Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sflj schreef:Shirley schreef:Ik heb een ezel die het doet
Staat gewoon of binnen of buiten tegen een open deur te tikken met een voorhoef, waarschijnlijk vanwege het "leuke" geluid .. het leidt tot niets en levert hem niets op behalve het geluid.
Zou ik die deur weghalen of bedekken met rubber, dan zoekt hij een ander punt.
Beestje leeft overigens ook in een groep, met in- en uitloop, voldoende ruwvoer en ook nog een aantal uren weidegang ( waarvan ze zelf overigens thuiskomen en liever rond de stal gaan staan)
Ik geloof niet dat paarden 'zomaar' iets doen. En zeker een slim dier als een ezel, niet.
Wáárom doet ie het? Waarschijnlijk wil hij iets? Naar binnen / buiten / vreten / aandacht?
Misschien verveelt hij zich toch? In dat geval kun je hem iets te doen geven?
Gini schreef:Uit ongeduldigheid stampen gebeurt niet midden in de nacht wanneer iedereen al lang in zijn bed ligt, dus dat probleem heb je al niet (aangehaald door iemand hier). Ongeduldig is een paard pas wanneer die iets verwacht, meestal eten.
Cassidy schreef:Gini schreef:Uit ongeduldigheid stampen gebeurt niet midden in de nacht wanneer iedereen al lang in zijn bed ligt, dus dat probleem heb je al niet (aangehaald door iemand hier). Ongeduldig is een paard pas wanneer die iets verwacht, meestal eten.
Je spreekt jezelf nou echt binnen deze twee regels zo ontzettend tegen!
Stel dat jij je paard aan huis hebt staan. Voertijd is door de weeks rond 7 uur (ga er van uit dat je voor je eventuele werk voert). Paard heeft een biologische klok, dus rond half 7 gaat hij tegen de muur aan rammen. Om je huisgenoten en de buren te vriend te houden, ga je zorgen dat hij rond half 7 dan zijn eten krijgt. Probleem opgelost, je hebt drastische maatregelen voorkomen en houdt het paardje heel. Zou je denken.
Dan krijgen we de welbekende switch van winter- naar zomertijd. Dus paardlief gaan niet om half 7 rammen maar om half 6. Om je huisgenoten en de buren te vriend te houden, ga je dus om half 6 voeren.
Maar paardje heeft inmiddels geleerd dat, als ik ga rammen, krijg ik voer. Dus in plaats van half 6 wordt het 5 uur of half 5....en voor heel veel mensen is dat nog midden in de nacht.
Gini schreef:Idd, geen ervaringsdeskundige. Ik voed mijn paarden op en heb geen stroommatten in de stal nodig.
.
Gini schreef:Mijn woorden niet verwarren met die van sflj. Ik heb nooit iets gezegd over vriendjes en voer. Als je met mij wilt "discussiëren", gelieve dan enkel en alleen de woorden die ik gezegd heb in acht te nemen.
Dat je dit niet oplost met een extra dot hooi, wat gefluister en wat geaai, besef ik ook wel.
Cassidy schreef:Gini schreef:Idd, geen ervaringsdeskundige. Ik voed mijn paarden op en heb geen stroommatten in de stal nodig.
.
Opvoeden gaat het probleem niet oplossen als er andere oorzaken zijn dan voernijd. En je kunt er niet 24/7 bij zijn om corrigerend in te grijpen. Een eventuele trainingstool kan dat wel. Timing is in die gevallen zeer goed, er hoeft geen persoon om de hoek te staan, waarvan de correctie misschien minder direct komt. En sterker nog, als de correctie komt zonder dat er een link gelegd kan worden met een mens, heeft de mens het iig niet gedaan.
Gini schreef:Maar iedereen die een beetje thuis is in de paardenwereld weet dat verschillende paarden in een verschillende situatie anders aangepakt moet worden en dat er niet een volledig uitgeschreven rechtlijnig stappenplan kan gegeven worden via een computerscherm. De stroommat uit het filmpje lijkt mij geen goede oplossing, tenzij je graag met angst- en pijnprikkels werkt, dan is het ideaal uiteraard.
Cassidy schreef:Even verder kijken naar de trainingstools die langs zijn gekomen, anders dan die rubberen mat. Een daarvan is de vice breaker. Als een dier zo slim is om het echt een paar meter verder te doen, dan kun je van tool veranderen. En verzint hij dan wat anders, heb je met gebruik van de juiste tool geen andere meer nodig. Correctie hoeft soms maar één keer. "A horse knows what happens before what happens happens". Ze hebben het snel genoeg door.
Gini schreef:Cassidy schreef:Even verder kijken naar de trainingstools die langs zijn gekomen, anders dan die rubberen mat. Een daarvan is de vice breaker. Als een dier zo slim is om het echt een paar meter verder te doen, dan kun je van tool veranderen. En verzint hij dan wat anders, heb je met gebruik van de juiste tool geen andere meer nodig. Correctie hoeft soms maar één keer. "A horse knows what happens before what happens happens". Ze hebben het snel genoeg door.
Daarom mijn vraag alleen op mijn woorden te reageren. In dit topic heb ik alleen nog maar mijn afkeuring uitgesproken over de Kick Stop stroommat en stroomhalsbanden. Over andere tools/opvoedingsmethoden heb ik geen waardeoordeel uitgesproken.
Gini schreef:Grappig. Op dezelfde pagina noem je me "geen ervaringsdeskundige" en nu heb ik ineens "oneindige ervaring". Ik heb idd geen ervaring hierin en kan dus ook geen oplossing aanreiken. Net zoals ik je de weg in Amsterdam niet kan wijzen omdat ik daar nog nooit geweest ben.
Ik zou alleen nooit willen werken met enorme angst- en pijnprikkels als stroom. Net zoals een paard bij de dierenarts ook flink/overdonderd is wanneer je hem een paar flinke stampen tussen zijn ribben geeft, maar is dat de manier waarop je met een paard wil omgaan?