Hoe weide indelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 13:06

Ja ik weet dat als ze meer beweging krijgt, ze meer bespiering heeft en dus ook mooier 'vol' staat.
Dit was toen ze nog dagelijks met mij ging wandelen en ze bij een ander paardje stond:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TONMNVXJ-D.jpg

Maar ik ben er een beetje tegen om op jonge leeftijd al wat meer te doen en zeker omdat ze nu zo goed aan het groeien is.
Ze heeft een groeiachterstand die ze nu netjes in aan het halen is.
En ook door haar gedragsproblemen wil ik er nu niet teveel mee doen.
Longeren heb ik een paar dagen geleden geprobeert samen met iemand die er veel meer verstand van heeft (grondwerk) en hij zei dat ze echt enorm dominant is tegen mensen en dit leverde toen ook gevaarlijke situaties op (ze loopt je gewoon omver)
De bedoeling was dus om eerst de paddock te maken zodat ze bezig is en hopelijk wat minder contact heeft met mensen (ze kan zichzelf bezighouden) en zo dus hopelijk wat gezonde angst ontwikkeld voor bepaalde dingen. Ik kan er bij wijze van spreken met een tak op slagen en ze gaat nog geen stap opzij -O-

Maar dat werkt dus duidelijk niet... Ik ga nu op een ander stukje wei (met meer gras) een hoger draadje zetten en haar daar voorlopig zetten en dan rustig de paddock maken. Dus nu eerst de kosten aan de andere wei en dan pas de paddock. Wel spijtig want ik keek er echt naar uit ;(

amber_steph

Re: Hoe weide indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:12

Ik zat ineens even te denken, wat als je nou een paddock of iets maak vooraan bij de opening(of bijv speelpaddock?
dus dat als zij in de weiland staat, dat ze niet bij de mensen in de buurt kan komen.
En dan bij de opening bij de poortgrepen een gate lock dat de mensen er niet bij kunnen, of de draad open kunnen doen.

Over dat die man tegen jou begon dat hij de dierenbescherming gaat bellen, laat hem maar doen, je paard is niet super mager.. maar net wat de rest zeg geen bespiering, en misschien ietsje mager, maar daar doet de dierenbescherming niets aan, als ze kunnen zien dat ze genoeg hooi krijg en genoeg drinken.
Maar als ik jou zo hoor kom ze niets tekort.. dan krijg ze aan hooi alleen al aan 50 kilo per dag.. nou en dat is me toch veel hihi.
En ook wat hiervoor al genoemd word, zelf ook maar gaan "dreigen" dat hij niets te zoeken heb op jouw wei.
Vooral als er staat verboden toegang voor onbevoegden of eigen terrein(en als je dat niet hebt, gewoon even halen hihi)
Dan heb hij er ook niets te zoeken en dan de politie bellen, want hij heb niets te zoeken op JOUW weiland.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:20

yeye schreef:
Dus nu eerst de kosten aan de andere wei en dan pas de paddock. Wel spijtig want ik keek er echt naar uit ;(

Inderdaad, ik kan het me voorstellen dat zoiets jammer is... Maar het plannetje is er al, dus zodra je tijd hebt kan je ermee aan de slag hé ;D En dat in alle rust :)

En ik ben er ook niet voor om jonge paarden op jonge leeftijd al écht aan het werk te zetten hoor. Maar zo af en toe een half uurtje zal volgens mij meer goed dan kwaad doen. En het is nu niet dat ik mijn merrie tot in het zweet werk en echt afmat hoor. Gewoon rustig stappen, draven en galopperen.
Maar uiteraard, ik ken je paardje niet hé. Ik kan hier enkel spreken uit ervaring met mijn jong grut en toevallig is die wel behoorlijk braaf. Al heeft ze ook de neiging om mij omver te lopen :roll: Dus het is ook wel iets waar ik aandacht aan moet besteden. Ik weet niet echt wat je best doet met een dominant paardje... Misschien is het ook wel goed om zo'n dier eens een half uurtje aan het werk te zetten, maar dan moet het natuurlijk wel gecontroleerd gebeuren in een gepaste omgeving hé. Als ze te gevaarlijk is, kan je niet voorzichtig genoeg zijn.
Maar wat ik nu denk... Door het uit te stellen om met haar al wat meer te doen, gaat ze niet leren om jou leiderschap te aanvaarden (denk ik). Maar aan de andere kant is het misschien wel beter dat ze eerst haar groeiachterstand netjes inhaalt...

Het is altijd moeilijk om over zoiets te oordelen als je het dier zelf niet kent hé :) De dingen die ik zeg, zijn dus meer tips ipv 'je moet dat doen'. Jij kent je paard het best en weet dus vast wel wat goed voor haar is ;)
Het zal allemaal wel goed komen :)

In ieder geval veel succes ermee :) En ik hoop dat je snel aan je paddock kan beginnen, want volgens mij zal ze het echt waarderen :j Elk paard zou zo'n paddock waarderen denk ik :D

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 15:44

Pffff ging ik deze morgen weer terug om te voeren kom ik dit tegen:
Soort van grasbrok
Afbeelding

Dit is mijn voer:
Afbeelding

Dus duidelijk dat het niet is van haar emmer om te stoten :(
Nu moet ik haar dus voeren maar ik heb geen idee hoeveel brok ze al gegeten heeft want teveel kan leiden tot koliek..
Eigenlijk zou ik dan op safe moeten spelen en haar niets geven maar als ze dan maar een heel klein beetje gekregen heeft dan heeft ze weer te weinig gekregen... :(:)
Wat zouden jullie doen? Ik heb haar nu maar 1 kilo bijgegeven in plaats van haar gewoonlijke 2 kilo... :(

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:09

Echt zeg, haal jouw paard daar gewoon weg... Ik zou het niet riskeren, voor hetzelfde geld kan je straks naar het ziekenhuis voeren!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:31

Waar komt dat nu weer vandaan ?! :?
Snap sommige mensen echt niet hoor...
Als ze zo goed willen doen, waarom strooien ze het dan op de grond ?? Dat is ontzettend slecht voor een paard...

Weet je meid, neem maatregelen !! En dringend !!
Ga naar de politie hiermee, zo kan het niet meer zijn ! Straks ligt je paard met de poten omhoog als jij eens naar de wei komt omdat iemand het hoog nodig vond om haar bij te voeren. Dit kan heel gevaarlijk worden !

Ik denk dat het goed is dat je haar maar 1 kg hebt gegeven... Ze heeft hooi genoeg staan, dus als ze écht honger heeft, dan eet ze daar wel van.

Maar serieus, hier moet jij echt iets aan gaan doen ! Zo kan het niet langer doorgaan !!
Een nieuwe wei is idd een goed idee, maar dan steek je jezelf in de miserie hé. Ga hier gewoon mee naar de politie en laat hen het afhandelen. Verzamel bewijsmateriaal, toon foto's van het 'extra' voer,... Want dit kan niet verder zo.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 18:01

Het wordt echt te gek voor woorden :( Ik ga binnen een uurtje opnieuw voeren en hopen dat er niets ligt deze keer en anders meteen foto's maken en inderdaad naar de politie ermee.. :(

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:43

hang een camera, zie je direct wie het is, en kun je die persoon gaan confronteren, en klacht indienen ...
heb een sterk vermoeden dat het je buurman is ...

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 20:37

Duhelo schreef:
hang een camera, zie je direct wie het is, en kun je die persoon gaan confronteren, en klacht indienen ...
heb een sterk vermoeden dat het je buurman is ...

Het zouden meerdere mensen zijn en dat merk ik wel ook.
Sommige scheppen water uit de beek en voeren gemaaid gras terwijl andere kraanwater geven en paardenvoer strooien.
Camera kan ik hangen maar ga haar nu eerst even verzetten want vandaag merkte ik dat ze haar korrel niet wou eten. Ze voelde zich niet helemaal lekker.
Prioriteit is nu dus maken dat ze daar weg kan om terug aan te sterken. -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:27

Als het grasbrok is overleg even met je DA, want dat zwelt op.

Maak verder alle faciliteiten op de achterste helft van je wei (incl. paddock, PP, etc.) dan maar U vorm ipv hele wei rond. En zet een goede omheining neer. Verder ivm mogelijke inspectie : alles heel netjes houden, strak opgeruimd, waterbakken vol en schoon (zet er anders 1tje extra neer, groot paard kan aardig wat weg slobberen en bij warmte verdampt er ook meer), omheining strak en uniform (max. 2 soorten bv koord + lint) en zoveel mogelijk uit 1 stuk, moet je verbinden gebruik de echte verbinders ipv knoopjes. Zorg voor een liksteen en geef het hooi in netten, zodat je zeker weet dat het niet vertrapt wordt/wegwaait, etc. (volgens mij is 50kg per dag voor 1 paard echt veel meer dan ze kan eten/opnemen).

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 13:31

50 kilo is inderdaad veel voor 1 paard maar er waait misschien een deeltje weg en dan nog een deel dat ze naast haar bak gooit in de modder. De bak waar ik het hooi inleg kan een 500 liter water in en die zit dus vol hooi en de bak is elke dag leeg

Edit: En het voer wat ze gekregen had was volgens de dierenarts een soort basismengeling en lucerne gemengt :s

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 18:01

Goed nieuws!! *\o/*
De verhuurder van mijn wei is een politieagent.. :) Hij kreeg klacht over mijn 'te mager paard' en zei dat ik mij er niets van moet aantrekken en dat hij weet hoeveel moeite ik ervoor doe. Ook zei hij dat hij veel van paarden kent en dat het logisch is dat als een paard verkeerde voeding krijgt (lees: brood, gemaaid gras,...) ze enorm kunnen afvallen! Hij gaat zelf persoonlijk klacht indienen bij zijn collega's tegen de mensen die mijn paard voeren! Hij weet wie haar voedert en ook wat ze haar geven :)

Edit: En ik denken dat mijn paard uitbreekt... Niet dus!! Mensen trekken mijn palen uit de grond :') Alles om me weg te jagen :j
Laatst bijgewerkt door yeye op 30-08-12 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:04

Ik zocht spontaan de *vind ik leuk* knop van Facebook bij het lezen van je berichtje!
Super goed nieuws inderdaad!!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:45

Aaah, super zeg !!
Hoewel brood voeren niet echt veel kwaad kan, is het natuurlijk als eigenaar niet leuk om zoiets te ontdekken op je wei hé. (Afgemaaid gras daarintegen, dat kan stukken erger zijn) Hopelijk komt ze ook een beetje bij nu ze het juiste dieet van jou krijgt ;)

En uiteindelijk blijkt je merrie dan toch een braafke te zijn hé ;)
Hopelijk komt alles nu in orde en heb je van de rest niet veel last meer... Ik duim ontzettend voor jou (en je merrie) !!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:49

Wow, hoe heb je dat ontdekt, dat het mensen zijn die je palen loszetten?
Dat is trouwens gewoon levensgevaarlijk!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:36

Hoop dat je voederprobleem nu opgelost gaat zijn , nu de agent zich ermee bemoeit ...
Om je merrie op gewicht te krijgen en houden zou ik geen 4 kg opfok korrel geven .
Vindt 4 kg krachtvoer erg veel ..
Heb je al eens gekeken om bv Pulp te geven icm met bv ponybrok . Pavo Liga of Subli ponybrok . Dit is hoger in vitaminen/mineralen en hoef je daardoor niet zo gigantisch veel van te geven .
Mijn 2 jarige krijgt dit ook en doet het super ...

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 23:28

Hey ik hoop ook dat de situatie nu gaat beteren! :)
Hoe ik het weet van mijn palen is omdat er een getuigen van zou zijn :s

@ Zinzi_jewel: Pulp is besteld en zou 1 van de dagen binnen moeten zijn. Ik vind 4 kilo krachtvoer ook veel te veel maar anders wordt ze nog magerder. Ik hoop dat nu de mensen stoppen met rommel te voeren en ik haar terug op haar eerdere dieet (pulp en opfokmengeling) ze dan wel bijkomt! :) Maar die pavo liga spreekt me wel erg aan. Daar ga ik morgen ook eens naar luisteren dan.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:21

Dodson & Horrell heeft naar het schijnt ook erg goed voer. Ik gebruik het zelf niet omdat mijn paarden gemakkelijk goed op gewicht blijven, maar voor paarden in de groei die moeite hebben met dikker te worden, is het wel erg goed.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:47

D&H is zeker niet verkeerd maar niet makkelijk verkrijgbaar en erg duur ...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:59

Ik zou op zoek gaan naar een ander stukje wei met meer toezicht en in ieder geval een maatje erbij zoeken. Ik vind het namelijk best heel sneu dat zo'n tweejarige helemaal alleen staat. Je zegt dat ze gedragsproblemen heeft, dan is het juist zo belangrijk dat ze samen met een ander paard staat! Je doet enorm je best, maar wat doen die houten pallets in de wei bijvoorbeeld..?
Ik hoop dat het allemaal goed komt met je paard, volgens mij heb je wel het beste met haar voor; succes! :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:12

Niet makkelijk verkrijgbaar inderdaad, duur ook wel, maar je moet er in vergelijking met ander voer wel minder van geven omdat er gewoon meer voedingsstoffen inzitten.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:42

Die paletten maakt toch niet uit? :) Die staan achter de draad

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 23:14

Klacht bij de politie neergelegt en volgende week gaan ze een gesprek voeren met de bewoners die bijvoeren. Intussen moet ik een attest halen bij de dierenarts waarin bevestigd wordt dat gemaaid gras en 10 stokbroden,... Slecht is voor mijn paard en dan komt de zaak voor het gerecht! :)

Edit: Deze morgen stond ze op een ander veld (iemand had haar verzet naar vol gras) en toen ik deze avond haar wou voeren stond er een emmer met ongeveer 2 kilo andere brok waar ze van aan het eten was. Ze krijgt dus meer dan 2 kilo per keer gevoerd! Al een geluk dat ik haar niets bijvoer als ik zie dat er ander eten ligt anders kan het haar dood betekenen :s

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:51

Zo jezus zeg! zomaar iemand anders zijn paard 2!!kilo voeren en in een volle wei zetten, waar halen mensen dit lef vandaan zeg!.

Goed zo dat er een gesprek gevoerd gaat worden met de bewoners die dit doen.
Hopen dat ze er ook van leren dat ze niet bij moeten voeren.
Als ze vinden dat je paard slecht staat, moeten ze gewoon de dierenbescherming hier over nalaten, maar die zal er niets tegen doen.

Inderdaad wel bij de dierenarts even langsgaan idd dat gemaaid gras en stokbroden niet goed zijn, of ander soort brood(ik voer dit zelf wel aan mijn paarden, maar laat het eerst 4a5 dagen drogen dat het goed uitgedroogd is, maar dan nog maar 1 stokbrood per keer).

Ik hoop echt voor je dat mensen haar nu met rust laten, en jou je ding laten doen..

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 18:21

Een heel verhaal ondertussen geworden hoor! :)
Het voeren hield niet op en ze stond plots bij andere paard. Mank op 3 benen!
Ze had dus goed wat 'slaag' gekregen van de andere paardjes en ik heb meteen de dierenkliniek gebeld!
Vastgesteld dat ze mank was en op een ander veld stond en dat ze verder in perfecte gezondheid is!
Nu vandaag is het manken over dus ik vermoed gewoon een verkeerde beweging met te gaan lopen en haar zo geforceerd.
Ik heb nu in ieder geval genoeg bewijzen voor het gerecht en er wordt werk van gemaakt! :)