Staan jullie paarden nog op het land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Staan ze bij jullie nog op het land?

Ja, dag en nacht
275 (40%)
Ja, overdag
264 (39%)
Ja, enkele uren
74 (10%)
Nee
60 (8%)

Totaal aantal stemmen: 673

Luz_ElenaE

Re: Staan jullie paarden nog op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:12

Bij ons staan ze momenteel binnen zodat het land wat kan opdrogen hoop dat ze nog wel een paar dagen kunnen meepakken. Paard staat nu paar dagen binnen en meteen blessure door gek doen in de paddock...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:20

Bij ons (Midden Brabant) staan de paarden nog 24/7 op het land. Ze staan op zandgrond, dus dat scheelt een boel. In november / december gaan ze 's nachts op stal.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:20

Jip lekker in het land. Heel het jaar door! Heerlijk!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:21

Hier thuis ook 24/7 op het land met een schuilstal.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:22

oja ik sta in dezelfde omgeving als TS

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:23

Hier ook het hele jaar buiten met natuurlijke beschutting
Als het echt te nat (of te veel ijs) wordt dan gaat er een doorgang naar de paddock open
Maar hij blijft wel lekker buiten :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:24

Ja hier staan ze ook het hele jaar door buiten met schuilstal, ook een stukje bestrating daarvoor dus ze hoeven niet in de modder e.d. te staan, echt heerlijk vind ik het hoor. Bij de manege staan ze alweer 1,5 week ofzo binnen, maarja ik heb ze liever buiten staan :j

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:26

Mijn friezen staan ook nog lekker buiten, de regen maakt ze nog niet zoveel uit. Als het straks echt gaat friezen gooi ik lekker pak stro in de stal en kunnen ze daar in. Desnoods krijgen ze een deken om buiten maar ze vinden binnen staan niets aan dus laat ik ze lekker buiten totdat ik denk dat ze naar binnen moeten

x

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:40

Hier staan ze ook alweer op de paddock, gok zo'n 5 dagen ongeveer. :j

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:51

Ik zou wel willen dat onze paardjes meer buiten staan. De ponies staan buiten overdag, maar de paarden al niet meer. De mijne heeft nog geluk; klein paard dus die mag als het wat droger is een paar uurtjes op het land en verder wisselend in de paddock met zn vriendje en helaas zn stal. Ik heb in de buurt (van Vlaardingen) nog geen betere stal gevonden die naar de wensen van mij en de behoeftes van mijn paardje voldoet.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:57

ze staan 24/7 met zijn tweetjes op 1 hectare weiland
zodra ik ga bijvoeren (eind okt) dan gaat 2/3 van het land dicht om het te sparen. het middenstuk wordt aan gort gelopen maar dat groeit allemaal vanzelf weer bij volgend jaar.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:02

Hier staan de paarden nog lekker op het land overdag, wel enkele groepjes al op hun winterstuk maar dat is omdat ze hun zomerland kapot hebben gelopen bij het hek. Ze gaan snachts op stal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:42

Hier thuis stonden 2 pony's en een paard tot halverwege de week overdag nog op het land (3ha, verdeeld in kleinere stukken van ong. 2000 tot 4000m2) en de rest van de tijd in hun paddock met de helft zand en de andere helft de (inloop)stal met ruim bestrating er omheen.
Einde van de week even wat minder lang op het land omdat het zo nat werd, en 2x een dagje in de paddock gehouden. Nu staan ze alleen de middag, maar als het weer opdroogt in het land dan kunnen ze weer de hele dag. Ze hebben nog 1 kleiner stuk en 1 wat groter stuk dat ze nog af kunnen grazen, dus als het weer mee zit hebben ze nog een week of 6 a 8 gras op het hooiland. Moet de bodem het wel trekken. Laat het ze niet erg kapotlopen want het wordt erg drassig en als het stukgelopen wordt, onbegaanbaar.

Voor de 2e helft van de winter heb ik nog een stukje weide net achter de paddock wat van het najaar nog bemest is en nu rust heeft. Maar dat is ook maar voor enkele uurtjes per dag wanneer het land en het weer het toelaaat.
Hier is het dus gelukkig ook niet alles of niets. Ze kunnen altijd dag en nacht rondlopen en zelf kiezen of ze in de stal, op de stenen, of in het zand staan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:44

Overdag mogen ze lekker de beentjes strekken. 's Nachts gaan ze op stal. Ze kunnen ook binnen blijven staan als ze willen, de stal en wei zijn met elkaar verbonden :)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:45

Mijn 3 paarden staan nu nog dag en nacht op de weide, met toegang tot hun paddock en stal. Ze krijgen wel al voordroog bijgevoerd want veel gras staat er niet meer alleen wat knabbel. Vanaf 1 november vliegen ze dan voor 6 maanden op hun paddock want anders lopen ze de weide kapot. Eens in de week mogen ze wel eens op de weide om hun beentjes te strekken want daar hebben ze op de paddock niet echt plek voor.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:48

Jammer genoeg moesten de paarden van het land worden gehaald i.v.m. regen, natte grond erg jammer. |(
Dus paardje staat op stal maar gaat zo vaak mogelijk in de paddock :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:49

Hier zijn ze gelukkig ook niet tot hun stal veroordeeld wanneer het land te slecht is. Altijd uitloopmogelijkheden in de paddock en stal. Maar ze waren vanmorgen toch wel weer heel blij toen ze na een paar dagen paddock het land weer op mochten. Eentje had zelfs zo enorm de stuiters dat er nu een paar mooie slidingstopsporen in het land staan :') Ik denk dat het voor die van ons ook wel de laatste 2-3 weken zijn dat ze erop kunnen. Tenzij we nog een paar drogere weken krijgen. Het gras begint op te raken en de eigenaar van het land heeft liever niet dat ze het echt aan gort lopen nu het wat natter is.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:52

Mijn paard staat nog redelijk wat buiten, maar straks wordt het minder... En toen we er kwamen was niet gezegd dat het zo veel minder zou zijn in de winter... Maar dat is kennelijk normaal daar? (3-4 uur per dag, ik vind het veelste weinig, mijn paardje ook...) Maarja, was toen even een noodoplossing :) Dus we zijn nu verder aan het kijken.

Ben daar niet zo heel blij mee moet ik eerlijk zeggen, maarja *duimen dat er een oplossing komt* :) (Laat niet voor niets mijn paard staan in Brabant, ben zelf in de Randstad gaan wonen.. dus dan moet ie wel minimaal 8 uur buiten per dag... Anders had ik hem net zo goed mee kunnen nemen :'))

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:59

eenitraM schreef:
Geen weindegang voor paarden? Jammer en best sneu eigenlijk.

Onze paardne komen daags buiten. Weer of geen weer. Wind, regen, sneeuw en ijzel. Gewoon minimaal 6 uur per dag.

Hoezoo?
Weidegang is echt niet zaligmakend hoor.
Als je voldoende hooi geeft is in mijn ogen een grote paddock veel beter.
En ook in een paddock kunnen ze 24/7

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:00

Eindeloos schreef:
eenitraM schreef:
Geen weindegang voor paarden? Jammer en best sneu eigenlijk.

Onze paardne komen daags buiten. Weer of geen weer. Wind, regen, sneeuw en ijzel. Gewoon minimaal 6 uur per dag.

Hoezoo?
Weidegang is echt niet zaligmakend hoor.
Als je voldoende hooi geeft is in mijn ogen een grote paddock veel beter.
En ook in een paddock kunnen ze 24/7

Deze mening deel ik. Het gaat me er ook niet om waar die buiten staat, zolang hij maar niet in een hokje bij 3 van 3 staat heel de dag/veelste veel van de dag :p

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:06

Hier staan ze ook nog 24/7 buiten, zolang het mag en het land niet te nat is en het nog leuk is voor de paarden en voor ons, blijven ze staan.
Moet wel zeggen dat die van mij overduidelijk graag mee uit het land willen (uit het land = eten) omdat er niet zoveel gras meer in het land staat en ik daardoor al wel twijfel ze weer naar huis te halen. Maar als het zulk mooi weer is net als gisteren, dan laat ik ze liever op het land dan thuis in de paddock.
De shets staan sowieso altijd buiten, alleen afgelopen week even in de paddock gehouden ivm aanloop naar de keuring. Maar die waren zo blij weer op het gras te mogen, ze gingen helemaal uit hun plaat!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:17

In de winter op de weide is toch echt niet noodzakelijk, er zit dan toch geen voedingswaarde meer in het gras. Als er nog veel staat is het meer gewoon buikvulling, dan moet je ze toch wel bijvoederen met iets waar meer voedingswaarde in zit. Mijn paarden komen nu ook graag naar hun paddock omdat ze dan eindelijk eten (voordroog) krijgen want op de weide staan nog wat milimeters gras maar meer ook niet.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:24

Heb net te horen gekregen dat bij ons op stal morgen het land weer open gaat. T water is goed afgezonken dus de landen zijn weer begaanbaar.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:26

Mijn paarden gaan om 7u 's ochtends het land op en ik haal ze eraf tussen 18h en 19h.
's nachts gaan ze op de paddock met hooi.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:29

Luz_ElenaE schreef:
Bij ons staan ze momenteel binnen zodat het land wat kan opdrogen hoop dat ze nog wel een paar dagen kunnen meepakken..

bij ons ook...en die optie zit er niet bij. Weiland gaat pas echt dicht als het helemaal niet meer te doen is.