hoe zou je deze schuur inrichten (stallen enz)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danamuts

Re: hoe zou je deze schuur inrichten (stallen enz)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:59

ik zou rechts bij de grote deuren 2 stallen maken met buitenluiken (afmeting: 3.5x2.85) Daarnaast een aansluitend aan de stal en de bovenste muur naast het loopdeurtje de shetstal. Deze zou dan 2x3mtr (misschien iets minder ivm de breedte van een boxdeur heb een voorbeeld, maar krijg hem niet geplaatst. Kan hem wel naar je mailen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:05

Het is niet vervelend bedoeld, maar volgens mij kun je beter eerst alles even goed opmeten Leorah. Dat het passen en meten wordt is in elk geval duidelijk en juist dan kun je niet zonder de juiste maten. Er zijn genoeg mensen die met je mee willen denken, maar op basis van deze informatie is het verspilde moeite als je het mij vraagt.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:12

Ik vind het sowieso een beetje krap als je ook nog poetsplaats en voeropslag binnen wil.
Kun je buiten niet een afdak maken of uitbouwen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:20

waar je zeker over nadenken moet is schuifdeuren op je stallen, je wil het niet meemaken als je paard met zn heup op een draaiende boksdeur loopt in een smalle gang, plus dat je je deuren breder maakt dan standaard , dat geeft je meer manouvreer ruimte met in en uit de stal als je zulke smalle gangen hebt

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:51

Misschien de shet stal draaibare/verplaatsbare wandjes geven zodat die eventueel "opgeruimd" kan worden.
Als je wat lage wandjes neemt voor dat stalletje lijkt me dat geen probleem.
http://puu.sh/DkjY dit lijkt me dan toch wel goed? Kan je als je dat wandje van de shetstal inklapt ook nog gewoon bij die deur als je mest. Heb je ook maar 1 wandje om je zorgen om te maken. :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 18:24

Het gaat er nu in de eerste instantie om te kijken OF het mogelijk is in deze schuur en ongeveer HOE dat er uit komt te zien en WAT het ongeveer gaat kosten. Dit om één en ander voor onszelf in kaart te brengen met betrekking tot de koop van dit pand en de mogelijkheden die het biedt. Ik heb nu "maar" 1 paard en 1 pony, dus grote stal 2 is in principe "extra" want ik weet ook goed hoe snel 1 paard 2 paarden worden en ik wil niet over een paar jaar met te weinig plek zitten grinz.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:15

Dat je nu geen bouwtekening hoeft te maken begrijp ik, maar dan nog kun je toch beter maar gelijk van de juiste maten uitgaan? Op de centimeter nauwkeurig is niet nodig, maar of een deur 20 centimeter of anderhalve meter uit de hoek zit lijkt mij bijvoorbeeld wel relevante informatie. Als je met dat soort dingen geen rekening houdt kun je nu wel van alles gaan verzinnen maar is het uiteindelijk alsnog zeer de vraag of dat wat je bedacht hebt ook mogelijk is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:34

Ik heb wat ervaring met die kleine stalletjes. Hou er rekening mee dat je graag wat stro en hooi beneden hebt, geen mens heeft zin om elke dag dat luik door te klimmen.

Verder zijn gewone mensen deuren zo'n 0,90 meter breed. Voor een (opgezadeld) paard te smal. Je hebt dus in ieder geval een groot deel van de open deuren nodig. Box deuren voor paarden zijn meestal tussen de 1,40 en 1,50 breed. Een gangpad zal die breedte ook nodig hebben.

De meest simpelste heb ik nog niet gezien. Die gooi ik er dus maar even in:

Afbeelding

Ik ben er vanuit gegaan dat je 3 zadelkasten van 0,75 (dat zijn westernkasten, lekker ruim) nodig hebt voor je spullen. Extra veel ruimte voor voertonnen en hooi.
De boxen voor de paarden zijn 8,95 m2 (Je zou 0,1 van de shetlander kunnen verdelen, dan zijn ze 9,1 m2). De shetlander heeft nu 4,2 m2.

Gangpaden zijn minimaal 1,5 meter breed. Je verliest 0,90 meter van de grote deuren (er van uit gaande dat die in het midden zitten). Maar je houd 2,6 meter over. Dat moet genoeg zijn om je lekker vrij te kunnen bewegen met voerzakken, kruiwagens en hooibalen.

Poetsplaats is 2,90 meter breed. Je kan voor het poetsen een deel of de gehele gang gebruiken. Afhankelijk daarvan heb je 1,00 tot 2,50 meter. Kun je kiezen of je wil in parkereren, palen of ringen wil enzo.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:02

maar TS zei in het begin toch dat aan de onderste muur geen stallen mogen door de buren, of ben ik ergens overheen gelezen ?

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:03

Geen deuren vanwege de buren dacht ik

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:06

ooohh, nu snap ik het :P ik zat al raar naar alle tekeningen te kijken, haha

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:19

Mijn gedachte was ook gelijk: maak bij de 2 grote deuren je paardenstallen. Zo heb je voor beide paarden een buitenluik en hoeft je in de rest van de ruimte alleen nog een shetstal te maken. Deze zou ik dan links onder maken zodat je het kleine deurtje kan gebruiken als doorgang voor jezelf.

Oplossing 2 posts boven mij is trouwens ook wel erg mooi bedacht.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:22

MarliesV schreef:
Mijn gedachte was ook gelijk: maak bij de 2 grote deuren je paardenstallen. Zo heb je voor beide paarden een buitenluik en hoeft je in de rest van de ruimte alleen nog een shetstal te maken. Deze zou ik dan links onder maken zodat je het kleine deurtje kan gebruiken als doorgang voor jezelf.

Oplossing 2 posts boven mij is trouwens ook wel erg mooi bedacht.

Dat was geloof ik al in het topic besproken maar volgens mij was dat niet handig omdat de grote deuren gebruikt kunnen worden voor aanvoer van stro en dergelijke