Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:06

in principe op dit moment van 10 tot 19 in de wei. Vanochtend regende het hier zo erg dat we ze tot 12 uur binnen hebben gehouden....

Helaas staan ze in de winter veel meer binnen, ze lopen de wei kapot en kunnen dus alleen (bij toerbeurt) in de bak. Ze komen dan maar een dagdeel buiten (en als ze gereden worden natuurlijk), wel jammer, maar het kan niet anders.

Bij de manege hier in het dorp (daar staat mijn paard dus niet!) komen ze s'winters helemaal niet buiten, de manegepaarden alleen voor de lessen en ze worden iedere ochtend even losgegooid in de binnenbak.
De pensionpaarden komen alleen uit de stal als de eigenaren ze losgooien in de bak of als ze gaan rijden, verder niet.

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:10

Mijn paardje staat nog altijd 24/7buiten met schuilstal wil proberen tot december en dan binnen voor 1maandj (ouder paardje)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:12

Mijn beide paarden staan op verschillende stallen in Noordwijkerhout (rand v/d randstad 8-) ).
Weidegang en veel buiten staan is hier ook schaars helaas...
(weinig ruimte en veel paarden...)

Mijn merrie staat het hele jaar in de paddock, ze heeft een eigen paddock en gaat nu rond half 9 naar buiten en rond 6 uur naar binnen.
Bij erg slecht weer staan ze wat langer binnen.
De bodem is hier goed, weinig water en niet glibberig, dus ze kunnen ook goed naar buiten blijven gaan de hele winter.

Mijn jonge ruin heeft t/m zondag van 9 tot 6 op het land gestaan, maar dat was ontzettend nat en helemaal kapot gelopen...
Vanaf maandag staan ze in de paddocks, die helaas ook erg nat en glibberig zijn, maar ze kunnen in ieder geval naar buiten!
Hij gaat rond 9 uur naar buiten en rond 5 uur naar binnen.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:13

Mijn paard komt overdag in de paddock vanaf een uurtje of 11 tot wanneer ik kom, eind van de middag begin van de avond. Prima zo :) Het land zit er voorlopig niet meer in, die is echt erg nat en als ze er dan ingaan word het modder..

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:14

Hier komen ze zoveel mogelijk buiten het hele jaar door. Ze staan op dit moment van 8 tot 5/6 buiten behalve als het de hele dag regent.
In de zomer op het land en in de winter in de winterlandjes/paddocks.
We hebben ook een aantal pony's 24/7 buiten het hele jaar door.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:14

Mijn paard, en zijn vriend, staan overdag in de weide, als het droog is, en overdag in een (inloop)stal met grote paddock. Ze worden om 7 uur gevoerd, evt. buitengezet en tegen 6 a 7 savonds binnengehaald.
We doen verder alles zelf. Ik woon in Twente en wij hebben 2 paarden op stal, met aan andere kanten ook nog 'paardenburen'. We hebben een buitenbak, met weide eraan vast.
Van het weekend 1 grote blubberzooi, eg erdoor, sleep erover en het is wel weer te doen. Het is hier nu vrij droog, met sputterbuitjes, dus dit hou ik nog wel even aan, alleen is het na dit weekend wel over met op de weide gaan. Inkalken,zaaien en tot volgend jaar!
Laatst bijgewerkt door Babsding op 16-10-12 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 22:16

Zo wat een reacties in zo'n korte tijd :)

moyra schreef:
Pebbels en bo staan nog dag en nacht buiten :j

Hey Daan! Huh maar ben je dan weer verhuisd? Je staat niet meer op die stal in noordwijkerhout? Daar stonden ze in de winter nl alleen buiten als je hem zelf buiten zette :)

Ik heb welgeteld 3 mensen in het hele topic gezien waar ze minder dan 4 uur buiten komen. Iets zegt mij dat dit niet helemaal representatief is :+ Of de mensen met 'stalpaarden' durven niet te reageren, of iedereen die dit topic leest woont landelijker dan ik.

@maartje1990: van zo'n reactie krijg ik echt de rillingen over mijn rug. Hoe kun je zoiets nu zeggen? Ik vind het op zijn zachtst gezegd arrogant te denken dat je weet wat het beste is voor een paard. En met jou leeftijd heb je nou ook weer niet tientallen jaren praktijkervaring dat je recht van spreken hebt imo...

Iemand hier zei ook nog dat als je écht wil er altijd wel een stal in de buurt is, ook rond amsterdam, waar ze wel veel buiten komen. Dat is inderdaad wel zo, als je bv met de auto kunt gaan, maar als je beperkt bent tot de fiets valt er alweer heel veel af. En daarnaast, nog veel belangrijker: dat een paard veel buiten komt is niet het enige waar je een stal op selecteert. Minstens zo belangrijk is dat er verder goed voor je paard gezorgd wordt, en dus dat er mensen zijn met paardenkennis. En uit mijn ervaring weet ik dat dit niet altijd samen gaat (dus dat je paard veel buiten komt en daarnaast dat er goed voor gezorgd wordt door mensen kennis van zaken).

xjolijn: ideaal!

Mss is het ook leuk als iedereen erbij vermeld waar/ welke omgeving de stal van je paard is? En wat voor faciliteiten je hebt op je stal.

edit: laatste reacties nog niet gelezen, jullie reageren te snel :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:17

Bij ons staat alles (14 paarden en pony's) op 1 paard na nog 24/7 buiten.
Paard gaat 's avonds rond 21 uur (na het rijden) naar binnen, en 's morgen's rond 10.30 naar buiten.
En dit zal minder worden na mate het meer gaat regenen omdat die het land helemaal kapot loopt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:17

Ze staan bij ons van oktober tot maart meestal 8-10 uur buiten per dag. En dan 's avonds rijden. Als het echt heel beroerd weer is (storm) en ze erbij staan alsof ze de dierenbescherming willen bellen, dan komen ze een keer wat korter buiten, maar ik probeer ze zoveel mogelijk buiten te hebben.

Het land is momenteel zeiknat, maar als het even kan gooi ik ze daar toch in. Gelukkig hebben we ook een gedraineerde paddock. Daar staan ze altijd droog. Ze vervelen zich er alleen iets sneller, ondanks de slowfeeders vol hooi, speeltjes en wilgentakken op op te knagen.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 16-10-12 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:18

Paarden zijn gewoontedieren dus de mensen die hier zeggen 'mijn paard zou je echt niet blij maken als ze 24/7 op de wei staan', tja dat komt dus daardoor. Overigins had ik mijn vorige bericht erg netjes verwoord en is dit gewoon simpelweg mijn mening, die mag ik geven, viel verder ook niemand (persoonlijk) aan. En ja wij hebben een hond en nee die wordt nooit opgesloten in een bench ;)

edit:
@ Hinke: gelieve eerst eens naar jezelf te kijken voordat je naar anderen gaat lopen wijze met je 'met jouw leeftijd en ervaring geen recht van spreken'. Jij kent mij niet en weet niet hoeveel ervaring ik heb en in hoeverre ik mij verdiept hebt in paardenwelzijn. Ik geef gewoon mijn mening en daar heb ik zeker recht op, vrijheid van meningsuiting. Zoals ik al eerder aangaf, val verder niemand aan, zou het ook op prijs stellen als ik niet aangevallen zou worden. Zou wel zo prettig zijn voor de sfeer in het topic.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 16-10-12 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:19

Ben zo blij met mijn stal. Ik heb een stal met uitloop, met eerst een betonnen stuk met daaraan een zand stuk/paddock. `s ochtends om 9 uur gaat de buitendeur open, en om 10 uur `s avonds gaat die pas weer dicht. En kan ze dus de gehele dag kiezen of ze binnen staat of buiten. En als het land droog genoeg is word ze om half 10 `s ochtends op de wei gezet tot het donker word.
Ik vind het echt een droom oplossing!

HeleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:21

Wedstrijdpony's staan alleen 's nachts op stal rond een uur of 1 gaan ze naar buiten tot 6/7 uur 's avonds en hebben een deken op. vind dat een pony prima buiten kan staan hele jaar door.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:21

Mijn paard gaat 8.30 naar buiten op de Wei en om 16.00 naar binnen krijgt Dan hooi en dans'avonds weer hooi en bix. In de toekomst waarschijnlijk nog maar rond de 3 uur.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:23

nou mijn paarden staan in de zomer 24/7 buiten maar eind augustus merk je dat ze weer naar binnen willen hoor! Ookal is het nog mooi weer, dan zijn ze het gewoon zat. (en ze worden ook op het land bijgevoerd dus daar ligt het niet aan)

ik zit in noordholland, dichtbij de kust,
we hebben wel veel land dus de ruimte is er ook om voor alle paarden winter en zomer landen/paddocks te hebben

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:24

Je heb altijd mensen die het zielig vinden dat een paard maar een paar uur buiten staat of ze vinden het weer zielig dat ze niks hebben om te schuilen of ze vinden het juist weer zielig dat ze 24/7 buiten staan.
De meningen zullen hierover altijd verdeelt zijn, ik denk dat iedereen het beste voor heeft met zijn of haar dier. :)
5 paarden van mij staan nog 24/7 buiten, nu toevallig in de bak met een stuk verhard er aan waar een slowfeeder staat om mijn bak zit windbreekgaas dus ze kunnen uit de wind liggen.
In het land is het niet te doen we hebben hier klei en binnen een paar dagen staan ze tot hun knieën in de bagger, is er weinig van mijn gras meer te zien en is het spekglad.
Als de hoeven het toelaten dan lopen ze op pad dat is een paar honderd meter met nog 2 zijpaden waar gras langs staat.
Mijn andere 2 paarden (hengst en ruin) staan 's nachts op stal overdag op een verhard stuk.
Die van mij maakt het niet uit binnen hebben ze het ook prima naar hun zit als alles weer op stal gaat 's avonds dan roep ik ze en dan rennen ze naar binnen.
Het is zelfs wel eens zo dat ze niet eens naar buiten willen en na een paar stappen buiten weer omkeren en weer op stal gaan staan. :')
Met hele erge gladheid staan ze soms dagen op stal, ik heb ooit wel eens een paard gehad dat erg onderuit is gegaan door gladheid die heb ik in geen weken aan mogen raken :(:) , na 1,5 jaar was de heup nog gevoelig bij de hoefsmit, ik kijk wel uit. :Y)
Maar goed ik heb hele makkelijke paarden of ze nu 24/7 buiten staan of dagenlang 24/7 binnen het zal ze een worst wezen zolang ze maar aandacht, hun natje en droogje krijgen vinden ze het prima. :D

mickydo

Ik sta ook in de randstad met mijn paard ( Den Ilp ) en bij ons op stal komen de paarden van 9 tot 2 buiten op de paddock en daarna kan je je paard weer terug naar buiten zetten voor zolang als je wilt.
Dit regelen we veel met stalgenoten onderling. Meestal staat mijn paard tussen de 6 en de 8 uur per dag buiten. Soms iets korter maar vaak haalt hij de 10 uur buiten staan ook wel.

050206051012

Bij ons op stal hebben alle paarden hun eigen verharde paddock, dus ze gaan de hele dag naar buiten en 's nachts staan ze op stal.
Sinds 2 weken staan ze niet meer op de wei, het werd te nat.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:25

Grotendeels staat ze buiten, zodra het droog is dan, ik ben aan het sparen voor een geodkoop regendekentje zodat ze weer lekker van 8 tot 5 naar buiten kan. Ze staat nu namelijk onder een 100 grams staldeken, dus als ik haar buiten zet en het gaat regenen staat ze onder een enorm natte deken. Zonder is ook geen optie omdat ik (en eigenaar) geen wintervacht willen.

Ze staan bij ons gewoon op de paddocks, dat et een modderboel is maakt niet zoveel uit, verder dan dr hoef zakt ze niet weg en overigens is het midde van de paddock (is op dit moment nog gras) gewoon hard dus daar krijgt ze hooi enzo.

Snachts is wel de bedoeling om dr op stal te zetten, en verder gewoon zoveel mogelijk buiten :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:27

op de vorige stalling stond mijn paard met z'n vriendje 24/24 7/7 buiten, maar nu hij met dure wedstrijdpaarden staad, staan deze enkel overdag buiten. Ze gaan tegen 10 uur de wei op, ik haal mijne voor een uurtje binnen als ik daar ben, dan zet ik hem terug bij z'n vriedjes tot een uur of 8 :)

frodo1993

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:30

die van mij staat met 3 vriendjes in een uitloopstal met kleine paddock.
helaas een grote modderbende, maar daar ontkom je helaas niet aan met dit weer.
ze kunnen ook op een grasstrook overdag, maar die van mij (shet) wordt erg dik dus hou
hem liever in de paddock.

mirgino

helaas is de wei bij de buurman over, dat is veengrond en in 1 dolle bui hebben ze een deel flink omgeploegd en toen was het ook gelijk over.
gelukkig heeft ze nog een stuk achter de kas, ze gaan nu eerst de paddock op zo`n 2.5 uur en dan naar binnen om te eten en in de middag nog 2 uurtjes op het weitje achter de kas en dan de paddock nog even in rond 1630 naar binnen voor hooi

in de zomer staan ze s`nachts binnen, paard van stalhoudster moet op advies van DA op stal en de andere 2 gaan dan ook mee.

onley

hier gaan ze rond een uur 7 eruit en rond 18 a 19. uur weer na binnen regen of geen regen de gaan gewoon na buiten :)

Sieltjuh

Hinke schreef:
Mss is het ook leuk als iedereen erbij vermeld waar/ welke omgeving de stal van je paard is? En wat voor faciliteiten je hebt op je stal.

Zeeland :)
Bak, roundpen, zomer dus 24/7 weidegang, ruime buitenstal met aan vast een paddock, goede uitrijmogelijkheden. Verder wordt er als het gras op de wei eind op is 2x per dag van goede kwaliteit een behoorlijke porsie voordroog gevoerd en in de winter 4x per dag. Krachtvoer zelf geven en klaarzetten in emmertje (dus 2x per dag).
Verder erg kleinschalig, maar 2 pensionklanten en de rest is eigen paarden. Op terrein is ook een mini-camping gevestigd, die gericht is op (jonge) kinderen die willen paardrijden. Moet je dus geen problemen mee hebben als ze allemaal verliefd worden op je paard :')
Zijn al met al allemaal dingen die ik belangrijk vind :j

nicoleboogie

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:32

ik heb mn paarden nu nog gewoon 24 uur per dag buiten staan
mocht het weer wat regen betreft echt slechter gaan worden gaan ze straks om 23.00 uur op stal en om 09.30 weer naar buiten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:33

Ze gaan hier (noord Brabant) gewoon de hele dag naar buiten, een uurtje of 9 dus. Voor het donker komen ze binnen.