zijn stands eigenlijk verboden of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:30

Spruitjee schreef:
Een Shire van die maat in zo een kleine box stoppen is vrijwel hetzelfde als een pony op een stand zetten. Met als enige verschil dat deze Shire een rondje om zijn as draaien kan.

En dat is goed voor de benen en rug. :7

Anoniem

Re: zijn stands eigenlijk verboden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:35

Met zo een maat zijn grotere rondes nodig, kort draaien belast de spieren meer dan goed is voor het dier :)

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:21

Daisies schreef:
Het is maar net wat je met je paard doet.. Rijd je je paard recreatief, kan ik me voorstellen dat je voorkeur uit gaat naar een schuilstal en veel uitloopmogelijkheid. Mijn paarden lopen in de sport. Ze komen elke dag 2 x 45 min in de stapmolen en 1-2 uur in de paddock. Lijkt mij voldoende voor een sportpaard. En daarbij, wij vermenselijken de paarden niet, ik wil een sportpaard dat zo goed mogelijk presteert.

Wil je dat voor jezelf of voor je paard? Een sportpaard is net zo goed een paard, en ja, ik ken ook paarden die in de sport meelopen en die wel gewoon 24/7 buiten staan, dekentje op en een schuilstalletje erbij en ik zie echt niet in waarom ze dan minder zouden presteren?

En tja, wanneer is een paard nou echt tevreden? Ik denk dat we daar nooit helemaal achter zullen komen, maar ik denk niet dat een paard het fijn vindt om 20 uur in een stal of box opgesloten te zitten en daarbij een pasje voor en achteruit kunnen doen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:24

Ook nu weer van @yusa, haar belevenis over het tevreden zijn van het paard.

"ik denk" "7

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:41

Ariebren schreef:
Ook nu weer van @yusa, haar belevenis over het tevreden zijn van het paard.

"ik denk" "7

Ik snap die laatste zin niet helemaal?

Ja, inderdaad mijn belevenis over het tevreden paard, maar je gaat me toch niet vertellen dat sowieso een dier, maakt niet uit welke, er gelukkig van wordt om 20 uur opgesloten te zitten? (en dan zeg ik nog 20 uur, terwijl het soms nog meer is).

Maar ik weet ook goed dat ik hier toch een beetje een discussie aanga waaraan ik niet zo veel heb en waar ik toch niks mee haal. Ikzelf heb gelukkig wel mijn paarden verhuist van een stal, waar ze van 10 tot 5 buitenkwamen of niet bij slecht weer, naar een stal waar ze nu de hele tijd lekker buitenstaan. En mijn paarden knapten ervan op.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:44

Ik bedoel er mee te zeggen in het algemeen.

De eigenaar van het paard denkt dat het paard het naar zijn zin heeft, dus het paard is tevreden.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:49

Ja, dat denk ik, ik denk dat mijn paarden het naar hun zin hebben en tevreden zijn. Maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet, want ik kan niet in hun hoofden kijken, maar wat ik wel kan is merken dat mijn paarden rustiger zijn, relaxter zijn en beter in hun vel zitten.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:50

Maar is z' stand niet gevaarlijk?
Als je het touw zo lang doed dat paard ook kan gaan liggen, kan die er ook in verstrikt raken.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:53

Citaat:
Klopt.. Is echt een drama voor de paarden daar. Ik heb nog nooit zo'n depressieve stal gezien.
Diep ongelukkige paarden in krappe hokjes aan een touw. Was daar ooit om bij iemand te kijken, nou ik werd
er spontaan verdrietig van..

Had ik ook idd.. Een keer wezen kijken bij iemand, schrok er eigenlijk wel een beetje van. Dacht dat dat allang verboden was!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:14

Yusa schreef:
Daisies schreef:
Het is maar net wat je met je paard doet.. Rijd je je paard recreatief, kan ik me voorstellen dat je voorkeur uit gaat naar een schuilstal en veel uitloopmogelijkheid. Mijn paarden lopen in de sport. Ze komen elke dag 2 x 45 min in de stapmolen en 1-2 uur in de paddock. Lijkt mij voldoende voor een sportpaard. En daarbij, wij vermenselijken de paarden niet, ik wil een sportpaard dat zo goed mogelijk presteert.

Wil je dat voor jezelf of voor je paard? Een sportpaard is net zo goed een paard, en ja, ik ken ook paarden die in de sport meelopen en die wel gewoon 24/7 buiten staan, dekentje op en een schuilstalletje erbij en ik zie echt niet in waarom ze dan minder zouden presteren?

En tja, wanneer is een paard nou echt tevreden? Ik denk dat we daar nooit helemaal achter zullen komen, maar ik denk niet dat een paard het fijn vindt om 20 uur in een stal of box opgesloten te zitten en daarbij een pasje voor en achteruit kunnen doen.

Waarom zou ik mijn sportpaard in de drek zetten? Om hem vervolgens niet meer te kunnen rijden door zijn wintervacht? Hou toch op zeg, een sportpaard gaat niet samen met 24/7 buiten staan.. Dat is wat jullie idealiseren, niet de realiteit..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:21

Sjors schreef:
Maar is z' stand niet gevaarlijk?
Als je het touw zo lang doed dat paard ook kan gaan liggen, kan die er ook in verstrikt raken.

Daarom gaat het touw door een oog aan de muur met een klos eraan om het touw strak te houden.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:12

Daisies schreef:
Waarom zou ik mijn sportpaard in de drek zetten? Om hem vervolgens niet meer te kunnen rijden door zijn wintervacht? Hou toch op zeg, een sportpaard gaat niet samen met 24/7 buiten staan.. Dat is wat jullie idealiseren, niet de realiteit..

Volgens mij heeft bijna iedereen die tegen 24/7 is het idee dat de paarden altijd in de blub staan, dat ze heel vies en modderig worden en een dikke vacht krijgen. Een paard kan gewoon geschoren worden hoor, en die van mij hebben een stal met een paddock met wit zand, wordt helemaal niet snel blubberig en een paard kan dekens om.

En als ze toch een paddock en een stal hebben, waarom dan niet aan elkaar? Ik snap echt niet waarom sommige eigenaren van sportpaarden zich zo vast houden aan het idee dat de paarden niet meer dan 2 uurtjes buiten mogen. Ze kunnen toch ook gewoon 24/7 of in ieder geval 10 uur naar buiten?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:21

Citaat:

Dat is echt onzin, ook een paard dat 24/7 buiten staat kan (gedeeltelijk) geschoren worden.
Er zijn ook manieren om een paard dat buiten staat niet in de drek te zetten.
O een realistisch voorbeeld: een vriendin van mij rijd met haar pony Z2 , lest elke week bij de van Baalens en rijd ook internationaal, deze pony is niet geschoren en komt lekker veel buiten :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:23

xApple schreef:
Klopt.. Is echt een drama voor de paarden daar. Ik heb nog nooit zo'n depressieve stal gezien.
Diep ongelukkige paarden in krappe hokjes aan een touw. Was daar ooit om bij iemand te kijken, nou ik werd
er spontaan verdrietig van..

Mijn paard heeft hier gestaan. In een stal weliswaar, uiteraard niet in een stand.
Hele aardige mensen, ze hebben ook absoluut het beste met de dieren voor, maar moeten helaas roeien met de riemen die ze hebben.
IMO hebben ze teveel paarden en pony's en veel te weinig land, maar that's just me.
Uiteindelijk ben ik vertrokken omdat mijn paard te weinig op het land kon en hij had last van het stof in de binnenbak, die direct naast de stallen lag. In de zomer kwamen ze trouwens wel zoveel mogelijk buiten. Hoe het in de winter zat weet ik niet.

Zo ongelukkig zien ze er trouwens ook weer niet uit. Ze zijn gewoon gezond en krijgen dagelijks de nodige beweging.
Warnaar heeft trouwens een HIT Actief stal in de planning staan. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-11-12 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:30

Daisies schreef:

Bwa, zolang je lekker in de basissport rondrijdt maken de levensomstandigheden niet zoveel uit hoor. Vanaf dat we echt over topsportprestaties gaan praten moeten de levensomstandigheden aangepast worden aan die topsport. Maar de provinciale/regionale wedstrijden die het gros rijdt, dat kunnen paarden echt wel aan met wat haar op hun lijf en wat modder aan hun benen. Dat mensen en meer bepaald juryleden dit niet graag zien is een ander punt, maar voor paarden maakt het echt niet uit hoor. Die loopt niet ineens zijn rondje M slechter omdat die haar in zijn oren heeft steken. ;)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:36

Daisies schreef:

Waarom is het voor een sportpaard voldoende? Het is toch juist beter voor een sportpaard dat ie veel vrijheid heeft qua beweging, zodat hij z'n spieren kan ontwikkelen?

Wat houd je tegen om je paard 6 uur per dag in een (kale) wei of paddock te zetten? Ook 's winters? Waarom mag hij maar 2 uur naar buiten?

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:35

Even op een paar mensen ingaan.

Ik rij zelf op manege Warnaar. Zij zijn druk bezig met het maken van boxen nu, en de pony's staan in hele ruime stands. Ze zijn absoluut niet ongelukkig,. Heel gezond en krijgen genoeg beweging. Bovendien worden er per dag een stuk of 5 paarden buitengezet voor een tijdje. In de zomer gaan alle paarden het land op voor bijna hele dag(alleen nacht niet)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:50

Ik las op 1 van de 1e pagina's dat stands in 2017 verboden worden? Is dat echt zo en waar staat dat dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:53

Op zich ben ik tegen stands, maar ik vind wel:

Liever 1 uur per dag in een stand, en 23 uur in de wei dan 23 uur in een stal en 1 uur in de wei.
Of ben ik de enige die zo denkt?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:56

Zelfs in de Koninklijke stallen hebben ze nog stands. ;)
Het is maar net hoe je ze gebruikt.