hittegolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:01

Hier zullen ze vandaag de schuilstal niet uitkomen denk ik zo... ze hebben de keus hoor, maar met het warme weer staan ze altijd in de schaduw en de schuilstal heeft halve wanden dus goed geventileerd. Ik ben alleen aan het twijfelen of ik de vliegendeken moet afdoen, hij stond er gisteren licht onder te zweten... We gaan wel rijden vandaag, maar na 19u!

Silence

Re: hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:16

Die van mij staan gewoon buiten naar hebben een grote wei waarvan het achterste gedeelte vrijwel vanaf het begin schaduw heeft. 9 van de 10 keer staat er ook een lekker windje op de wei.
Ze hebben automatische drinkbakken, maar die zitten helemaal voor in de wei (in de brandende zon dus)
Ik ga zometeen wat extra bakken zoeken die ik achterin de wei ga zetten zodat ze ook in de schaduw drinken beschikbaar hebben.

Verder smeer ik de neusjes ook met zonnebrand en hoeven ze niet te werken.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:37

Hier staan ze smorgens buiten met veeeeel bomen en smiddags op stal.
Als het lukt ga ik morgen heel vroeg een bosritje maken, dan is ht nog lekker koel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:42

Hier gaan ze op het heetst van de dag de stal in,even een paar uurtjes uit de zon..voor de rest mogen ze kiezen tussen paddock met schuilstal en de wei waar we helaas niet heel veel schaduw hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:47

Met dit weer is het vooral een kwestie van rustig houden.
Wij hebben vanaf de middaguren steeds meer schaduw plek in de wei, naarmate de zon draait.
Achter bij de wei staan bomen en struiken dicht begroeit.
Maar in de ochtend en vroege middag staat de zon van opzij, vanaf een uur of 13.00 hebben ze een streep schaduw.
Hoe later hoe groter die plek word.
Op stal is geen optie, daar is het veel warmer en benauwder dan op de wei.
De shet maak ik wel eens nat want die is alweer wintervacht aan het aanmaken.
Meer kun je niet doen helaas.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:52

Tancreda4 schreef:
Mijn merrie heeft overigens ontstoken prut ogen, echt k*t met dit weer!! Ik durf alleen niet haar halster met het vliegending om te laten in de nacht... dus morgenochtend maar weer op doen voor overdag.

Mijn paarden hebben dichte maskers die je gewoon zonder halster om doet, en dat is ideaal! Supermask bevalt mij heel goed, die gaan jaren mee, kunnen dag en nacht op, en de paarden doen hem ook niet af, misschien ook iets voor jou!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:18

@ Zorro; vliegenmasker durf ik niet op te doen, merrie is een kop-roller zeg maar, en heb ik al eens gehad dat hij ingedeukt en gesmeerd was waardoor ze geen zicht meer had.... nu zou het misschien wel kunnen met dit droge weer, maar durf het niet meer zo goed.

Doe nu maar sochtends halster met sliertjes aan en dan savonds weer af...

Paard staat overigens wel met deken, dan heeft ze toch meer rust dan dat ze bloot wordt overgeleverd aan de dazen/vliegen. Er staat hier in het landje een lekker briesje, dat scheelt wel. Vanmiddag ga ik nog even bij ze kijken.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:20

Die van mij staan met deze temperaturen de hele dag in de schuilstal en dat is qua temperatuur volgens mij ook de beste plek die er in en om de boerderij te vinden is haha. Dus die redden zich wel.
Waterbakken worden extra gevuld en de pony's krijgen af en toe een verfrissende douche, vinden ze erg lekker. Hooi voer ik in de schaduw en verder vraag ik vooral geen inspanning van ze.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:21

Mijn paarden hebben vrij, ga met dit weer niks met ze doen.
Ze kunnen zelf bepalen of ze op weiland blijven of dat ze in de schuilstal gaan staan.
Bij de een blijft deken en vliegenmasker omdat, ook al is zo warm die heeft het anders veel te veel last van de vliegen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:30

Heb vanmorgen wel gereden, half uurtje alleen stappen draven...was al pittig genoeg...Morgen ga ik 's avonds even kijken of het te doen is

voor de rest wens ik hem sterkte :+

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:34

Ik zou vandaag wedstrijd hebben, maar heb deze afgezegt. Wonder boven wonder gaat het gewoon nog door.

Hij heeft een vliegenmasker op omdat die hier heel veel zijn. Deken absoluut niet, het meest staat hij in de stal (kan hij zelf in) waar de vliegen niet komen

Paardlief staat momenteel al te zweten. Hij is net in z'n schuilstal gaan staan. Daar ligt op de zolder stro dus lekker koel, en hij staat uit de zon.

Vanochtend schoon water en zodadelijk weer.
Ook sproei ik heb 2x per dag af. Niet de rug en billen maar de borst, buik en liezen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:52

Wedstrijd zou ik op een dag als vandaag ook afzeggen..
Heb vanmorgen vroeg al even gereden, in de bak was er nog schaduw en was heel goed te doen, ga straks even kijken hoe ze erbij staan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:00

Ik hoorde net op stal dat ze vannacht ook buiten blijven.
Lekker voor ze :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:06

Zag toch net 4 paarden buitenstaan in de zon, geen schaduw, lege waterbak.
Ik ga 144 maar eens bellen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:15

Ja dat snap ik dus niet.
Ik heb zelf ondanks de automatische drinkbakjes nog tonnen neergezet zodat er ook achter in de wei water is.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:16

Mijn paard rijd ik nog 6 dagen in de ochtend. Het is dan prima te doen, ik zit er rond een uur of 9 op. Daarna gaat hij de hele middag lekker op de wei met een masker. Dagelijks heeft hij vers water tot beschikking in de wei en eventueel bomen die over het hek hangen waar hij in de schaduw kan staan. Vandaag was het echt extreem warm, toen heb ik hem om 1 uur eraf gehaald en hij gaat er vanavond weer op, rond een uur of 7. Met dit weer doe ik absoluut geen vliegendeken op. Na het rijden spuit ik hem meestal lekker af. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:16

Misschien komen die eigenaren zo nog langs om te vullen? Al vind ik het ook wel link...

Hier ook in de zon, zonder schaduw, maar wel volle waterbakken (met vers water). Ik heb 2 speciekuipen staan, ooit eens gehad dat ze droog stonden toen ik kwam, dat wil ik niet nog eens.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:25

Wat maken sommige mensen er toch een probleem van... :=
Die van mij staan gewoon op het land, ze kunnen in de schaduw gaan staan (wat ze dus nooit doen, aaawh wat zijn ze sjieelugghh) en ze redden zich maar. Ik zet ze alleen niet aan het werk met deze temperaturen, of 's avonds rond 9 uur pas tenzij het dan ook nog zo benauwd is. Gelukkig staat hier aan de kust een verfrissend windje :D

Alles hier in de polder staat gewoon buiten, koeien, schapen, die staan ook nog zonder schaduw. En ik zie er geen eentje naar de stal lopen voor schaduw hoor.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:41

Ladygiroc schreef:
Mijn paard zal zichzelf moeten redden, geen stal of schuilmogelijkheid helaas....

Jep, zelfde hier.. Gelukkig wel een staleigenaar die regelmatig rondloopt dus mocht er iets misgaan dan is zij de eerste die erbij is.

Heb vanmorgen vroeg gereden en hem daarna afgespoeld en gewassen. Ging net zolang door met afspuiten tot hij niet meer warm aanvoelde (door het rijden).

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:44

Mijn paard staat tussen 1 en 5 op stal, met de deuren open voor de frisse lucht. Verder de hele ochtend, avond en nacht buiten, wei zonder schuilstal maar een beetje schaduw van de bomen aan de overkant, en ze hebben een sloot waar mijn paard regelmatig in staat :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:45

Tot mijn grote verbazing kwam ik net met honden uitlaten een manege buitenrit tegen. Eerst stappen daarna in volle galop over een pad in de brandende zon, op weg naar een springbosje. Onbegrijpelijk, doe dat of vroeg in de ochtend of laat maar midden op de dag. 8)7

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:50

Hier niet echt, ze hebben automatische drinkbakken dus kunnen altijd voldoende fris water drinken, ze hebben een schuilstal waar ze vandaag waarschijnlijk niet veel uit gaan komen. Meestal met warm weer gaan ze 's ochtends buiten grazen, 's middags binnen en dan tegen een uur of 7 trekken ze weer naar buiten dan valt er ook wat schaduw over de wei van het bos dus dan gaan ze daar staan. De shet die gaat alleen 's middags op de wei en die staat verder op stal. Straks wat paardjes poetsen en dat is het ga ze niet aan het werk zetten.

En de shetten thuis staan altijd in de wei hebben geen schaduw maar kunnen wel binnen maar zag net dat ze gewoon lekker buiten staan te knabbelen. Die zijn denk ik beter bestand tegen de warmte dan mijn fries en haar weidegenoten.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:54

Hier wel een vliegendeken op die is UV werend en ze heeft koeler met dan zonder.
Goed gevulde waterbakken en een automatische drinkensbak die red het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:31

karuna schreef:
Tot mijn grote verbazing kwam ik net met honden uitlaten een manege buitenrit tegen. Eerst stappen daarna in volle galop over een pad in de brandende zon, op weg naar een springbosje. Onbegrijpelijk, doe dat of vroeg in de ochtend of laat maar midden op de dag. 8)7

das wel apart...maar in het bos is het wel een stuk koeler...of was dit niet in een bos?
ik heb gisteren van 11 tot 1300 lekker in het bos gereden en dat was prima te doen namelijk.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:41

Die van mij staat ook op het land en heeft lekker vrij! Moet zelf vanavond werken en dat vind ik ook erg zielig voor mezelf :+ Dus ga hem er niet mee pesten.. Arme ding is ook nog eens zwart dus heeft het warm zat! Net alleen even naar stal geweest om uit te mesten en waterbak bij te vullen in het land. Mochten ze daar nog te kort aan hebben, kunnen ze ook nog uit de sloot drinken.

Ben morgen avond wel vrij, dus dan ga ik rond n uurtje of 8 even een stukje wandelen als het een beetje te doen is.
Verder mag hij lekker vakantie vieren!