Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:35

Maar waren dat de katten korrels of de paardenkorrels?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:36

Ik heb van Plospan de kattenbakkorrels à € 6,05 bij de Hornbach.
De korrels van GHP heb ik thuis bezorgd à € 5,25.

Beiden zakken van 14 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:51

Ja dat scheelt een hele boel.

Zolang ik ze nog voor 4,50 heb...zal eens informeren wat een pallet afgehaald bij ze kost...want dan ga ik ook eens ghp proberen...voor mij is het prijstechnisch, zie jij verschil in hout? Dus GMP iets minder wit van kleur?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:55

Nee, ik zie totaal geen verschil.
Als ik niet wist dat GHP en Plospan een eigen productielijn hebben zou ik zeggen dat het dezelfde korrels zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:57

Dat dacht ik ook, totdat de paardenkorrels op waren en ze met de kattenbak korrels aan kwamen met de vraag, jij wilt natuurlijk wit hout? Dat is beter absorberend??/ toen dacht ik huh??

Ik had nog een zak liggen en idd zag ik rood er tussen zitten...in heel mindere mate hoor, maar misschien bewust? Of omdat het voor hun goedkoper is?? Alles met paard is toch grof verdienen....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:02

Ik heb de Kattenbakkorrels van Plospan en die zijn net zo "wit" van kleur als de GHP korrels.

Ik zal van de week, als ik Kayleigh bij ga strooien, een fotootje maken van beide soorten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:03

Is goed....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:41

diana1 schreef:
Ik heb van Plospan de kattenbakkorrels à € 6,05 bij de Hornbach.
De korrels van GHP heb ik thuis bezorgd à € 5,25.
Beiden zakken van 14 kg.

Dat is een stuk voordeliger als Top; die vraagt momenteel 7,11 voor een zak Plospan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:01

Hornbach zijn toch gewoon winkels? Ik zie ook wat ze voor vlas of zaagsel vragen bij de boerenbond, dat mensen dat zo kopen.....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:32

Hornbach is een grote bouwmarkt met een dier/tuin afdeling.
Door Plospan werd ik naar hun doorverwezen als dichtstbijzijnde verkooppunt van de houtkorrels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:23

Ja dat snap ik, maar die doen er nog een tipje bovenop in de verkoop prijs. Dan kan je beter zoals nu kopen...vraag mij af hoeveel het kost als je rechtstreeks uit duitsland laat komen, als het een flink wat pelletjes is die we met elkaar kunnen delen, scheelt dat misschien aanzienlijk..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:46

Het lijkt of de ghp net iets rozer is, of is dat belichting...ik heb ooit een mail gestuurd met de vraag of ik ook de kachelkorrels kon gebruiken, die zijn echt goedkoop bij ghp, aar helaas nooit antwoord gehad...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:53

Ik denk dat dat roze idd komt door de lichtschijn van het rood op de zak.
Waarom zou je geen kachelkorrels kunnen gebruiken?? Ze vallen hooguit iets sneller uit elkaar (of juist niet ??) en zijn misschien iets minder ontstoft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:57

Ik weet niet of daar wat in zit wat slecht voor paarden is, of er extra brandbaar iets is toegevoegd om kwaliteit te geven en wat in de stal met amoniak verkeerd kan uitpakken..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:03

Ja dat waren nl mijn vragen...dus daarom durf ik het niet aan..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:25

Er zijn talloze houtsoorten die paarden ernstige schade kunnen berokkenen - ik zou maar erg oppassen met korrels die voor de kachel bestemd zijn! Tropisch (hard)hout kan allergieën veroorzaken, taxus en kastanje (nigra) zijn dodelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:40

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:56

De kleur van de beide merken is gelijk .... ik heb (helaas) geen prof fototoestel :o

Hierbij nogmaals de link naar het foto album;
http://www.mijnalbum.nl/Album=QTR8TPTJ

Daarin staan foto's van "het begin van de korrelbodem"....

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:06

Jannepauli schreef:
Er zijn talloze houtsoorten die paarden ernstige schade kunnen berokkenen - ik zou maar erg oppassen met korrels die voor de kachel bestemd zijn! Tropisch (hard)hout kan allergieën veroorzaken, taxus en kastanje (nigra) zijn dodelijk.

Tropisch hout kan ook heel fijn stof geven, wat gevaarlijk is.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:22

DubbelDun schreef:
Maar als er bijstaat dat het 100% naaldhout is, mag je daar toch wel vanuit gaan
http://www.kachelbrandstoffen.nl/nl/kbs ... ductID=637

Nee, was dat maar waar. Zoals ik al eerder opmerkte bestaan er talloze verschillende kwaliteiten houtkorrels.
Naast de opmerking van jannepauli zijn veel houtkorrels ook verontreinigd met verf en/of lijmresten; deze worden ook op de markt gebracht met het zinnetje '100% naaldhout'.
Er zijn niet veel houtkorrels geschikt voor dieren; vraag om uitgebreide analyses van het product en herkomst, dan heb je zekerheid of je de goede houtkorrels hebt voor dieren. Voor strokorrels geldt precies hetzelfde.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:05

madamX schreef:
[Er zijn niet veel houtkorrels geschikt voor dieren; vraag om uitgebreide analyses van het product en herkomst, dan heb je zekerheid of je de goede houtkorrels hebt voor dieren. Voor strokorrels geldt precies hetzelfde.

Daarom pleiten wij al jaren voor bedrukte zakken, dan weet je ten minste van waar ze komen, wat er in de zak zit en hoeveel.
In een blanco zak heb je er het raden naar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:54

Enerzijds kan ik me voorstellen dat je het liefst voor een goedkoper product gaat, maar ik sluit me helemaal aan bij MadamX. Paarden zijn erg gevoelig en zeker als de dieren wat langer op stal staan, wil je liever niet dat ze iets binnen krijgen ( of door chemische reacties e/o stof iets inademen) wat problemen kan opleveren. Het geld dat je niet uitgeeft aan een 'gezonde' korrel kun je dan wel eens aan de DA gaan uitgeven :))
In het verleden heb ik ook wel eens blanco zakken gekocht omdat dit een paar euro goedkoper was dan Strovan.. welnu, dat was éénmalig: het was troep, verpulverde niet en nam slecht vocht op. Toen ik ging reclameren gaf de verkoper niet thuis met een vaag verhaal dat hij ook niet wist waar het vandaan kwam. Resultaat was dat ik de hele zooi weer heb opgeladen en de overgebleven zakken op de stoep van de verkoper gedeponeerd heb (en de centen weer terugkreeg).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:26

Ik heb nog geen blanco zakken houtkorrels ergens gezien, zijn die er ook al?