wel of niet doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Re: wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 22:12

we staan daar met 4 mensen, waar van 2 de bak gebruiken, ik ben gister langs de staleigenaar gegaan met inderdad het idee van de bak opknappen, maar dat zag hij totaaaal niet zitten, zn antwoord was dat als ik goed zou willen rijden ik maar naar een andere stal moest..

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:14

Wow, dat is ook niet echt een aardige reactie..

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:24

nee het is niet echt een man die om mensen geeft haha

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:26

eline128 schreef:
eindelijk wat mensen ide mij wel begrijpen, ik woon ook in de randstad dus het was voormij ook wel normaal, ik ben verder aan het kijken en er is misschien een andere optie, een stal met binnen en buitenbak, waar de paarden zomer 24/7 buiten kunnen, en 's winters binnen, maar dan worden ze wel 2 uur in de paddock gezet. dit is wel weer echt een stuk duurder en verder

In welke plaats ben je opzoek naar een stal?

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:28

NeverGiveUp schreef:
Tuurlijk gaat het niet. Zijn maar weinig gevallen dat het 'gaat'
Maar je kan de signalen gewoon negeren hoor dus geen zorgen.

Wat een onzin.
Mijn paard staart toch ook gewoon binnen?
Alle paarden bij ons opstal. Komen misschien 2,5 buiten in de paddock.
En het werkt prima. Niet ideaal misschien. Maar dat het niet werkt is onzin.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:14

Het zal wel werken maar denk je niet dat de meeste paarden bij jullie niet liever buiten lopen?

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:43

NeverGiveUp schreef:
Het zal wel werken maar denk je niet dat de meeste paarden bij jullie niet liever buiten lopen?

Natuurlijk denk ik wel dat het fijner voor ze zal zijn. Maar bij mij in de buurt heb je gewoon geen keuze. Ik probeer haar dagelijks in de paddock te zetten voor minimaal 2 uur. Maar land hebben we niet. Van de zomer ga ik misschien land huren, maar nu moeten we het hier maar even mee doen ;)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:44

Ik weet dat er hier heel lastig iets te vinden is, maar echt... Als ik hier blijf wonen komt er voor mij geen "nieuw" paard meer. Ik blijf erbij dat ik veel in een stal niet echt "paardwaardig" vindt... (Je doet natuurlijk je best, dus val je niet aan, maar mijn keuze is het niet...)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:45

Ragenbol schreef:
NeverGiveUp schreef:

Natuurlijk denk ik wel dat het fijner voor ze zal zijn. Maar bij mij in de buurt heb je gewoon geen keuze. Ik probeer haar dagelijks in de paddock te zetten voor minimaal 2 uur. Maar land hebben we niet. Van de zomer ga ik misschien land huren, maar nu moeten we het hier maar even mee doen ;)

Maar TS die heeft wél de keuze. Maar die gaat weg voor haar eigen belang.
Dat vind ik echt een verschil.

Daarbij begreep ik dat TS nieteens een paddock zou hebben op die stalling maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:08

Ik denk ook dat er heel veel paarden zijn die 's winters toch een groot deel van de dag op stal staan.
Ken er zat die er maar 30 minuutjes per dag uit komen of alleen er uit komen om gereden te worden, maar dat is weer een hele andere discussie.

Mijn pony staat nu ook veel binnen, die van mij blijft heel braaf, maar het voelt toch niet goed.
Het is hier in de regio gewoon niet zo makkelijk om een stal te vinden waar ze 's winters veel buiten komen.
Hij komt in ieder geval 's ochtends en 's avonds er uit, en elke dag extra beweging.

Kun je geen stal vinden waar je allebei de dingen hebt?
Op de stal die jij noemde komen de paarden geloof ik 2 uur per dag buiten in de winter.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:25

NeverGiveUp schreef:

Nou die van mij niet.
Die is duidelijk gelukkiger met op stal bij slecht guur weer dan buiten.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 19:33

het is ook maar net welk paard het is en wat hij gewent is, ik zoek in Maarssen en omgeving. Ik ga misschien, als mijn ouders het met de koste eens zijn, een keer kijken bij de frissche roemer, omdat ze daar ook 2 uur buiten komen. gaat dit niet, dan ga ik wie weet wel naar de stal waar ze niet buiten komen, en als mijn paard daar helemaal gek word, kan ik altijd terug naar mijn huidige stal

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:42

Persoonlijk zou ik daar niet lang over na hoeven te denken. Hele dag op stal daar zijn dieren niet voor gemaakt en ik zou persoonlijk mijn paard nooit op zo'n stal zetten. Ik wil ze minimaal 8 uur per dag naar buiten, tenzij het echt dagen lang non stop zeikt van de regen. Dan zou ik het wellicht niet erg vinden als ze langer binnen staan. Kun je niet met een trailer naar een binnenbak toe? Zelf ben ik ook afhankelijk van een buitenbak die snel nat is. Nu rijd ik zelf niet meer, maar toen ik nog wel serieus trainde ging ik naast mijn lessen weleens extra trainen in de binnenbak van de ponyclub waar ik lid was. Daar kon je buiten de lessen onbeperkt gebruik van maken.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:49

TS is 14 jaar.
Ik kan heel goed begrijpen dat ze graag wilt rijden.
In de Randstad, waar wij beide wonen, is het heel normaal dat paarden binnen staan, zeker in de winter.
Zeker als je wat jonger bent, heb je een paard om mee te rijden. Dit is misschien heel kort door de bocht, want uiteraard is alles er omheen ook heel leuk, maar een paard schaf je vaak aan omdat je wilt rijden, anders koop je wel een hond, die geeft je ook liefde, kun je mee wandelen en borstelen.... Hier in de omgeving betaal je de hoofdprijs, waar je in Drenthe voor 150,- euro klaar bent betaal je hier vaak meer dan het dubbele. En wil je ook nog een binnen bak, en weidegang en mooie stalling dan kan je helemaal diep in de buidel tasten. Ze is afhankelijk van haar ouders dus dat laatste is geen optie. Om zowat de hele herfst en winter een paar honderd euro te betalen om er naast te lopen zou ik ook niet zien zitten, daar ben ik heel eerlijk in. Dan kun je mij egoïstisch vinden maar dit is wat ik vind. Wij hebben wel paddocks op stal. Maar als de keuze was of een paar maanden niet kunnen rijden of mijn paard in de winter binnen, dan wordt het toch echt het 2e!

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:51

MiniLoe schreef:
NeverGiveUp schreef:

Nou die van mij niet.

Hihi mijne staat constant bij het hek van de paddock omdat ze naar binnen wil, en dan probeert ze je heel subtiel *ahum* richting stal te krijgen met haar. :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:56

Ik vind het idd wel een beetje egoistisch om je paard 23/7 op stal te zetten omdat je persé wilt rijden. Zo zou ik iig geen paard willen houden. Er zijn best stallen te vinden in de randstad waar ze wel naar buiten kunnen (stond toen een lijstje van op bokt) en een bak valt ook wel te regelen. Desnoods dus ergens anders naar toe om te rijden. Ik was ook gewoon afhankelijk van mijn vader toen ik bij de ponyclub reed, want ik was toen ook minderjarig, maar hij bracht me sowieso naar de spring- en dressuurles en als de bak echt slecht was bij mijn buren dan maakte ik een buitenrit of keek ik pap lief aan of hij me wou afzetten en wou ophalen zodat ik een keer extra kon trainen. Mss kun je iets regelen met stalgenoten zodat je mee kunt rijden mocht er iemand een tweepaardstrailer hebben.

Overigens hoeft weidegang niet eens van mij. Maar wel lekker ruime paddocks waar ze met een maatje op kunnen voor een flink gedeelte van de dag met een pluk hooi.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:04

capopjekop schreef:
Ik vind het idd wel een beetje egoistisch om je paard 23/7 op stal te zetten omdat je persé wilt rijden. Zo zou ik iig geen paard willen houden. Er zijn best stallen te vinden in de randstad waar ze wel naar buiten kunnen (stond toen een lijstje van op bokt) en een bak valt ook wel te regelen. Desnoods dus ergens anders naar toe om te rijden. Ik was ook gewoon afhankelijk van mijn vader toen ik bij de ponyclub reed, want ik was toen ook minderjarig, maar hij bracht me sowieso naar de spring- en dressuurles en als de bak echt slecht was bij mijn buren dan maakte ik een buitenrit of keek ik pap lief aan of hij me wou afzetten en wou ophalen zodat ik een keer extra kon trainen. Mss kun je iets regelen met stalgenoten zodat je mee kunt rijden mocht er iemand een tweepaardstrailer hebben.

Overigens hoeft weidegang niet eens van mij. Maar wel lekker ruime paddocks waar ze met een maatje op kunnen voor een flink gedeelte van de dag met een pluk hooi.

Niet iedere ouder is hetzelfde, misschien willen haar ouders haar wel niet brengen en halen.
En een meisje van 14 dat na schooltijd als het al donker is nog over straat moet om naar een bak te gaan om te rijden vind ik nogal onverantwoord. En de Randstad is groot, dat er wel degelijk stallen zijn waar je beide hebt zal ik niet ontkennen, maar dat zijn vaak manege's, waar de sfeer vaak niet de beste is hier in de regio, en knetter duur. Ook worden de bakken gebruikt voor lessen waardoor je vaak niet kan rijden. Wat dus vooral na schooltijd het geval is omdat dan de lessen zijn.

Ik heb mijn paard 2 maanden, bij de oude eigenaar stond ze wel op het land maar bij mij niet. Ze heeft zich onwijs goed aangepast. Ik zal je sterker vertellen, ze ziet er veel beter uit. Is gaan glimmen en beter in vorm. Het is dus voor ieder paard anders!

Zal het dus gewoon lekker proberen. Als het niet gaat kan je gewoon weer terug. :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:11

Je hebt ook een middenweg. Paar uur lekker naar buiten met vriendjes op de paddock met lekker hooi. En als je dan nog iedere dag zorgt dat ze daarnaast ook bewegingen krijgen dan is dat alweer een stuk beter dan 23/7 in een kleine stal.

Kijk ik snap dat het daar lastiger is dan bijvoorbeeld in Gelderland of Groningen, maar ik vind wel dat je een zekere zorg bent verplicht tegenover je paard. Ze zijn erop gemaakt om veel te bewegen en om sociale contacten te hebben en dat gaat nu niet in een standaart stal. Vaak zie je op pensionstallen dat er kleine paddocks zijn waar paarden alleen in staan zonder hooi. Ja dan vind ik het niet gek dat ze het zo gezien hebben buiten. Ik zou me dan ook dood vervelen. Maar met een maatje en een goede pluk ruwvoer moet ik het eerste paard nog tegen komen dat dan niet naar buiten wil (er zullen mss een paar uitzonderingen zijn, dat houd je altijd, maar ik ben ze nog niet tegengekomen).

En dat jouw paard er nu beter uit ziet wil niet zeggen dat dat komt omdat ze nu niet buiten loopt. Mss krijgt ze bij jou wel veel beter/gerichter voer dan bij de oude eigenaar en zet jij haar beter aan het werk. Nu doe je net of het voor jouw paard gezonder is om niet naar buiten te gaan.

Verder moet iedereen doen waar ze zich goed bij voelen. Maar de ts vroeg meningen en ik zou mijn paarden dus zo nooit kunnen en willen houden. Wat een ander doet moet hij of zij zelf weten. Maar ik zou het niet aanraden, omdat het naar mijn mening dus beter is als ze niet zoveel binnen in een stal staan.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:15

capopjekop schreef:
Je hebt ook een middenweg. Paar uur lekker naar buiten met vriendjes op de paddock met lekker hooi. En als je dan nog iedere dag zorgt dat ze daarnaast ook bewegingen krijgen dan is dat alweer een stuk beter dan 23/7 in een kleine stal.

Kijk ik snap dat het daar lastiger is dan bijvoorbeeld in Gelderland of Groningen, maar ik vind wel dat je een zekere zorg bent verplicht tegenover je paard. Ze zijn erop gemaakt om veel te bewegen en om sociale contacten te hebben en dat gaat nu niet in een standaart stal. Vaak zie je op pensionstallen dat er kleine paddocks zijn waar paarden alleen in staan zonder hooi. Ja dan vind ik het niet gek dat ze het zo gezien hebben buiten. Ik zou me dan ook dood vervelen. Maar met een maatje en een goede pluk ruwvoer moet ik het eerste paard nog tegen komen dat dan niet naar buiten wil (er zullen mss een paar uitzonderingen zijn, dat houd je altijd, maar ik ben ze nog niet tegengekomen).

En dat jouw paard er nu beter uit ziet wil niet zeggen dat dat komt omdat ze nu niet buiten loopt. Mss krijgt ze bij jou wel veel beter/gerichter voer dan bij de oude eigenaar en zet jij haar beter aan het werk. Nu doe je net of het voor jouw paard gezonder is om niet naar buiten te gaan.

Verder moet iedereen doen waar ze zich goed bij voelen. Maar de ts vroeg meningen en ik zou mijn paarden dus zo nooit kunnen en willen houden. Wat een ander doet moet hij of zij zelf weten. Maar ik zou het niet aanraden, omdat het naar mijn mening dus beter is als ze niet zoveel binnen in een stal staan.

Ik bedoel niet dat ze beter is geworden van het niet naar buiten gaan, maar dat ze er niet op achteruit is gegaan! :o
Een buiten mogelijkheid is wel belangrijk, daar ben ik het mee eens.

Ben het er mee eens dat je verantwoording naar je paard toe hebt, maar hem in conditie houden hoort daar in mijn ogen ook bij. Een middenweg zou perfect zijn. Daarom hoop ik voor TS dat ze eruit komt met haar ouders voor de stal met paddocks. Maar zo niet en ze verhuisd toch, dan kan ik dat ook begrijpen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:48

MiniLoe schreef:
NeverGiveUp schreef:

Nou die van mij niet.

Dat geloof ik, ken ook een paard die je erg veel plezier doet met een nachtje op stal.
Even rust en warmte.

Maar dat zijn zulke uitzonderingen... En ts kijkt niet naar wat fijner is voor haar paard maar wat fijner is voor haar.

Maar ik geloof dat het wel duidelijk is wat ik denk nu :')
Dus ik laat het hierbij.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:25

ik kan mijn ouders dat niet aandoen, mijn vader woont doordeweeks in Spanje en mijn moeder mag niet met trailers rijden, ook is mijn paard nou ook niet zo'n rustig braaf beestje die lekker over de weg kan lopen.. en @nevergiveup, ik kijk naar beide, maar ik hem geen paard om naar te kijken, en er zijn zat gelukkig paarden die binnen staan 's winters!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:27

wat denken jullie trouwens van een pony van 1.50 in een stal van 8.5 m2 ?

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:48

Vind zelf 3x3m toch wel het minimum, kleiner vind ik zelf niet zo fijn - zeker niet als hij veel binnen moet staan.
Al is 0,5m² ook niet zo'n wereld van verschil natuurlijk.
Zou er bij mij ook vanaf hangen of de stal een beetje licht is.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:17

het zijn lichte stallen met tralies aan de voor en zijkanten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:03

Voor alleen de nacht zou het kunnen maar aangezien hij dus overdag veel binnen staat vind ik dat te klein. Voor mijn pony van 136 vind ik 3x3 al klein als ik haar zou opsluiten.