Hoe ziet jou poetsbeurt er uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:28

_Amigo schreef:
Idd, ik heb gewoon geen 'zin' om zo lang te poetsen.. Kun je zeggen dat ik alleen maar aan rijden denk en niet aan de verzorging, maar je kunt op andere manieren ook je paard aandacht geven, ik ga liever een eind wandelen dan dat ik mijn pony uitgebreid poets, ik denk dat hij hetzelfde denkt :))

Zo denk ik er ook over, en mijn paard ook! Ik poets altijd met de rubberen flexibele borstel, mijn hele paard, maar niet heel uitgebreid (max 10 min). Dan haal ik met de zachte borstel overtollige haren weg >> harde borstel betekent héle boze blikken...
Van lang poetsen wordt mijn paard ongduldig en ze is niet zo van al dat gedoe aan haar lijf. Manen haal ik indien nodig uit de klit (meestal even zelfde rubberen borstel erover = genoeg) en staart doe ik nagenoeg nooit. Alleen bij erge verhaar periode poets ik langer en dan vindt ze dat ook wel heel lekker. Dan doe ik het echt om zoveel mogelijk losse haren te verwijderen al komt er meestal geen eind aan :)
Hoeven uitkrabben doe ik ook altijd en na het rijden maak ik altijd de plek onder het zadel en van de singel schoon omdat ze gevoelig is voor kale/schuurplekjes. Dus daar hoef ik vóór het rijden dan ook weinig aan te doen.
Hoeven borstelen/poetsen? Doe ik nooit! Bij extreme modder wil ik wel es een keer de onderbenen afspuiten. Mijn paard wassen... hm let me see... hoeveel jaar zou dat geleden zijn...? Onder wassen versta ik met shampoo. In de zomer het zweet eraf spuiten vind ik iets anders en dat doe ik wel.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:01

Hangt er vanaf, als ik veel tijd heb dan doe ik alles grondig, manen,staart, pony, verschillende borstels. Weinig tijd, even snel een borstel over zadelplek.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:53

meestal gewoon voor het rijden, snel borsteltje er overheen. Schoon is schoon hoor. Als ze 's ochtends in de paddock heeft gestaan (en eruit ziet als een zandmonster :+ ) doe ik iets beter m'n best, maar dan is het toch onmogelijk haar schoon te borstelen dus gaat ze na het rijden onder de douche.

Echt lang poetsen doe ik niet meer, deed ik met mn verzorgponies op de manege :P maar toen mocht ik er ook niks anders mee doen. Nee nu ga ik liever een uur wandelen ofzo dan dat ik een uur ga poetsen. Doe ik m'n paard ook geen lol mee, zo lang aan d'r plukken en doen.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:05

Korte poetsbeurt:
- harde borstel
- manen uitkammen
- hoeven uitkrabben

Lange poetsbeurt:
- rubbere rosborstel
- harde borstel
- hoef borstel
- zachte borstel voor het hoofd
- manen uitkammen en verzorgen
- staart verzorgen
- hoeven uitkrabben
- borstel met lange haren

Geryon

Re: Hoe ziet jou poetsbeurt er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:10

de eerste beste borstel eroverheen die ik tegenkom (en soms alleen bij het zadel+hoofd)

susan20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:39

Bij haast - helemaal niet
bij weinig tijd - alleen hoeven en harde borstel
Gewoon - Hoeven + ros + harde + zachte
Bij veel tijd en tuttel kriebels :') - hoeven + ros + hard + zachte + manen + staart + hoofd (bij hele erge tuttelkriebels ga ik invlechten :P )

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:43

Harde borstel.. punt :') Als ik op buitenrit ga hoeven erbij krabben. Ponylief krijgt van de pennys altijd een flinke poetsbeurt en van mij helemaal niet. Zet ze maar eens los en ga dan is poetsen, ze lopen allemaal weg ;)

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:47

rubberen rosborstel lichaam - harde borstel lichaam - zachte borstel hoofd - zachte borstel lichaam - hoeven
soms gaat ze dr echt voor staan en soms kan het haar niet snel genoeg dus het ligt aan't paard of ik lang of kort doe.
maar wel altijd deze volgorde!
en na t rijden of wat dan ook, even na met de harde borstel.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:49

Ik ben een snelle poetser. Als mijn pony alleen wat vuil van bv de stal of de wei heeft, neem ik vaak alleen de harde borstel. ALs hij in de rui is, de rubber rosborstel van te voren, daarna met de harde borstel. Dan doe ik nog de hoeven krabben, hoofdje met een kleine borstel en klaar :) Als hij echt gerold heeft, dan heb ik wel wat langer nodig. Laatst kwam hij geheel geplamuurd (schrijf je dat zo := ?) van de paddock af, toen heb ik eerst met een roskam flink gewerkt, daarna harde borstel en daarna nog eens zachte borstel. Ik doe wel echt regelmatig zijn billen goed schoonmaken, met een vieze kans vergroot je de kans dat ze gaan schuren.

Als ik een dagje geen zin heb om te rijden, dan poets ik wel langer. Dan krijgt hij het volle programma: rubber rosborstel, harde borstel, zachte borstel, schapenwollenhandschoen, hoeven krabben, schoonmaken en met olie invetten, hoofdje poetsen, neusgaten schoonmaken, haartjes bijknippen etc.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:52

Ik ros altijd uitgebreid en daarna met de harde borstel eroverheen (ook z'n hoofd en benen) :) Neem er rustig de tijd voor!
En de hoeven krabben, voor en na het rijden.

Heb een Fjord, dus manen hoef ik niet veel aan te doen. Eens in de paar dagen pluis ik z'n staart helemaal uit!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:17

Dat jullie daar zin in hebben...

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:24

In de zomer:
Manen en kuif kammen, rubberen rosborstel, zachte borstel, hoeven krabben.
Klaar in 10 minuten.

In de winter:
Manen en kuif kammen, plastic noppenborstel of rubberen rosborstel, harde borstel, zachte borstel, hoeven krabben.
Klaar in 10 minuten.

In de rui:
Manen en kuif kammen, karteltjeskant van het zweetmes, plastic noppenborstel of rubberen rosborstel, harde borstel, hoeven krabben
Klaar in een half uurtje

Netjes maken:
Manen en kuif kammen, staart wassen en kammen, evt. manen bijwerken, staart inkorten en plukjes knippen, rubberen rosborstel, harde borstel, zachte borstel, glansborstel, beetje Detangler in staart en manen en beetje Bodyspray over het lijf, vaseline om neus en ogen, witte benen wassen, hoeven krabben en aan de buitenkant schoonmaken, likje hoefolie op de hoeven.
Klaar in een half uurtje.
Opvlechten doe ik ongeveer een kwartier over (wel altijd met naald en draad)

Na het rijden indien nodig afspoelen en afdrogen met zweetmes, klaar in 5 minuutjes.
Sowieso nog even kroelen na het rijden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:28

Geryon schreef:
Dat jullie daar zin in hebben...

Ook echt :') Heb er niet eens de tijd voor.

Hier vaak harde borstel erover en daarna zachte. (vaak zijn ze hier geschoren/dun in vacht dus rosborstel is dan niet echt fijn)
Mochten de manen/staart er niet netjes uitzien haal ik er wel even een borstel doorheen.
Tot slot nog even hoevenkrabben en dan opzadelen of optuigen.
Klaar met poetsen in, 5/10 minuten haha :')

Tenzij ik niet ga rijden en gewoon een poetsbeurt ga geven, dan doe ik het wel uitgebreid, maarja dan heb ik ook alle tijd ervoor :D

Wel eens in zoveel dagen even flink de dikke staart van m'n tinker uit de klit halen, maarja daar mag ik vaak gelijk een uur voor uittrekken :')
Tijdens poetsen altijd ff snel.

Die van mij boeien het poetsen ook niet, behalve mijn mini, die vind het heerlijk! Maar met die kroel ik al lekker in de wei, vind ie beter dan poetsen haha

SJ2511

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:49

ik doe meestal standaart als ik niet veel tijd heb - Hoeven + ros + harde + zachte
normaal - hoeven + ros + hard + zachte + manen + staart + hoofd (en meestal alsik zin heb ook vlechten enzo)

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:15

Erg verschillend hoe ik poets. Heb ik het druk, is hij erg vies etc.

Meestal even harde (haren) borstel over rug en buik en zachte bij z'n hoofd indien vies daar..
Bij zand etc. eerst even ros en dan harde (haren) borstel. Wel overal even het zand eraf ook bij z'n kont endergelijke
Hoevenkrabben doe ik 'eigenlijk' altijd.
Winter heb ik hem meestal geschoren en heeft hij deken op dus is even zwiep zwiep met een zachte borstel voldoende..
Word het lente is het pret dan ros ik me het hompeschompes want ook al is hij geschoren....zo'n jeuk baasje!!!
Gebruik dus weinig borstels haha

En na het rijden spuit ik altijd de benen af en meestal helemaal als hij gezweet heeft (we hebben warm water op stal) met koud weer zweetdekentje erover heen en met mooi weer niet...

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:29

AlphaDaemon schreef:
Ik doe altijd rossen en harde borstel. Ik doe z'n benen ook altijd met de harde borstel, anders krijg ik de modder er niet af.

Als hij erg bezweet is, spuit ik hem af. Voor het rijden doe ik meestal alleen een harde borstel. Mijn paard is wel echt een kriebelkont dus als ik hem ros, is hij me zeeeeeer dankbaar :P Vaak ros ik hem dan ook wel even lekker vooraf.

heb er ook pas van gehoord gebruik eens de magic brush voor modder enzo

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:57

Snel: harde borstel en hoeven.

Normaal: rosborstel en/of harde borstel, zachte borstel, staart en manen, hoeven.

Uitgebreid: wassen! :D

Wekelijks gaat er ook nog antiklit door de staart en manen. En als het erg warm is, vlecht ik de manen voor het rijden.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:03

Elk paard bij ons op stal word sowieso eens per dag gepoetst.
Bij de training.
Voor:
hoeven uitkrabben
manen kammen
roskammen
harde borstel
zachte borstel voor de kop

Na:
benen wassen
hoeven met ijzerborstel poetsen
manen kammen
zachte borstel over hele lichaam

Één a twee keer per week word de staart ontklit etc. (en sowieso altijd met wedstrijden)

elsjuh98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:17

ik poets altijd wel lang, zeker nu, mn shet is hoefbevangen, dus kan er niet veel mee doen,

maar ik poets meestal 30 minuten .. ik heb veel tijd :D .

~hoeven uitkrabben
~rossen
~harde borstel
~zachte borstel
~manen uitklitten
~soms hengstvlecht in de manen ofzoo (=

10 minuten wandelen,

~benen afspuiten
~hoeven uitkrabben
~zachte borstel

klaaar (= /3

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:50

Haha ik doe ook nooit lang poetsen... vind ik saai :')
Gewoon even de rosborstel erover het ergste vuil loshalen, harde borstel en als laatste nog even de zachte. Als laatste de hoeven uitkrabben, ijzers controleren. Zo nu en dan wat CM in zijn manen en staart en that's it.

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:40

Doe er iets van 15 a 20 minuten over.
Soms als ze niet zo vies zijn harde borstel, zachte borstel en hoeven uitkrabben. Als ze erg vies zijn ;) : ros, harde borstel, zachte borstel en voor de glans een borstel met schapen vacht. Manen kammen en staart uitpluizen. En natuurlijk de hoeven.