Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Heel goed dat je blijft oefenen. Iedere dag even meenemen, ook in de winter als er geen vliegen zijn. Als je dingen een tijd lang niet met een paard hebt gedaan, dan zakken dingen weg. Kan namelijk heel goed zijn dat als je aan het eind van de zomer met de vliegenspray stopt, je volgende zomer met hetzelfde probleem komt te zitten.
Iig weet je dan nu hoe je het op moet lossen.
En ik moet zeggen: hulde voor je aanpak, en dat je geluistert hebt. Omwegen zijn niet nodig. Op borstels en sponzen sprayen is niet nodig. Wat nodig is, is dat je zelf de timing en het inzicht ontwikkelt en gaat zien wanneer je kunt stoppen, en wanneer je door MOET gaan!
En het mooiste is dat dit, wat je nu geleerd hebt met het vliegenspray, op alle aspecten van het omgaan met paarden toe te passen valt. Paard bang voor een vuilnisbak? Confronteer hem ermee, keer op keer weer, tot hij geen krimp geeft. Paard bang voor een plas water, een wapperend stukje plastic, gele bloemen, witte strepen op de weg....maakt niet uit. Weten wanneer je door moet gaan en weten wanneer je moet stoppen. Dat is de hele essentie van het trainen van paarden.
LisaLuna schreef:Jeetje wat naar zeg! Dat ze het zó eng vind! Mijn merrie vind het ook niet fijn maar bij haar is het gewoon 'oefening baart kunst'.
Ik doe bijvoorbeeld wel met haar voorpluk het in mijn hand spuiten en dan met m'n handen in dr voorpluk masseren.
Je zou eventueel het op een spons kunnen spuiten en dan over haar lichaam wrijven..
Cassidy schreef:Het antwoord is in dit topic al gegeven, en de ts heeft baat gehad bij de adviezen die hier gegeven zijn.
Dus misschien, behalve het volgen van dit topic, het nog een goed helemaal doorlezen? En ook de filmpjes bekijken die hier zijn opgenoemd?