1 baal stro id week vs. elke dag 1 a 2 plakjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: 1 baal stro id week vs. elke dag 1 a 2 plakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:23

Natuurlijk is daar zat mis mee. Het hele lijf is afhankelijk van veel beweging om goed te kunnen functioneren. Maargoed.

Het is gewoon een bij voorbaat kansloos experiment met die ene baal. Of je nu wat achterhoudt of niet: het is gewoonweg te weinig om dat lange verblijf op stal niet nog paardonvriendelijker te maken.

Kun je op vele manieren zeggen en goed praten, maar daar komt het wel op neer :)
Er moet gewoon minstens een baal bij, en dan nog is de kans groot dat het een armoedig zaakje wordt omdat het nog te weinig is om de stal netjes te houden.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 10:24

@ quellian..grote balen hebben wij helaas geen ruimte voor..ik ga het inderdaad als argument gebruiken :)

@pmarena..nou de aankomnde wintervoorraad is nog niet opengemaakt...de strowas op en heeft toen voor mij 1 grote baal gekocht (voor 1 grote baal is wel ruimte) maar het probleem is hij heeft heel veel veulens en jaarlingen erbij gekregen (eigen fokproduct...dat is dus weer een andere discussie := ) gevolg veel meer paarden op stal..maar wel dezelfde hoeveelheid stro bestellen voor aankomende winter... :P klopt het was ook mijn eerste gedacht..."dit gaat niet werken"

Klopt Leffroi...en "word wat aan gedaan" tja dat is wel zo...toen ik daar net op stal kwam 8 jaar teug waren er helemaal geen mogelijkheden om paard buiten te zetten (wist ik veel ik was leek maargoed dat is ook weer wat anders :P ) nu hebben we 2 paddocks om de hele dag in te staan en 1 paddock waar je een dagdeel in kan staan...zodra er een schuur achter word gesloopt komt er nog een paddock bij ... en als de wei bevroren is mag iedereen de hele tijd naar buiten...(vaak heb ik nog geluk en kan ik wat extra naar buiten omdat ik wel tijd heb om haar buiten te zetten :) maargoed dwaal weer of...even weer on topic... Ik kwan eventueel ook kijken naar mijn putje...of deze wat breder kan zodat de pies wat beter weg kan :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:28

Ik vind de pensionhouder van TS heel aardig. Haar paard heeft de hele zomer op stal gestaan terwijl ze niets bij hoeft te betalen. Terwijl haar paard normaal 24/7 buiten staat in de zomer. Vind 1 baal per week ook wat weinig maar ja ze betaald ook wel er weinig pensiongeld. Het is helemaal niet zo gek dat de pensionhouder op zoek is na manieren om rond te komen van het pensiongeld.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 10:32

Klopt cam...daarom wil ik ook wel voorstellen dat we 1 baal op zaterdag er in gooien en alles wat je extra pakt je aan het einde van de week/maand af rekend..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:35

Ik weet niet of het al genoemd is. Maar er is buiten het feit dat de stal erg vies wordt, met 1 keer in de week strooien, nog een reden om dagelijks op te blijven strooien. Helemaal als je paard zo veel op stal staat zal hij geregeld wat knabbelen aan het stro. Dat kun je zien als een soort vervanging voor het grazen. Het geeft het paard iets te doen en daardoor wat ontspanning. Maar daar heeft hij natuurlijk wel schoon stro voor nodig. Zelfs als er nog genoeg stro in de box van mijn paard ligt om het lekker droog en zacht te houden krijgt hij van mij wat stro bij in de stal. Juist om deze reden. En dan staat die van mij 's winters alleen s'nachts op stal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:50

Och, als ze genoeg hooi krijgen dan hebben ze weinig behoefte aan het eten van stro normaal gesproken, dus dat is maar net afhankelijk van het voerbeleid daar op stal :)

Lijkt me een keurig voorstel aan de stalhouder TS +:)+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 10:51

lijkt mij wel beter dan kunnen we in ieder geval naar elkaar toe komen....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:52

Ja dat is ook wel zo netjes als je zo'n voorstel doet, waarmee je uit jezelf aangeeft dat je begrijpt dat de kosten voor hem zo ook wel opgelopen zijn de afgelopen tijd :)

Als je dan meteen die hint geeft van die extra paddock komt die ook meteen op een positieve bodem binnen :P

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:55

Wij krijgen nu ze op het land staan ( ochtend ) alsnog twee grote balen in de week. Alleen op stal 3 a 4 balen in de week. Dus altijd een dik bed schoon stro en mocht je tekort komen zet je het op de zaagsel of stro lijst en krijg je er nog een baal bij tegen extra kosten. ( dacht 6 of 7 euro ).

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:59

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar gemiddeld moet je rekenen op een halve baal stro per paard per dag.
Dan heb je natuurlijk altijd paarden die heel schoon zijn, veel buiten staan of juist die heel vies zijn, maar dat is toch echt wel het gemiddelde.
Al eerder genoemd, maar je zou vlas of houtvezel onder je stro kunnen doen, dan heel de week alleen de drollen er uit en dan 1 plakje stro er bij om te knabbelen en 1x per week de natte plek verwijderen.
Maar niet iedere pensionhouder is blij met vlas of zaagsel in verband met afvoer mest.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 10:59

klopt pnamera...ga ik ook zeker doen :) thnx

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:09

Anne_mieke88 schreef:
maargoed iemand eventueel tips om kliederboel te verminderen...

Niet meer voeren en geen water meer. Wat er niet in gaat komt er ook niet uit. }>

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 11:26

haha cowgirl ik zal het proberen :+

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:36

Mijn paard heeft hier rotstraal door gekregen. Ik zou het dus zeker niet adviseren. Ik doe elke dag de natte plekken en de mest eruit halen en zo nodig strooi ik hem op. 1 tot 2 keer in de week haal ik hem helemaal leeg en veeg ik alles er uit. (wat droog en goed is leg ik weer terug als onderlaag)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:44

joelledsr schreef:
TS heeft gezegd dat zij 37,50 per week aan stalgeld betaald. Dat komt neer op om en nabij de 155 euro per maand. Dat betekend dat we het hier over een heel goedkope stalling hebben en kan ik me voorstellen dat de stalhouder zegt dat het all incl. is, maar met beperkingen.
1 baal stro is te weinig, maar als je meer of anders wilt moet je er voor bijbetalen. Lijkt me heel duidelijk en simpel.
Op mijn oude stallen werd vaak een kale prijs en dan een prijs per baal hooi en stro afgesproken. Eind van de maand betalen en klaar...
Misschien een idee voor jouw stalhouder ook.

Hier ben ik het het wel mee eens.
Maar................. het zou ook betekenen dat ze maar 4/5 baaltjes stro krijgt per maand, nou ben ik altijd heel benieuwd hoe de hooigift is op zo'n stal.
Zal ook niet heel royaal zijn vaak, daarbij niet dagelijks buiten komen en alles zelf doen.
Maar met zo'n maandbedrag zou ik niet heel moeilijk doen en zelf een paar pakjes ergens halen.
Ik zou voor mijn paard kiezen, aangezien die toch relatief veel op stal doorbrengt.
Anders toch eens om je heen gaan kijken, kan toch niet zo zijn dat je paard hier verder de dupe van gaat worden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:12

Yep :j , zo is het bij ons op stal ook geregeld. Je betaald kale huur voor de box + hooi wat 3x standaard gevoert wordt. Stro en hooi kan je zelf pakken maar je geeft op een briefje aan hoeveel je per maand verbruikt. Aan het einde reken je het uit.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:51

pmarena schreef:
Och, als ze genoeg hooi krijgen dan hebben ze weinig behoefte aan het eten van stro normaal gesproken, dus dat is maar net afhankelijk van het voerbeleid daar op stal :)

Lijkt me een keurig voorstel aan de stalhouder TS +:)+

Mijn paarden knabbelden ook als ze onbeperkt goed ruwvoer hadden ook wat stro. Het voor paarden een hele normale bezigheid om wat rond te 'scharrelen' en voedsel te zoeken. Doen ze graag.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:19

Mijn paard knabbelt ook aan der stro, ze laat zelfs der hooi er voor staan.
Als je zo weinig betaald, kan je zelf ook wel rekenen dat het niet uitkomt voor je stalhouder

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:53

Zo weinig, ik kom op zo'n € 160 per maand, vind ik niet dat ts betaald.

Even ter vergelijking.
Bij mij betaalt een pensionklant € 200 per maand. Dit is inclusief onbeperkt ruwvoer, ruim voldoende strooisel, rubber matten, krachtvoer, maar ook dagelijks mesten en naar buiten/binnen (aan de hand).
Voor 40 euro meer per maand, ofwel € 1,30 per dag, mest ik en doe ik ze aan de hand naar buiten en binnen en daarnaast kan de klant gebruikmaken alle faciliteiten (grote buitenbaan 30x80, paddocks, koud/warmwater, toilet, etc) gebruikmaken. Eigenlijk vind ik de stalling van ts ronduit duur, zeker met 1 baal stro in de week en geen tot nauwelijks arbeid.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:54

Ik vind dat jij dan erg weinig vraagt Marion71 :o Waar woon je?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:57

Zo Marion ik vond dat je ook weinig vraagt :o of lig je helemaal buiten de randsad?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:02

@Marion71: Weet niet welke regio je zit, maar je zit ver onder de marktwaarde.
Voor die prijzen kun je economisch gezien niet werken. De kosten zijn dan hoger dan de lasten.
Tenzij je je eigen tijd/inzet niet mee rekent, en de afschrijving van de accomodatie ook niet. maar ook dat kost allemaal geld.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:12

Toch is dat hier een vrij normale prijs. Ik zit in Dalfsen nabij Zwolle. Overijssel dus. Sterker nog, er zijn mensen die dat nog te duur vinden.
Ik heb nog een plek vrij (zie advertentie op Bokt), dus als je een leuk paard en leuk baasje bent.....

Van te leven hoeven we niet, zou ook niet kunnen trouwens. We hebben zelf een stel paarden en rijden ook. De accommodatie is er dus in eerste instantie voor onszelf met wat specifieke faciliteiten voor pensionklanten zoals een toilet, grote zadelkamer met zadelkasten, extra paddocks e.d. Door de pensionpaarden kunnen we die van onszelf gedeeltelijk onderhouden en ook de aanloop van pensionklanten is plezierig.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:14

Hmm.. ik ben de prijzen van hier in de randstad gewend en die liggen wel stukken hoger voor een stal zoals jij hebt :)
Stal ziet er super uit zeg!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:18

misschien wel een beetje anders, maar wij hebben vlas en wij krijgen ook 1 keer in de week een baal hiervan, op maandag.
op zich is dat wel anders misschien met stro. maar met vlas redt je het net. sommige mensen kopen op donderdag nog een extra baal. dan blijft ie wel schoner maar ook zonder dit red je het wel.
dus ik denk dat je het ook met stro wel zou moeten redden. maar dan moet je wel heel weinig stro uit je stal halen bij het uitmesten. bij ons op stal doen heel veel mensen dit door met gewone schoonmaak handschoenen de drollen er gewoon uit te pakken. zo blijft dan al het vlas, en bij jou dan stro liggen en heb je niet aan het eind van de week veel te weinig stro.