe het met de paardenboel ging. Ze zag ze niet Meer buiten lopen en vroeg zich af of ik ze nog had...
Tja,zei ik, de stal staat altijd open dus ze kunnen zelf kiezen... Blijkbaar kiezen ze vaak voor binnen. Zeker ook als met slecht weer de meeste hooinetten binnen hangen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:23

Maar dat zijn niet de opties die ze voor het kiezen heeft. Als mijn paard mag kiezen tussen tot de kogels in de grond in de modder of de hele dag op stal staat ze zo buiten.

& natuurlijk gaan ze de stal in als daar het hooinet hangt :+ Dat heeft verder niet zoveel te maken met gelijke opties.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:53

Ze hangen meestal ook buiten... 2 van de drie hebben voorkeur voor binnen, ook met droog weer. Mijn merrie staat liever buiten.
Ook als de netten leeg zijn staan ze veel binnen met slecht weer of heet weer en insecten. Het ging me er om dat ze kunnen kiezen. Een hele dag in de modder en geen schuilplek ontneemt een keuze...

Het is niet meer van deze tijd om paarden de hele dag tot de kogels in de modder te laten staan. Daar krijg je problemen mee. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die hun plekken aanpassen zodat er wel voldoende droge plaats is om te staan.
Draineren en zandbodrn aanleggen, graskeien of roosters, betonplaten of stene, gebroken fijngemalen steen of asfalt granulaat, rubber matten, etc.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:06

Ik heb mijn paard begin december verhuisd. Voordien kwam hij overdag op de paddock met een andere hengst en 's nachts stond hij op stal.

Op de nieuwe stal heb ik hem moeten laten castreren (ze willen er geen hengsten) en dat had ik er wel voor over. Hij staat nu in een kudde met vier merries en twee andere ruinen. Grote paddock/uitloop (de grootte van een rijbak), onbeperkt voordroog, en een heel groot verhard en overkapt stuk. Hij kan dus eten wanneer hij wil, buiten wanneer hij wil... De ruintjes spelen ook constant samen, en dat doet hem goed. Hij is heel ontspannen en volgens mij wel gelukkig zo. :)

Dit is wel de enige stal in de omgeving die zo werkt, ben blij dat ik er terecht kon.