Help, manege verplaatst pony van buiten naar binnenstal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:41

Ninx schreef:
BertBaley schreef:
Dankjewel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ !!!

Fijn dat er toch mensen zijn die me begrijpen!

Ja, da's fijn... verder nergens meer over nadenken! *\o/* *\o/* *\o/*

-O- |(

Misschien moet je zelf ook eens verder lezen dan je neus lang is...krijg hier kromme tenen van. TS vraagt letterlijk in een post: kom graag met suggesties waar mijn paard de wei op kan.

Enige wat daarop gedaan word is doorzeuren over je punt? En ja dat geld ook voor de rest met hetzelfde gedrag. Mocht je je nu persoonlijk erg aangevallen voelen... >;)

Probeer die tijd die je stopt in zeuren in wat lucratiefs te stoppen en ga op zoek naar een stal voor TS, zij bij gebaat en jij ook want je kan je punt duidelijk maken :Y) Lukt het niet dan ook niet een topic lopen verzieken.
Blaten op bokt dat alle paarden in een stal het slecht hebben is echt niet de oplossing, open desnoods een topic maar dit is jammer :n

@Ts, netjes dat je je best doet. Ben het eens met iemand hierboven die aangeeft toch nog eens duidelijk te gaan vragen waarom je pony nou zonder toestemming is verplaatst.

BertBaley

Re: Help, manege verplaatst pony van buiten naar binnenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:13

Dankjewel Lolleke!

En grappig Ninx je hebt wel weer commentaar ;) maar je geeft geen antwoord op mijn vraag! Bij deze nog een keer: werk jij ook 40 uur per week en volg je daarnaast ook nog een opleiding ??

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:35

Hey Vann, wat raar dat ze Robbie zomaar in een andere box hebben gezet, gelukkig is het opgelost! :D Wat ziet Bert er trouwens leuk uit met zn lange maantjes! <3

Reactie op anderen: Van zorgt super voor d'r beessies, ik rij elke dag langs haar huis en haar pony's thuis zien er altijd super uit, ze zorgt ook super goed voor Robbie (de pony van dit topic) Ze neemt hem zo vaak mogelijk mee naar huis zodat ie lekker op het weiland kan staan thuis.
Nu jullie weer.

Trek je niks van deze reacties aan hoor Vann :D

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:37

Dankje San :* !

Sommige mensen zouden is een poosje hier moeten wonen dan zie ze dat niet iedereen zoveel land heeft!

Volgende week mag Rob f naar huis :D !

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:53

Ook een dierenarts zal je aanraden je pony zoveel mogelijk buiten te zetten, dus als je pony blijft hoesten is een vakantie bij jullie thuis op de wei misschien wel verstandig.

Als het gevoeligheid voor stof en schimmels is, is het op stallen vaak lastig op te lossen.
Adviezen die ik kreeg van dierenarts bij Dierenkliniek Emmeloord:

Zoveel mogelijk buiten in de frisse lucht
Houtkrullen in de stal, geen stro
Niet stallen naast andere stallen met stro of bij stro of hooiopslag in dezelfde stal of boven de stal.
Voeren van stofvrij voordroog, als dat niet kan, hooi goed weken in water zodat het door en door nat is en het stof er zoveel mogelijk uitgespoeld is voor het voeren.
Niet opstrooien of aanvegen als je pony op stal staat.

En veel rustige beweging omdat door bewegen de luchtwegen gestimuleerd worden en het slijm beter los komt en makkelijker opgehoest kan worden. Niet in het zweet werken.

Succes, voor mij was de oplossing een inloopstal en 24/7 buiten kunnen lopen, stofarm strooisel en voornamelijk voordroog voeren. Scheelt een hoop.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:30

BertBaley schreef:
Ik zorg zo goed mogelijk voor mijn pony, naast het rijden mag hij elke dag los, zijn benen strekken, elke dag komt er gras aan te pas, wandel ik even! Ja dit kost me UREN! Naast mijn werk dat tot 5 uur duurt, elke dag ben ik later dan 9 uur thuis, eten doe ik daarna! Alleen maar omdat ik weet dat het niet ideaal is voor de pony maar ik kan niet anders!! Ik probeer hem er zo lang mogelijk uit te halen! Vaak komt hij er dan nog even uit. Geloof me ik ben de enige op de manege die zoveel moeite voor der pony en dit is geen excuus maar ik kan niet anders...

Ik snap wel waarom mensen over een andere stal beginnen TS. Dat bedoelen ze niet rot, maar als jij om een oplossing vraagt voor een paard met luchtwegproblemen is veel buiten staan een van de beste oplossingen :) .

Om dan meteen je tweede vraag te beantwoorden: Als jij op een stal staat waar je paard buiten komt, hoef je niet elke dag van 17 tot 21 bij je paard te zijn. Neem dan een half uur extra reistijd, maar dat uur win je weer doordat je niet MOET zorgen dat je paard een paardwaardig bestaan heeft, dat heeft hij dan al gehad voordat jij komt. Je hoeft dan zelfs nirt meer elke dag heen en dat scheelt je misschien nog stress in de rest van je drukke leven :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 07:36

Het is wel zo dat een paard veel stof binnen krijgt door stil te staan en door te bewegen en eenpaar keer een hoest het uit zijn voorste luchtwegen kan ophoesten, dat is gezond dan is het er uit....maar als hij heel veel staat wordt dat steeds moeilijker.

Kan je niet kijken naar een stal bij een boer? Dan kan hij meestal wel naar buiten, of net even iets verder weg.....ik weet dat er mensen zijn die hun paard in brabant hebben staan., maar in de randstad wonen, die gaan niet elke dag, maar paard heeft het super, als ze gaan rijden hebben ze de bossen ter beschikking, paard heel de dag naar buiten......soms ben je met de trein ergens net zo snel als met de lokale busverbindingen. De manege zal wellicht nog duurder zijn dan de pensions in noord brabant, weet wel zeker, dus hou je geld over voor de trein..

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 10:16

Hahahahaha, ja ik vind het heel lief van je dat je meedenkt!
Maar ik heb ook een zusje van 10, die zie ik nog niet zo met de trein naar Brabant gaan :')

Boer met stallen kan ik hier niet bedenken sorry en ik ken toch wel zo beetje elke stal hier in de buurt.

Nogmaals het is niet van het stof, anders had hij het JUIST binnen gedaan!

Toch bedankt voor jullie hulp hoor :j !

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:19

De regio waar ik woon is volgens de routeplanner 30 min met de auto, genoeg boeren en stallen hier :) . Brabant is misschien weer het andere uiterste :) . Het maakt niet uit of het van het stof is lijkt mij, ik denk dat bij elk luchtwegprobleem veel buiten lopen de beste remedie is?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:22

Ik heb niet je hele topic gelezen, maar juist als je paard hoest, zou ik een buitenbox prefereren ivm de frisse lucht. :)

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 10:22

Volgens mij was het duidelijk dat het topic daar NIET over ging!
Ik heb hier voor gekozen, kunnen jullie me een mishandelaar vinden, ik lig er niet zo wakker van anderen van mij denken..

Mochten er nog 'nuttige' reacties komen dan graag, maar houd aub op met die praatjes over dat hij naar buiten moet, dat is nu inmiddels wel duidelijk ;)

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 10:24

Jibbel schreef:
Ik heb niet je hele topic gelezen, maar juist als je paard hoest, zou ik een buitenbox prefereren ivm de frisse lucht. :)

Thanx Jibbel,

Eigenaar (van de manege) zegt dat de luchtvochtigheid daar velen malen hoger is?

Iemand een idee wat hij daarmee bedoeld? Er staan nog veel meer paarden in zulke boxen en die staan er toch ook al veel langer...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:25

Uh? Maar je zegt in de OP dat je paard in een buitenbox stond en terug naar binnen is geplaatst omdat de staleigenaar zei dat hij hoestte?

Buiten het feit om dat het 'gek' is dat je paard zomaar verplaatst wordt zonder overleg, heb je een goed argument om hem weer terug te laten zetten naar een buitenbox.

edit: ik zie nu pas je reactie op mij! :D

Luchtvochtigheid is niet zo'n probleem lijkt mij, want het is een open stal, en dus is de lucht continu in beweging. M.a.w. het wordt niet benauwd en slaat dus niet samen met de urine dampen op de luchtwegen. Iets wat je wel krijgt in een binnenstal als de luchtvochtigheid hoger is.

Bovendien is een binnenstal stoffiger en schimmeliger door bijv. gebruik van stro etc.

Zo lang het niet tocht in de buitenstal, is er geen probleem. Frisse lucht is altijd gezonder, maar bij een hoestend paard helemaal.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 18-07-12 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 10:28

Sorry sloeg idd niet op jou haha, die andere reacties worden iets wat vervelend :))

Pony heeft dus altijd binnen gestaan, maar dit vond ik verschrikkelijk..
Toen kwam er een box vrij buiten, die heb ik gelijk in beslag genomen _O- Haantje de voorste :P
Toen hebben ze hem eergister in ineens in zijn oude binnenbox gezet, waar ik het niet mee eens!

En vandaag gaat hij weer naar buiten na een flinke discussie gisteravond :))

Duidelijker :P ?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:31

Top dat hij vandaag weer naar buiten kan! +:)+

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 10:38

Vind ik ook :j

Afbeelding

Dit heb ik bij de dierenarts gekregen..

ellenmarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:46

Er is niets zo goed tegen hoesten als frisse lucht.
Hup pony weer in de buiten box.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:11

Ninx schreef:
Maar goed, bouw dan goede en ruime paddocks, verhuis, of wacht totdat je op een plek woont waar je paard de wind in zijn manen voelt, de zon op zijn huid, zijn longen kan volzuigen met schone lucht en paard kan zijn met andere paarden...

_O- _O- _O- Pennyalert _O- _O- _O-

Ninx echt, ik geloof dat jij je geen voorstelling kan maken van hoe de paarden bij ons het hebben. De enige goede manier is de jouwe toch?
Net als die van Michelle mag mijn paard ook niet op de wei, overigens om een andere reden. Mijn pony is insulineresistent. Zou alleen een paar uurtjes op de wei mogen met een graasmasker of niet.
Veel mensen met 24/7 weidepaarden (ik zeg niet alle) hebben een veel te dik paard en niet in de gaten dat ze - alle goede bedoelingen ten spijt - hun paard ziek maken.
Onze vette bemeste Nederlandse grasbodems zijn ook niet zo geschikt voor het stofwisselingsysteem van het paard. Veel te rijk en snel verteerbaar voedsel ten opzichte van de oorspronkelijke voeding van het paard namelijk, langstengelige planten, takken, kruiden en mossen, waarop het verteringsstelsel is ingericht. Veel 24/7 weidepaarden eten zich moddervet en krijgen onvoldoende beweging.
Goede uitgebalanceerde voeding, voldoende beweging, sociaal contact en een goede behandeling zijn basisbehoeften waaraan je ook kunt voldoen als je paard op stal staat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:42

Grappig, normaal gesproken gind ik mij niet altijd in de mening van Ninx, maar Babootje : Ninx heeft het in die post over een paddock, dat is voor zowel de TS haar paard als jouw paard een betere en mogelijke oplossing toch? Dat je vervolgens jpuw mening presenteerd als een feit m.b.t. weidegang is gewoon proberen goed te praten wat je met je paard doet, en in principe is dat prima want het is jouw paard en daar mag jij mee doen wat je wil :) ... Maar verkondigen dat weidegang verkeerd is voor een paard kun je toch zelf niet serieus nemen? En natuurlijk heb je mensen die hun shet 24/7 in een veelste vette wei zetten, maar dat is geen standaard voor de rest van NL ?

Weidegang maakt veel paarden ongezond dik= mening.
Veel buitenlucht voor een paard met luchtwegproblemen is goed= feit

Dus waar gaat jouw post dan eigenlijk over :) ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:45

BertBaley schreef:
Dankje San :* !

Sommige mensen zouden is een poosje hier moeten wonen dan zie ze dat niet iedereen zoveel land heeft!

Volgende week mag Rob f naar huis :D !

Daarom ga ik daar niet wonen. Totaal geen mogenlijkheden om fatsoenlijk een paard te houden.
In NH gaan we dezelfde kant op en ik ben dan ook keihard bezig hier weg te komen.
Als mijn paarden overlijden komen er ook geen paarden meer tenzij ik een betere gelegenheid heb om ze te kunnen houden en gebruiken zoals ik wil.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:56

BertBaley schreef:
Dankjewel Lolleke!

En grappig Ninx je hebt wel weer commentaar ;) maar je geeft geen antwoord op mijn vraag! Bij deze nog een keer: werk jij ook 40 uur per week en volg je daarnaast ook nog een opleiding ??

Nee, we runnen een eigen zaak en daarnaast doe ik nog freelance klussen... dus ik denk dat ik qua uren iets hoger uit kom.
Dat doet er niet toe...
Mijn werkzaamheden, de plaats waar ik verkies te wonen, en hoe ik mijn leven wens in te richten zou geen invloed moeten hebben op wat een paard als basisbehoeften nodig heeft.
Dan moet ik OF geen paard nemen, OF verder reizen om een goede plek te vinden. Binnen laten staan omdat dat goed past binnen mijn wensenpatroon vind ik ethisch twijfelachtig.

En mensen die roepen dat ik dan voor jou een plek moet gaan zoeken om te bewijzen dat er vast wel iets te vinden is... gekke loetje. Ik ben een paar keer zo gek geweest op dit forum, en ook die paarden staan gewoon nog tussen 4 muren...

Die verantwoordelijkheid neemt iemand zelf, of hij neemt hem niet. Mijn punt is duidelijk, dus ik zal verder niet meer tot in den treuren mezelf herhalen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:01

Babootje schreef:
Ninx schreef:
Maar goed, bouw dan goede en ruime paddocks, verhuis, of wacht totdat je op een plek woont waar je paard de wind in zijn manen voelt, de zon op zijn huid, zijn longen kan volzuigen met schone lucht en paard kan zijn met andere paarden...

_O- _O- _O- Pennyalert _O- _O- _O-

Ninx echt, ik geloof dat jij je geen voorstelling kan maken van hoe de paarden bij ons het hebben. De enige goede manier is de jouwe toch?
Net als die van Michelle mag mijn paard ook niet op de wei, overigens om een andere reden. Mijn pony is insulineresistent. Zou alleen een paar uurtjes op de wei mogen met een graasmasker of niet.
Veel mensen met 24/7 weidepaarden (ik zeg niet alle) hebben een veel te dik paard en niet in de gaten dat ze - alle goede bedoelingen ten spijt - hun paard ziek maken.
Onze vette bemeste Nederlandse grasbodems zijn ook niet zo geschikt voor het stofwisselingsysteem van het paard. Veel te rijk en snel verteerbaar voedsel ten opzichte van de oorspronkelijke voeding van het paard namelijk, langstengelige planten, takken, kruiden en mossen, waarop het verteringsstelsel is ingericht. Veel 24/7 weidepaarden eten zich moddervet en krijgen onvoldoende beweging.
Goede uitgebalanceerde voeding, voldoende beweging, sociaal contact en een goede behandeling zijn basisbehoeften waaraan je ook kunt voldoen als je paard op stal staat.

Wellicht moet je even dimmen, je hebt het tegen een volwassene met 3 paarden....

Ik heb ook sobere paarden, en werk met strookbegrazing en/of graasmaskers, ook een paddockparadise of een ruime paddock met ruif behoort tot de mogelijkheden.
Even een beetje creatief zijn...
Ik vind dat je erg generaliseert. Mijn paarden lopen niet altijd 24/7 buiten.... maar vrijwel altijd... Ik kijk naar het paard, het weer, en maak daar een plannetje voor.
Ze lopen 5x pw... dus er zit geen vet aan.

Ik ben niet TEGEN een stal, er zijn meer dan voldoende momenten dat ik gebruik maak van mijn stallen.
Maar als ik mijn paard vrij spelen, bewegen, grazen, zonnen zou moeten ontnemen.... dan zoek ik er een beter huis voor.
Want uitstekende zorg, en een paardvriendelijke plek kunnen uitstekend hand in hand gaan.

Dat is puur basis.... ik zie niet in wat daar nu Penny aan is.
Als je paard frisse lucht, een groep en zon gunnen ook al Penny is glijden we wel heel hard af met z'n allen...

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:09

Je paard heeft nooit weidegang? Hmmm hier wordt het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden wel weer heel duidelijk. Ik zal er ook maar niet verder op doorgaan, want het is duidelijk dat dit toch geen zin heeft.

Terug on topic: Fijn dat je paard weer buiten staat. Ben je er inmiddels al achter of het een verkoudheid is, of toch last van stof?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:12

@ Ninx: Ik denk dat Babootje meer doelde op de omschrijving van de zin die ze quotte.

Zet een zweverig muziekje eronder, stel je een paard met lange wapperende manen voor en lees die zin nog eens.

Ik zeg: penny-alert. :P

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 12:13

Mens, leest eerst is }:0

Paard mag regelmatig naar huis om op de wei te staan en krijgt sowieso elke dag gras binnen.

Als je niks nuttigs heb te melden houd je mening dan maar voor je ;) !

Edit: Dit sloeg op Suzanne.
Laatst bijgewerkt door BertBaley op 18-07-12 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt