Geen paddock = niet erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Geen paddock = niet erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:47

He, je vraagt om informatie en dan gaan lopen katten! Weerstand is geen knopje wat je indrukt...weerstand wordt bepaald door vele factoren en de balangrijkste is huisvesting tesamen met veel beweging en lekker in het vel zitten door sociaal kontakt en ravotten, maak je lijstje maar vast, weerstand zit hem nl niet alleen in dat portie hooi tov voordroog! En in hooi zit ook og eens een flinke kwaliteits verschil, al is het maar in de verschillende snee die je voert......en de samenstelling van de grond waar het vandaan komt...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 10:50

Russel, als je het niet erg vindt ga ik niet verder in op je ongenuanceerde geraaskal. Sorry :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:51

Nee hoor, veel plezier met je paardje verder!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:07

Een vervelende situatie. Je geeft dat zelf al aan als je zegt dat je zo weinig mogelijk mensen bij je stalling laat komen, omdat je je daarvoor schaamt.
Misschien is dat dan toch een reden om verder te kijken? Ik snap heel erg goed dat je niet graag weer verhuisd, maar het kan geen kwaad om eens goed om je heen te kijken of er niet toch een beter alternatief is.

Ik voor mij zou een dergelijke situatie niet kunnen accepteren. Ik zie hier hoeveel behoefte de paarden hebben om echt af en toe lekker languit te liggen en te ontspannen, alsook zo nu en dan eens lekker te hollen.
Modder is waardeloos om in te staan. Het is geen ramp als ze erdoorheen moeten lopen om bv een wei in of uit te gaan, maar absoluut een afrader als uitloop.
Minder betalen is geen oplossing.

Ga desnoods met iedereen aan tafel zitten; het paard moet gewoon veilig ergens droog kunnen staan en liggen en een bepaald aantal uren per dag vrij kunnen beweging op de manier waarop hij dat graag wil. Dat is m.i. gewoon een basisvoorwaarde.

Zorg anders toch voor het draineren van de uitloop (en bv meerzand strooien) zorg een bepaald aantal uren dat hij gewoon op een aangename droge plek kan liggen en dat hij vrij kan bewegen (paar uurtjes per dag in de paddock bv)
(de oppervlakte lijkt mij wel heel erg klein voor 3 paarden)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 11:12

Op de wei (heel af en toe mogen ze nog een paar uurtjes op de wei) gaat hij ook liggen terwijl het nat is. Vorig jaar had ik 'm ergens staan waar het één en al modder was, tot halverwege z'n knieën moest hij daar doorheen waden. En daar lag hij ook. Ik denk dat dat 'm weinig uitmaakt. Al is een droge ondergrond, of sneeuw, natuurlijk veel aangenamer. Het is mijn bedoeling dat er zand bovenop de modder komt, dat zal ik dan zelf moeten regelen.

Vind 't al een hele vooruitgang dat hij straks bij die Friezen vandaan kan staan. Op de vorige stalling heb ik 'm vaak genoeg na het eten zien weglopen van de andere paarden om even een eindje verderop rustig uit te buiken en wat te dommelen. Dat kan hij dan nu straks als het goed is, ook al is het in de blub.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:01

Dan zul je een behoorlijke hoeveelheid zand moeten storten. Wij hebben 2 jaar geleden een nieuwe paddock gekregen, maar na een jaar was alle witte zand onder gespit door de paarden. Nu is het 1 blubberbende. Een gedeelte hebben we verhard met betonplaten en ze hebben 2 schuilplekken. Ze kunnen bij ons over een modderig pad naar de wei. Maar ze blijven met dit weer toch vaak gewoon op het beton staan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:05

Ik had het advies gekregen van iemand waar ik twee jaar geleden m'n paard liet zadelmak maken, om geen stro meer in de stallen te leggen, slechter voor de ademhaling en de voeten (omdat een paard al de hele tijd op zachte grond staat in een weide).
Die mevrouw hield haar paarden in een soort buitenboxen, dak erop maar erg open, kale grond. Het was er om te vervriezen, maar daar kan een paard best tegen, want mijn paard is inderdaad niet ziek geworden, ook al stond ze stil in een soort buiten-box.
Mijn paarden staan in een hele grote hangar waar ik nu de boxdeuren gewoon laat openstaan zodat ze naar believen kunnen lopen waar ze willen(normaal staat de trailer niet in de hangar) http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-N3SK8YD7.jpg
Nu heb ik aan de lijve ondervonden dat paarden enorm graag wat gaan liggen 's nachts, het gebeurt dat ik 's nachts eens ga kijken om te zien wat ze uitspoken en op bepaalde nacht trof ik m'n merrie liggend aan op de blote beton van de grote hangar waar ze kunnen schuilen. Sederdien zorg ik altijd voor een slaapplaats met stro. Ik vind het ergens dierenmishandeling dat mensen denken dat een paard geen nood heeft aan een miniem beetje comfort! Je hebt gelijk dat je je daarover zorgen maakt!! Ook heeft m'n merrie vorig jaar mok gekregen omdat het rond hun hooinetten (een beetje) modderig werd. Daaronder zat puin, maar toch...
Paarden hebben nood aan een schuilhok, waar ze kunnen liggen, een deel verhard voor de hoeven en een deel zeezand waar ze kunnen in fourageren, naast een weide. Zeker met de klimaatsverandering en de overvloedige neerslag is het NOT DONE om een paard te houden zonder de nodige faciliteiten!
Ik vind het vreemd dat dit nog geen wet geworden is, daaraan zie je hoeveel belang de overheid hecht aan dierenwelzijn!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 10-12-12 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:07

Cookies schreef:
Dan zul je een behoorlijke hoeveelheid zand moeten storten. Wij hebben 2 jaar geleden een nieuwe paddock gekregen, maar na een jaar was alle witte zand onder gespit door de paarden. Nu is het 1 blubberbende. Een gedeelte hebben we verhard met betonplaten en ze hebben 2 schuilplekken. Ze kunnen bij ons over een modderig pad naar de wei. Maar ze blijven met dit weer toch vaak gewoon op het beton staan.

Onder je zand moet je toch in feite geotextiel leggen? Zo kan het zand zich niet vermengen met de onderliggende laag.
http://www.insulco.be/geotechnique/docs/nl/insulco_fibertex_nl.pdf

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:14

Koper schreef:
Op de wei (heel af en toe mogen ze nog een paar uurtjes op de wei) gaat hij ook liggen terwijl het nat is. Vorig jaar had ik 'm ergens staan waar het één en al modder was, tot halverwege z'n knieën moest hij daar doorheen waden. En daar lag hij ook. Ik denk dat dat 'm weinig uitmaakt..

Ik denk eerder dat hij geen andere keuze had. Een paard heeft het nodig om af en toe echt te kunnen ontspannen middels liggen. Als hij alleen modder heeft, blijft hem weinig anders over, nietwaar?

Hier is het niet eens toegestaan om een paard zo te houden, zonder geschikte ligplaats. Dat is niet voor niets. Paarden zullen echt niet in de modder gaan liggen als het anders kan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:17

cambiar, ik kan niet genoeg onderstrepen wat je zegt: een paard heeft gewoon een droge ligplek, waar het veilig en rustig kan ontspannen en liggen, nodig. Je laat een paard niet op beton of in de modder liggen. Dat is ook in mijn ogen Not Done.

Ts... idd dan zul je wellicht het een en ander moeten regelen tegen de modder. Maar dat is best te doen. Heb ik bij mijn vorige huis ook gedaan; uitgegraven en speciaal zand neergelegd, Evt kun je ook werken met speciale onderlaag.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:18

Wat waardeloos dat ineens de boel zo verandert wordt dat je er niet meer happy bent.

Mijn ervaring is dat het wegnemen van faciliteiten en ruimte voor de stalhouder helemaal niet betekent dat die accepteert dat je ook minder betaald.
Ik zou dat eerst eens bespreken voor je weer gaat investeren. Want ik heb het idee dat je zelfs met dat nieuwe uitloopje als dat droog zou worden niet echt tevreden bent en als je dan ook nog hetzelfde bedrag moet betalen.

Mocht je wel willen afwachten hoe het gaat met dat uitloopje, kun je paddock platen neerleggen die je kunt vullen met zand of steentjes etc.
http://www.aktivstall.de/produkte/boden ... ngssysteme
http://www.ttesite.nl
(google op paddockroosters dan vindt je er veel)

Voordeel is dat ze van kunststof zijn en aan elkaar vast klikken, zakken niet weg in de blub en je kunt ze weer meenemen als je toch naar een andere stal zou verhuizen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 12:40

Dat is misschien nog wel een ideetje CC, dank je wel voor de tip :)

Liljebo, natuurlijk vind ik zo'n miniuitloopje prut. Hij kan er niet in draven of spelen, het is véél te klein. Maar hij kan er wel bij die andere paarden vandaan staan. Als hij wil eten komt er binnen de kortste keren al een Fries aan die 'm wegstuurt, zou hij dan gaan liggen met die andere paarden in de buurt, nee toch. En binnen zeker niet, hij is daar niet graag binnen. Buiten ligt het met 3 paarden op zo'n klein stukje binnen de kortste keren vol mest. Dan is blubber net minder erg. Ik verwacht ook niet dat hij urenlang gaat liggen liggen. Maar hij doet het wel, op de wei toch. Gezien ik daarna de modder van z'n pens mag krabben.

Vorig jaar, toen hij nog op een drekwei stond, had dat groepje (7 stuks) ongeveer een even groot verhard stuk. Alleen was mijn paard daar 2e in de rangorde en waar hij nu is staat hij onderaan. Vorig jaar had hij, samen met een vriendje, min of meer een privé-stukje, met bijbehorende hooibak. De meeste andere paardjes gingen voor 'm opzij. Mentaal ging het daar prima met 'm, fysiek alleen niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:51

Tja, voor mij zou dat toch meer dan genoeg reden zijn om elders voor een plek te kijken. Een paard op die manier houden, zou voor mij geen optie zijn.
Maar goed... dat zal persoonlijk zijn.
Kan wel zeggen dat het hier niet mag; zo zonder geschikte plek om te liggen en ruimte om op zijn minst een aantal uren per dag te rennen.
Het genoemde stuk is eenvoudigweg ook te klein voor 3 paarden. Dan krijg je onvermijdelijk problemen als er een wat dominantere tussen zit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:37

Koper schreef:
Iets dergelijks is het plan Joyce ;) Zit eruit of jij er ervaring mee hebt, ik dus totaal niet... het is kleigrond. Kan ik dan gewoon wat jij schrijft aanhouden?

Was Advies voor aanleg van een koeienpad met speciaal doek... het kan ook met van die kunststof roosters, maar die zijn zo duur, dat gronddoek is veel goedkoper,en het gaat in elk geval niet opwippen.
rondom moet een greppeltje gegraven worden waar je de doek helemaal in legt met aan de andere kant weer naar boven en dat weer vullen met de grond zodat het echt goed strak en vast ligt.
Een dikkere laag zand i.v.m. graven is misschien veiliger, maar goed, als ze echt willen, graven ze toch verder...
Het is een snelle en goedkope oplossing voor een klein stukje.

Maar ik ben het wel met de anderen eens dat dit niet een ideale plek ik voor paarden met zo weinig oppervlak. Dat een stalhouder zo weinig ruimte reserveert voor dat aantal paarden verbaast me echt. Alleen heb je daar nu niets aan.

En over dat schamen: nu het zo nat is hier schaam ik me ook voor het natte zand. Alles onder water. Maar zo lang je zorgt dat de uitloop goed schoon is en de bestrating netjes geveegd en je stal schoon en droog, hoef je je daar niet voor te schamen toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 14:04

Het wordt elke dag uitgemest en aangeveegd, dat is het punt niet. 't Is meer dat ik me geneer dat ik het allemaal maar goed vind en m'n paard zo laat staan ;(

Die roosters lijken me juist eigenlijk wel handig, en veel sneller dan graven en zand laten komen. En ook minder ingrijpend + ik kan ze zo meenemen, ik ga toch niet een boel centen uitgeven voor een ander z'n terrein zeg. Voor het gereserveerde stukje ben ik met die tegels voor zo'n 150 euro klaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:09

kies dan wel de roosters die geen harde ondergrond van puin nodig hebben. Dat zijn de dikkere duurdere soort. Die anderen kunnen anders verzakken, opwippen en los gaan (zie foto's in topic over de HIT actiefstal) eerst grind er in en dan zand er op helpt ook voor de drainage. Opbouwen zodat het hoger ligt dan de omgeving. wel opsluit bandjes er omheen of planken zodat je je zand op sluit. Anders spoelt dat weg. Succes met knutselen!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:18

Die van mijn 2e link spreken mij het meeste aan, omdat je die zo op modder kunt leggen zonder puinlaag eronder. Die wilde ik kopen om een droge voerplek en ingang van de weide te maken alleen toen verhuisden we naar Oostenrijk. Nooit meer klein of veen grond wat een verademing.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:25

Koper, als je je eigen schrijfsels terugleest zul je zien dat je begon met een redelijk ideale situatie die plots veranderde en dat je daarna alleen maar bezig bent met 'lapwerk'; je probeert er 'het beste van te maken' en de situatie die je beschrijft is verre van ideaal.

- te kleine schuilstal voor zoveel paarden, de minst dominante zal er vaak niet eens in mogen als de rest er staat.
- twee tanks van Friezen die jouw IJslander koeioneren en dus niet echt kameraden zijn, maar eerder iets waar hij niet blij van wordt.
- geen plek om te liggen (heeft een paard echt nodig!).
- geen plek om te rollen.
- geen plek om te rennen.

De lapmiddelen die voorgesteld worden (extra uitloopje, modderig stukje) maken je al behoorlijk tevreden, maar ik denk dat je, hoe lastig misschien ook, beter verder kunt zoeken. Misschien bij particulieren? Je kunt eventueel je eigen hooi en stro inkopen en een betere plek vinden.
Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar tenzij dat midden in een grote stad is en je geen eigen vervoer hebt, moet er toch iets te vinden zijn...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 14:50

Mijn vervoer bestaat uit een fiets :+ Ik stuur je even een PB.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:02

ik zou ook tegen de eigenares zeggen dat je het graag verbeterd wil hebben. en dat je anders genoodzaakt bent om andere stalling te zoeken. bah! vreselijk he, zorgen maken om je paard? ik snap die twijfel ook, of je overdrijft of niet. ik ben van mening dat je niet overdrijft en dit geen prettige situatie is voor je paardje. toch ben ik ook van mening dat er geen sprake is van een noodtoestand. doe gewoon rustig aan, denk er goed over na. je paardje komt hier zeker wel door hoor! ;) succes!!

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:15

Ik zou als ik jou was een ander onderkomen gaan zoeken.
Want als de uitloop er is is het nog geen optimale stal voor jouw paard en volgens mij moet er toch wel iets te vinden zijn bij jou in de buurt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 16:27

Iets optimaals is hier in de buurt niet te vinden. Althans het is mij de afgelopen jaren niet gelukt :D Was al blij dat ik iets acceptabels gevonden had.

Vanochtend rook hij raar, net of hij een kegel had. Stalhouder vertelde dat hij aan het lint tussen het betonuitloopje en de bak (dus de afscheiding tussen die twee) had staan kauwen, en dat ze er daarom hertshoornolie op had gedaan. Fantastisch, mijn paard heeft dus inmiddels een gedragsprobleem ontwikkeld -O- Hij mag graag iets in z'n mond hebben (borstels e.d.) maar van z'n omgeving bleef hij tot nu toe af.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:53

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 17:00

Mja, dat zijn dus voorbeelden van -voor mij- verre van optimale stallingen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:24

Jeetje, als ik dat zo hoor zou ik me idd. echt doodschamen om m'n paardje daar neer te zetten...dit is toch allemaal 3x niks zo? Dan is het bijna (?) nog beter om je dier op te hokken in een goed gevulde stal en dan maar een paar uurtjes per dag in de bak te gooien ofzo :=

Nu staat hij dus de hele dag op een waardeloos en te klein stukje met waardeloos gezelschap en eigenlijk zonder schuilmogelijkheid, met als licht aan het eind van de tunnel een onoverdekt stukje modder...dus nat van boven en nat van onder, dat ook nog eens kleiner is dan een fatsoenlijke stal zou zijn.

Geen paard-waardige condities zo :(:)