Wat beschouwen jullie als een luxe stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:48

voor mij is luxe; als m'n paarden het hele jaar door sowieso overdag lekker op de wei kunnen, en 's nachts op een (zand)paddock met stal waar de hele tijd hooi in ligt (zodat ze zelf kunnen kiezen: buiten staan of op stal, altijd vers water en een maatje!
en laat ik dat nou net thuis hebben! haha,
maar voor mij is écht luxe dat er een mooie binnenbak en buitenbak is met goede bodem, longeercirkel, solarium, wasplaats (met warm en koud water), stapmolen, ruime zadelkamer, en altijd een trailer tot m'n beschikking! :j

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:50

Kinke schreef:
goh..alweer 3x fastfood en maar 2x hooi...is dat de nieuwe trend tegenwoordig? (ik weet er echt niets van, mijn paarden staan aan huis). Maar vinden jullie 3x brok dan niet veel te veel? Zoiets geef je misschien aan een endurance paard die honderden kilometers per week maakt.

Idd dat vind ik ook.. op ponykamp bij de knhs waar je 2x op een dag rijd werd er ook 3x per dag brok gevoerd, maar dat was ook wel nodig :j
Hooi kon je opschrijven, max 3x per dag (dat deed ik ook)
Hier krijgt hij 2x per dag een berg hooi en 2x per dag brok en granenmix, meer is helaas niet mogelijk..

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:01

Het is niet mijn stal dus niet mij gaan aanvallen voor de volgende mensen die gaan reageren :+
Ze krijgen 2x per dag genoeg om het een halve dag mee vol te houden dus in principe hebben ze onbeperkt hooi, de pensionpaarden krijgen 3x per dag tussen de 0,5 en 1,5 scheppen en er word heel nauwkeurig uitgerekend hoeveel het paard dan per dag krijgt/nodig heeft. En op deze stal is toch echt geen enkel paardje te dik en sommige staan er al jaren. :)

En de paarden die meer krijgen zijn manegepaarden die 4 uur per dag rond hobbelen.

Kinke

Re: Wat beschouwen jullie als een luxe stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:23

ik richt het ook niet tegen jou specifiek. Het viel me gewoon op en het verbaast me enorm.

lloesje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:33

voor mij is een luxe stal een plek waar de mensen en paarden t allemaal goed hebben, en waar alles en iedereen samen gewoon een ´familie´ is, en laten wij dat nou net op stal hebben O:)

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:36

voor mij is een luxe stal waar mijn paard en ik gelukkig zijn.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:27

Ik vind waar mijn verzorgpaard staat een 'luxe' stal...namelijk hele jaar door 24/7 op het land in een kudde...kan overal heen om te rijden, strand, duinen, bos....heerlijk!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:09

Ons paard staat op een hele luxe stal: Een paardvriendelijke stal. Iedereen heeft een stal, maar vaak staan de paarden buiten. Er is stromend water en een ruime bak. De paarden zijn dus paard, maar als je wedstrijd hebt of een paard moet op Boxrust, dan is de mogelijkheid er wel.

De pony staat 24 uur per dag op de wei met een haflinger en 2 tot 4 shetlanders.

Een luxe stal is mijn ogen dus een stal waar een paard krijgt wat hij nodig heeft, dus weidegang etc.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:15

Ik sta op een plek waar mijn vroeggepensioneerde paard 24/7 in een kleine kudde staat met swinters een groepsstal voor de nacht. En op dezelfde plek mijn jonge paard overdag weidegang zomer en winter en snachts op stal. Voor mij dus een ideale stal omdat ik zowel mijn pensioenpaard als mijn jonge paard op dezelfde lokatie heb staan, maar beiden aangepast gehuisvest worden naar hun behoefte. Het zijn hier enorme weides waardoor er bijna altijd gras is te knabbelen. Paarden worden buiten en binnengezet, dekens gewisseld, mag je eigen voer als je dat wilt, wordt gemest en staan op stro. Ik zet zelf hooinetten neer die dan in de stal worden gehangen drie keer per dag. Het geheel is op een prachtig landgoed, dus prima buitenrijden. Voor mijzelf iets minder luxe alleen een buitenbak en longeercirkel. Zou best graag een binnenbak willen (voor de wintermaanden) maar mijn paarden staan hier zo super naar hun zin dat vind ik het belangrijkste, en er zijn bij mij in de buurt weinig plekken waar de paarden ook in de winter en met regen etc. gewoon lekker in hun groepje de weide opgaan, weide mag stukgelopen worden want er is ruimte genoeg. Er is een gezellige sfeer, en met een kwartiertje in de auto ben ik er.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:22

Die van mij hebben het ook luxe zat, en ben zelf ook tevreden :j

Paarden aan huis, lekkere stal, hele dag buiten met ook toegang tot hooiruif, afgelopen dagen ook gewoon dag en nacht buiten, 3 grote weilanden, dus afwisseling zodat er altijd genoeg te eten is.
Buitenbak 20x40, in de ene wei een springparcours, de andere wei een dressuurbak uitgezet en een kegel/vaardigheid parcours voor het mennen.
Poetsplaats, grote zadelkamer.

Loop zo van ons pad het bos in, ook niet onbelangrijk, vind het heerlijk om een buitenritje te maken, of buiten lekker uit te stappen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:26

luxe stal maakt me niet uit, mijn paard moet het goed hebben ;)!

Mijn paard heeft :
-Overdag lekker op het land, 'savonds liever binnen,, jaaa ik ben zo'n mafketel die allemaal scenario's in haarh oofd haald wat er snachts allemaal wel niet kan gebeuren. Shoot me.
- Min 1 weidemaatje
- Altijd voldoende ruwvoer
- 2x pd krijgt ie krachtvoer
- Lichte stal
- box van 3x4, en hij kan naar buiten kijken
- Altijd schone stal, elke dag gemest en lekker dik bedje van stro erin
- Wasplaats met warm en koud water
- Dekens worden verwisseld als gevraagd word (bijv koude dag, en volgende dag warm en veel vliegen doen ze even zn vliegendeken op, of als het heel erg regent zn regendekkie op etc )

Voor mij:
- Binnenbak
- Buitenbak
- Longeercirckel
- Grote zadelkast
- Goede instructie
- Fijne sfeer op stal, maar niet te druk ;).

Jammer genoeg niet op loopafstand bij een mooi bos of strand oid..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:28

MelanieB schreef:

Paarden aan huis, lekkere stal, hele dag buiten met ook toegang tot hooiruif, afgelopen dagen ook gewoon dag en nacht buiten, 3 grote weilanden, dus afwisseling zodat er altijd genoeg te eten is.
Buitenbak 20x40, in de ene wei een springparcours, de andere wei een dressuurbak uitgezet en een kegel/vaardigheid parcours voor het mennen.

Loop zo van ons pad het bos in, ook niet onbelangrijk, vind het heerlijk om een buitenritje te maken, of buiten lekker uit te stappen.

TSSSSSSS.
Ik vind het heel oneerlijk dat jij bos hebt!

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:30

Ik beschouw het als mijn stal :p

Zomers;

- paardjes dag en nacht buiten

s'Winters;

- paarden met stalling rond 5 uur smiddags binnen gezet, half 8 smorgens naar buiten, bijgevoerd Kuilgras

-eb en vloed bak
-kantine met kraan koelkast thee apparaat en koffiezet apparaat, stoelen, tafels en tijdschriften
-toilet
-ruime kastjes
-plek om buiten en binnen te staan
-wisselen van land als er bijna geen gras meer staat
-alle landen aan de sloot
-aardige eigenaar + stalgenoten
-huisje bij de bak met springspullen
-tuinslang
-schoon

=)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:35

Chaos schreef:
MelanieB schreef:

TSSSSSSS.
Ik vind het heel oneerlijk dat jij bos hebt!

En een Crossbaan op korte afstand waar ik zo te paard heen kan ~~}>
En marathonhindernissen om te trainen op amper 10 min stappen afstand <<)

Je mag wel een keer komen hoor, kun je bosritje op Bon maken :')

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:56

Wat ik hier allemaal heb gehoord :oo op onze stal is er niet echt veel maar ikzou geen anderewillen!!!
Onze stal heeft:3grote weilanden;,grote stallen met luik,binnenbak,buitenbak,grote mesthoop,springmateriaal,erwordt voor je uitgemest en gevoerd
Wat ik heel leuk vind is datje kunt zeggen van:'morgen van ... tot..op de wei en overmorgen van...tot....op de wei en van 4tot5uur heb ik les dus dan moet ie binnen zijn en 's nacht mag hij op stal blijven.
En iedereen kent iedereen dus het is er heel gezellig.
Er is geen zadelkamer met haken enzo en ook geen kasten al het tuig ligt bij elkaar en heeft geen vaste plek
Er is ook een kantine waar je na de les iets gratis kunt drinken en er liggen altijd koekjes klaar:p en in de winter is het er lekker warm :# er is voldoende licht in de stallen enzo en in de winter lekker warm en in dde zomer lekker fris er is een propere toilet(ook bijlangrijk) en een poetsplaats met warm en koud water tussen de stallen staat een laag muurtje dus kunnen de paarden elkaar zien hhet hooi is proper en vers en ze krijgen genoeg etendus ja wij boffen!!

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:40

Ik heb een tijdje op een luxe (dure) all in stal gestaan maar dat was niets voor mij en niets voor het paard. Nu op een stal waar we alles zelf doe en je een kale box huurt, maar waar het paard de hele dag lekker hooi kan knabbelen in de paddock (overdekt) of in het land staat en 's nachts lekker in haar eenvoudige bedje wat door moeder eigenhandig is opgemaakt... Een tevreden paard en baasje...dat is toch pas luxe.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:10

luxe is hetgeen wat niet nodig is maar wel fijn vind
voor de 1 is dat een extra grote rijbaan (ook erg fijn met springen ) voor de ander een solarium etc ...

voor mij zou een luxe stal dat etiketje al krijgen als er meer aanwezig is dan een longeerpaddock en een simpele buitenbak...
24/7 buiten met schuilgelegenheid(wei+paddock etc) is wat mij betreft noodzakelijk , dus valt voor mij niet onder luxe

maar persoonlijk geef ik niets om luxe, zolang mijn paard maar in gezelschap staat en niet in een box opgesloten staat ben ik blij, rijden (ook dressuur en gangtechnisch) kan ik altijd buiten doen

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:15

Ik vind de stal van mijn bijrijdpaard toch wel érrug luxe, het enige wat ik mis is een binnenbak :D

Paard krijgt elke dag weidegang met een grote groep, 's nachts op stal, met genóeg ruwvoer, kan knuffelen met de buurman :D . Een beetje karige wasplaats, welke prima functioneert. 3 grote buitenbakken, veel springmateriaal, crossterrein, bos op een paar minuten stappen.

Mesten word gedaan, voeren word gedaan. +:)+

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:14

luxe is het geen wat je eigenlijk niet nodig hebt

voor mij en mijn paarden zijn de basisbehoefte: 24/7 weidegang met bomen om te schuilen en redelijke uitrijmogelijkheden
alles daarnaast is imo luxe

de luxe die we nu hebben: voor de paarden een schuilstal en paddock van 20x40 en voor mij een bak(die paddock)

wildhorse99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:00

Een luxe stal is op de eerste plek voor mijn paard luxe maar heel snel daarachter aan voor mij ook....(en ja ik heb mijn ideaal beeld al bijgesteld omdat dat hier in de Randstad gewoon bijna onbegonnen werk is)
Voor mijn paard:
- Veel buiten, zomers het liefste dag en nacht of anders minimaal van s'morgens vroeg tot laat op de avond.
en in de winter minimaal 8 uur per dag een frisse neus halen in een goede droge padock met genoeg goed ruwvoer.
- Grote goed ventilerende stal waar die zijn kont goed in kan keren, het liefste met uitzicht ook naar buiten
- Goede kwaliteit voer
- Sociale contacten zowel buiten als binnen
- Veel voermomenten op de dag waarbij ruwvoer eigenlijk onbeperkt toegangkelijk moet zijn

Mijn luxe:
- Goede rijbanen, liefste ook binnen/overdekt zonder lessen waardoor je altijd moet plannen wanneer je komt
- Vrijwerk pen/longeerringen, ook die met goede bodem!
- Spuitplaats binnen en buiten met warm water zonder muntjes(wat heb ik al veel gestaan bij zo'n kreng en een half paard nog in de shampoo en muntje op)
- Solarium
- Goede uitrijmogelijkheden
- Volpensioen verzorging, dus met uitmesten, voeren, binnen/buiten zetten
- Grote kast/opberg mogelijkheid voor mijn spullen
- Plek om even een kop thee/koffie te drinken die ook behagelijk is in de winter

"Helaas" ik heb met minder genoeg genomen, paard staat zomers niet dag en nacht maar wel overdag in de wei, en in de winter een paar uur per dag met goed ruwvoer.
Wel die ruime stal met contact met vriendjes en de buitenwereld en een eigenaresse die zorgt voor 7! voermomenten per dag!(4x ruim ruwvoer en 3x kracht)
1 rijbaan met top bodem, zelfde voor de longeerring.
Sta wel nog steeds volpension, solarium en warm en koud water is gewoon te gebruiken zonder munt systeem, heb een goede kast met daarbij ook in een gezamelijke ruimte voldoende plek.
Mis alleen de uitrijmogelijkheden, dus daar pak ik de trailer voor. En ook een verwarmd plekje voor een bak koffie is er niet, maar in de stal staan bankjes en daar zit ik dan met een paard op mijn schouder te genieten.
Al met al sta ik nu op een hele gezellige kleine prive stal, heeft mijn paard het er waanzinnig goed en ach die luxe voor mij die ik zou missen daar komen we al jaren overheen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:30

Ik sta voor mijn idee op een zeer luxe stal.
Mijn paard staat 24/7 in zowel zomer als winter buiten in een kudde van 25 op zowel een verharde als zand ondergrond met in de zomer ook toegang tot de weide.
Dat is mijn luxe, want als mijn paard blij is ben ik dat ook. Bij de verwarming zitten kan ik thuis ook.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:50

Mijn ex-verzorgpaard stond op een luxe én fijne stal! :)

24/7 op de weides, werden regelmatig omgeweid. Een deel van de weide was altijd open, daar was een voerhek (hooi), een groot verhard stuk, een groot overdekt stuk met wit zand en stro, enkele voederplaatsen voor hooi, enkele boompjes; en de ingang van het hele gebeuren. Daarachter, zo'n 600 meter verder, waren dan drie andere weides die onstebeurt open gingen. Echt fantastisch; paarden hadden alles en zagen er echt perfect uit. Ze konden op stal als ze bij. geblesseerd waren; daarnaast waren er poetsstands (paard onbeheerd achterlaten voor langer dan 10 minuten was verboden) en daar was ook de mogelijkheid ze brok bij te voeren, dit was geloof ik gratis en stond in een ton. Was gewoon sportbrok. Aangezien ze in de wei non-stop hooi en gras konden eten vonden wij dit overbodig. Hij stond samen met 25 andere paarden, een grote kudde dus op een heel groot gebied.
Je paard op half/volpension zetten is daar trouwens ook mogelijk, dan staan ze van 8 tot 5 op de wei ofzo. Echt alles is te bespreken daar, fijne eigenaren die echt een paardenhart hebben allemaal, begrijpen alles en als je het ergens niet over eens bent, kon je daar simpelweg een gesprekje aangaan om heel makkelijk tot een mooie oplossing te komen. Voor mij is dit érg belangrijk.

Luxe voor mij bestond daar uit grote zadelkast, stromend water, afspuitplaatsen warm en koud, binnenbak met grote spiegelwand, buitenbak 20x60 die altijd in conditie is, een westernbak, 2 longeercirkels, stapmolen, springmateriaal, fantastische uitrijmogelijkheden naar bos, meer en polder waardoor je tochten kon maken van een hele dag. Gezellige sfeer ook op het hele terrein.

Ik zou mijn paard echt zo weer hier neerzetten. Prijs viel me ook alles mee toen eigenaar die vertelde. :)

De stal was Zeggezicht, in Terheijden. Ligt naast Breda. Makkelijk te vinden op internet. :)

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:53

ik heb heel lang op een luxe stal voor mij gestaan, stapmolen binnen en buiten bak alles werd gedaan voor je.
hier stond ik omdat mijn paard een peesblessure had gehad en moest een juiste bodem onder zn hoefjes hebben..
nu kijk ik naar de gezondheid en geluk van mn paard, ze staat sinds een half jaar 24/7 buiten in de zomer en swinters in een paddock a 7-8uur
heb alleen een buitenbak maar dat maakt mij weinig uit. heb wel uitrij mogenlijkheden tot een meer waar ik kan zwemmen met der, en een dijk waar we volle vaart over kunnen galoperen :D

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:52

Ik vind een stalling waar de paarden overdag op wei kunnen, worden binnen en buitengezet en gevoerd worden. En een bak een luxe stalling. Maar dan wel de hele dag buiten..