Stallingskosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kuijsje2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:02

blubdevis schreef:
Ik betaal 350,- voor dat, wel elke dag weidegang en 3x daags kuil,, etc..

Ligt denk ik een beetje aan de locatie en de 'reinheid' van de stallen, bij ons vind je nog geen stro halpje in het gangpad en is allemaal heel nieuw en fris..

dat vind ik wel erg veel als het dezelfde faciliteiten betreft ???

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 01:02

jorretje schreef:
Zelf uitmesten en geen binnenbak zou ik echt niet meer dan 250 voor geven

Max bij mij in de regio betalen we daarvoor max 195 en dan wordt er voor je uitgemest.
250 betalen wij voor eentje met stapmolen binnenbak alles!

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:20

Ariebren schreef:
kuijsje2010 schreef:
[
dat lijkt me idd wel een mooie prijs gezien de faciliteiten waarover jullie beschikken

groetjes

Wordt die 250 euro ook gevraagd tijdens het weide seizoen ??

ja, die prijs wordt ook in het weideseizoen gevraagd.
er wordt gebruik gemaakt van alle faciliteiten tijdens het weideseizoen en de kosten worden ivm weidegang niet minder..........

kuijsje2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 15:25

ja het bijhouden en het aanschaffen van de weidegang kost ook geld ariebren, anders zou iedereen voor zijn eigen paard wel een stukje wei kopen en er een paard op zetten ;)

Ariebren

Re: Stallingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:36

Daarom mijn vraag.
Ik weet wat een wei per ha kost en ook wat de onderhoudskosten zijn.

kuijsje2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 15:38

Ariebren schreef:
Daarom mijn vraag.
Ik weet wat een wei per ha kost en ook wat de onderhoudskosten zijn.

o op die manier dan heb ik niks gezegd ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:47

Ik zal wat getallen noemen.
Vooral voor die mensen die denken dat met 200 of minder euro per maand de stal eigenaar uitkan.
Hier in het zuid westen kost een hectare landbouw of weide grond 60 tot 80.000 euro /ha.
Landbouw zit aan de 60.000 en weide aan de 80.000.
Rente, 5% is 4000 euro per jaar, per ha.
Pachtgrond, natuurgebied is rond de 900 euro / ha.
Maar weinig gras door de ganzen.
Varkens mest injecteren is gratis.
Kunstmest, goede kwaliteit voor paarden wei, is 260 euro de ha.
Kunstmest uitrijden ??
Sloot onderhoud ??
Waterschap enz ??

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:38

ik betaal 210 per maand. hierbij heb ik een ruime buitenbak met goede bodem, paard staat in een 4x4m stal. wordt dagelijks gemest, wordt gevoerd en binnen/buiten gezet. ook zit ik op 5 min stappen van het bos. Voer/hooi/stro ook bij in begrepen. Paarden kunnen heerlijk op de weide hele jaar door, en blijven als het kan met een regenbui ook buiten.
waarschijnlijk het voordeel van bij een boer op stal staan en niet op een 'normale' pension stal. Ik ben de enige die hier intensief rijd, de boer ment met zijn paardje en de anderen die hier op stal staan mennen ook. Geen last van anderen in de bak, geen last van mensen die zich met een ander bemoeien,, Heerlijk

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 07:45

Bij ons zit de prijs voor een paard op €185,- p.m. Hiervoor krijg je een ruime box van min. 3,5 x 3m Wij hebben zowel binnen als buitenboxen, de buitenboxen hebben een uitloop naar een eigen paddock van 20 bij 15m. De paarden staan hier op vlas en worden dagelijks uitgemest. De paarden worden binnen en buiten gezet en kunnen het gehele jaar door op de wei. Ook inbegrepen is brok/hooi. Prachtige uitrijmogelijkheden langs de Vecht. Er is een buitenbak met verlichting aanwezig en springmateriaal voor de liefhebbers. Ook is er voor de rijdende pensionklant een ruime eigen zadelkast aanwezig. Wij zijn kleinschalig en hebben max 7 paarden/pony`s op stal staan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 08:21

Ariebren schreef:
Vooral voor die mensen die denken dat met 200 of minder euro per maand de stal eigenaar uitkan.
Hier in het zuid westen kost een hectare landbouw of weide grond 60 tot 80.000 euro /ha.
Kunstmest uitrijden ??
Sloot onderhoud ??
Waterschap enz ??

Beste Ariebren, als het voor 200 euro of minder niet uit zou kunnen voor staleigenaren, waarom zijn er hier dan zat stallen waar de prijs onder de 200 euro ligt? En sommige daarvan zelfs vrij ruim onder die 200 euro? Die boeren doen echt niet aan liefdadigheid, hoor ~~}>
Natuurlijk ligt het anders als je je hele bedrijf moet financieren a 5% rente, maar dat is bij de meeste boeren niet aan de orde.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 08:38

Toen ik mijn eigen weitje nog had, was ik voor allebei mijn paardjes krap 100/150 euro per maand kwijt.
Puur onderhoud paarden en wei, ik betaalde geen huur/pacht of koop.
Maar daarvoor voerde ik wel erg royaal, onbeperkt hooi 20 kg baal per dag.
Als je ziet wat je op sommige stallen al voor een shet betaald dat is echt bizar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:28

Waratje schreef:
Ariebren schreef:
Kunstmest uitrijden ??
Sloot onderhoud ??
Waterschap enz ??

Beste Ariebren, als het voor 200 euro of minder niet uit zou kunnen voor staleigenaren, waarom zijn er hier dan zat stallen waar de prijs onder de 200 euro ligt? En sommige daarvan zelfs vrij ruim onder die 200 euro? Die boeren doen echt niet aan liefdadigheid, hoor ~~}>
Natuurlijk ligt het anders als je je hele bedrijf moet financieren a 5% rente, maar dat is bij de meeste boeren niet aan de orde.

Veel boeren die het er bij doen kopen heel groot in ivm de koeien, hebben ruwvoer van eigen land wat hee grootschalig geproduceerd wordt (hoe meer balen je laat persen hoe goedkoper per baal) en schrijven de kosten van onderhoud land machines, voer en strooisel af op de koeien... Daarbij hebben een deel van de boeren vrijstelling van BTW. (landbouwregeling)
En bij hobbyboeren of familiebedrijven is een deel soms al afgelost van het bedrijf.

Verder zijn boeren vaak wat praktischer en efficiënter ingesteld. En zorgen dat ze niet te veel tijd kwijt zijn met de paarden.

Aan de andere kant rekenen hobbymensen vaak hun uren niet en alleen een klein beetje extra bovenop de kosten van voer en strooisel, en dan kunnen ze bij niet te hoge ruwvoer en strooisel kosten ook relatief lage stallingstarieven rekenen.

Voor een manege of pensionstal die er een volwaardig inkomen uit moet halen is dat veel lastiger, die moeten hun uren en alle kosten wel doorrekenen anders gaan ze failliet!

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:34

woooow wat ik hier lees, waar wonen jullie allemaal :-O
Bij ons betaal je voor binnenbak, mesten, buitenbak, voer, stapmolen, weidegang al gauw 300,- tot 400,- en dan sta ik nog op een goedkope stal van 295,- met al het bovengenoemde.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:28

joyce B schreef:
Verder zijn boeren vaak wat praktischer en efficiënter ingesteld. En zorgen dat ze niet te veel tijd kwijt zijn met de paarden.

DAT is dus de voornaamste reden dat het bij boeren vaak best rond de 200 euro uitkan, ze gaan voor praktisch en zijn daar ook duidelijk in. }>

joyce B schreef:
Voor een manege of pensionstal die er een volwaardig inkomen uit moet halen is dat veel lastiger, die moeten hun uren en alle kosten wel doorrekenen anders gaan ze failliet!

Dat klopt, daarom zullen die ook "meer" moeten bieden dan die boer met stalling, er moet ook een meerwaarde zijn om dan toch op die stal te gaan staan. Wil je hogere prijzen vragen, dan zul je meer moeten bieden. En daar is ook gewoon vraag naar, dus ook daar geen probleem. Keuze van de staleigenaar dus hoe je het wil doen, maar voor een stal waar ik zelf moet mesten en waar geen binnenbak beschikbaar is zal ik niet meer dan 200 euro betalen, erger nog, die 200 euro vind ik dan al teveel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:33

In mijn regio zitten de "echte" maneges ook boven de 300, zelfs enkele boven de 400 euro.
De zgn "boertjes" op 100 tot 250 euro.
Maar die hele goedkope "boertjes" doen het voor de lol erbij.
Meestal heeft de boerin een eigen paard en daarom een of twee pension paardjes erbij.
De 250 euro boertjes hebben meestal geen binnen bak, maar wel weer veel weidegang in de zomer.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:57

Wij betalen 330 per maand, mesten word gedaan en bij slecht weer staan ze niet op het land.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:04

Prijzen zijn zo verschillend per regio.

Hier heb je voor 250 een binnenbak en hetzelfde + elke dag weidegang en dagelijks stallen uitdoen (2x per week helemaal, andere dagen alleen de drollen/natte plekken) en uitrijmogelijkheden.

Kijk een beetje in de buurt wat de andere stallen vragen en wat zij te bieden hebben :)

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:20

mag ik je even corrigeren joyce B, het persen van grote balen wordt zeker niet goekoper als het er meer zijn. de kosten blijven het zelfde, we hadden er laatst ruim 100(ruim 600kg per stuk, 70% droge stof) en de prijs was precies het zelfde als dat we er minder of meer zouden hebben.
de pers moet toch rijden, de wikkelaar moet toch plastic wikkelen en het plastic is duur..... kleine baaltjes hooi, oke, dat is duurder als je er niet zoveel hebt en gaat deprijs naar beneden als je er weet ik veel hoeveel hebt, maar degrote balen niet hoor.
en waratje, dat efficiente van (koeien)boeren betekent vaak ook dat het minder schoon en precies is en ik ga ook voor praktisch, maar de paarden staan voorop
joyce B, het is nog steeds m'n hobby, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen volwaardig loon uit wil, dat dat niet gaat omdat je dan teveel aan stalling moet vragen en jezelf dan uit de markt prijst dat is dan iets wat wij dan accepteren omdat we het ook leuk vinden, niet omdat het kan.

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:29

Bij ons in de buurt wordt er 190 gevraagd, maar dan moet je zelf je voer nog kopen (je hoeft niet zelf te voeren), en zelf uitmesten.
Wel met binnenbak en stapmolen, en overdag op de wei (winter op de paddock) en dat wordt voor je gedaan. Dit noemen ze dan half pension.
Mocht je voor vol pension gaan, dus dat er voor je wordt uitgemest en je voer koop je niet zelf etc. dan betaal je geloof ik 250 euro.

Maar aangezien jij mooie uitrijmogelijkheden hebt en in de randstad zit, denk ik dat 200 euro een mooie prijs is. Maar wat deze stal te bieden heeft, is helemaal niet verkeerd!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:45

Het grote probleem in de paarden eigenaren wereld is, dat de eigenaren voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Alleen maar eisen, weidegang, paddocks, voeren, uitmesten, binnenbak, buitenbak, of noem maar wat op.

Maar ik heb het al eerder gezegd, de goedkope en zelfs de hele dure maneges staan allemaal op de rand van een faillisement.
Het boertje met zijn boerinnetje kan het volhouden.
Die zijn hobby matig bezig, dus het grote bedrijf dekt de onkosten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:54

Niet perse hobbymatig, maar ze spreiden hun inkomstenbronnen beter.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:05

Misschien is het ook een gezellig gebeuren, een paar paarden meiden op je erf, en soms doen ze ook wat voor de eigenaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:16

kjcm schreef:
mag ik je even corrigeren joyce B, het persen van grote balen wordt zeker niet goekoper als het er meer zijn. de kosten blijven het zelfde, we hadden er laatst ruim 100(ruim 600kg per stuk, 70% droge stof) en de prijs was precies het zelfde als dat we er minder of meer zouden hebben.
de pers moet toch rijden, de wikkelaar moet toch plastic wikkelen en het plastic is duur..... kleine baaltjes hooi, oke, dat is duurder als je er niet zoveel hebt en gaat deprijs naar beneden als je er weet ik veel hoeveel hebt, maar degrote balen niet hoor.
en waratje, dat efficiente van (koeien)boeren betekent vaak ook dat het minder schoon en precies is en ik ga ook voor praktisch, maar de paarden staan voorop
joyce B, het is nog steeds m'n hobby, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen volwaardig loon uit wil, dat dat niet gaat omdat je dan teveel aan stalling moet vragen en jezelf dan uit de markt prijst dat is dan iets wat wij dan accepteren omdat we het ook leuk vinden, niet omdat het kan.

Tuurlijk heb je een bodemprijs.
Maar hier betaal ik toch echt per baal een groter bedrag als het beneden de 30 ligt, dan wanneer het boven de 30 ligt. Scheelt al snel een euro inclusief BTW per baal.
En bij nog grotere aantallen gaat het hier nog ietsje naar beneden, maar daar heb ik zelf nog nooit een rekening van gehad omdat ik nooit meer dan 34 balen heb gehad :P

Komt vooral door de aanrijdtijden denk ik... Als ze veel meer balen op 1 adres kunnen persen scheelt het ze reistijd en kosten. Ze kunnen efficiënter werken, dus doen ze de prijs iets lager.
Ze hebben soms wel 13 adressen op 1 dag! Dan liever 1 of 2 klanten en de dag vol...

Met kleine pakjes is dat verschil wel wat groter, niet per pakje, maar op de totale oogst omdat er veel meer kleine baaltjes uit dezelfde oogst gaan als grote balen.
100 grote balen 1 euro korting is €100,-
1500 kleine pakjes 20 cent korting per pakje is €300,- korting...

Ik zou ook mijn uren wel willen rekenen, maar dan is de prijs ook niet meer in verhouding tot wat anderen vragen...
Ik bied om die reden dus ook geen volpension... We regelen het met elkaar. Dan weten de anderen precies hoeveel werk het kost en is de werkbelasting voor mij iets minder zwaar. Blijven genoeg andere dingen over die ik tussendoor of extra doe waar ik geen hulp bij vraag. Want het lijkt leuk, voor een paar tientjes per maand extra vol pension aanbieden, en als je 30 klanten hebt tikken die paar tientjes wel wat harder aan, maar voor ons zijn die 100 of 150 euro per maand die je extra zou binnen kunnen halen een druppel op de gloeiende plaat qua maandlasten en je hebt er heel veel extra werk van en veel minder vrijheid om eens weg te kunnen.

En zo blijft het ook hobby... Samen de lusten, samen de lasten! Wij een beetje meer dan onze gasten, maar het moet wel leuk blijven, anders houdt het op. Voor een inkomen kan ik beter een paar uur per week gaan schoonmaken a €12,50 per uur! (en dan ben ik oorspronkelijk leerkracht van beroep ;) maar als ik die baan moet combineren met kind en paarden wordt ik helemaal geleefd :P )

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:18

Ariebren schreef:
Het grote probleem in de paarden eigenaren wereld is, dat de eigenaren voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Alleen maar eisen, weidegang, paddocks, voeren, uitmesten, binnenbak, buitenbak, of noem maar wat op.

Maar ik heb het al eerder gezegd, de goedkope en zelfs de hele dure maneges staan allemaal op de rand van een faillisement.
Het boertje met zijn boerinnetje kan het volhouden.
Die zijn hobby matig bezig, dus het grote bedrijf dekt de onkosten.

Nou nou, nu scheer je wel alles over een kam.
Ik sta op een goedkopere stal om de doodsimpele reden, dat beide paarden met pensioen zijn en ik geen mooi dingen als binnenbak, stapmolen enz. nodig heb.
Als er de goedkope stallingen niet zouden voldoen, kies ik voor een duurdere.
Op mijn huidige stal doen ze heel veel voor mijn shet, apart weitje gemaakt, hij eet toch wat meer hooi doordat hij apart staat, smiddags nog eens werk door hem dan bij de rest te zetten en als ik hiervoor extra moet betalen dan is dat zo.

kuijsje2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 11:48

xCharmingx schreef:
Wij betalen 330 per maand, mesten word gedaan en bij slecht weer staan ze niet op het land.

€ 330 voor de zelfde faciliteiten als eerder genoemd.

anders is het wel erg veel lijkt me.