Hoe doen jullie dat met dit warme weer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:37

Als het echt warm is dan rij ik niet en dan ga ik bijv. even wandelen en hem afspuiten en hij staat gewoon dag en nacht buiten :)

Chaos

Re: Hoe doen jullie dat met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:39

Die van ons hebben overigens geen schaduw in de wei en gaan half 9 naar buiten 4uur naar binnen. Afkoelen doen ze dan op stal weer.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:45

normaal rijd ik wel gewoon (wel aanpassen natuurlijk) maar toevallig hebben ze sinds vorige week donderdag tot en met morgen een weekje vakantie! Staan dus lekker op de wei. Ik hoef ze dus alleen te voeren.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:27

Paardjes staan op de wei, dinsdag had ik een vrije dag en smorgens vroeg gereden. Vandaag even kort aan de longe maar verder te warm om te rijden. Na een half uur in een bloedhete auto heb ik er zelf ook geen puf meer voor :o Zaterdag weer lekker aan de slag.

Nespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:31

Mijn pony wordt zo Mongolisch hyper als ik 1 dagje niet rijd! Ik rij s'ochtends of s'avonds, dus dan is het makkelijk te doen. Rustig aan een halfuurtje, lekker veel stappen. Na het rijden nat spuiten, in de bak laten rollen en terug naar de wei.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:37

Mijn paarden blijven op hun eigen wei staan (veel schaduw van bomen en schuilstal) en krijgen daar hun hooi in.
Tegen de avond (8 uur) gaan ze de wei op waar ze kunnen grazen, want daar is geen schuilmogelijkheid en blijven daar staan tot in de ochtend (8 uur).
Voor 8 uur in de ochtend of na 8 uur in de avond doe ik rijden of mennen met de paardjes.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:56

Voor de mensen die afspuiten/afsponsen:

Er wel aan denken om het water er goed af te schrapen! Als je ze kleddernat wegzet krijgen ze het namelijk nog warmer! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:22

Inderdaad een goede tip, doe ik zowiezo al maar voor de mensen die dat niet doen.
Have fun in the sun, voor zolang het nog duurt.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:39

Goede tip! ik schraap het sowieso altijd wel goed eraf. Jah inderdaad voor zolang het duurt.. ;(

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:49

Die van mij gaat het land op wat tot nu toe goed gaat. Helaas hoefbevangen geweest en een graasmasker loopt ze alleen maar zenuwachtig heen en weer te lopen de gehele dag. Ze staat in een container stal dus onwijs heet, dus wil der echt het land op hebben. Daar is ook veel zon maar ook nog wat bomen waar ze onder kan staan voor schaduw. Vind ze heerlijk.

Verder rijdt ik sochtends of savonds. Van de week ook gewoon gelest. Paardje zweet sneller en is wat sneller moe maar gaat prima. Gister wezen zwemmen dus afkoeling gezocht samen. En heb nu vakantie dus dan smiddags soms ook onder de spuit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:56

Straks nog even lekker met 'm naar het bos, in de schaduw :D En dan kunnen morgen die debiele vlechten er wel weer uit denk ik. Die heeft hij alleen wanneer het heel warm is.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:36

de mijne staat ook 24/7 op een wei, waar het voor de stal echt heet kan worden omdat het donker hout is. maar als het echt warm is, fietsen we gewoon naar het water wat ongeveer om de hoek ligt :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:40

Mijne staan ook 24/7 buiten, en even geen arbeid of het moet savonds laat zijn (rond half 10 is het prima te doen). Anders doen ze niets. Gisteren haalde ik echter mijn poown ziek van het land, wat bevangen door de hitte in combinatie met een inenting de dag ervoor. Vandaag haal ik ze waarschijnlijk ook voor de overdag uit de zon en zet ik ze op stal (gisteren ook). Daar koelde ze gelukkig snel weer wat af (ze had 39.2 toen ik haar van het land haalde.... :(:) )

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:24

hier staan ze de hele dag op de weide, met een ruime schuilstal (willen ze wel niet in gaan staan)

werken is voor in de avond (na 8u)

drinkbak wordt 2x daags gecontroleerd en aangevuld. Hebben altijd vers en genoeg water zo.

kardelenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:29

je kan het best lekker vroeg rijden als het nog niet zo heel warm is of heel laat en lekker in de middag afspuiten!

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:44

Oei ik zet mijn paard altijd kleddernat op de wei, maar zij gaat dan wel eerst in het zand rollen (zodat ze een beschermlaagje heeft tegen de beestjes, precies een gepaneerd kroketje dan :') ). Kan dat dan ook kwaad?
En hier staan ze nu 24/24 buiten, 's morgens vliegenmaskers op en eventueel inspuiten. Wij hebben nu 1 schuilstalletje voor 2 paarden, er staat nog wel een grote boom die voor een deel schaduw zorgt.
Er komt wel een 2de schuilstal bij zodat ze beide kunnen schuilen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:51

Ik ben er gisteren toevallig weer opgestapt sinds de warmte begonnen is, gisteravond rond 8 uur dan. Hadden we beiden even een paar dagen de tijd om te wennen aan de hitte. Heb overigens niet met hem gewerkt maar vrn buiten wat gestapt, heb een heel klein drafje en galopje gemaakt.

De andere dagen heb ik hem lekker afgespoeld en gepoetst in de schaduw, heerlijk vond hij dat.

Ik ga er dus wel heen, ook als ik niet rij. Vind ik zelf ook leuk!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:01

Hier gisteren 4 paardjes gewassen wat een werk ook al ben je met z'n drieën. Ondanks het water ontzettend veel dazen.
Morgen wordt het weer koeler zeggen ze dus hopelijk morgen weer aan het werk met de paardjes. Vindt het echt geen doen om ze te laten werken.
Gisteren om 9 uur was het nog behoorlijk warm en nog veel dazen geef daar zelf niets om.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:03

Ik rijd meestal savonds met dit warme weer. Doe het wel rustig aan dan, veel stappen tussendoor en niet te lang achter elkaar draven en galopperen. En na het rijden spuit ik hem lekker af met de tuinslang en dan gaat hij in de stal daar zijn geen vliegen en dazen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:09

Ik rij dan helemaal niet, beweging zat op t land en wel zo fijn.

Wel ga ik altijd elke dag kijken of alles in orde is en de kootholten volsmeren met sudocreme om verbranding te voorkomen (witte huid en die verbranden snel) en kijken of er nog verder nodig is zoals drinkwater bijvullen en poep uit de wei scheppen.

dat afspuiten doe ik niet midden op een dag en in een volle zon, dan krijgt ie juist nog warmer is mijn ervaring, dus savonds soms lekker afspoelen met water als het heeft gezweet en anders gewoon lekker poetsen.

Dat watergedoe doe ik zo min mogelijk, want dat haalt ook het beschermende vetten van de huid.

Op t land is het aangenaam genoeg voor de paarden ivm open weiland en dus altijd wel een fijne bries wind.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:11

Sowieso rij ik 's avonds na 8 uur, dan is het wel te doen.. Heb deze week alleen dinsdag en gisteren gereden, ik kijk vanavond wel even of ik zin heb om te gaan :+

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:13

Ze lopen dag en nacht buiten op een wei met voldoende schaduw.
Verder doe ik niks met ze.. Ze staan nu al te puffen in dit weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:53

Hammeke schreef:
Oei ik zet mijn paard altijd kleddernat op de wei, maar zij gaat dan wel eerst in het zand rollen (zodat ze een beschermlaagje heeft tegen de beestjes, precies een gepaneerd kroketje dan :') ). Kan dat dan ook kwaad?
En hier staan ze nu 24/24 buiten, 's morgens vliegenmaskers op en eventueel inspuiten. Wij hebben nu 1 schuilstalletje voor 2 paarden, er staat nog wel een grote boom die voor een deel schaduw zorgt.
Er komt wel een 2de schuilstal bij zodat ze beide kunnen schuilen.

Hihi bedoel je niet 24/7 ipv 24/24?
Gelukkig heeft een week maar 7 dagen en geen 24 :P

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:54

Ja, soms haal ik mijn paard even uit de wei en poets ik haar lekker op een koele plek.
Dan de slang eroverheen, vindt ze geweldig :D

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:56

Ik heb paard en shet net uit de wei gehaald en even afgespoten. Voor de shet was dit de 2e keer, de 1e keer was ze nog een beetje angstig, maar nu vond ze het wel lekker. Ik schraap het water er niet af, maar ze gaan lekker rollen in de paddock, zodat ze een laag zand op zich krijgen, goed tegen de muggen.