Wie houdt er nog meer een winterstop!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:41

Ik verbaas me er telkens over (ook bij ons op stal) dat als de bak niet te berijden is, er door heeeeel veel mensen niet gereden word. Ik bedoel, waarom niet naar buiten? Bij ons zijn er echt heel goede uitrijmogelijkheden, dus dat is geen barriere. Ik snap dat er paarden zij die niet buiten kunnen rijden omdat ze daar niet te vertrouwen zijn, maar de anderen... Bij ons kunnen de paarden vanaf oktober alleen maar binnen staan, en moeten ze vechten om 1 paddock. (Mijn pony kan gelukkig wel buiten blijven overigens)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:02

Ik kan niet goed begrijpen waarom mensen een winterstop houden.
Veel paarden staan in de winter binnen. Waarom juist dan een stop houden? Juist dan zou er meer met een paard gedaan moeten worden.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:30

Vorige jaar de eerste winter meegemaakt bij mijn verzorg paard(en) (toen nog 2 paarden).
We hebben toen heel weinig kunnen doen omdat het nou eenmaal sneeuwde en glad was.
Nu rij ik 1x per week in de les op de manege, daar ga ik met de trailer heen.

Maar ik vroeg me nou af als het toch een beetje glad is of er licht wat sneeuw, hoe kan je dan het best op pad gaan?
Wij maken ook wel veel buiten ritten en het paard loopt ook aangespannen.
Is het dan het beste om zonder ijzers de winter door te gaan, gewoon op ijzers laten staan, ijzers waar je die dingen (naam vergeten) in kan draaien of heel iets anders.
Kan me namelijk voorstellen dat met ijzers het gladder voor het paard zou zijn dan zonder ijzers. En als je van die dingen in de ijzers zult draaien dan loopt dat ook niet prettig gewoon op de weg. Daar kan die namelijk niet weg zakken in de grond voor meer grip.
Hoe doen jullie dat?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:39

HorseTopShop schreef:
Veel paarden staan in de winter binnen. Waarom juist dan een stop houden? Juist dan zou er meer met een paard gedaan moeten worden.

Precies wat ik altijd denk! Het is een beetje koud of het sneeuwt en een groot deel van paardhoudend/rijdend Nederland heeft geen zin meer om naar het paard te gaan.

Ik rijdt s winters altijd door. De paarden staan aan huis en we hebben geen binnenbaan. De paarden lopen altijd buiten, ook met vorst, sneeuw en ijzel. Ze passen gelukkig wel op en kunnen dus iig lekker even de benen strekken.
Bij vorst of sneeuw strooi ik de longeercirkel zodat ik thuis iig kan longeren. Daarnaast ga ik dan 1 of 2x per week naar de manege met beide. Ze lopen dus een dag of 3/4 in de week ipv 5 a 6x. Als het alleen vriest ga ik in de weekenden de straat op en train daar wel.

Maar het neemt niet weg dat ik heeeeel blij ben als het weer voorjaar wordt. Ik haat de winter echt!

Nibbit

Re: Wie houdt er nog meer een winterstop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:43

Ook hier geen winterstop, ik kan een paar keer pw binnen rijden. Vind het in de winter juist fijner dan in de zomer, want dan is het warm, muggen etc :P

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:47

ik vraag me af, sorry heb alleen de 1e pagina gelezen dus weet niet of het al gezegd is, of een winterstop slecht is voor het paard?

Ik zit ook te twijfelen, daar mijn bak gewoon nu al niet meer te rijden is, mijn paard flinke vacht aan het maken is dus het ongezond is op ons niveau verder te trainen met die vacht.
Scheren zie ik tegenop, daar ze 24/7 buiten staat en ik niet op een ziek paard zit te wachten.

Is het niet slecht voor een paard, om ze eerst goed in conditie te hebben, spieren te hebben aangemaakt, ze dan weer stil te gooien en na de winter weer op te pakken?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:31

Als je maar rustig afbouwt is dat geen probleem. Je moet ze natuurlijk niet plotseling uit training halen.... Vervolgens ook weer rustig opbouwen.

Kun je je paardje niet half scheren? In een patroon?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:40

mathilde_ schreef:
Vorige jaar de eerste winter meegemaakt bij mijn verzorg paard(en) (toen nog 2 paarden).
We hebben toen heel weinig kunnen doen omdat het nou eenmaal sneeuwde en glad was.

Maar ik vroeg me nou af als het toch een beetje glad is of er licht wat sneeuw, hoe kan je dan het best op pad gaan?
Is het dan het beste om zonder ijzers de winter door te gaan, gewoon op ijzers laten staan, ijzers waar je die dingen (naam vergeten) in kan draaien of heel iets anders.
Kan me namelijk voorstellen dat met ijzers het gladder voor het paard zou zijn dan zonder ijzers. En als je van die dingen in de ijzers zult draaien dan loopt dat ook niet prettig gewoon op de weg. Daar kan die namelijk niet weg zakken in de grond voor meer grip.
Hoe doen jullie dat?

Mijn paard heeft winterbeslag.
Daardoor kan er geen sneeuw klonteren onder de ijzers.
En ook hebben de ijzers winiapuntjes.
Daarmee heeft ze grip als het glad is en niet snel kan uitglijden.
Wij hebben geen binnenbak en als de buitenbak te slecht is kunnen we dus wel altijd buiten rijden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:44

Mijn paard had afgelopen jaren ook sneeuwbeslag. Maar niet met wideapuntjes, want dat vind ik maar wat eng met andere paarden erbij op de weide. Maar het voorkomt idd behoorlijk het sneeuwklonteren onder de ijzers. Ideaal!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:48

Ja, het is zeker ideaal.
De wideapuntjes zijn zo klein en rond, volgens mij kunnen ze daar de andere paarden niet echt mee bezeren. Tenminste, nog niet meegemaakt. :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:54

HorseTopShop schreef:

Mijn paarden staan niet binnen overdag en als de grond is bevroren kan ik niks anders dan buiten rijden.
Dan nog is het gevaarlijk ivm gladheid en kun je niet veel meer dan wat stappen en een klein drafje.
Dus dat is voor mij de reden om een winterstop te houden.
Paard krijgt genoeg beweging op de wei dus die vind het echt niet erg om een maandje of 3 niet veel te doen.
+ ik ben geen wedstrijd ruiter dus kan makkelijk zeggen dat ik even een stop hou.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:14

Het is toch niet de hele winter glad? Hier staan de paarden ook gewoon buiten, maar ik rij ook gewoon de hele winter door. Ik heb geen bak, dus rij alleen maar buiten.
En als het glad is, rij ik even niet. Maar dat is hooguit 3 weken.

Kan het gewoon niet echt begrijpen dat paarden een hele winter stil staan. Ik rij graag. Ook in de winter.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:20

Zoals ik al zei mijn paarden staan niet de hele winter stil.
Als ik kan rijden dan rij ik maar heb je de afgelopen winters ook meegemaakt? Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw. Meestal begint het ergens in december en is het weer redelijk rond eind februari. Dus dan kan ik maar minimaal rijden.
Waarom zou ik eigenlijk perse moeten rijden, paard mag van mij best een rust periode hebben.
Lekker wandelen, poetsen, beetje vd, om het leuk te hebben bij mijn paarden hoef ik niet alleen maar te rijden ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:25

Afgelopen winters ook noodgedwongen winterstop gehouden, maar nu is merrietje al weer maand langer bij ons op stal en vertrekt de 25e naar de eigenaresse terug (half uur rijden afstand +tunnel). Desondanks besloten aankomende winter toch te pogen 2-3x per week naar haar te gaan om te rijden. Zij heeft geen bak, dus dat wordt met de trailer naar dichtsbijzijnde bak toe.
In de hoop dat ze dus volgend jaar voorjaar, als ze weer hier staat, veel makkelijker opgepakt/doorgepakt kan worden. Nu we richting de Z gaan, kan dat ook bijna niet anders meer..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:27

Heb ik gezegd dat het moet AaronYve? Nee, ik heb gezegd dat ik het niet begrijp.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:32

de winterstop is in mijn ogen meer voor de ruiters dan voor de paarden, er is nog zo veel meer te doen dan in de bak rijden...
ik zet vb een parcours uit in de paddock, om de ballen heen laten lopen eerst vast en daarna los, cavaletti lopen, lange lijnen, in t tuig zetten, bak slepen,
parelli oefeningen, leren schoppen tegen de bal....verzin het!!!
Als de bak nat is kan je nog van alles doen en als je jezelf dr warm op aankleed heb je hartstikke veel lol..
Kijk ijzel, vorst ed dan let ik extra op, maar dat zijn maar een paar weken!!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:41

HorseTopShop schreef:
Heb ik gezegd dat het moet AaronYve? Nee, ik heb gezegd dat ik het niet begrijp.

En ik leg uit waarom ik het zo doen. Misschien kun je het dan wel begrijpen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:52

Ik hou eerder een zomerstop. Dan is het lekker weer, en kan m'n paard lang naar buiten. In de winter heb ik minder mogelijkheden, en bij sneeuw, ijzel, gladheid blijft m'n paard vaak helemaal binnen.

Maar ik ben verwend met een binnenbak, dus een winterstop is ook niet nodig.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:02

HorseTopShop schreef:

mijn paarden komen niet binnen dus voor mij geen reden om te blijven rijden
overigens blijf ik wel poetsen, grondwerken, wandelen etc.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:07

Van schreef:
HorseTopShop schreef:

Maar dat is dan geen winterstop toch? Dan ben je wel lekker bezig.

Het ergste vind ik die meiden die gewoon helemaal niet naar hun paard omkijken. Zie het veel gebeuren in de pensionstallen hier in de omgeving.
Ze nemen niet eens de moeite om naar hun paard te gaan.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:18

Ik hou geen winterstop, maar rij momenteel wel wat minder ivm het weer. Ben een echte mooi weer ruiter, en heb geen binnenbak tot mijn beschikking (ben ook een recreatieve ruiter die niet perse hoeft te trainen voor iets). Met slecht weer blijf ik thuis en ga dan sporten. Paardlief staat nog steeds de hele dag buiten (alleen s'nachts op stal), en de hele winter komt ze buiten, dus ze staat niet de hele dag stil op stal. In de winter (met sneeuw) maken we nog wel eens wandelingetjes.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:33

ik gooi ze ook niet ineens stil, dat begrijp ik ook wel.

maargoed heb verder nog geen antwoord voorbij zien komen waar ik wat mee kan. het gaat mij er puur om wat het beste voor het paard is.
ik train op M niveau+rijd wedstrijden, met het vachtje wat ze nu heeft gaat dit niet lang meer mogelijk zijn, zeker niet in de binnenbak waar ik les heb.
Ik zit te denken als ik doortrain om haar te scheren: niet omdat het makkelijk is met uitstappen, of mooier is, maar omdat het pure spiercelverwoesting is wanneer je doorrijd met een wintervacht. ze gaan letterlijk kapot als je op aardig niveau traint met zon wintervacht.

Als het slecht voor het paard zou zijn om ze een winterstop te geven: zou ik het dus ook niet doen en zal ik ze gaan scheren en doortrainen.

als het niet zo slecht is dan wil ik haar houden zoals ze nu is, dus met vacht maar wel een regendekentje op, en kan ik haar bv wat minder trainen en niet uitbrengen op wedstrijd, zodat ze niet kapot gaat vd hitte tijdens het rijden.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:45

HorseTopShop schreef:
Van schreef:

Maar dat is dan geen winterstop toch? Dan ben je wel lekker bezig.

Het ergste vind ik die meiden die gewoon helemaal niet naar hun paard omkijken. Zie het veel gebeuren in de pensionstallen hier in de omgeving.
Ze nemen niet eens de moeite om naar hun paard te gaan.

winterstop is voor mij stoppen met belastend werk, wat we in de wintermaanden doen is vooral lekker spelen en kroelen, gewoon even niks 'moeten'
mijn paarden staan aan huis dus er niet naar om kijken zou betekenen dat ze verhongeren :+

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:49

mika11 schreef:
mathilde_ schreef:

Hoe doen jullie dat?

Mijn paard heeft winterbeslag.
Daardoor kan er geen sneeuw klonteren onder de ijzers.
En ook hebben de ijzers winiapuntjes.
Daarmee heeft ze grip als het glad is en niet snel kan uitglijden.
Wij hebben geen binnenbak en als de buitenbak te slecht is kunnen we dus wel altijd buiten rijden.

Bedankt voor je antwoord, zijn die widiapunten heel erg klein? Mijn vz paard heeft van die hele kleine puntjes onder zijn ijzers zitten zoals deze maar dan 4.
Afbeelding
Bedoel je die of die grotere die je erin moet draaien

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:50

Zodra het hard gaat vriezen en de rijbak is bevroren dan moet ik wel een verplichte stop houden. Maar dan lopen ze op de wei, want daar kunnen ze dan weer op als het gevroren heeft.