De Kick Stop. Stop schoppen in de box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Re: De Kick Stop. Stop schoppen in de box

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:19

Ik zie in stallen vaak dat ze rubber aan de wanden hebben gemaakt, of alleen aan de binnekant kant de staldeur. Paarden schoppen niet alleen uit verveling aan de deuren, maar ook vaak met bijvoorbeeld voertijd. Dan scheelt het wel met lawaai en blessures.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:05

sflj schreef:
Shirley schreef:
Ik heb een ezel die het doet :(

Staat gewoon of binnen of buiten tegen een open deur te tikken met een voorhoef, waarschijnlijk vanwege het "leuke" geluid .. het leidt tot niets en levert hem niets op behalve het geluid.

Zou ik die deur weghalen of bedekken met rubber, dan zoekt hij een ander punt.

Beestje leeft overigens ook in een groep, met in- en uitloop, voldoende ruwvoer en ook nog een aantal uren weidegang ( waarvan ze zelf overigens thuiskomen en liever rond de stal gaan staan :) )

Ik geloof niet dat paarden 'zomaar' iets doen. En zeker een slim dier als een ezel, niet.
Wáárom doet ie het? Waarschijnlijk wil hij iets? Naar binnen / buiten / vreten / aandacht?
Misschien verveelt hij zich toch? In dat geval kun je hem iets te doen geven?

Waarom ?
Tja, dat had ik nou net zo graag van jou willen horen :D

Zoals je kunt lezen kan hij vrijelijk in en uit lopen , heeft hij doorlopend eten ter beschikking , heeft hij een vriendengroep ( 8 man in totaal ) en bovendien ook allerlei speelgoed !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:40

Gini schreef:
Uit ongeduldigheid stampen gebeurt niet midden in de nacht wanneer iedereen al lang in zijn bed ligt, dus dat probleem heb je al niet (aangehaald door iemand hier). Ongeduldig is een paard pas wanneer die iets verwacht, meestal eten.

Je spreekt jezelf nou echt binnen deze twee regels zo ontzettend tegen!

Stel dat jij je paard aan huis hebt staan. Voertijd is door de weeks rond 7 uur (ga er van uit dat je voor je eventuele werk voert). Paard heeft een biologische klok, dus rond half 7 gaat hij tegen de muur aan rammen. Om je huisgenoten en de buren te vriend te houden, ga je zorgen dat hij rond half 7 dan zijn eten krijgt. Probleem opgelost, je hebt drastische maatregelen voorkomen en houdt het paardje heel. Zou je denken.
Dan krijgen we de welbekende switch van winter- naar zomertijd. Dus paardlief gaan niet om half 7 rammen maar om half 6. Om je huisgenoten en de buren te vriend te houden, ga je dus om half 6 voeren.
Maar paardje heeft inmiddels geleerd dat, als ik ga rammen, krijg ik voer. Dus in plaats van half 6 wordt het 5 uur of half 5....en voor heel veel mensen is dat nog midden in de nacht.

Ik vindt sommige reacties in dit topic echt zo ontroerend naief, prachtig gewoon. Niet alles is voergerelateerd, niet alles is met een vriendje, 24 uur per dag buiten en onbeperkt voer op te lossen. Soms is het niet mogelijk om dingen aan te passen. En voor degenen die vinden dat het wel ok is om een paard dat absoluut niet tegen ander paardengezelschap kan maar zijn zin te geven, waarom in deze situatie op die manier, terwijl er net daarvoren is geroepen dat vriendjes alles oplossen? Oh, en als je een aantal vriendjes verder bent die allemaal het leven hebben gelaten na een aanval van je paard, ga jij je dan niet schuldig voelen?

Opvoeden heb ik ook al een paar keer langs zien komen. Aha, juist ja, zoals al eerder is opgenoemd heeft niet iedereen zijn paard vanaf veulen in handen. En zolang er nog "fokkers" zijn (met opzet binnen aanhalingstekens) die denken dat het wel ok is een veulen met een vriendje samen thuis op te gaan voeden, waar het dier de rangorde binnen de kudde niet kan gaan leren, ga je verknipte paarden houden die absoluut niet in een kudde en met andere paarden kunnen.
Al die paarden dan maar aan de eenzame opsluiting?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:47

Cassidy schreef:
Gini schreef:
Uit ongeduldigheid stampen gebeurt niet midden in de nacht wanneer iedereen al lang in zijn bed ligt, dus dat probleem heb je al niet (aangehaald door iemand hier). Ongeduldig is een paard pas wanneer die iets verwacht, meestal eten.

Je spreekt jezelf nou echt binnen deze twee regels zo ontzettend tegen!

Stel dat jij je paard aan huis hebt staan. Voertijd is door de weeks rond 7 uur (ga er van uit dat je voor je eventuele werk voert). Paard heeft een biologische klok, dus rond half 7 gaat hij tegen de muur aan rammen. Om je huisgenoten en de buren te vriend te houden, ga je zorgen dat hij rond half 7 dan zijn eten krijgt. Probleem opgelost, je hebt drastische maatregelen voorkomen en houdt het paardje heel. Zou je denken.
Dan krijgen we de welbekende switch van winter- naar zomertijd. Dus paardlief gaan niet om half 7 rammen maar om half 6. Om je huisgenoten en de buren te vriend te houden, ga je dus om half 6 voeren.
Maar paardje heeft inmiddels geleerd dat, als ik ga rammen, krijg ik voer. Dus in plaats van half 6 wordt het 5 uur of half 5....en voor heel veel mensen is dat nog midden in de nacht.

Dus jij gaat er zomaar vanuit dat ik bovenstaande methode zou toepassen? Slecht gedrag belonen is zowat het "domste" wat je kan doen.
Met goede buren kan je praten en die kan je dingen uitleggen.

Ik ben precies graag naïef, want ik heb nog nooit een hardnekkige stamper gehad en ik heb al verschillende paarden hier op mijn stalletje gehad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:04

Aha, geen ervaringsdeskundige....duidelijk. Burenruzie, ook nooit wat van gehoord en niet aan den lijve ondervonden wat chronisch slaaptekort met je kan doen. Dan zijn we uitgepraat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:07

Idd, geen ervaringsdeskundige. Ik voed mijn paarden op en heb geen stroommatten in de stal nodig.
Ik denk dat weinig mensen chronisch slaaptekort hebben door stampende paarden, maar goed, overdrijven geeft altijd die extra touch aan een argumentatie.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:07

Als een keer zo'n stamper hebt gehad dan praat je wel anders. En het is idd niet met vriendjes en voer op te lossen, was dat maar zo. Als je een hebt die kickt op het geluid dan kun je doen wat je wilt maar je leert het nooit meer af. Spreek uit ervaring.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:12

Mijn woorden niet verwarren met die van sflj. Ik heb nooit iets gezegd over vriendjes en voer. Als je met mij wilt "discussiëren", gelieve dan enkel en alleen de woorden die ik gezegd heb in acht te nemen.
Dat je dit niet oplost met een extra dot hooi, wat gefluister en wat geaai, besef ik ook wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:13

Gini schreef:
Idd, geen ervaringsdeskundige. Ik voed mijn paarden op en heb geen stroommatten in de stal nodig.
.

Opvoeden gaat het probleem niet oplossen als er andere oorzaken zijn dan voernijd. En je kunt er niet 24/7 bij zijn om corrigerend in te grijpen. Een eventuele trainingstool kan dat wel. Timing is in die gevallen zeer goed, er hoeft geen persoon om de hoek te staan, waarvan de correctie misschien minder direct komt. En sterker nog, als de correctie komt zonder dat er een link gelegd kan worden met een mens, heeft de mens het iig niet gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:14

Gini schreef:
Mijn woorden niet verwarren met die van sflj. Ik heb nooit iets gezegd over vriendjes en voer. Als je met mij wilt "discussiëren", gelieve dan enkel en alleen de woorden die ik gezegd heb in acht te nemen.
Dat je dit niet oplost met een extra dot hooi, wat gefluister en wat geaai, besef ik ook wel.

Dan graag wat meer details hoe je dit denkt op te lossen.
Zullen de mensen die wel ervaringsdeskundige zijn je kunnen vertellen of ze dit al dan niet al hebben geprobeerd en of het gewerkt heeft.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:17

Storten jullie je dan eens op het "probleem" van mijn ezeltje ?

Ik zet het bewust tussen aanhalingstekens omdat hij er niet onder lijdt en ik me er verder ook niet aan stoor, maar ik wel benieuwd ben hoe jullie het eventueel zouden oplossen ...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:18

Cassidy schreef:
Gini schreef:
.

Opvoeden gaat het probleem niet oplossen als er andere oorzaken zijn dan voernijd. En je kunt er niet 24/7 bij zijn om corrigerend in te grijpen. Een eventuele trainingstool kan dat wel. Timing is in die gevallen zeer goed, er hoeft geen persoon om de hoek te staan, waarvan de correctie misschien minder direct komt. En sterker nog, als de correctie komt zonder dat er een link gelegd kan worden met een mens, heeft de mens het iig niet gedaan.

En zo een stroommat is een trainingstool? Een oppervlakte van wat, 50 bij 50 cm. De ezel van Shirley zoekt dan gewoon een andere plek en ik denk de meeste paarden wel. Je leert je paard dan af om op die plek met zijn been te stampen, je leert het paard niet af te stampen in het algemeen. Gewoon een metertje opschuiven en paardlief kan zijn favoriete bezigheid verder uitoefenen.
Heel de stal dan maar vol stroommatten hangen zeker? En dan maar hopen dat die niet met zijn tanden langs de tralies gaat schuren, anders kan je daar ook nog stroom op zetten.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:20

En wat voor oplossing heb jij ervoor dan? Ik lees alleen maar hoe het niet moet maar nergens hoe het dan wel moet om ervoor te zorgen dat het paard of ezel niet meer tegen wanden trapt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:21

Even verder kijken naar de trainingstools die langs zijn gekomen, anders dan die rubberen mat. Een daarvan is de vice breaker. Als een dier zo slim is om het echt een paar meter verder te doen, dan kun je van tool veranderen. En verzint hij dan wat anders, heb je met gebruik van de juiste tool geen andere meer nodig. Correctie hoeft soms maar één keer. "A horse knows what happens before what happens happens". Ze hebben het snel genoeg door.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:23

Mijn pony heeft in een grote (2 zijden open) schuilstal gestaan met 100 m² paddock eraan, schuilstal had stroomdraad aan de dichte zijden. Meneer trapte tegen het hout aan, maar raakte het stroomdraad. Nou, geschopt heeft hij er niet meer, helaas durfde hij ook niet meer te eten in die stal :+

(Mijn pony is ook zo'n schopper; staat 24/7 buiten en loopt nog de stal in om tegen de deur aan te trappen :? T is dat zijn ervaring met stroom op stal geen succes was, maar t leek mij wel handig om het echt af te leren. )

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:26

Ik quote mezelf maar even:
Gini schreef:
Maar iedereen die een beetje thuis is in de paardenwereld weet dat verschillende paarden in een verschillende situatie anders aangepakt moet worden en dat er niet een volledig uitgeschreven rechtlijnig stappenplan kan gegeven worden via een computerscherm. De stroommat uit het filmpje lijkt mij geen goede oplossing, tenzij je graag met angst- en pijnprikkels werkt, dan is het ideaal uiteraard.

Als ik op alle gedragsproblemen van ieder paard een kant en klaar antwoord had vanachter mijn computerscherm, dan zat ik hier nu niet, maar was ik boeken aan het schrijven en geld aan het verdienen.

Mijn enige eigen ervaring met stampers zijn twee paarden die van een pensionstal kwam waar stampen gemeengoed was. Ze kwamen niet tegelijk bij mij op stal aan. De eerste voertijd probeerden de paarden hun trucje toe te passen. Een felle schreeuw en wachten tot laatst met eten heeft met 1 paard geholpen. De andere probeerde het 's avonds opnieuw, na dezelfde schreeuw en voervolgorde heeft ook dit paard nooit meer gestampt. Natuurlijk hielp hier het feit dat mijn al aanwezige paarden netjes opgevoed zijn en nooit stampten. Van zodra het groepsgevoel weg is en paarden elkaar niet kunnen opnaaien, is het stampen ook niet meer leuk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:28

Cassidy schreef:
Even verder kijken naar de trainingstools die langs zijn gekomen, anders dan die rubberen mat. Een daarvan is de vice breaker. Als een dier zo slim is om het echt een paar meter verder te doen, dan kun je van tool veranderen. En verzint hij dan wat anders, heb je met gebruik van de juiste tool geen andere meer nodig. Correctie hoeft soms maar één keer. "A horse knows what happens before what happens happens". Ze hebben het snel genoeg door.

Daarom mijn vraag alleen op mijn woorden te reageren. In dit topic heb ik alleen nog maar mijn afkeuring uitgesproken over de Kick Stop stroommat en stroomhalsbanden. Over andere tools/opvoedingsmethoden heb ik geen waardeoordeel uitgesproken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:32

In het geval van beide was het voergerelateerd. Ik ben in mijn paardencarriere menig stamper tegengekomen waar dat niet voergerelateerd was. Een beweging van een ander paard in de box ernaast was voldoende voor een roei tegen de boxwand. Een paard dat door de stalgang liep dito. Helaas is het niet in alle stallen mogelijk om paarden zo neer te zetten dat er geen ander paard langsloopt of er een ander paard naast staat.

De blessures die ik langs heb zien komen waren scheuren in hoeven, peesproblemen, stukgetrapte hakken, dikke voorknieeen. Isolatie van boxwanden met rubberen matten gaven verlichting maar losten het probleem niet op. Tijdelijk kluisteren had als resultaat dat een medestalgenoot de DB erop afstuurde (die na uitleg helemaal snapte en goedkeurde waarom dat zo werd aangepakt) Verplaatsen van paarden was geen optie wat de alternatieve boxen hadden stenen wanden en in tegenstelling tot een kunststof/houten boxwand met rubberen matten ervoor geeft steen met rubber minder mee.
Oh, en het toppunt was een hengst die met zijn achterhoeven door een enkelsteens muurtje ging. Dat die het levend er vanaf heeft gebracht is een wonder. Stal was daarna serieus ontwricht en moest afgebroken worden (was wat ouder maar dan nog...)
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-12-12 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:34

Gini schreef:
Cassidy schreef:

Daarom mijn vraag alleen op mijn woorden te reageren. In dit topic heb ik alleen nog maar mijn afkeuring uitgesproken over de Kick Stop stroommat en stroomhalsbanden. Over andere tools/opvoedingsmethoden heb ik geen waardeoordeel uitgesproken.

Maar je laat ook lekker in het midden wat die dan zijn. Ik zie alleen "valt anders op te lossen, maar ik wil wel weten HOE. Dat je geen algemene richtlijn wilt en kunt schrijven snap ik helemaal. Trainingstools zijn imo ook het allerlaatste waar je naar moet grijpen. Maar om te weten of ik in het voortraject niet iets over het hoofd heb gezien, wil ik wel uit je oneindige ervaring putten. Neem voorbeeld aan eerder opgenoemd ezeltje. Laat je fantasie de vrije loop, ben benieuwd wat voor ideeen je hebt....

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:36

Ik ben ook benieuwd. Schreeuwen hielp bij die van mij in ieder geval niets. Rubber matten ook niet. Straffen ook niet. Overigens deden de rest van de paarden het niet en nog steeds niet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:38

geniaal, zeker voor paarden die het gedrag doen zoals deze in het filmpje of paarden die altijd tegen de achterwand aan slaan. Kwestie van een grotere mat maken voor breedtes

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:39

Grappig. Op dezelfde pagina noem je me "geen ervaringsdeskundige" en nu heb ik ineens "oneindige ervaring". Ik heb idd geen ervaring hierin en kan dus ook geen oplossing aanreiken. Net zoals ik je de weg in Amsterdam niet kan wijzen omdat ik daar nog nooit geweest ben.
Ik zou alleen nooit willen werken met enorme angst- en pijnprikkels als stroom. Net zoals een paard bij de dierenarts ook flink/overdonderd is wanneer je hem een paar flinke stampen tussen zijn ribben geeft, maar is dat de manier waarop je met een paard wil omgaan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:41

Gini schreef:
Grappig. Op dezelfde pagina noem je me "geen ervaringsdeskundige" en nu heb ik ineens "oneindige ervaring". Ik heb idd geen ervaring hierin en kan dus ook geen oplossing aanreiken. Net zoals ik je de weg in Amsterdam niet kan wijzen omdat ik daar nog nooit geweest ben.
Ik zou alleen nooit willen werken met enorme angst- en pijnprikkels als stroom. Net zoals een paard bij de dierenarts ook flink/overdonderd is wanneer je hem een paar flinke stampen tussen zijn ribben geeft, maar is dat de manier waarop je met een paard wil omgaan?

Oh, ben ik de smilie vergeten? Mijn nederige excuses: deze had er moeten staan: :+

Wat de aanpak betreft; indien nodig is imo vrijwel alles geoorloofd. Voor veiligheid van mens en van het paard.

Ideaal is natuurlijk als het niet hoeft. Maar "nothing is written in stone, keep trying until you find something that works". Desnoods een por tussen de ribben (of erger).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:43

Ik heb wel het handvat van het stroomdraad flink tegen een pony aangedrukt om respect te krijgen voor het stroom. Sindsdien gaat hij niet meer door het draad als er stroom op staat!
Dus eerlijk? Als het niet gaat zoals het wil, dan maar zoals het moet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:44

Hee, Cassidy, wat kan jij uit de hoogte doen. Edit: blij dat je nog even iets hebt toegevoegd aan je bericht, komt al heel wat sympathieker over. Dank je wel! :)

Dit topic wordt geplaatst en iedereen geeft zijn mening. Persoon X vindt het een geweldige oplossing, persoon Y zou het nooit gebruiken en vindt het maar niets. Ik hoor bij de Y-groep, dat mag toch. Ik heb de mening van een ander nooit bekritiseert of in twijfel getrokken, maar ik moet mij hier verantwoorden dat het niet mooi meer is.