Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 22:57

Bedankt! Die laatste foto brengt me wel op plannen, maar dan zou ik dat voer-gedeelte voor de bak maken en niet ernaast. Het stuk ruimte naast de bak (7 meter breed en 40 lang) wil ik toch gras gaan houden, is toch weer een stukje gras erbij en dat vind ik wel belangrijk. Daarnaast kunnen we dan ook via de achterkant van ons land (daar loopt een klein wegje langs) met een auto of tractor of ander voertuig, tot aan de achterkant van het huis komen en dat kan ook heel handig zijn.

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:39

Ik zou denk ik een bak van 20x40 maken en dan met 20x20 erachter dat je de omheining kan weghalen zodat je 20x60 hebt.
Je kunt je bak ook in meerdere vakken verdelen als dat nodig is.
Is dit niet iets om te voeren zodat ze niet veel knoeien?

http://blog.easycareinc.com/blog/bootle ... -slow-down

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 08:31

Ik heb er nog eens over nagedacht en waarschijnlijk gaat de bak toch in het achterste stuk komen. Dan hebben buren geen last van gestuif in de zomer en als ik wat lesjes geef, horen ze me ook niet roepen 's avonds :). Wat vinden jullie hiervan?

Ik heb er nog geen maten in gezet, maar de bak zou dan 22 x 50 kunnen worden en voor de sloot komen dan de stallen met een verhard stuk (de blokjes). Ook loopt er een pad naar voren, zodat ik ook met kruiwagen heen en weer kan komen. Naast de stallen zou dan ruimte zijn voor een opslag hooi/stro, maar dan moet ik dus met de auto vanaf de voorkant met een aanhanger dan hooi en stro naar achteren kunnen brengen.

OF.. ik hou naast de bak een pad over van 2,5 meter naar achteren en zorg dat ik vanaf die kant mn hooi en stro naar de stal kan brengen en de mest af kan voeren. Aan de achterkant ligt een weggetje namelijk. Dan kan de bak 19,5 keer 50 worden. Dan zou ik een stuk van 19,5 x 10 ook nog als paddock kunnen gebruiken en hou ik een 19,5x40 rijbak over.

Het weiland zou dan 23 x 35 worden. Dat is niet groot, maar beter iets dan niets en ik ben er eerlijk gezegd niet heel bang voor dat ik geen extra weide ga vinden in de buurt straks.

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:54

Ik heb nu deze 2 opties uitgewerkt. De afbeelding hierboven, maar dan even met de afmetingen er in:

Afbeelding

En optie 2, welke ik ook niet verkeerd vind:
Afbeelding

Voordeel van de laatste optie is dat het mogelijk blijft om met auto/trailer/traktor vanaf de achterkant van het perceel op het land te komen. Daarbij is de bak nu ook in de tekening verwerkt in een paddock(je) en een bak. Omdat het deel voor de paddock verhardt is, kan hier ook gebruik van worden gemaakt ivm hooi voeren enz.

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:20

lijkt op wat ik had

is het niet handig om het stuk achter de bak dan ook paddock te maken?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 19:17

Achter de bak? Daar is geen ruimte meer, dat is de erfscheiding. Of bedoel je naast de bak?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 20:37

Verder niemand een mening er over? Ik moet toch wel binnen afzienbare tijd wat offertes aanvragen namelijk.

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:13

Ik zou voor optie 1 gaan. Wei is in mijn ogen lekkerder rennen voor je paarden (langer). Je bak is toch net even wat groter, en die paar meter scheelt veel in praktijk. Het lijkt me ook veel prettiger hoe de stallen staan bij optie 1.

Je zei dat er een pad was achter het terrein. Zou je een opening kunnen maken aan de achterkant van de bak, zodat je met je auto door de bak heen kan om eventueel voer/stro te brengen? Dan heb je een grotere bak en dan hoef je niet te slepen met je kruiwagen. Of brengt dat heel veel bende je bak in?

Wou je bij optie 1 de bak als paddock gebruiken?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:42

Zou je bedachte bak en paddock met 'sluisje' maken, pak je toch weer een paar meter paddock erbij. Opening verticaal kan je dan horizontaal aan je bak hangen, hoef je
er geen paarden uit te halen wil je in de bak moeten. Pad naar de paddock en bak kan je ook nog gebruiken als paddock, ook als sluisje. Mocht je
vooraan, tussen stal en wei nog een sluiting maken kan je er ook nog een soort 'loopstal' van maken, verhard voorstukje, zandstukje en deuren open ;)
Bestrating vind ik weggegooide grond, en als jij je ruimte optimaal wil gebruiken lijkt t mij onhandig je stal achterin te zetten. Net als de sluisjes, is een manier je
'loze ruimte' van verkeersruimtes (paden in dit geval dus) toch zinvol te maken.
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:03

mag je de stallen van de gemeente wel halverwege je perceel zetten, normaliter moet dat wel op het bouwblok blijven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 16:30

Bedankt voor de tips, maar met een trailer of stro door de bak rijden vind ik niet handig eerlijk gezegd. Dat pad zal er waarschijnlijk toch het beste kunnen blijven. De stallen komen op het woongedeelte van het perceel. Alleen het stuk achter de sloot is dat niet fokfanaat. Daar heb ik bij de gemeente naar geinformeerd. Als ik de stallen vooraan bij het woonhuis plaats, heb ik kans op overlast voor de buren. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. In mijn huidige plan komen de stallen op een plek waar ze niemand tot last zijn.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:03

Ik zou gaan voor optie 2 maar dan kijken waar je de begroeiing hebt bij de rijbak daar een paddock van te maken. Dit natuurlijk als de ruimte en de gemeente het toelaat. Zo is je rijbak groter. (19x 48) en heb je toch ruimte om je paarden vrij te laten lopen als ze niet op de weide kunnen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 18:32

Die begroeiing is niet van ons, maar een stukje bos van een vorige bewoner. Er gebeurt nu niks met deze grond en ik ga ook zeker wel informeren naar mogelijkheden of we dat kunnen overnemen, maar daar kan ik nu niet vanuit gaan.

De paarden komen trouwens overdag in de bak te lopen wanneer er niet gereden wordt (en wanneer ze niet in de wei staan), dus ze kunnen wel lopen hoor :). Het voeren gebeurt in het stuk dat ik als paddock had berekend en ook het verharde stuk (pad) kan open, waardoor ze ook daar kunnen lopen. Alles wordt omheind. Alleen wanneer er gereden wordt, gaat de bak dicht en is het paddockje beschikbaar voor 1 paard of 2 maatjes, zodat die dan alsnog buiten kunnen lopen.

Ik ga ook zeker straks kijken naar mogelijkheden voor wat extra weideruimte in de omgeving, maar dat zijn dingen die we pas gaan doen als we daar ook daadwerkelijk wonen en de buurt een beetje leren kennen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:40

Mocht je dan je eigen 2de optie doen, kan je t achterin ook goed dichtzetten en dan kan je de paddock en dat pad aan elkaar aansluiten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 19:20

Ja dat zou wel kunnen inderdaad :). Langs de hele achterkant komt een hoog hek, zodat er vanaf de weg niemand ongewenst komt en andersom ook zodat de paarden niet weg kunnen komen. Ik weet nog niet helemaal wat voor verharding er komt op dat pad. Dat zouden (beton) klinkers kunnen worden of iets anders. In het voorste stuk komen sowieso betonklinkers om de stal heen.

chippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:36

Ben je je bewust van wat een paard eigenlijk aan ruimte nodig heeft?
Het meest ideale zou 0,5 hectare per paard zijn.

Hoeveel hectare heb je hier beschikbaar?
+/- 0,25 ? (of zie ik dat verkeerd?)
En voor hoeveel paarden?

Naar mijn mening is dit perceel niet geschikt om paarden te houden, sorry!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 16:31

maakt niet uit chippie, je hoeft geen sorry te zeggen. Ik ben me bewust van wat paarden nodig hebben, dat mag ook wel na 25 jaar paarden houden denk ik zo ;). Ik heb geen perceel om mn paarden 24-7 van gras te voeden, dat is ook niet de bedoeling. Daarvoor hebben we hooi en de paarden kunnen veel buiten lopen, bewegen, spelen enzovoort en daarbij kan er ook fatsoenlijk gesport worden. Wellicht had je dat niet helemaal begrepen.... Het is trouwens 2900 m2 en geen 2500 m2, maar dat terzijde.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:50

Nou Leorah, ik ben jaloers hoor!

Persoonlijk zou ik voor optie 1 kiezen, net als 108078.
De stallen zorgen er dan voor dat je in alle rust de rijbak kan gebruiken en les kan geven, zonder dat je last hebt van eventuele jolige paarden in de wei. Een soort werk en rust-gedeelte, zeg maar.
Zou je de trailer kwijt kunnen op dat kleine stukje naast wei 1 misschien?
Of kan je die ook kwijt waar de garage staat of is dit niet de bedoeling?

Komen er lesklanten met hun eigen paard/pony?
Dan is optie 1 het beste: geen onrust door langslopende 'vreemde' paarden/pony's van dichtbij.
Ik zeg: doen! :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 18:51

Nou we zijn een stapje verder. Vandaag is het grond voor de bak/paddock bekeken door het grondverzetbedrijf en ze gaan volgende week proefboringen doen om te kijken hoe diep het geel zand zit. Als we het dan eens zijn geworden over de prijs, dan kunnen ze waarschijnlijk volgende week al beginnen met het aanleggen, zodat hij er voor de vorst ligt!! Spannend hoor :D

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:00

wil je ondanks alle gegeven optie s toch nog onze situatie laten weten.
een halfjaar geleden zaten wij in het zelfde schuitje.
na vele tekeningen hebben wij het concept van de track toegepast.
om de gehele weide heen een looppad gemaakt in ons geval van 4 meter breed, met diverse hooinetten onderweg.
de paarden lopen de hele dag door van net naar net en naar t water, er word veel gerend blijkbaar nodigt dat uit op een track.. en ze zijn ontzettend vaak aan het stoeien, knieen happen etc.
Ze zien de andere paarden lopen en dat nodigt uit tot meelopen.
De weides zijn niet mega groot maar hebben we wel verdeeld in 2e, zodat er altijd 1 stuk rust krijgt en kan bijtrekken.
Ze staan alleen overdag op t gras/bij mooi weer.
De track is als het ware onze winterweide, een extra mogelijkheid.
En iedereen die het met eigen ogen ziet beaamd het effect, veel beweging, geen verveling, erg sociaal...en het kost relatief niet veel ruimte.
Het was wel een hele investering omdat we de omheining als het ware dubbel hebben neergezet.
De track kan op verschillende punten dicht gezet worden dat heeft veel voordelen, je kan paarden even apart zetten vb bij een blessure waarbij ze moeten lopen maar niet mogen spelen en rondrennen.
S'nacht staan ze op een verhard stuk met schuilstal en overkapping en kunnen ze in de rijbak lopen, waar ze uitendelijk altijd in het zand slapen ipv op stal..
Het was de bedoeling dat ze s'nachts ook op de track zouden lopen maar in de praktijk doen wij dan geen oog dicht..als al die hoeven gaan rennen klinkt het als een complete invasie...
Ze vermaken zich prima maar wij niet..;-)
heeeeel veel succes met plannetjes maken en uitwerken, wij genieten er ook nog steeds van en verzinnen er dagelijks wat bij..!!
in de praktijk loopt het wel vaak anders dan in theorie..!!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:05

En?
Zit er wat beweging in de plannen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 13:00

Ja, dat zit er wel haha, dank je voor de vraag!

We krijgen komende vrijdag officieel de sleutel van het huis bij de notaris, dus dan kan het feest echt beginnen. Volgende week vrijdag of zaterdag wordt de bak en de paddock aangelegd in het stuk land achter de sloot. Dan kan het geheel daarna een paar maanden liggen, voordat er paarden op komen.

Dat wordt in totaal een stuk van 19 x 56. Daarvan wordt 19x40 omheind als bak en 16x19 omheind als paddock. Ligt dus in elkaars verlengde.

Er komt in de bak een poort naar de paddock die er achter ligt. In principe staat, wanneer er niet gereden wordt, de poort open en hebben de paarden straks dus zowel het stuk van 19x40 als het achterliggende stuk van 19x16 tot hun beschikking. In de paddock gaat gevoerd worden. Daar komt de slowfeeder ook te staan.

Ik ga dit weekend kijken bij een schuur die misschien geschikt is als stalgebouw, maar in de planning ligt het, om de stallen pas komend voorjaar te bouwen. Hangt er dus even vanaf of deze schuur echt "het" is.

Het pad naast de bak blijft eerst even zo liggen. Kan zijn dat we het gaan verharden met klinkers, maar ik vind klinkers niet fijn voor paarden om los op te lopen (kans op uitglijden) en ik wil dat pad zowel geschikt houden om overheen te rijden met de trailer als voor de paarden om op te kunnen staan. Ik denk er over om hier boomsnippers in te leggen, maar ik weet nog niet of dat echt geschikt is.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:40

Gefeliciteerd! :D

En dan al gelijk aan de slag: geen woorden maar daden bij jullie!
Hoe ga je de stallen nu plaatsen? Op het lange stuk of korte stuk?

Tja, boomsnippers...
Dat wordt ook drek bij veel regen en vervolgens rot het snel weg daardoor.
Je moet dat dan zeer regelmatig aanvullen; wij zijn ermee gestopt, omdat dat toch wel een rommelig beeld gaf en de nieuwe snippers zowat niet aan te slepen waren.
Ligt denk ik ook aan de ondergrond, hoor.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:10

je hebt van die stenen blokken waar het gras doorheen kan groeien, dat is fijn voor de paarden en wordt niet te nat

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 18:43

Zou je misschien daar een foto van kunnen vinden, of een linkje? Ik weet niet helemaal wat je bedoelt, maar het klinkt interessant fokfanaat. Ik ben nog een beetje zoekende wat het meest geschikt is voor zowel de paarden als de auto met trailer of eventueel een tractor.