Weiland.. één grote modderpoel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:21

Amalarab schreef:
hier hetzelfde probleem, vandaar het 'pleintje' van klinkers.
straks in het voorjaar is de modder zo wel weer weg, maar het is dit jaar wel héél extreem vervelend met de langdurige regen! en het lijkt elke winter wel erger te worden..

mja hier ook. Alleen heb ik nog een alternatieve route naar de mestvaal.
Dit jaar toch echt bestraten. Bah..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:24

jacqdenh schreef:
Ik heb een pensionstal en hier is het ook een drama , paarden staan noodgedwongen in de bak waar het nog enigzins te doen is.we zijn druk in de weer de padocks op te knappen maar kunnen pas van de zomer met zwaar matriaal bij de 2 grootste padocks.Helaas ben ik door de modder al 2 pensioners kwijt en ik werk me uit de naad om zoveel mogelijk water kwijt te raken. ik hoop op een poosje droog weer en dat het maar snel weer voorjaar mag worden.en dan graag 2 nieuwe pensioners zonder prinsessengedrag.Als je iemand weet houd ik me aanbevolen

mm princessengedrag? Met bijv. jong paard door de blub zou ik me ook wel even op achterhoofd krabben. En blub is ook vaak glad. Ik ben geen princes, soms is blub gewoon blub. Maar vaak is goede blub ook een verhoogd risico hoor.

Als ik er zelf doorheen moet (hier thuis een stukje blub) dan zit ik al te balanceren. Gelukkig hebben we alternatieve routes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:28

Knert schreef:
jacqdenh schreef:
Ik heb een pensionstal en hier is het ook een drama , paarden staan noodgedwongen in de bak waar het nog enigzins te doen is.we zijn druk in de weer de padocks op te knappen maar kunnen pas van de zomer met zwaar matriaal bij de 2 grootste padocks.Helaas ben ik door de modder al 2 pensioners kwijt en ik werk me uit de naad om zoveel mogelijk water kwijt te raken. ik hoop op een poosje droog weer en dat het maar snel weer voorjaar mag worden.en dan graag 2 nieuwe pensioners zonder prinsessengedrag.Als je iemand weet houd ik me aanbevolen

mm princessengedrag? Met bijv. jong paard door de blub zou ik me ook wel even op achterhoofd krabben. En blub is ook vaak glad. Ik ben geen princes, soms is blub gewoon blub. Maar vaak is goede blub ook een verhoogd risico hoor.

Als ik er zelf doorheen moet (hier thuis een stukje blub) dan zit ik al te balanceren. Gelukkig hebben we alternatieve routes.

Precies.
Hier is het ook blub, maar als ik op een pensionstal zou staan en ik kan voor hetzelfde geld wel droog staan, zou ik ook verhuizen.

joyce B

Re: Weiland.. één grote modderpoel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:28

Ik ook. Als ik serieus zou trainen zou ik mijn paard misschien ook wel op een stal met binnenbak zetten en zonder blub...
Nu heb ik toch te weinig tijd om regelmatig te rijden en paard is alleen nog heel licht bruikbaar voor rustige ritjes, en dan is hele dagen tot dag en nacht vrij rondlopen belangrijker en ook al baal ik van de nattigheid, de paarden kunnen op de stenen en in de stal altijd droog staan en lopen. Maar snap het best dat pensionklanten gewoon een droge en schone plek willen om hun hobby uit te oefenen. Helaas heb ik hier geen dak boven bak of paddock...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:29

De drainage die wij aangelegd hebben in de rijbak (zie de schuilstal-link in mijn onderschrift) werkt perfect, dus ondanks alle regen geen natte bende. Behalve bij de ingang van de schuilstal waar geen drainage ligt - da's dikke blub. We hebben zojuist besloten daar nu ecorasters ( van Horsefriend) te gaan plaatsen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:31

Grappig, mijn verzorgpaard staat ook vlak bij de Leij. De bodem van ons weiland is momenteel niet eens meer zichtbaar. Staat zeker tot aan kniehoogte water in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:36

@jp, hoe hebben jullie die sleuven gegraven en hoe hebben jullie al dat grind in de bak en in de sleuven gekregen? Hebben jullie dat grind in bigbags gekocht of anders aan laten voeren? Ik wil mijn paddock ook nog een keer draineren maar diegene die de bak had gedaan is er mee gestopt. En onze drainsge in de bak moet ook vrrbeterd en het pkmpvat vervangen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:41

Wij hebben een geweldige loonwerker!
Dus de sleuven met een mini-shovel, het grind op de vrachtwagen en er met kruiwagentjes vanaf gehaald en in de sleuven gestort.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:44

Oei, dat zijn heel wat kruiwagentjes geweest :p

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:45

Hier in Friesland staat het water zo hoog dat zelfs goed gedraineerde bakken/weilanden blank staan.
Het slootwater staat op sommige plekken net zo hoog als het weiland.

Mijn buurman had af en toe een natte plek als het zeer nat was, maar nu staat ook een gedeelte volledig blank. Het water komt gewoon omhoog in het weiland.
Als het nu gaat vriezen heeft iedereen een privé ijsbaan :+
Ze hebben het oude gemaal bij Lemmer op gestart en hopelijk gaat het waterpeil nu snel dalen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:03

Ik zit ook in friesland, gelukkig houdt het waterschap onze sloot nog laag genoeg, anders kon ik het water niet meer wegpompen... En zou alles hier onder lopen. Stal ligt op het laagste punt van ons terrein... Ons huis ligt een metrr hoger...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 27-12-12 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:03

Brainless schreef:
Hier in Friesland staat het water zo hoog dat zelfs goed gedraineerde bakken/weilanden blank staan.
Het slootwater staat op sommige plekken net zo hoog als het weiland.

Mijn buurman had af en toe een natte plek als het zeer nat was, maar nu staat ook een gedeelte volledig blank. Het water komt gewoon omhoog in het weiland.
Als het nu gaat vriezen heeft iedereen een privé ijsbaan :+
Ze hebben het oude gemaal bij Lemmer op gestart en hopelijk gaat het waterpeil nu snel dalen.

Dat hebben wij hier nu helaas ook :( Ons weiland ligt vrij hoog (zomers ong. 1 meter boven sloot niveau) en is dan erg snel droog, flinke scheuren etc. De winters zijn wij ook de enige in de omgeving waar het op wat plasjes na heerlijk droog blijft.
Maar nu ;(
Onze drainage werkt normaal gesproken perfect maar inmiddels staat de sloot gelijk met de afvoerpijpen, trekker etc. door de bak/paddock halen heeft totaal geen zin meer.....het lijkt inmiddels wel drijfzand. Ik baal gewoon van elke druppel water die nu nog uit de lucht valt.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:10

en het regent hier alweer :(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:11

Britt_Mara schreef:
Dat is nu een erg groot voordeel.. Hooggelegen land! Maar in de zomer is dat dan niet te droog?

ik heb ook zandgrond en in de zomer is dat erg droog inderdaad, erg vervelend, aangezien sproeien niet te doen is. Maar ook ik heb nu flink modder hoor

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:13

Ik heb ze naar een andere droge weide gebracht. Verder kun je een wagen geel zand leegkiepen. Kunnen ze berggeit spelen en hebben ze direct een droge plek waar ze goed kunnen liggen en zelf plat maken.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:34

@ tanjaatjuhh, dat dacht ik ook maar ook dat verdwijnt enorm snel in deze nattigheid en blubber, met als gevolg nog meer diepe modder, het is denk ik nu, op verharden na en een superdrainage voor anderen, incl. mijzelf, niet te doen met de paarden. Ik heb ze nu net op het onverharde zijpad gezet naast het huis, dat is mijn laatste optie, zelfs dat is al erg nat, wat normaal elke winter superdroog bleef onder de grote dennebomen... de hoefsmid komt en ipv moeilijk in een stal bekappen, bekappen we ze nu maar op het enige betegelde stukje wat ik heb, dat is een parkeerplaats achter de poort :-), voor de rest is het hopeloos.

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:49

Bij ons staat gelukkig de sloot nog steeds een meter lager qua waterniveau dan de wei. Dus de wei is best ok, daar hebben alleen onze schaapjes een klein stukje kapot gelopen. Wij hebben het voordeel dat het echt zandgrond is, en onze paddock schuin afloopt. Bij erge regen kunnen we met een dompelpomp de plassen aan de laagste zijde wegpompen. Maar ik begin de regen ook zoooooo zat te worden, de grond is helemaal verzadigd, dus dan duurt het zo lang voordat alles weg zakt. En dan is het eindelijk bijna weg en dan regent het weer. M'n mini's worden dan ook echt van die zielige verzopen katjes, duurt ook lang vooordat die drogen met die lange vacht. Gelukkig is staan ze 's nachts lekker droog :)
Ik heb ook het idee dat het elk jaar natter wordt in de herfst/winter, en zo extreem als dit jaar is zwaar irritant!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:52

krijgen ze geen mok dan? ik smeer namelijk als ze naar buiten gaan in een modderweiland de kootholtes in met uierzalf!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:53

Van water krijgen ze geen mok, maar van urine/mest.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:21

Brainless schreef:
Van water krijgen ze geen mok, maar van urine/mest.

Mok heeft ook mt weerstand te maken net als rotstraal.het komt van binnen uit.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:30

Hier ook een dikke blubberboel. De ingang van de wei is vooral erg zwaar. De rest gaat wel, dus ze staan wel gewoon buiten. De bak is ook onbruikbaar, staat helemaal vol, terwijl hij normaal super is. De sloten lopen inmiddels letterlijk over in onze wei. Dus ook al hadden we alles gedraineerd, het kan gewoon nergens heen.

Uitmesten is momenteel loodzwaar, want die volle krui door de in/uitgang krijgen is een drama.

Van de zomer komt het wel weer goed met de wei. Die krijgt dan rust, de paarden gaan dan in andere wei staan, maar nu is het gewoon hopeloos.
In februari wordt er in een deel van de wei een bak gemaakt van 30x60, en de ingang van de wei laten we dan ook tot 2 meter diep omzetten. De ingang zou dan veel beter moeten blijven bij een volgend nat seizoen. En verder moeten ze het er maar gewoon mee doen. Ik kan hier verder niets aan doen. Zoals ik al zei, je kunt draineren tot je een ons weegt, als het water nergens heen kan blijf je toch met plassen zitten.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:43

paarden ontsnapt.. door de diepe bagger naar de 'wei' , blijkbaar zijn droge voeten niet belangrijk voor ze, dus de hoefsmid af moeten zeggen *grrr want als ze een middelvinger hadden, hadden ze die opgestoken. Ik kan nergens bij de wei komen zonder door de bak te moeten en die is onbegaanbaar, zelfs met werkschoenen niet doorheen te komen.... plus de regen komt plots met bakken uit de hemel, het was zo'n mooi weer tot 14.30...grrrrr.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:48

Jeetje mensen, wat een troost te lezen dat ik niet de enige ben :+ \
Ik heb nooit zo erg als nu gehad dat het ook psychisch een beetje door begint te werken; de doorgangen bij de hekken, daar zak ik tot bijna bovenkant laars in weg. Ook het eerste stuk waar ze natuurlijk ook moeten lopen is heel erg. Kruiwagen krijg ik nagenoeg niet meer door de blubber heengetrokken, dus telkens maar kleine beetjes.
Ik heb 3 stukken land, 2 zijn erg nat, gelukkig nog wel droge stukken erop en 1 stuk is gewoon nog goed, dat is tevens het grootste stuk dus daar lopen ze nu overdag lekker te banjeren en kunnen gras eten. Ben ik wel heel erg blij om, ervaring heeft me geleerd dat met genoeg rust in het voorjaar de andere stukken ook vrij snel bijtrekken, maar het is wel extreem dit jaar.
Ben eens nagegaan hoelang het al regent, volgens mij al bijna 3 maanden elke dag regen.
Vanavond en vannacht moeten ze even 1 nachtje buitenblijven, normaal gesproken gaan ze 's avonds wel naar binnen maar het is even niet anders voor een nacht. Het is niet erg koud ook dus ze zullen het wel overleven :o .
Maar als ik jullie fotos allemaal zie...ik hoop echt dat het eens een langere tijd droogblijft. En vriezen..ja leuk, maar als die enorme moddersporen opvriezen breek je je nek en benen..gek genoeg zijn mijn paardjes daar weer vrij handig in.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:49

liekensancho schreef:
paarden ontsnapt.. door de diepe bagger naar de 'wei' , blijkbaar zijn droge voeten niet belangrijk voor ze, dus de hoefsmid af moeten zeggen *grrr want als ze een middelvinger hadden, hadden ze die opgestoken. Ik kan nergens bij de wei komen zonder door de bak te moeten en die is onbegaanbaar, zelfs met werkschoenen niet doorheen te komen.... plus de regen komt plots met bakken uit de hemel, het was zo'n mooi weer tot 14.30...grrrrr.

laarzen zijn dan een uit komst

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:51

Bij ons zakken ze ook bijna tot de knieen er in weg, niet ideaal maar goed. Om de etensbak staan ze er maar 2 cm in en ze kunnen in de loopstallen droog staan.
Heb ze zo al een paar jaar in de herfst/winter maar nog nooit mok of rotstraal gehad.