tips om een luchtzuiger bezig te houden in de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

Re: tips om een luchtzuiger bezig te houden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:22

@ElCamino, oke dan heb ik hier het bewijs lopen dat het wel degelijk verschil maakt. Mijn paard heeft ook een tijd op een stal gestaan waar ze maar ongeveer 4 uur naar buiten kon. Toen zijn we naar een stal gegaan waar ze van 9-5 naar buiten kan en het is wel degelijk minder geworden! Deze week gaan we door omstandig heden weer verhuizen waar ze nog langer buiten komen en ik weet zeker dat dat de aanleiding is dat mijn paard niet veel meer luchtzuigt. Alleen bij het eten van brokken en verveling (op de wei of in de stal, maakt niks uit). Onze wei is nu heel kaal dus wil ze het buiten ook nog wel eens doen, maar een volle wei, of voldoende hooi=geen verveling= niet luchtzuigen. Dat dit niet voor jou paard geld is dan gewoon een uitzondering. En of dat de andere paarden op die stal ongelukkig zijn, kan me niet voorstellen dat ze wel gelukkig zijn want het zijn gewoon eerste levensbehoeftes van een paard.

MAAR op stal staan is voor een paard nooit goed, dus ook al had de TS geen luchtzuiger, maar een weet ik veel wat voor een paard, zeg ik nog steeds: Ga naar een plaats waar het paard meer naar buiten komt (en dan niet helemaal alleen en zonder eten, want dat is ook niks).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:43

Oke, twee verscghillende verhalen dus, hier blijkt uit dat elk paard anders is.
Natuurlijk heb je gelijk dat een paard veel naar buiten moet...geldt voor elk paard, maar soms heb je de migelijkheid even niet.... wel blijf ik erbij dat wanneer het niet mindert het ook niet uitmaakt....ze krijgen er niks van, behalve wat kleinere tandjes....

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:51

Ik heb niet alles doorgelezen. Wel las ik dat de voerbak aan de stal is vast gelast? Wat raar, dit heb ik zelf nog nooit gezien. Ee voerbak moet altijd losgehaald kunnen worden. Vast gelast of niet. Je moet ze kunnen vervangen. Ik heb zelf ook een luchtzuiger. Ik heb idd de voerbak eruit en hij krijgt nu zijn krachtvoer uit een emmer. Dit werkt super. Voor de zekerheid heb ik de andere delen van de stal die hij zou kunnen vastpakken ingesmeerd met Cribox. Tot nu toe werkt dit wel. Verder zoveel mogelijk naar buiten. Gelukkig komt die van mij in de winter in de paddock (lees bak van 20X60 met uitloop voorzien met snackbar, bakken met hooi) met al z'n vrienden tegelijk. Met het vele buiten staan en het eten vanaf de grond is het aanzienlijk minder geworden. Spaart toch weer zn tandjes (ja tandjes, zijn helaas al aardig afgesleten)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:05

Hoi, ik heb je topic doorgelezen. Wat ik me afvraag wat heb je op de bodem liggen? Stro wil ook wel wat helpen tegen verveling

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:26

Ohh en een kennis kreeg laatst de tip van een adviseur van hippo zorg om je hooi te mengen door je stro heen. Dat houdt ze aardig bezig

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:21

ja hij staat op stro, hij heeft echt genoeg om te knabbelen ! Ik zorg er altijd voor dat hij wat hooi op de grond heeft en in zijn hooinet waar hij een tijdje zoet mee is. Ik heb hem vandaag eens volgepropt en er kan een enorme hoeveelheid in :) de wilgentakken laten nog even op zich wachten want we zijn nog aan het uitvissen hoe we dit aanpakken. Boom staat net op de rand van een gracht :p dus even kijken hoe we veilig en droog de takken kunnen snoeien :p

Over de voerbak, ik heb de voerbak eens zelf volledig afgesloten met rubber. Een hele rubber stuk erover gehangen zodat hij er niet meer aan kon. Daarna heeft de boer een bijvoederbakje, plastic versie aan de deur gehangen omdat hij niet wilde een emmer gebruiken. Hij vond het te lastig omdat hij dan telkens er aan moet denken om hem er weer uit te halen en meestal gaan ze dan ook kapot... resultaat rubber kapot en bijvoederbakje kapot. Ik zal eens proberen met Cribox maar we proberen nog altijd rubber aan de voerbak te bevestigen om zijn tanden te sparen.

Hij heeft nu ook iets nieuws gevonden...niet zo heel erg leuk. Hij is zo een erge luchtzuiger dat hij zelf zijn tanden zet op het touw (knobbel) als hij vast gebonden staat. Hij trekt op die manier nu ook al lucht als ik hem aan het poetsen ben of aan het opzadelen... ondanks dat ik hem berisp stopt hij niet...ik probeer nu wel dat de knobbel niet meer mooi hangt aan de tralies en zo wat rust op de rand maar er iets onder hangt. Op die manier kan hij er zijn tanden niet op zetten omdat het touw te veel mee geeft...

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:01

Misschien dan een tip om hem met 2 touwen vast te zetten? Dus dat hij nergens heen kan?
En hoe vordert het maagonderzoek?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:08

vergeet niet: hoe meer je een dier probeert te verhinderen lucht te zuigen hoe gefrustreerder het wordt! Het is een junk die zijn endorfine nodig heeft...
Amber: wat dan ? hele dag vastzetten tussen 2 touwen ???? dat is pas misdadig.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 11:22

De DA heeft de vorige keer mij dit ook gezegd dat ik niet moet proberen om het hem te verhinderen om het te doen. Je kunt het namelijk niet meer afleren en hij zal alleen maar meer stress en frustraties krijgen. Ik kan enkel maatregelen nemen om het hem zo aangenaam mogelijk te maken en zijn tanden proberen te sparen door rubber te plaatsen. Morgenochtend komt de DA terug.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:16

Ik heb kunnen regelen dat mijn paard buiten mag van de boer ! ik was heel erg blij heb meteen ook een deken aangeschaft voor de zware regendagen want hij kan niet schuilen maar zo kan hij dus een hele dag op de wei :) maar één nadeel...hij heeft er om te beginnen eens 3u30 in gestaan. Ik was hem in de ochtend buiten gaan zetten met het idee om dan 's middags terug te komen en te rijden om daarna hup terug de weide in. Wat vond ik terug...een heel erg vertrappelde wei en een paard dat de hele tijd nerveus heen en weer aan het lopen was...

Hij heeft dus niet kunnen genieten van buiten te staan...het is wel een kleine weide maar het is een weide, hij kan ook geen andere paarden zien omdat deze allemaal binnen staan. Hij heeft nog eens alleen op de weide gestaan en toen deed hij dit niet. Ik weet nu niet goed wat te doen want hij wil er echt niet blijven staan. Hij hinnikt constant, loopt zenuwachtig heen en weer... Het is nochtans een zeer goede oplossing voor hem omdat hij nergens kan op luchtzuigen... Een tweede paard erbij steken kan ik proberen maar het is wel vrij klein om er 2 paarden in te laten. Ook is er een klein beekje naast de weide en het is nogal smal waardoor ik denk dat het gevaarlijk is om er twee in te laten. Er waren ook enkele shetlandpony's maar deze zijn helaas verkocht...

Zou dit kunnen doordat hij deels nergens kan op luchtzuigen dat hij zo'n nerveus gedrag stelt? Ik ben er eerst wat bij gebleven om te kijken hoe hij reageerde. Eerste keer dat hij een deken aan had, nieuwe weide en toen was hij mooi aan het grazen en zijn weide aan het verkennen...weet niet meer wat te doen...hij heeft onlangs last gehad van luchtkoliek..ik ben dus heel bang als hij niet in de weide mag dat hij het nog eens kan krijgen

Er zijn dan ook stalgenoten die zeggen van ja laat hem op de weide voor een aantal uur per dag zodat hij toch buiten is geweest ook al vind hij het niet leuk...wat zou ik doen? of kan ik doen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:43

Dat nerveuze komt niet door het niet kunnen luchtzuigen denk ik, eerder door het alleen staan.
Hopelijk vind je een maatje voor hem.
Luchtkoliek ( gaskoliek dus) heeft niks met wel of niet op stal of de wei te maken noch met het luchtzuigen.
Ze kunnen wel soms koliek van stress krijgen of van zand eten in een blubberweide.....

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 19:58

Hij heeft koliek gekregen van op stal te staan dan heeft de boer hem buiten op een weide gezet maar het is niet over gegaan ik kwam dan net aan en heb met hem gewandeld maar toen ik hem opnieuw een beetje aan de hand wilde laten grazen ging hij opnieuw gaan liggen opnieuw de DA gebeld en spuitje gegeven nu is hij weer in orde. Het was zowiezo geen normale koliek want hij had geen opstopping en zijn darmen waren zelfs vrij leeg. We hebben hem toen zeer licht gelongeerd en hij heeft 2 rondjes lucht gelost

Jammer genoeg is de boer nu niet meer zo geneigd om mijn paard buiten te laten in die weide omdat hij hem helemaal kapot loopt. En het is een uitzondering dat hij buiten mag en het is echt wel te klein om nog een volwassen paard bij te steken. ..weet niet meer goed wat et doen... ik ben vandaag 2 keer geweest en heb telkens met hem een uur aan de hand staan laten grazen en dan nog even een halfuurtje in de piste en normaal rij ik ook maar had vandaag geen tijd...

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:16

Ik heb het hoofdtopic over luchtzuigen doorgenomen maar ik ben nog steeds radeloos, de DA zei dat hij geen tekenen zag van maagklachten maar als ik het topic zo las dan zie ik toch een aantal kenmerken die hier toch op kunnen wijzen. Hij is namelijk vrij licht van gewicht, de DA ziet dit niet als problematisch maar toch vind ik dat hij er vrij dun bij staat. Je ziet iets te gemakkelijk de ribben als hij bepaalde posities inneemt. Een stalgenote raadde me aan om eens slobber te proberen en dit 1 à 2 keer geven in de week. Ik zat ook te denken om hem een maagcompositum te geven en te kijken of dit effect heeft. Maar ik moet zeggen dat hij nogal een stressgevoelig paardje is en hij het ook doet om aandacht e krijgen zelfs negatieve ! dus ik probeer het gewoon vooral te negeren en niet te gaan naar hem als hij het doet. Hij krijgt momenteel veel hooi. Een deel in zijn hooinet en een deel op de grond en daarnaast een onderhoudsmengeling...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:51

Ik zou eens dat maagcompositum proberen, en slobber kan ook nooit kwaad doen! Of het het luchtzuig-probleem zal oplossen weet ik niet, maar het zal misschien zorgen dat hij een beetje verdikt, en dat is ook goed toch :)

Het is goed dat hij op de weide mocht van de boer, maar het is wel jammer natuurlijk dat hij zo nerveus is omdat hij daar alleen staat. Zou er niemand anders zijn pony willen bij hem op de wei zetten? Of zou dat ook niet mogen van de boer?

Ik heb een wever en headshaker gehad en herken heel veel van jouw problemen. Hij was ook heel stressgevoelig, heel moeilijk op gewicht te houden, constant rondtrappelen op de wei en alles doen om aandacht te krijgen (ook negatieve) Het slechte gedrag hebben wij gewoon genegeerd maar het is pas verbeterd toen we hem in een kudde hebben gezet die het hele jaar door samen buiten lopen. Toen heb ik hem echt zien veranderen en is hij ook veel minder nerveus geworden. Het headshaken doet hij enkel nog als ik iets van hem vraag dat hij niet begrijpt en hij begint te stressen.

Krijgt hij droog hooi of voordrooghooi? Bij mijn paardje bleek (iets te nat) voordrooghooi een van de oorzaken van zijn maag- en darmproblemen en dit is dan ook volledig over gegaan toen we zijn overgeschakeld op droog hooi.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 10:14

Ik ben er bijna zeker van dat het niet zal mogen van de boer om er nog een pony bij te zetten. Hij doet nu al terug moeilijk als ik er over spreek om hem weer buiten in de weide te zetten. Als ik bezig ben met hem tijdens het rijden is hij de rust zelf. In het omgaan is hij zeer lief en zachtaardig, dus echt een gouden karakter. Maar vanaf dat ik weg ga, bijvoorbeeld van de piste begint hij te roepen zelfs als staat hij met een maatje. Het is ook zo in de weide, als ik bij hem blijf in de weide loopt hij gewoon heen en weer en hinnikt hij niet zo veel als dat ik weg ben uit de weide. Ik steek hem ook samen in de piste met zijn weidemaatje zodat hij toch ook eens de benen kan strekken met een vriendje maar ja dat is niet hetzelfde als een dagje samen op de weide staan... :( maar als hij in de piste staat gaat hij ook staan luchtzuigen op de rand van de bak. Hij deed dit in de weide ook en hij stond samen met een maatje en rondom had hij buren waarmee hij kon contact hebben. Draad staat vrij laag dus hij kan ook sociaal zijn met de buren :) Maar het weidetje dat ik mag gebruiken , dat hoop ik toch nog ik eigenlijk een achtertuintje (weet niet goed hoe ik het anders moet beschrijven). Dus een muur aan de ene kant en een gracht met maisveld aan de andere kant...ik zal proberen om de boer te overtuigen om een kleine pony bij te plaatsen maar denk niet dat het zal lukken... :( :(

Over het hooi, hij eet gewoon droog hooi. Wanneer hij koliek heeft gekregen, heeft de DA aangeraden om dit wat nat te maken omdat zijn mest vrij droog was.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:39

Mijn Cody deed het ook vanwege stress, nu heeft hij geen stress meer maar is het een kl*te gewoonte geworden. Als je zeker wilt zijn van een maagzweer moet je een endoscopie laten doen, met roesje gewoon even van binnen kijken.... ze kunnen ook zien of er vroeger wél maagzweren waren.
Mijne heeft geen maagzweer oid.