Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:19

lailapri schreef:
1 dag. Als een vlieg eieren ligt gaat het heel snel. Klimaat moet wel goed zijn dus lekker vochtig.

Ik ben het nog nooit tegengekomen op een stal en ook niet op mijn eigen stal....

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:22

russel schreef:
Ben daarom ook begonnen met vitamine prep. In beperkte hoeveelheid dagelijks te voeren ipv die schep brok....want om dan aan de hoeveelheid te komen, moet je volgens de favrikant gaan voeren en dat is voornamelijk zijn portemonJA voeren

Maar waarom vitam prep voeren? Wat heeft dat te maken met vies op stal zijn? Dan zou ie wel heel erge tekortten moeten hebben! Een zoutblok kan inderdaad voor veel meer vocht in de stal zorgen maar een paard wat veel zout likt zal dit niet voor niks doen...

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:08

Marion71 schreef:
Veel mensen denken dat kuil vanzelfsprekend meer voedingsstoffen bevat dan hooi. Dat is pertinent onjuist! De hoeveelheid voedingsstoffen worden bepaald door het basisproduct, gras dus, hoe is het gegroeid, wanneer het is gemaaid, hoe het is gewonnen etc. Kuil van natuurland bevat veel meer suikers maar minder eiwit en mineralen dan hooi van bemest land. Hoe het eindproduct eruit ziet, zegt dus weinig over de voedingswaarde en gehalten. Je kunt dus niet standaard zeggen dat kuil veel vetter is dan hooi. Wat wel zo is, is dat het natuurlijk minder droge stof bevat.

Brok en krachtvoer in het algemeen zijn eiwitarm, maar bevatten wel relatief veel suikers. Eiwitten krijgen heel vaak de schuld van allerlei kwalen en kwaaltjes. Volkomen onterecht, want eiwit is een noodzakelijke bouwstof en te eiwitarm voeren leidt vaak tot onbespierde vervette paarden.

Dat stalmatten jou niet bevallen zijn, is natuurlijk mogelijk, maar ik heb er 15 op stalmatten staan. Keurige paarden, normale en echte smeerkezen. Voor alle paarden geldt dat ze met matten netter zijn dan zonder.


De kwaliteit van het ruwvoer wordt inderdaad bepaald door het beheer van het grasland waar het vanaf komt. En toch zie ik om me heen vaak paarden die enorm gaan plassen als ze op kuil worden gezet. Haal ze er af en het is over. Vandaar dus mijn tip aan TS, ondanks dat we hier niet exact weten wat er in de kuil zit die haar paard krijgt. Kuil is ook bedoeld als koeienvoer en de spijsvertering van een koe werkt toch heel anders dan die van een paard.

Ligt maar helemaal aan de brok die je voert. Misschien kan TS hier vermelden welke brok ze voert? Eiwit is wel een bouwstof, maar teveel leidt ook tot verzuring, net als een teveel aan suikers, dus eiwit kan wel degelijk iets doen. Het ligt allemaal aan de hoeveelheden en concentraties.

Nee, mij bevielen de matten niet, maar dat komt ook omdat ik geen afvoer onder de matten had. Wat ik wel zie is dat de paarden minder graag plassen op matten omdat het dan alle kanten op spettert.....

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:42

Ik merk bij geen van de paarden die ik in al die jaren op stal heb gehad verschil in mate en hoeveelheid van plassen. Ook qua mest trouwens nauwelijks. Echt nat kuil eet een paard ook niet graag, maar kuil alszijnde voordroog is gewoon goed paardenvoer. Ik ben zelfs geneigd te zeggen beter, omdat ik her en der nogal wat stoffige baaltjes gevoerd zie worden.

Zoals altijd is 'te' nooit goed en wordt de gezondheid zowel fysiek als psychisch grotendeels bepaald door het stalmanagement. Het paard van ts komt weinig buiten, waardoor de vloer en het strooisel in haar stal nauwelijks kan indrogen en veel zwaarder belast wordt dan bij paarden die veel buiten zijn. Het meest effectief voor een droge stal is je paard buitenzetten. Als dat niet tot de mogelijkheden behoort, moet je uitproberen wat bij je past. Bij sommige paarden werkt een dik pak stro, bij anderen de combi met een pak vlas en bij weer anderen vaak de natte plekken eruit halen.

Als je op de matten gewoon bodembedekking doet, spettert het niet. Je moet de matten niet toepassen als vervanging van strooisel, dat wordt ook een smeerbende. Wel verbruik je minder strooisel door de matten en het is nog veel comfortabeler voor de paarden ook (om dat laatste hebben wij voor matten gekozen).

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:13

Heb je wel een hennepstrooisel geprobeerd? de vochtopname is nog hoger dan van vlas en het heeft een andere structuur waardoor je makkelijker kan potten..

xchanel01

Berichten: 1809
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:17

jeetje, het is net alsof ik over mijn eigen paard lees!
alleen is dat wel een ruin..

ik heb hem sinds januari en hij staat nu 2 maanden op vlas omdat het stro echt niet te doen was, het was zo ontzettend nat en vies altijd!
en we doen er thuis ook altijd een plak stro over zodat hij wel wat te doen heeft!

dus ik lees even mee of ik nog tips uit dit topic kan halen!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:43

Marion71 schreef:
Ik merk bij geen van de paarden die ik in al die jaren op stal heb gehad verschil in mate en hoeveelheid van plassen. Ook qua mest trouwens nauwelijks. Echt nat kuil eet een paard ook niet graag, maar kuil alszijnde voordroog is gewoon goed paardenvoer. Ik ben zelfs geneigd te zeggen beter, omdat ik her en der nogal wat stoffige baaltjes gevoerd zie worden.

Zoals altijd is 'te' nooit goed en wordt de gezondheid zowel fysiek als psychisch grotendeels bepaald door het stalmanagement. Het paard van ts komt weinig buiten, waardoor de vloer en het strooisel in haar stal nauwelijks kan indrogen en veel zwaarder belast wordt dan bij paarden die veel buiten zijn. Het meest effectief voor een droge stal is je paard buitenzetten. Als dat niet tot de mogelijkheden behoort, moet je uitproberen wat bij je past. Bij sommige paarden werkt een dik pak stro, bij anderen de combi met een pak vlas en bij weer anderen vaak de natte plekken eruit halen.

Als je op de matten gewoon bodembedekking doet, spettert het niet. Je moet de matten niet toepassen als vervanging van strooisel, dat wordt ook een smeerbende. Wel verbruik je minder strooisel door de matten en het is nog veel comfortabeler voor de paarden ook (om dat laatste hebben wij voor matten gekozen).



Helemaal mee eens, je paard veel en langdurig buiten betekent droge stal, grote kostenbesparing en weinig tijd kwijt om je stal uit te mesten. Mijn inziens moeten alle paarden minimaal 8 uur buiten kunnen lopen zolang het weer het toelaat, ook in de wintermaanden proberen wij hier de paarden minimaal 4 uur buiten te hebben maar zoals ik al zei proberen wij hier paarden zolang mogelijk buiten te laten en die 4 uur buiten is ook echt als het weer het niet toelaat. Dit scheelt je enorm in het schoonhouden van je stal.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 00:04

biscaya schreef:
Monster_tos schreef:
Ik heb 1 van de 3 paarden op rubbermatten staan, en ga deze week matten ophalen voor de andere 2! De stal waar nu al matten liggen is zoveel schoner. Gooi er redelijke laag stro over, en ben met deze stal hoogsten 10 minuten bezig, waarbij meer als de helft van het stro kan blijven liggen omdat het nog schoon genoeg is.
Ben blij als alle stallen straks matten hebben! Maar potten op matten is wel een heel slecht idee, dan is het hele effect weg. Dus als je perse wil potten moet je geen matten gebruiken. Maar als je maden in je stal krijgt van het potten zou ik daar toch mee stoppen.



Toen ik dat van die maden zag dacht ik dat heb ik echt nog nooit gezien in een stal hoelang moet je wel niet oppotten om maden te krijgen!


Nahja heel simpel, zoals onder jouw reactie al is vermeld: 1 dag.
Kan ook zijn dat veel mensen ze ook niet zien met mesten omdat ze heel klein zijn en zich ook liever niet laten zien.
Daarintegen zit ik op mijn handen en knieen met mijn handen in de pis te graaien en uitgebreid te bestuderen of ik iets zie krioelen in mijn vlas. :-) Met dit warme weer durf ik er een wedje op te leggen dat er in elke potstal wel maden zitten, dat is onvermijdelijk.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 00:10

Wij hebben een klant die extra betaald voor zoveel stro verbruik als ze wil. Heeft ook een beetje smetvrees geloof ik, is dagelijks een uur bezig met de stal, maar is heel gelukkig op die manier!

Dat het paard een viespeuk is maakt ook niet meer uit, hij staat zo dik in het stro..

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 00:29

Chaos schreef:
Wij hebben een klant die extra betaald voor zoveel stro verbruik als ze wil. Heeft ook een beetje smetvrees geloof ik, is dagelijks een uur bezig met de stal, maar is heel gelukkig op die manier!

Dat het paard een viespeuk is maakt ook niet meer uit, hij staat zo dik in het stro..


Voor mij is het niet een beetje extra bijbetalen helaas, bij mij moet alles wat er op mijn stalbodem komt uit eigen zak worden betaald en ik zit nu al aan de 100 euro per maand enkel en alleen aan vlas en stro bovenop mijn vaste lasten. Vandaar mijn "noodkreet" want euk is nnatuurlijk anders als je weet dat er mensen zijn die het met de helft per maand kunnen doen!

Voor de mensen die willen weten wat ik mijn paard voer: Pavo basis brok. Ik heb behalve een lekkere piesmerrie ook een enorme kieskeur qua eten en dit voer is het enigste wat ze nu echt al maaaaanden braaf blijft eten. Ik heb van alles geprobeerd, van duur tot goedkoop, muesli ed. maar dit is het enigste wat mevrouw braaf blijft eten. Al het andere èet ze een week, hooguit een maand en dan trekt ze haar neus ervoor op en èet ze het niet. Al ben ik eigenwijs en schotel ik haar dat alleen voor in de hoop dat ze toch een keer honger krijgt.. Nee!

Dit voer krijgt ze overigens nu echt al 1, 1.5 jaar en denk niet dat het daaraan ligt. Heb ook niet echt de intentie om nu weer moeilijk te gaan zitten doen qua voer aangezien ze het goed op doet.. Ze krijgt denk ik ook maar een kilo per dag maar pin mij hier niet op vast, heb het namelijk nooit echt gewogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:01

Ik snap je ellende, heb 2 viespeuken op,stal, de ene poept overal maar plast in het midden, maar plast heel veel, dus ook veel vlas nodig, de andere poept netjes achterin het liefst bij elkaar maar plast weer overal, tilt zijn voeten niet op dus altijd in het midden open, alles voorin de stal en achterin de stal wat nat is en met drollen.


Een kleine stal maakt het nl moeilijk, een stal van 4 x 4 is makkelijker voor de paarden, dan kunnen ze een hoekje creeeren...

Als je paard meer naar buiten zou mogen scheelt dst ook, maar de meeste paarden sparen hun plas op voor op stal, vinden ze veiliger, allen in hoog gras durven ze te plassen...ik heb een ruin dus hang er regelmatig een emmer onder, misschien kan je dat ook bij merries aanleren als je haar terug set op stal?

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 00:07

russel schreef:
Ik snap je ellende, heb 2 viespeuken op,stal, de ene poept overal maar plast in het midden, maar plast heel veel, dus ook veel vlas nodig, de andere poept netjes achterin het liefst bij elkaar maar plast weer overal, tilt zijn voeten niet op dus altijd in het midden open, alles voorin de stal en achterin de stal wat nat is en met drollen.


Een kleine stal maakt het nl moeilijk, een stal van 4 x 4 is makkelijker voor de paarden, dan kunnen ze een hoekje creeeren...

Als je paard meer naar buiten zou mogen scheelt dst ook, maar de meeste paarden sparen hun plas op voor op stal, vinden ze veiliger, allen in hoog gras durven ze te plassen...ik heb een ruin dus hang er regelmatig een emmer onder, misschien kan je dat ook bij merries aanleren als je haar terug set op stal?


Misschien is dat een idee over die emmer, mevrouw gaat namelijk altijd plassen wanneer ze in haar stal terug komt :')
Kijken of ze ook gaat plassen wanneer ik in de stal sta en wat ze van het geluid vind dat haar plas in een emmer terecht komt,
denk dat het nogal zal spetteren.. -O-

En helaas sta ik al op een wat ruimere stal, we hebben ze namelijk volgens mij ook iets kleiner en deze is juist wel aardig ruim..
Ze poept in het midden en linksachterin, verder loopt ze de stront het liefst door de hele stal door en voor de rest plast ze de hele achterkant onder, voor plast ze nooit maar dat vlas schraapt ze altijd naar achteren.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 07:19

Megamutsj schreef:
russel schreef:
Ik snap je ellende, heb 2 viespeuken op,stal, de ene poept overal maar plast in het midden, maar plast heel veel, dus ook veel vlas nodig, de andere poept netjes achterin het liefst bij elkaar maar plast weer overal, tilt zijn voeten niet op dus altijd in het midden open, alles voorin de stal en achterin de stal wat nat is en met drollen.


Een kleine stal maakt het nl moeilijk, een stal van 4 x 4 is makkelijker voor de paarden, dan kunnen ze een hoekje creeeren...

Als je paard meer naar buiten zou mogen scheelt dst ook, maar de meeste paarden sparen hun plas op voor op stal, vinden ze veiliger, allen in hoog gras durven ze te plassen...ik heb een ruin dus hang er regelmatig een emmer onder, misschien kan je dat ook bij merries aanleren als je haar terug set op stal?


Misschien is dat een idee over die emmer, mevrouw gaat namelijk altijd plassen wanneer ze in haar stal terug komt :')
Kijken of ze ook gaat plassen wanneer ik in de stal sta en wat ze van het geluid vind dat haar plas in een emmer terecht komt,
denk dat het nogal zal spetteren.. -O- Deze oplossing lijkt me voor de nacht niet echt haalbaar je vangt er hooguit 1 of max 2 plassen mee op is niet te doen toch? Meer naar buiten en op strokorrel gaan staan lijkt mij enige optie maar dan nog als je echte viespeuk treft dan helpt zelfs dat niet dan zul je het gewoon moeten accepteren. Ik heb zelf 2 pensionpaarden gehad die echt niet te doen waren die gingen niet op stro die gingen niet op zaagsel en dus ook niet op strokorrel, moest deze paarden om de drie dagen geheel opschonen! Toen ik deze eigenaren dit meldde en zei dat ze mij al 150 euro aan stalbedekking koste en dat er dus geld bij moest vertrokken beide dames vond ik niet erg heb er 2 schone voor terug gekregen. Je hebt gewoon pech met een viespeuk zit niks anders op dan de hoge kosten te dragen als eigenaar... suc6!

En helaas sta ik al op een wat ruimere stal, we hebben ze namelijk volgens mij ook iets kleiner en deze is juist wel aardig ruim..
Ze poept in het midden en linksachterin, verder loopt ze de stront het liefst door de hele stal door en voor de rest plast ze de hele achterkant onder, voor plast ze nooit maar dat vlas schraapt ze altijd naar achteren.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16214
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:51

russel schreef:
Ik gebruik de kattenkorrels van plosplan, zak van 25 kg, 4,50 afgehaald, dat zijn houtkorrels, veel fijner dan strokorrels..

Zorg day je geen liksteen op stal hebt, zeker weten dat ze geen blaas onsteking heef? Eiwitrijk voer, hooi of brok zorgt voor veel water drinken

Altijd dik opstrooien anders lopen ze de natte bende door heel de stal.

Is het een grote of een kleine kruiwagen, ik heb ook elke dag een volle kruiwagen, de kleine vol, dat is normaal

Heb je een stal van 3 x 3 ? In zo een afmeting an een volwassen paard zijn stal niet schoon houden.


Ben aan zoeken geweest, maar vindt die kattenbakkorrels nergens voor die prijs. Waar heb jij ze gehaald? (wil ik ook :D )

Pollux
Berichten: 667
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 00:42

Hoi bokkers,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Mijn nieuwe paard is ook een echt varken op stal. Hij komt elke dag buiten, maar zijn stal is altijd vies en nat. Hij staat op houtmot (hij stond eerst op stro, maar dat vreet hij allemaal op). Hij piest op een plek, maar volgens mij best veel (alhoewel ik hem alleen na het rijden zie plassen of als ik zijn stal schoon heb gemaakt), maar hij poept overal en loopt het vervolgens door zijn hele stal, tilt zijn voeten niet op zodat het lekker door de mot wordt gelopen. Ik haal elke dag de natte plekken en poep er uit. Heb er laatst 3 balen mot bij gegooid om een goede bodem te maken. Twee dagen later was het weer een bende. Om de stal echt droog genoeg te houden, zou ik elke dag een nieuwe baal mot er bij moeten doen (maar dat wordt erg kostbaar). Ik weet ook niet zo goed wat ik er aan moet doen.
Ik zit nu toch te twijfelen of ik hem weer terug op stro moet zetten.

noortiej
Berichten: 186
Geregistreerd: 10-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:20

hoi! das een heel verhaal zeg!
-6 uur is niet kort hoor!
-misschien is zaagsel wat? maar dan niet potten,maar elke week leeg. steeds de natte plekken + de stront eruit.
-of vaker per dag uitmesten, ben je er bij 2x een kwartier mee bezig, ipv een half uur of zelfs 3 kwartier. en het voordeel dat ze niet alles door elkaar heen loopt.

ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 08:50

Mevrouw heeft nu 2 dagen binnen gestaan ivm een zeer natte wei en omdat de boer de paarden dan niet buiten wilt hebben, maar het is om te janken.
Ben gisteren een uur bezig geweest met mesten. Heb de piesplekken maar laten liggen, want de dag ervoor had ik er al een plak vlas op gegooid en zou dat pas weer morgen moeten doen.
Mevrouw tilt haar benen niet op, schaapt al het vlas van voor naar achteren waardoor achter al het vlas vies word omdat ze daar ook plast en poept. Heb er gisteren een grote volle kruiwagen met stront eruit gehaald.
Wanneer ik het overige vlas wel weer verspreid ziet het er weer netjes uit, maar mijn bodem word steeds dunner op deze manier en ik vind het al heel wat dat ik er 10!! balen per maand in flikker.

Zit met mijn handen in het haar want ik heb het vermoeden dat het weideseizoen bijna voorbij is en dan staat ze gewoon (helaas) heel lang op stal.

Moet ik maar zo door blijven gaan en accepteren dat het vlas er wat "bruiner" uit ziet in de winter als in de zomer? Vind alleen dat de bodem zo dun en smerig word.. ;(
Of heeft iemand een gouden tip?
Begin van de maand stal leeg, 4 balen er op gooien en na 2 weken er pas weer een baal bij? Iemand daar ervaring mee?
Ik gooi nu dus elke 3 dagen er een baal op, verbruik er 10 per maand en helaas heb ik geen geldboom.


Heb gisteren een emmer onder haar doos gehangen want ik zag dat ze wou plassen. Helaas trapte ze daar niet in en hield ze meteen op. -O-

Anoniem

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:00

Ikzelf ben niet zo ontzettend te spreken over vlas kwa opname...vlas wordt al na een paar dagen bruiner, zodra het vocht opneemt, ook uit de lucht, verkleurd he al, misschien kun je mengen met houtvezel, zo een pak heeft meer volume en dan doe je de ene week vlas, de andere houtvezel.

_iDj_
Berichten: 588
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Opende (=Groningen)

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:07

Vlas hebben wij ook gehad, maar dat was ontzettend veel werk en véél afval. Vooral omdat de paarden het schone vlas door het vieze heen lopen, bovendien konden we drollen soms moeilijk terugvinden. Ik denk dat strokorrels een beter alternatief is (ook omdat de ondergrond een vaste koek vormt, waardoor je paard niet alles naar achteren kan schrapen).

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:41

Megamutsj schreef:
Mevrouw heeft nu 2 dagen binnen gestaan ivm een zeer natte wei en omdat de boer de paarden dan niet buiten wilt hebben, maar het is om te janken.
Ben gisteren een uur bezig geweest met mesten. Heb de piesplekken maar laten liggen, want de dag ervoor had ik er al een plak vlas op gegooid en zou dat pas weer morgen moeten doen.
Mevrouw tilt haar benen niet op, schaapt al het vlas van voor naar achteren waardoor achter al het vlas vies word omdat ze daar ook plast en poept. Heb er gisteren een grote volle kruiwagen met stront eruit gehaald.
Wanneer ik het overige vlas wel weer verspreid ziet het er weer netjes uit, maar mijn bodem word steeds dunner op deze manier en ik vind het al heel wat dat ik er 10!! balen per maand in flikker.

Zit met mijn handen in het haar want ik heb het vermoeden dat het weideseizoen bijna voorbij is en dan staat ze gewoon (helaas) heel lang op stal.

Moet ik maar zo door blijven gaan en accepteren dat het vlas er wat "bruiner" uit ziet in de winter als in de zomer? Vind alleen dat de bodem zo dun en smerig word.. ;(
Of heeft iemand een gouden tip?
Begin van de maand stal leeg, 4 balen er op gooien en na 2 weken er pas weer een baal bij? Iemand daar ervaring mee?



Ik gooi nu dus elke 3 dagen er een baal op, verbruik er 10 per maand en helaas heb ik geen geldboom.


Heb gisteren een emmer onder haar doos gehangen want ik zag dat ze wou plassen. Helaas trapte ze daar niet in en hield ze meteen op. -O-




Heb je nu al de strokorrel geprobeerd??

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 16:49

Nee niet geprobeerd, de boer houd het echt op vlas, stro en zaagsel..
Op stro staat ze zodanig nat dat ze er rotstraal van krijgt en zaagsel.. Tsja het ziet er al vies uit :')

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:25

Megamutsj schreef:
Nee niet geprobeerd, de boer houd het echt op vlas, stro en zaagsel..
Op stro staat ze zodanig nat dat ze er rotstraal van krijgt en zaagsel.. Tsja het ziet er al vies uit :')


Tja das toch echt enige oplossing ook voor je portemonnee!

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 23:00

Vandaag leek het net alsof ik een week niet had gemest. Voor stond ze op beton en achter stond ze op een berg van kak.
Netjes op handen en knieen al dat bruine vlas netjes uitgezocht en de poep eruit gehaald, wat echt niet kon er maar uit gehaald en de rest laten zitten. Stal recht getrokken en hij zag er weer goed uit. Pisplekken weer laten liggen, morgen gaat er weer een baaltje op dus dan mag er een piesplek uit.

Heeft er niemand ervaring met 1 x per maand al het vieze vlas eruit en er 4 nieuwe balen op gooien?
Ik verbruik 10 balen vlas per maand en wil het liefst minderen, maar mocht het niet kunnen dan wil ik dit aantal gelijk houden.
Ik ben bang dat wanneer ik het zo blijf doen, het er zeker meer worden als 10 en ik vind 10 balen al belachelijk veel!

Dus: Iemand ervaring ermee om begin van de maand al het vieze eruit te halen en er 3 a 4 balen over heen te gooien?
Dan zou betekenen dat ik rond de 7 a 6 balen over heb voor 30 dagen.
Dat zou betekenen dat ik om de 4/5 dagen er een nieuwe baal over heen mag doen.. Ik zit nu op elke 3 dagen er een nieuwe baal.

angieHH

Berichten: 56
Geregistreerd: 22-06-09
Woonplaats: Emst

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:05

Ik heb niet alle antwoorden al doorgekeken, dus misschien schrijf ik iets wat al genoemd is. Wij hadden vroeger een hond die zich helemaal gek pieste en die bleek een ernstig ontstoken baarmoeder te hebben die dat veroorzaakte. Misschien eens bij je DA checken of dat ook bij een paard met elkaar kan samenhangen?

_iDj_
Berichten: 588
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Opende (=Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:28

Megamutsj schreef:
Dus: Iemand ervaring ermee om begin van de maand al het vieze eruit te halen en er 3 a 4 balen over heen te gooien?
Dan zou betekenen dat ik rond de 7 a 6 balen over heb voor 30 dagen.
Dat zou betekenen dat ik om de 4/5 dagen er een nieuwe baal over heen mag doen.. Ik zit nu op elke 3 dagen er een nieuwe baal.

Wij hebben dat geprobeerd, maar bij ons werd dat echt te smerig. Uiteindelijk hebben we het lang volgehouden met elke week het vieze eruit te halen (bijna geheel leeg, zwaar werkje!) en dan één à twee nieuwe balen, vervolgens op de helft van de week nog een halve/hele baal er in. Uiteraard wel elke dag uitmesten en we haalden ook meteen de natte plekken er uit. Onze paarden staan alleen 's nachts van +21u tot 7u op stal. Ondanks dat het ontiegelijk veel en zwaar werk was (en veel mesthoop), waren de boxen naar mijn zin nog te vies.

Zo lang hetzelfde vlas er in laten zitten, werd gewoon echt te nat bij ons. Ik denk dat het natte bij ons ook mede komt door de vochtige vloer (bestraat). Ook bij de schonere paarden konden we het echt niet 4 weken lang laten liggen.