Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herman97

Berichten: 431
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: In het Noorden des Lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:39

Kleedje of zijltje voor het grootste gedeelte dicht doen voorkom je een hoop elllende mee, en je paard niet zo kort vast zetten in de trailer dat hij net een beetje achter om kan kijken. Ze laten kijken naar "het gevaar". Wij hadden een paard dat bijna door de voorkant van de trailer ging als er een vrachtwagen achter reed enm we deden het zijltje bijna helemaal dicht en zetten hem "los" in de trailer en het probleem werd gereduceerd naar nog geen 20 % angst. Misschien een tip ????[/quote]

Zeiltje wil niet altijd helpen wanneer er een vrachtwagen met redelijk wat geluid bijna achterin je trailer hangt. Daarnaast lijkt het me niet meer dan normaal dat er in het verkeer afstand wordt gehouden. Dit geldt niet alleen voor paardentrailers.
Wat ik hier uit jouw post opmaak is dat dit een individueel geval is en dat wil niet voor alle paarden werken.[/quote]

Ik zeg ook niet dat het bij elk paard werkt maar het is het proberen waard. Vandaar ook de regel ... Misschien een tip ???? Het proberen kan altijd, je weet nooit van te voren of iets wel of niet werkt. Sta open voor verandering en tips en wie weet zit en nou net dat ene tussen waar een ander iets mee kan.

Sannum

Berichten: 1338
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:18

vind het beetje raar dat mijn reactie volledig genegeerd word. Ik Ben van beroep vrachtwagenchauffeur en rijd paard. Al m'n hele leven. En ondertussen alweer ruim 6 jaar chauffeur, ook internationaal.
Vind het jammer dat er simpelweg niet aan mij als "lompe" chauff word gevraagd hoe ik over paarden in het verkeer denk. Eerlijk? Bespaar je de moeite om 'dat blaadje' te schrijven.... En dat is niet omdat jullie geen gelijk hebben. Maar zolang jullie je niet in kunnen leven in de gevaren die je onderweg meemaakt en hoe kwetsbaar je onderweg bent. Waarom zou een chauffeur die moeite dan nemen om zich aan te passen aan een knol.

Nu praat ik niet voor mezelf en gelukkig ook niet voor al m'n collega's. Er zijn er genoeg die rekening houden met ons als ruiters en onze kwetsbare paarden.

Zit er nu al tijd over na te denken maar ik vind dat er ook vreselijk veel ruiters zijn die het gevaar bijna op lijken te zoeken. Probeer een veilige route te zoeken met voldoende uitwijkmogelijkheden. Om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Sannum op 28-11-12 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Oreade_
Berichten: 354
Geregistreerd: 22-08-12

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:22

Is er al een goede foto ik heb er eventueel wel eentje denk ik:
Afbeelding

en mijn papa is chauffeur en koopt truckstar :d

joyce B

Berichten: 16510
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:22

als een vrachtwagen te dicht op de trailer rijdt sein ik meestal even met mijn alarmlichten. Meestal snappen ze het dan wel, zeker als het paard ook wat druk staat te doen.

Ik rijd eigenlijk altijd met zeiltje open omdat mijn paarden veel minder gestrest zijn op de trailer als ze achter zich naar buiten kunnen kijken in plaats van dat ze in een dicht hokje staan. En het is minder benauwd.

Even over dat met 65 invoegen op de snelweg, als je net een krappe oprit of afrit hebt gehad, waar adviessnelheid met een auto maar 60 is, en je hebt maar een korte invoegstrook, dan red je het echt niet om met 90 in te voegen hoor...
Ten eerste kom je al langzamer die bocht door, omdat anders de paarden tegen de zijkant geslingerd worden of je trailer uitbreekt, en vervolgens kun je ook niet te hard optrekken omdat ze anders kun balans kunnen verliezen of zelfs onder de achterstang kunnen kruipen als ze teveel door de achterhand zakken.
Als je een langere invoegstrook hebt, dan red je het wel om eerst op snelheid te komen, dan gebruik je hem gewoon tot het eind als dat verkeersinzichtelijk de meest verstandige keus is. Als ik een hele rits auto's aan zie komen en het is druk, dan zou ik wel eerder invoegen als daar ruimte voor is. Anders heb je kans dat je jezelf klem laat rijden aan het eind... Niets ergers dan met je trailer aan het eind van een invoegstrook ernstig op de rem moeten...

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:33

Goed initiatief!
Alle tips zijn al wel gegeven.
Ik heb nog wel een foto voor je.
Afbeelding

Zilion

Berichten: 646
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: In de buurt van Lutten (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:25

Citaat:
Ik zeg ook niet dat het bij elk paard werkt maar het is het proberen waard. Vandaar ook de regel ... Misschien een tip ???? Het proberen kan altijd, je weet nooit van te voren of iets wel of niet werkt. Sta open voor verandering en tips en wie weet zit en nou net dat ene tussen waar een ander iets mee kan.


De TS vraagt om tips voor in de truckstar, en die worden ook gegeven.

Daarnaast groot RESPECT _/-\o_ voor alle beroepschauffeurs. Mede door mijn werk in de transport & logistiek en doordat ik de afgelopen jaren veel het land ben doorkruist, maar wat gewone automobilisten doen om iets sneller op bestemming te zijn. pffff. Helaas zijn er altijd rotte appels die de hele kist verpesten.

Herman97

Berichten: 431
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: In het Noorden des Lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:26

Sannum schreef:
vind het beetje raar dat mijn reactie volledig genegeerd word. Ik Ben van beroep vrachtwagenchauffeur en rijd paard. Al m'n hele leven. En ondertussen alweer ruim 6 jaar chauffeur, ook internationaal.
Vind het jammer dat er simpelweg niet aan mij als "lompe" chauff word gevraagd hoe ik over paarden in het verkeer denk. Eerlijk? Bespaar je de moeite om 'dat blaadje' te schrijven.... En dat is niet omdat jullie geen gelijk hebben. Maar zolang jullie je niet in kunnen leven in de gevaren die je onderweg meemaakt en hoe kwetsbaar je onderweg bent. Waarom zou een chauffeur die moeite dan nemen om zich aan te passen aan een knol.

Nu praat ik niet voor mezelf en gelukkig ook niet voor al m'n collega's. Er zijn er genoeg die rekening houden met ons als ruiters en onze kwetsbare paarden.

Zit er nu al tijd over na te denken maar ik vind dat er ook vreselijk veel ruiters zijn die het gevaar bijna op lijken te zoeken. Probeer een veilige route te zoeken met voldoende uitwijkmogelijkheden. Om gevaarlijke situaties te voorkomen.



Ik ben het helemaal met je eens dat er af en toe mensen met paarden bij de weg zijn die er in de bak amper op kunnen blijven zitten. Je kunt niet maar zo met een paard naar buiten. Er liggen vele gevaren op de loer. Wanneer je een paard bij huis of op de manege goed onder controle hebt weet je nog steeds niet zeker dat dat buiten ook zo is. Natuurlijk moet een paard ooit verkeersmak worden maar ga dan niet direct het alles moeilijkste opzoeken. Mijn man is int.chauffeur en komt zowel hier in NL als in de rest van Europa genoeg tegen. Men denkt al snel ... leuk heerlijk buiten rijden zonder dat er nagedacht word over wat het met een paard doet. De "dooie" mus thuis kan best een draak in het bos zijn.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:26

Ik denk overigens dat je de mannen eerder bereikt met een foto van een dame in bikini te paard :D

Herman97

Berichten: 431
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: In het Noorden des Lands

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:28

Misschien wel maar dan moet je er direct een heel groot artikel van maken. En ik denk dat dan 1 dame niet genoeg is .....

Laten we maar terug gaan naar de vraag van de TS, anders dwalen we wel heeeeeel erg af.

gr_roos
Berichten: 7695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:38

hollywood86 schreef:
Volgens mij is het een stuk handiger om paard gewoon op te voeden i.p.v. andere weggebruikers regels op te leggen als ''luister naar stopgebaren''.
Waarom zou een vrachtwagenchauffeur moeten remmen, omdat jij niet de skills heb om paardlief onder controle te houden? :)*


Helemaal mee eens. Ik zie zat ruiters die stug doorlopen en hun paard niet even op een dam oid laten wachten. Soms is die mogelijkheid er niet, maar mijn ervaring is ook dat er een heleboel ruiters met niet verkeersmakke paarden niet verder dan 3m vooruit kijken. Als je in de verte een vrachtwagen ziet, zoek je toch een veilig plekje als je paard er niet tegen kan.

Ik heb ook liever passerende voertuigen die normaal passeren dan voertuigen die gaan kruipen :o

Herman97

Berichten: 431
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: In het Noorden des Lands

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:39

Amen ....

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:40

Ik zelf zou zeggen...wat ik het allerbelangrijkste vind is : kijk naar wat de ruiter aangeeft...( zo wie zo afremmen) maar ik heb een paard die als je afremt en met gepaste snelheid voorbij gaat er niks aan de hand is maar als er een vrachtwagen/tractor achter dr blijft hangen ( wat uiteraard goed bedoelt is in de ogen van een chauffeur..) daar word ze bloednerveus van en stuiterd ze alle kanten op. en ik heb er 1 die bv moet zien wat er aan komt en ik liever even aan de kant zet en hem laat zien wat er evt moet passeren en er dan niks aan de hand is...

Maar snelheid en ruimte tussen passeren is in mijn optiek het belangrijkste...er zijn soms momenten dat ik bij wijze van met kleine hand beweging de ruitenwissers eraf kan trekken zo kort bij passeren ze je soms....

Ik heb nu een paard met peesblessure die ik elke dag op het harde moet laten lopen..nou ik kan je zeggen ben blj dat ie bomproof is want mensen gaan gewoon ECHT niet aan de kant en hier in de polder zijn de wegen niet echt breed maar nu hebben we het niet enkel over vrachtwagens want de automobilist in de gewone luxe wagen kan er ook wat van...

Jolienn

Berichten: 2043
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:19

Aan de kant gaan op smalle polderwegen is met dit weer ook echt gevaarlijk. Ga maar eens even de berm in met je vrachtwagen of tractor met lading. Levensgevaarlijk, de bermen zijn zo nat/modderig/onstabiel dat de kans op kantelen vrij aannemelijk is. Tuurlijk scheld ik ook als er weer een denkt vol gas door te moeten denderen, maar je kan nu eenmaal niet verwachten van zo'n zware combinatie de berm in vliegt voor jou. (Woon zelf ook in de polder).

Ik blijf op smalle wegen zelf altijd zo lang mogelijk midden op de weg rijden, of er nu iets van voor of iets van achter komt. Mensen zien je, en zullen 999 van de 1000 keer afremmen. Zo lang jij blijft rijden moeten ze namelijk wel afremmen. Midden op de weg zien mensen je ook het snelst. Ik heb tot nu toe nog maar 1 vrachtwagen chaffeur gehad die niet remde, en daardoor lag ik er dus ook bijna naast omdat ponylief zo schrok dat er een met 60/70 op een smalle polderweg op m af en daarna langs m kwam denderen, terwijl hij echt 100% verkeersmak is.

Ik steek daarnaast ook altijd even mn hand op naar chauffeur/automobilist als deze afgeremd heeft en mij in een normaal tempo passeert. Wordt altijd gewaardeerd. (In de polder dan, de stadslui blijven over het algemeen stug voor zich uit kijken en/of vloeken/schelden/gebaren maken. Ik merk altijd goed wie er hier regelmatig rijden/in de polder wonen of wie hier "per ongeluk" beland zijn/eenmalig door de straat rijden).

Ik denk dat het inderdaad bij menig ruiter ook aan een stukje begrip voor de chauffeurs ontbreekt.

Peppertree
Berichten: 3405
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:21

Is het niet mogelijk om een gesprek/interview/discussie (soort Hogerhuis-debat) te organiseren tussen chauffeurs en ruiters? Hiervan kun je dan een verslag maken (met foto's en infoblokjes) die gepubliceerd wordt in zowel de Truckstar als op Bokt/De Hoefslag/ Bit (?).

Op die manier komen beide partijen aan het woord, kunnen beide partijen frustraties/meningen/vragen uiten en is de kans groter dat er ook iets met de tips gedaan zal worden.

Al die tegenstrijdige wensen en ideeën die ik hier zo voorbij zie komen... Dat gaat niet helpen hoor!

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:29

Goed bedacht!

De tip van rustig passeren / stoppen snap ik wel, maar mijn verzorgpony wordt juist zenuwachtig als er een grote vrachtwagen/trekker etc. blijft staan, want dan moeten wij zelf langs dat enge ding, het is handiger voor mij als dat enge ding langs ons gaat (is het nog logisch? :') ) Dit is per paard of pony verschillend denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:45

Waar ik mij persoonlijk enorm aan kan ergeren met mijn verkeersmakke paard dat bang is voor groot verkeer, is dat als ik op een smalle weg (bijvoorbeeld parallel-weg) rijd, sommige vrachtwagen/ groot verkeer bestuurders geen geduld lijken te hebben. Ik ken mijn paard door en door, en ik weet dat als ik op zo'n weg gepasseerd wordt, mijn paard hoe dan ook wilt vluchten en gaat stuiteren met alle gevaren van dien. We hebben al meerdere malen midden op de drukke (80km) weg gestaan, of dwars door prikkeldraad heen midden in een wei gestaan omdat een groot-verkeer bestuurder mij gewoon de weg af drukte.

Als ik van achterlangs benaderd wordt ga ik midden op de weg rijden zodat ik niet ingehaald kan worden (dit doe ik niet zonder reden of om de bestuurder te treiteren, maar puur voor de veiligheid van mij en de overige weggebruikers!), en de eerste en beste oprit/ afslag die ik tegen kom sla ik af (als ik zie dat de bestuurder niet ook deze oprit/ afslag moet hebben).
Als ik op die manier gepasseerd wordt is er niks aan de hand.
Mocht ik van vooraf benaderd worden dan doe ik hetzelfde, ik kijk waar de eerste mogelijkheid van ontwijken zich bevind, en als ik er net voorbij ben dan keer rijd ik even een stukje terug, verkeer van vooraf zie je vaak eerder dan wat achteraf komt.

Toch zijn er dus sommige chauffeurs die dit niet dulden, en die gaan toeteren of drukken zich gewoon langs mij en mn paard heen, met alle gevolgen van dien.

Ikwashier schreef:
Goed bedacht!

De tip van rustig passeren / stoppen snap ik wel, maar mijn verzorgpony wordt juist zenuwachtig als er een grote vrachtwagen/trekker etc. blijft staan, want dan moeten wij zelf langs dat enge ding, het is handiger voor mij als dat enge ding langs ons gaat (is het nog logisch? :') ) Dit is per paard of pony verschillend denk ik.


Dit kan je met gebaren aangeven, doe ik bij normale auto's, gebaren dat ze door moeten/ mogen rijden.

Kimm1990
Berichten: 169
Geregistreerd: 30-06-08
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:47

Vanavond is mijn vriend, internationaal vrachtwagenchauffeur, thuis. Ik zal hem vragen of hij misschien ideeën of suggesties heeft en ze hier dan wilt plaatsen.
Wij hebben ook een abonnement op de Truckstar en hij wordt hier ook van voor naar achter en terug gelezen. Ben dus zelf ook erg benieuwd naar het artikel..

Jolienn

Berichten: 2043
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:37

Ik snap best dat chauffeurs een toetertje geven bij wat jij doet Shanna, ik persoonlijk zou dat als bestuurder gewoon opvatten als super asociaal! Om ze af te laten remmen prima, maar er is een punt dat je aan de kant moet gaan. Mensen snappen niet waarom jij dat doet, dus ik snap heel goed dat ze gaan proberen er langs te gaan en gaan toeteren! Als ik deze situatie bij mezelf toe zou passen zou ik 1,5 voor een vrachtwagen blijven stappen/draven. Eerder is er geen afslag. Tja, door dat soort dingen ontstaan dus de ergernissen/fustraties. En eerlijk gezegd vind ik het nog best terecht ook :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:10

Ik vergeet erbij te zeggen dat ik in zo'n geval wel draaf, gemiddeld tempotje van 30 km/h. Gemiddelde afstand tot een oprit/ afslag c.a. 300 meter?

Oreade_
Berichten: 354
Geregistreerd: 22-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:56

En hoe zit het nu met het resultaat?