Welke stalbedekking voor paard dat heel veel plast

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:43

Mag ik jullie vragen van hoe laat tot hoe laat jullie het water afsluiten voor de nacht en als jullie dit overdag ook doen hoe veel emmers water jullie dan aanbieden met welke tussentijd? Dit omdat ik ook 1 heel vieze dame heb staan.

Dinopino

Re: Welke stalbedekking voor paard dat heel veel plast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:11

Water afsluiten????????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:13

@Mercedesss : ben je wel wijs ???
Ik ken een stal daar gebeurde dit echt onder het mom van 'paarden slapen 's nachts ook'. Als bijnaam had die stalling De Biafra Hoeve. 3x raden hoe de paarden erbij liepen :(

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:21

sorry dat ik dit topic even omhoog haal, maar ik heb even een vraag.

Mijn paard plast ook veel (is gecheckt door de dierenarts en is gewoon in orde). Hij staat nu op vlas maar zoals ik hier bij meerdere mensen las, wordt dat echt een bende.. hij loopt ook nog eens al zn mest door het schone vlas dus je kunt alle mest vanaf de bodem opvissen en ben elke dag lang bezig met zijn stal enigzins schoon houden.
Eens per week gaat er nu bijna alles uit en gaat er nieuwe in. Ik had al vaker over houtkorrel gelezen en wil het nu eens proberen.

Hoe doen jullie dat met uitmesten/schoonhouden? Op n site lees ik dat je er gewoon veel zakken moet ingooien in het begin, na paar weekjes wat bij kan gooien en eens in de 3-4 maanden alles eruit en weer opnieuw. De natte plekken kun je volgens de site gewoon doorharken en hoef je er niet al gedurende die paar maanden uit te halen. Verder uiteraard wel dagelijks mest eruit halen.
Hoe doen jullie dat? Wel natte plekken eruit halen? En met hoeveel zakken begin je (hoeveel zakken per m2)? En hoe vaak doen jullie er wat bij?

Wij gebruiken het zelf voor onze kattenbak en daar ben ik er erg tevreden over, maar ben even benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Verder nog tips waar je het voordelig kan kopen (omgeving Tilburg)? Voor de zakken die wij nu voor onze kattenbak kopen betalen we 6 euro (plospan, 25 liter/14kg geloof ik). In grotere aantallen zal sowieso wel voordeliger zijn denk ik?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:35

Ik ben allang gestopt met hout/stropkorrels; ik moest er zoveel bijgooien om een fatsoenlijk droge stal te houden dat kostte me een vermogen. Dus ik gebruik weer houtkrullen. Ben nu klaar met 2 pakken in 3 weken. Met korrels moesten er wekelijks 1 a 2 zakjes bij en ik had het idee dat ze er niet fijn op lagen. Nu zitten de staarten weer dagelijks onder de houtkrul.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:11

ik ben van Rapsodie! Doe er veeeel langer mee dan met vlas.. ik kan met 1 zak wel bijna 1,5/2 weken toe. Scheelt ook wel dat ze nu in boxen van 4x4 staan.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:28

Mijne heeft een box van 3,5 bij 4,5 dus echt lekker ruim :).

Neemt rapsodie beter/meer vocht op dan vlas? Ik weet niet of rapsodie ook gewoon makkelijk afgevoerd mag/kan worden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:39

Waarop is je paard gecheckt JustLizz. Ook op insulineresistentie? Paarden die dat hebben ogen namelijk gewoon gezond. Wel eten ze zo ongeveer alles wat ze te pakken kunnen krijgen (ook vies stro) en plassen en drinken heel veel. Naar insulineresistentie (diabetes 2 bij paarden) moet je apart bloedonderzoek doen; dat komt niet naar voren bij de "gewone" bloedonderzoeken. Paarden met IR hebben de neiging snel dik te worden.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:51

Mijn paard is november erg ziek geweest en heeft n week op de kliniek gestaan, verloor eiwitten en had diarree en woog toen nog maar heel licht. Zijn bloed is toen echt op van alles onderzocht omdat niemand wist wat hij had. Mijn paard is nog erg jong en heeft niet de aanleg om dik te worden en is ook nooit dik geweest.
Het lijkt me daarom niet waarschijnlijk dat hij dat heeft, al is er volgens mij naar suikerziekte (dat bedoel je, toch?) niet apart onderzoek gedaan. lever en nieren enzo zijn wel gecheckt toen (is dus nog maar net n half jaar geleden en daarna ook regelmatig bloed gecheckt).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:13

Gezien de leeftijd van je paard zou je daar idd niet direct aan denken. IR bouwt zich op over een aantal jaren, alhoewel ik ook jonge paarden heb gezien die erg gevoelig waren op suikers.
Vreemd dat er niet is gevonden waar hij ziek van is geweest. Plaste hij ook al veel voordat hij ziek werd? En is hij weer helemaal gezond inmiddels?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:02

JustLizz schreef:
Mijne heeft een box van 3,5 bij 4,5 dus echt lekker ruim :).

Neemt rapsodie beter/meer vocht op dan vlas? Ik weet niet of rapsodie ook gewoon makkelijk afgevoerd mag/kan worden?

Ja neemt veel meer vocht op en stinkt nog minder. Ik haal 1 x per week de pisplek eruit.. dat redde ik echt niet met vlas. Als je het dan losschept dan heb je een enorm hoop haha. maar daar merk je niks van zolang je het laat liggen. Het is een soort stro dus je krijgt er super mest van :)
Hier komt het op ons land, maar ik weet zeker dat je het makkelijk kan afvoeren.