Het lief en leed dat weide onderhoud heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:27

mhollander schreef:
voor zo´n waterbak heb je geen stroom nodig. Zou wel gaan voor een waterleiding aansluiten dit ivm met roest wat je krijgt als je grondwater gebruikt.

Voor zo'n waterbak heb je geen stroom nodig nee, maar wel druk op je water. Hoe wil je dat doen met grondwater? Daar zal dan toch een pomp op moeten, op stroom w,s. Je kunt op een grondwaterput wel een handpomp zetten en dan moet je zelf je bakken volpompen. Of een zelfdrinker oftewel weidepomp die je ook bij koeien ziet. Dit moeten de paarden wel leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:35

Welja ik dacht ook aan systeem weidepomp zoals bij de koeien, maar dat is dan met hun voet dacht ik dat ze dat moeten activeren? Of kan dat ook als ze er alleen met hun neus tegenaan drukken?
Nu doe ik het dus met zo'n handpomp maar dat is niet altijd even handig, als het snikheet is bijvoorbeeld. Eer je (bad)kuip half vol is ben jij haast half dood.

Kendra

Re: Het lief en leed dat weide onderhoud heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:09

:-) nee, dat doen ze gewoon met hun neus. Gelukkig wel, met die modderpoten in het drinkwater, niet echt lekker.

Hier staan wel wat voorbeelden: www.agradi.nl/stal-erf/watervoorziening ... egorie/634

Wij hebben de pomp op een bokje staan (moet wel zeer stevig in de grond staan..), maar als de ondergrond stevig is en je hebt niet veel modder in de buurt van je pompje dan kan ie ook gewoon op de grond - tenminste als je paarden hebt die je pompje niet als speeltoestel gaan gebruiken..Paarden leren het snel, ook onze jaarlingen redden zich er mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:30

Daar ga ik rond volgend voorjaar dan even goed naar uitkijken. ALS ik al een 2e put kan laten boren tenminste, anders zit ik alsnog vast aan die oude handpomp. Mijn 2e stuk weiland heeft nu geen watervoorziening, dus dat is tonnetjes slepen.
Daarnaast hoop ik ook dat een 2e grondput wat kan helpen om het vochtpeil onder controle te houden als het regent. Nu staat het wel eens een stukje onder water...
Ga dan ook dakgoten plaatsen aan de stallen en 2 grote vaten van 1000L op de kop tikken en op een verhoogje zetten. dan kan ik dat ook weer opvangen.

Bedankt voor de tip alvast!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:38

Pff krijg net compleet ander apparaat binnen dat ik besteld had. -O- Ga deze toch maar gebruiken want ik heb er echt haast mee, heb weinig zin dat mijn paardjes straks over de weg lopen... Zucht -O-

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:22

Misschien werkt hij wel goed. Ben benieuwd voor je.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:54

Ga hem toch retouren, heb betaald voor dat andere apparaat. Hopelijk heb ik de goede voor het weekend! :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 14:54

De klok werkt alweer niet meer, wat een drama -____-

Ja, vooral als de ander duurder was enzo.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:54

Wat heb je besteld en wat heb je gehad.

Ik heb zelf de kube 350 waar ik nog steeds zeer tevreden mee ben

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:58

Ik had een apparaat van Horizont besteld en kreeg er een van hotline.
Balen dat de weideklok alweer niet werk, echt om moe van te worden. Hoop dat ik dadelijk meer geluk heb als het goede apparaat eindelijk is binnen gekomen!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:32

Wat is het verschil in prijs en de technische gegevens?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:11

Verschil was dat het horizont apparaat meer vermogen heeft en apparaat was nog niet zo oud. Heb hem 2dehands gekocht :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:41

Ik doe met een batterij van 9volt ruim 1 jaar mee.Het aparaat staat ook nog op snel,de tikken gaan dan sneller achter elkaar,kan hem ook opo langzaam zetten.Met droge periode's moet je regelmatig water bij je grondpen gooien,anders heb je minder stroom.Als je stroom niet werkt of een stuk minder is,kijk eens na of je lint niet ergens wat is door gebrand.
Heb je veel last van Zuring in je weiland en je wil niet al die planten eruit trekken,snoei dan alleen de 'bloem' eraf.De plant zelf gaat toch dood,het zijn de zaden die zoveel planten veroorzaken.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 16:19

Nou, school weer begonnen. Weinig tijd voor bokt gehad.

Stroomklok gevonden op internet maar die mensen lieten ons een uur voor niets wachten en kwamen niet opdagen dus nu gaan we maar een nieuwe bestellen. Hengsten staan nu op stal en de merries allemaal door de hele 2 hectare wei (zucht)
Nu gaan we proberen twee stroomklokken aan te sluiten zodat er genoeg stroom staat. Ben benieuwd hoe dta gaat worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:29

Je sluit 2 aparaten aan op 1 lint? of bedoel je 1 aparaat op het bovenste lint en het andere op het onderste lint.Want 2 aparaten op 1 lint heeft geen nut,daar krijg je niet meer stroom door.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:05

Ik heb mijn pomp laten slaan voor 75,-. Heb er wel 3 weken op moeten wachten, maar heb het 12 meter diep voor een spotprijs! Pomp erop, filter eraan, en prima water!!
Ik heb zo enorm veel last van zuringen in onze weide. We hebben ze vandaag allemaal met wortel en al losgetrokken, maar de vraag is: wat nu!?!? Ik wilde over 2 weken de weide helemaal in de compost zetten, maar voor die tijd, de plek van de zuringen... bekalken? niks aandoen? driedubbel in de compost zetten? Iemand tips?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:23

Wat voor een compost ga je gebruiken?

Zuring groeit goed op zure grond. Ik zou dan zelf aan kalken denken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:25

Ik haal altijd alleen 'de bloem' met zaad van de zuring eruit.De moederplant sterft n.l. toch af,die is 1 jarig.
Als je zorgt dat de zuring geen kans krijgt om zaden te vormen,ben je over een poosje ál je zuring kwijt.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 11:42

Ja een op de bovenste draad en een op de onderste, maar dat gaat mijn vader aansluiten. Ik heb daar geen verstand van :+

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:25

Ik ga eigen compost gebruiken, en had idd al aan kalken gedacht. En dan dus gewoon zuring eruit, kalk op de grond en een week later compost?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 14:09

Paarden hebben weer lekker de weides bewerkt ;_;

Weer 5 nieuwe poortgrepen nodig. Soms wil ik ze toch eens een opdonder geven &#ER(#R(
Maar ja, vind de dader maar eens.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:03

Lees al een tijdje mee en herken wel de "hoe-krijg-ik-mijn-schriklint-aan-de-praat"problemen. Als de klok niet werkt, dan is of de klok stuk of je aarding is niet goed of je draad maakt ergens kortsluiting. Je lint moet een gesloten circuit zijn en er mag nergens stroom weglekken. Je lint/draad moet dus overal in isolatoren zitten en mag nergens tegen hekken, palen of andere dingen aan komen. Verder moeten je doorgangen ook geisoleerd zijn, dus poortgrepen, isolatoren en krokodillenklemmen gebruiken indien nodig. Wil je dat de stroom doorloopt bij een doorgang, dan moet je een speciaal metalen plaatje in je isolator schroeven (http://www.agradi.nl/afrastering/verbindingen/lintverbinders/product/0003092/966) en daar je poortgreep in hangen. Als er kortsluiting is, dan merk je dat soms niet, dan moet je een electriciën de boel laten doormeten dan komt de kortsluiting er wel uit.

Toen ik de paarden aan huis kreeg ben ik met een tester helemaal rond gegaan en heb alles getest. Zo kwamen de zwakke plekken er uit en die heb ik gerepareerd zodat ik nu overal goed stroom er op heb. Bij mij kwam de stroomkabel op 3 plekken uit de grond met allemaal verschillende kleuren stroomdraad, dat was ook een fijne toestand. Je moet vaak gewoon even weten hoe, je kunt veel zelf doen, behalve bij kortsluiting, ik zou zelf niet weten hoe ik dat op moet lossen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:26

ok oud topic maar misschien komt het weer op gang?
wilde dit nog delen, heb sinds oktober mijn schrikdraadapparaat op auto-accu's!
ik heb er 2, om en om doen ze hun werk op het land of ze hangen thuis aan de oplader.
we hebben het apparaat zelf omgebouwd, ik gebruikte eerst wegwerpbatterijen. de batterijen waren nogal snel leeg, was een ramp. toch nog 2 jaar mee gewerkt, maar zonde van het geld.
hier 2 foto's:
het apparaat + accu in werking
Afbeelding

dezelfde accu aan de lader thuis:
Afbeelding

de oplader heb ik gekregen (deze kostte 40euro) de accu's kreeg ik ook. ze zijn 'kapot' voor gebruik in de auto maar werken zo nog wel.