prive paddock of zo laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: prive paddock of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:18

Nee dat klopt, maar ik bedoel er mee te zeggen dat het geen schootdier is ;) en het dus naar buiten moet.

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 13:20

@ tinky de uitloop is wit paddock zand. @ wildgirl mijn paard kan de hele dag door kleine hoeveelheden eten, is samen met een vriendje, kan kiezen of hij binnen of buiten staat en krijgt elke dag beweging dmv stapmolen, grote paddock en rijden/wandelen. Ik vind dat prima!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:21

@Wildgirl. Tuurljk is wat jij zegt een streven. Helaas niet mogelijk op stalling van TS en op vele andere stallingen. Ik vind dat je haar wel heel hard aanpakt. Ze is zich terdege bewust om har paard het beter te geven haar eerste stap is gezet. Ze geeft haar paard daarnaast ook gelegenheid om elders te bewegen. In jouw ogen worden bijna alle paarden dan veel en veel te kort gedaan. Dit kan ik dan door trekken naar een heleboel andere dieren. Alle konijnen bij mensen thuis, honden die in huizen zitten, katten idem, vissen in een kom/aquarium. Ts wil het beter hebben voor haar paard en daar is ze druk mee bezig. Kraak dat niet af en juich het toe om zo ook alle andere mensen waarvan de paarden echt alleen maar 1 uur per dag uit stal komen te motiveren. Afkraken is zo simpel. Laten we iedereen bemoedigen om iets aan de huidige huisvesting van hun dier te doen zodat ze het beter krijgen.

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 13:27

dankje martine..en ik snap niet waarom er elke keer over 23 uur wordt gepraat. hoe hij nu nog staat is hij min. 2.5 uur en max. 6 uur uit zijn stal en per januari kan hij zelf kiezen om op stal te staan of in de paddock,altijd samen met zn vriendje

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:29

Hij mag dan wel in de paddock staan, maar je paddock is 5x7 toch? dan staat hij inderdaad buiten en kan hij lekker een frisse neus halen.
Maar met ze 2e in een uitloop van 5x7 kan een paard toch niet lekker bewegen/stukje draven..
Tuurlijk het is al een vooruitgang dat hij lekker naar buiten kan :D!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:32

Shamila schreef:
dankje martine..en ik snap niet waarom er elke keer over 23 uur wordt gepraat. hoe hij nu nog staat is hij min. 2.5 uur en max. 6 uur uit zijn stal en per januari kan hij zelf kiezen om op stal te staan of in de paddock,altijd samen met zn vriendje

23 uur is een metafoor :). 21,5 uur is niet veel beter, zeker niet als hij in de tijd dat hij buiten is niet zelf kan kiezen hoe hij beweegt (rijden, wandelen, stapmolen).

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 13:37

Hij komt toch ook elke dag in de grote paddock om te kunnen rennen en na het rijden komt hij sowieso altijd eventjes in de paddock om lekker te rollen. en 7 maanden van t jaar komt hij elke dag buiten op de wei waar hij ook kan rennen

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:46

Vjestagirl schreef:
Zanora1 schreef:
Dus al die opmerkingen van oh wat komt hij weinig buiten,, sommige paarden weten niet beter

Als jij je hele leven alleen maar snoep zou eten zou je ook niet weten dat groenten gezond zijn, en waarschijnlijk zou je ze niet lusten. Wil niet zeggen dat al dat snoep goed voor je is.

Paarden zijn bewegingsdieren, die vele kilometers per dag afleggen. Ik zie het aan mijn eigen paard: als ze 's winters in de paddock staat met 3 anderen dan loopt ze veel. Dan weer naar de voerbak, naar de waterbak, poosje suffen onder de bomen, rondje rennen. 's Zomers hebben ze 24/7 beschikking over land, en dan loopt ze nog veel meer, die staan echt niet 24/7 alleen maar te vreten.

Ik vind 'ze weten niet beter' het aller lafste excuus om er wat aan te doen. Dat is namelijk helemaal van jezelf afhankelijk, jij kan ervoor zorgen dat ze beter weten. Zeg dan gewoon dat je het niet belangrijk genoeg vindt.

Pardon? Zoals mijn andere post.. MIJN paard weet van jongs af aan niet beter. Als ik die 24 uur per dag buiten zet. Staat hij te rillen van de kou.. als het regent gaaat hij snoeihard rennen todat hij helemaal over zijn zeik is.. ohja dan vind die het leuk denk je? Ik zorg dat hij los komt om zijn benen te strekken. maar die maak ik er echt niet gelukkig mee om die 24 uur per dag buiten te zetten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:48

Zanora1 schreef:
Pardon? Zoals mijn andere post.. MIJN paard weet van jongs af aan niet beter. Als ik die 24 uur per dag buiten zet. Staat hij te rillen van de kou.. als het regent gaaat hij snoeihard rennen todat hij helemaal over zijn zeik is.. ohja dan vind die het leuk denk je? Ik zorg dat hij los komt om zijn benen te strekken. maar die maak ik er echt niet gelukkig mee om die 24 uur per dag buiten te zetten.

Breng van het voorjaar maar langs. Ik durf je op een briefje te geven dat je paard binnen no time niet beter weet dan dat hij buiten staat, en daar nog blij mee is ook.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:49

Ooit gehoord van een gewenningsproces Zanora?

:n

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:49

Wat een onzin Zanora, een paard weet niet beter!
Ik kan je eerlijk zeggen dat ik 2 jaar geleden hetzelfde zei, mijn paard was het na een halfuur in de paddock al zat en werd vervelend. Ging die ook keihard op het hek afrennen, als hij langer als 30 minuten in de paddock stond.

Een jaar geleden ben ik verhuisd naar een stal waar hij meer buiten staat als binnen(in de winter op zandpaddock en in de zomer op het land) en ik heb mijn paard nog nooit zo gelukkig gezien.
De eerste paar dagen zag je inderdaad dat ze graag de paddock uitwilde omdat ze niet gewend was om zoveel buiten te zijn.
Maar na een week was dit al voorbij hoor, dan werd ze zelfs s'morgens op stal onrustig als ze overgeslagen werd om naar buiten te gaan.
Het is een kwestie van je paard het aan te wennen..

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:54

Als ik mijn paard op de wei zet zomers. ( met soortgenoten! Hij staat NOOIT alleen) na een uur of 3 begint hij snoeihard te rennen. Hysterisch gewoon en gaat dwars door alle draden heen.. Denk jij dan dat hij het leuk vind?

Ik zeg alleen dat ik het niet zou doen.. jullie hoeven me niet allemaal aan te vallen.
Als we het allemaal zo goed voor hebben met de paarden,, kunnen we ze beter los laten in het wild en er nooit meer op gaan zitten.
dat TS er wel voor kiest. snap ik ook.. met mijn pony deden wij dit ook. die kon zelf kiezen
Ik zeg alleen dat mijn paard er niet gelukkiger van word. Elke dag wil hij na een bepaalde tijd naar binnen.. en hem laten staan heeft heeft geen zin want hij wordt echt paniekerig.

Ik wil hem best langer buiten zetten, maar dat gaat dus gewoon echt niet

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:57

Onbegrijpelijk dat in een overgeregeld land als Nederland het houden van paarden zo weinig regels kent: juist een dier van de beweging, het paard, moet elke dag samen met soortgenoten zich vrij kunnen bewegen en zich als paard kunnen gedragen. Rijden (in welke vorm dan ook), stapmolens of andere 'bewegingsgevers' kunnen dat nooit vervangen. Zouden we een cavia houden in een schoenendoos spreekt iedereen er schande van en wordt de dierenbescherming ingeschakeld; voor paarden gelden blijkbaar andere criteria..... De goedbedoelende paardeneigenaren hebben ook overal een reden voor waarom hun paard geen paard mag zijn: te koud, te nat, land kapot, kan niet met soortgenoten, loopt in de sport etcetc. Ik pleit ervoor dat als iemand een paard geen paardwaardig bestaan kan geven dan ook geen paard mag houden. Als een pensionstal zo weinig grond ter beschikking heeft om alle paarden dagelijks (zomer en winter) naar buiten te laten dan zou die pensionstal niet eens een vergunning mogen krijgen om te bestaan. Niet meer paarden houden dan dat er ruimte is. Echte paardenliefhebbers willen alleen het beste voor hun dier en dat is nog altijd een paardwaardig bestaan.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:58

Jullie doen nu net alsof ik vreselijk slecht ben.. Maar ik heb wel werkelijk het beste met mijn paard voor. Ik vind de paarden die gewoon vergeten worden ( niet voeren, tot aan hum knieen in de bagger) een stuk zieliger. Ik houd van mijn paard
Hij komt elke dag 3x uit zijn box. ( los, molen en rijden)
Ik zei alleen dat IK het niet zou doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:00

Zanora1 schreef:
Als ik mijn paard op de wei zet zomers. ( met soortgenoten! Hij staat NOOIT alleen) na een uur of 3 begint hij snoeihard te rennen. Hysterisch gewoon en gaat dwars door alle draden heen.. Denk jij dan dat hij het leuk vind?

Ik denk dat hij eraan gewend is dattie naar binnen gaat na die tijd.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:01

@Zanora: wij zeggen nergens dat je een slecht persoon bent of niet goed voor je paard zorgt.
Wij proberen alleen aan te geven dat als een paar zo in paniek raakt omdat hij eruit wilt het een gewenningsproces is.

Chaos

We hebben hier ook paarden die klokslag 5uur aan het hek staan. 's Zomers hebben ze dan regelmatig ff pech.

De hele kudde 30 paarden staat dezelfde tijd buiten. Er blijft niks op stal. Er zijn hier nog nooit door de draad gegaan om naar stal te kunnen. De rest van de kudde is daar immers ook niet. En ze krijgen wel eten bij binnenkomst. Maar er wordt pas gevoerd als alles op stal staat.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 11-12-12 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Zanora1 schreef:

Ik denk dat hij eraan gewend is dattie naar binnen gaat na die tijd. Krijgt hij bij binnenkomst wat te eten? Zit z'n hooiruif dan weer helemaal vol en is het land wat schraal tegen het dik worden? Een schep brok of muesli in z'n bak?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:05

Mijn paard stond een keer op een pensionstal waar hij 's zomers ook echt door het dolle heen werd als ze buiten stond. Rennen, rennen, compleet gek. Bleek dat ze gewoon helemaal niet tegen de vliegen en dazen kon uit de streek. Probleem opgelost door haar eerst dan maar alleen 's nachts buiten te zetten en toen naar een wei met schuilstal, waar ze heel dankbaar gebruik van maakte. Zo eenvoudig kunnen die dingen soms liggen.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:07

Nee want hij gaat meestal om 4 uur naar binnen en ze krijgen 5 uur eten.
Op mijn vorige stal stond hij wel langer buiten.. moest ik hem zelf binnen halen.. deed ik dan vaak om 7 uur. altijd als ik kwam was hij kei en keihard aan t rennen.
Maar misschien hebben jullie gelijk. Misschien is het inderdaad gewenning.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:12

Misschien rent hij omdat hij weet dat hij naar binnen moet en wil hij eerst even nog eens alles geven voordat hij weer opgesloten is :P .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:16

-O- Typisch.

Mijn gedachten zouden zijn bij 'waar vind ik een stalling waar hij wel dagelijks 8 uur buiten kan lopen met vriendjes, ook in de winter?'.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:19

mijn paard staat nu overdag in de paddock maar rond een uur of 6 gaat hij toch echt bij het hek staan en naar iedereen flirten die maar langs komt om hem binnen te halen..en als het echt pokkeweer is nou dan wil meneer het liefs gelijk al naar binnen..niet elk paard is hetzelfde..en daar komt bij sem heeft best een aardige paddock waar hij lekker in kan wandelen maar het grotedeel van dag staat hij vooral lekker in te dutten of liggen of eten..en ja hij loopt wel een rondje maar het nu ook niet zo dat hij constant in geweging is..

wat betreft het land..in de regio waar ik woon is land erg schaars en moeten we ook heel zuinig zijn met gras anders kunnen ze niet eens de hele zomer erop lopen..hij staat dan overdag in het land gaat savonds de paddock weer in..ik denk dat het grotendeel van de mensen met paarden hetzelfde probleem hebben (vooral in de randstad) ik zou echt niet zo moeilijk doen als het paard maar 2 uur gras ziet zeker nu hij ook een paddock heeft..en ik neem aan dat ze ook nog lekker gaat rijden dus beweging genoeg zou ik zeggen..

enne weet je dat de meeste paarden die in het olympisch team rijden amper gras zien..die worden ook nooit los gegooit (stel je voor dat een paard van een paar miljoen zijn benen beschadig) en die zien er toch ook aardig uit?

tuurlijk zie ik ook liever dat alle paarden lekker de ruimte hebben en de hele dag in de wei kunnen maar ook dat kan bij sommige paarden niet (worden te dik enof bevangengevoelig) dus het is een oneindige disscussie..maar ze probeert in elk geval haar best te doen en de paddock is ideaal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:23

mvermeulen1 schreef:
tuurlijk zie ik ook liever dat alle paarden lekker de ruimte hebben en de hele dag in de wei kunnen maar ook dat kan bij sommige paarden niet (worden te dik enof bevangengevoelig) dus het is een oneindige disscussie..maar ze probeert in elk geval haar best te doen en de paddock is ideaal.

Er zit nog heel wat verschil tussen dag en nacht op het gras en moddervet worden en 23 uur op stal en een half uurtje in de stapmolen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:30

Ik zou de boel de boel laten en op zoek gaan naar een paardwaardiger stalling.

80 euro meer voor wat buitenruimte waar ie niet eens in kan rondrennen, wow wat een prijs zeg, nee niet de moeite waard, zeker niet als jouw paard toch liefst binnenstaat.

Laat m lekker met een ander paard in een paddock staan overdag en met een goede deken is het uit te houden en dan leert hij t wel te waarderen en lekker in de weidemaanden 27/7 op t land in een leuke kudde of savonds op stal, maar wel overdag lekker t land op mét andere soortgenoten.