kjcm schreef:mag ik je even corrigeren joyce B, het persen van grote balen wordt zeker niet goekoper als het er meer zijn. de kosten blijven het zelfde, we hadden er laatst ruim 100(ruim 600kg per stuk, 70% droge stof) en de prijs was precies het zelfde als dat we er minder of meer zouden hebben.
de pers moet toch rijden, de wikkelaar moet toch plastic wikkelen en het plastic is duur..... kleine baaltjes hooi, oke, dat is duurder als je er niet zoveel hebt en gaat deprijs naar beneden als je er weet ik veel hoeveel hebt, maar degrote balen niet hoor.
en waratje, dat efficiente van (koeien)boeren betekent vaak ook dat het minder schoon en precies is en ik ga ook voor praktisch, maar de paarden staan voorop
joyce B, het is nog steeds m'n hobby, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen volwaardig loon uit wil, dat dat niet gaat omdat je dan teveel aan stalling moet vragen en jezelf dan uit de markt prijst dat is dan iets wat wij dan accepteren omdat we het ook leuk vinden, niet omdat het kan.
Tuurlijk heb je een bodemprijs.
Maar hier betaal ik toch echt per baal een groter bedrag als het beneden de 30 ligt, dan wanneer het boven de 30 ligt. Scheelt al snel een euro inclusief BTW per baal.
En bij nog grotere aantallen gaat het hier nog ietsje naar beneden, maar daar heb ik zelf nog nooit een rekening van gehad omdat ik nooit meer dan 34 balen heb gehad 
Komt vooral door de aanrijdtijden denk ik... Als ze veel meer balen op 1 adres kunnen persen scheelt het ze reistijd en kosten. Ze kunnen efficiënter werken, dus doen ze de prijs iets lager.
Ze hebben soms wel 13 adressen op 1 dag! Dan liever 1 of 2 klanten en de dag vol...
Met kleine pakjes is dat verschil wel wat groter, niet per pakje, maar op de totale oogst omdat er veel meer kleine baaltjes uit dezelfde oogst gaan als grote balen.
100 grote balen 1 euro korting is €100,-
1500 kleine pakjes 20 cent korting per pakje is €300,- korting...
Ik zou ook mijn uren wel willen rekenen, maar dan is de prijs ook niet meer in verhouding tot wat anderen vragen...
Ik bied om die reden dus ook geen volpension... We regelen het met elkaar. Dan weten de anderen precies hoeveel werk het kost en is de werkbelasting voor mij iets minder zwaar. Blijven genoeg andere dingen over die ik tussendoor of extra doe waar ik geen hulp bij vraag. Want het lijkt leuk, voor een paar tientjes per maand extra vol pension aanbieden, en als je 30 klanten hebt tikken die paar tientjes wel wat harder aan, maar voor ons zijn die 100 of 150 euro per maand die je extra zou binnen kunnen halen een druppel op de gloeiende plaat qua maandlasten en je hebt er heel veel extra werk van en veel minder vrijheid om eens weg te kunnen.
En zo blijft het ook hobby... Samen de lusten, samen de lasten! Wij een beetje meer dan onze gasten, maar het moet wel leuk blijven, anders houdt het op. Voor een inkomen kan ik beter een paar uur per week gaan schoonmaken a €12,50 per uur! (en dan ben ik oorspronkelijk leerkracht van beroep
maar als ik die baan moet combineren met kind en paarden wordt ik helemaal geleefd
)