Meedenken over indeling nieuwe weide en stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:12

Als je koord gebruikt dan zou ik 8 meter aanhouden, ga je lint gebruiken, dan moet de afstand tussen de palen korter zijn, want als het waait dan vangt lint veel wind. Ik heb 2 lagen lint van 4cm breed en de bovenste laag is draad. De palen heb ik op 4 meter staan en het blijft nu mooi strak staan.

essie34

Re: Meedenken over indeling nieuwe weide en stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 17:19

Ik zit erover te denken om Hippo Safety Fence te gebruiken, is stevig, gebruiksvriendelijk en veilig. Lees er ook veel goede dingen over! Het is wel een flinke investering.. Maar wil gewoon degelijk spul hebben. Mede omdat ik natuurlijk op de Veluwe woon wil ik voorkomen dat herten / zwijnen in de wei lopen :). Heb het even opgezocht en het HSF is 47mm breed en 1,5 mm dik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:23

Als je herten wilt tegen houden moet je een omheining van 2 meter hoog nemen, anders springen ze er over heen. Zwijnen hou je alleen tegen met een gaashek en helemaal niet met (stroom)draad.

Als je palen met 4 cm lint neemt dan is het aan te raden om er 1 of 2 slagen tussen de palen te doen. Dan heeft de wind er minder vat op.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:26

Hippo Safety Fence ken ik niet. Staat daar geen stroom op? Blijven ze er dan wel achter?

Hier 40mm bruin lint. Palen staan op 5 meter, op sommige plekken (langs houtsingels) op 6 meter. Staat superstrak, zonder slagen en geen windproblemen met deze afstanden. Wij hebben geen speciale hoekpalen of zo. Wel is een groot deel van de afrasteringspalen gekloofd eiken (of robinia), dat vindt Landschap Overijssel mooier ;-). Wie weet heb je bij jullie ook wel zulke projecten met gemeente of landschap.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 23:08

Ja HSF zit in een speciale bandhouder, waar ook een stroomdraad in kan. Ze adviseren dan ook om het stroomdraad snelbrekend te maken. Zo ziet het er dan uit;

Afbeelding

Heb nu 1 offerte binnen voor de stalwanden, de buitendeuren en de omheining. Pfff dat is wel even een investering maar dan hebben we het ook gelijk goed en degelijk.. Maar toch even slikken :+ Nu de rest van de offertes nog even afwachten.. @Koeke, kon jij via het landschap dan ook korting/subsidie regelen oid?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:44

Stipje ben benieuwd.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:51

Ik volg mee :).

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:14

Wauw wat een ruimte! Ik lees even mee, ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien. Succes en veel plezier :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:34

essie ik heb goede ervaringen met rutjes stallenbouw, ook voor omheining

Shimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:30

Wat super leuk vor je! Ik ben heel benieuwd naar het resultaat

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:54

essie34 schreef:
@Koeke, kon jij via het landschap dan ook korting/subsidie regelen oid?

Wij hebben indertijd (maar dat is al wel zo'n 20 jaar geleden) samen met Landschap Overijssel naar het perceel gekeken. In samenspraak met hen toen ook houtsingels, kikkerpoel etc. laten aanleggen. Dat is allemaal door het landschap betaald, net als de afrasteringen. Wij wilden bruin schriklint i.p.v. draad, dus dat hebben we zelf geregeld. Hebben toen wel een contract voor 10 jaar afgesloten, o.a. dat de paarden niet in de kikkerpoel mochten.

edit: het klinkt leuk allemaal, gratis bomen en afrasteringen, maar er zitten ook nadelen aan. Je raakt weidegrond kwijt, dus minder opbrengst en minder mest uit te rijden bijvoorbeeld. En na die 10 jaar kwam het onderhoud voor eigen rekening. Oeps, zijn hele bomen inmiddels :D

Een paar jaar geleden zijn er hier als tussenafscheiding nog Zeeuwse hagen geplant (en nieuwe afrastering), dat is toen gedeeltelijk door landschap of gemeente betaald. Ik denk dat het sterk van de regio afhangt of daar potjes voor zijn. Hier wordt een 'streekeigen huis en erf' erg aangemoedigd en als je je daarvoor in wilt zetten is er (nog steeds) veel mogelijk. Je kunt het in ieder geval navragen bij gemeente of landschap. Als je tenminste de insteek hebt om je perceel landschappelijk mooier te maken. De ruimte heb je er in ieder geval voor en je gaat geen wit schriklint gebruiken, da's ook een must ;)

MDWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:02

Kijk eens op www.wikobox.nl voor goede paardenstallen tegen scherpen prijzen!

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 17:27

Gezellig alle mensen die meekijken! Leuk!
Ik ga in ieder geval even informeren Koeke, dat kan nooit kwaad.. Zo te horen heb je er (naast het onderhoud dan) toch nog wel wat voordeel van gehad! Kun je dan ook overleggen wat beide partijen mooi vinden of 'moet' je dan het zo indelen als zij voorstellen?

Grappig Fokfanaat, ik heb Rutjes vorige week al laten kijken en inmiddels een totale offerte binnen. Kreeg een goede indruk en prijstechnisch ook scherp. Vandaag is Geert & Henk trading wezen kijken en die gaan nu een totaalofferte opmaken. Indruk was ook positief, echt meedenken enz. Dus ik zal tussen deze 2 gaan kiezen, mede omdat ze het HSF aanbieden. Maar ik kom graag eerst even bij je kijken volgende week, kan ik gelijk zien hoe het er bij jou bijstaat! Leuk!

Heb inmiddels contact gelegd met een lokale loonwerker en die komt in ieder geval in februari het land bemesten. Ook levert hij voor een scherpe prijs ruwvoer en bezorgd dit aan huis. Ook de mest wordt hier opgehaald (voordeel van een paardenstraat :)).

Ik weet alleen nog niet zo goed hoe ik het met de huidige omheining ga doen. De palen staan nu wat ongelijk qua hoogte en onderlinge afstand. Palen zijn wel heel netjes en pas een paar jaar oud. Ik denk erover om alles eruit te halen (nog geen idee hoe, iemand hier nog tips voor?) en met behulp van een grondboor alle palen opnieuw te plaatsen. Zo veel mogelijk hergebruiken en waar nodig een nieuwe palen. Dat wordt een flinke klus maar dit kunnen we volgens mij zelf wel doen.

Nu eerst nog; caravan regelen, alles verhuizen vanuit Zwolle naar mijn ouders, het huis strippen en dan in begin februari start van de uitbouw van de woning.. Want ook die word prachtig, gisteren hebben we de keuken uitgezocht.. Spannend!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:38

palen kun je er met een trekker heel makkelijk uittrekken, met de achterhef en een breede band

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 17:49

Hihi, dan is een trekker dus wel handig.. Die hebben we niet ;-)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:07

denk dat dat nogw el een goede aanschaf is, die dingen zijn oersterk en gaat echt mega lang mee, je kunt dus best een oldtimertje kopen, wel handig hoor, slepen, bloteren, maaien, schudden

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 15:03

Zondag.. Verhuisdozen inpakken, offertes doorkijken, administratie bijwerken, enz enz... Veeeel te doen!

Wat vinden jullie hiervan?

Afbeelding

Schaal klopt niet hoor, maar gaat even om de indeling rondom de stal voor de uitloop. Het midden van de wei ligt wel aan de achterkant van de stal. Ik ben nog even aan het puzzelen geweest en ik denk dat we met deze tekening de ruimte optimaal benutten. En daarnaast blijft het praktisch want je hoeft niet ver te lopen om de hekken te openen/sluiten. Wel moeten de hekken bij het openstaan vast kunnen worden gezet (even kijken hoe).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:21

Dan maak je de weilanden groter toch? Ik mis alleen nog een hek om met een tractor de weilanden op te kunnen.
Hoe groot maak je het harde dan?
En hoe wil je van de stallen naar de bak? Of komt er sowieso een poortje net naast de stal richting huis?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:32

Wauw mooi hoor! Dat wordt/is zeker een lekker plekje! Mijn paard staat vlakbij Epe :D . Staat in Emst aan de Epe kant :)

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:44

Hey Angeliekje :) Leuk! Mooie omgeving ook!!

Heb een hele drukke week gehad vol met offertes, mails en telefoontjes over het huis en de stallen/omheining. Inmiddels hebben we de badkamer uitgezocht, en dit weekend hebben we de laatste tekeningen van de keuken laten maken.. Dus dat is ook klaar :) Stukje bij beetje komen we er wel!!
Voor de stallen ben ik nog in dubio, omdat ik nu 3 offertes hebben met behoorlijk wat prijsverschil en soortgelijke kwaliteit/materialen... Lastig! Maar dit heeft nog geen haast, hier heb ik nog wel een paar weken de tijd voor.

Wat ook erg leuk was, is dat ik deze week een kijkje heb mogen nemen bij Fokfanaat die gezellig in de buurt woont..:) Heel gaaf om te zien wat ze ervan hebben gemaakt, echt knap en heel functioneel!

Nu ben ik aan het bekijken wat voor materiaal we op de binnenwanden van de schuur gaan zetten. Er zit nu een klein muurtje, wat een scherpe rand heeft dus ik wil het tot aan de eerste houten balk dicht maken. Underlayment zou een (voordelige) optie zijn, Betonplex werd ook geadviseerd maar is een stuk prijziger. En nadeel van houten panelen is dat de standaardmaat niet bruikbaar is (te klein), omdat de hoogte in ieder geval 1.45m moet zijn.
Betonblokken e.d. wordt denk ik ook behoorlijk duur. Maar het moet wel stevig genoeg zijn mochten de paarden er een keer tegen aan trappen/stoten..

Hebben jullie (betaalbare) tips???

Fotootje van hoe het nu is;

Afbeelding

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:20

Ziet er leuk uit hoor,
Misschien zijn steenschotten wat om tegen de wand aan het maken? Lees regelmatig dat dit word gebruikt bij paardenstallen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:52

Je zou eens contact kunnen hebben met Buitenhuis is Vaassen. Misschien hebben die wel wat tips om dit op te lossen

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 21:55

Hoe verloopt jullie verhuizing Suzan_Bobar? :)

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:59

ik volg even ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:21

Zo te horen heb je al aardig besloten, toch heb ik even gauw je luchtfoto in paint bewerkt:
Afbeelding

Zie een voorbeeld van een paddockparadijs. Het pad rondom moet minimaal 2 meter breed zijn, het buitenhek zou ik een gaas hek plaatsen van 2 meter hoog. In het midden(de ovaal zeg maar) heb je je land, ik zou palen om de 5 meter zetten en zorgen dat je met strookbegrazing kunt werken zodat de paarden altijd vers gras hebben en daarom zou ik dan ook voor het midden met 2 losse draden werken van de juiste lengte voor zowel smalle als brede kant en die dan gebruiken voor het verplaatsen van de wei. Op de 4 hoeken kun je besluiten om b.v. zo dicht mogelijk bij de kraan een waterbak te plaatsen en op de langste loopafstand je ruwvoer aanbieden. Door deze manier van paarden houden daag je ze uit om veel meer te lopen en wordt dus de bassis conditie beter/beter onderhouden.

De stal zou ik een schuilstal van maken met aan de andere kant desnoods een zadelkamertje en een spuitplaats.

Kijk eens op http://www.paddockparadijs.nl hier staan veel voorbeelden, uitleg en hulp over je eigen paddock paradijs en het onderhouden van de wei.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 24-01-13 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt