Fred_Kroket schreef:Ik had een vriendje waarvan de ouders een pensionstal hebben (ongeveer 35 tot 40 stallen en paarden). Daar moest je zelf uitmesten en de dieren in soort van ploegendienst buitenzetten en binnen zetten. Ze voerden wel kuil en brokken in de ochtend en avond en maakten dat zelf en kochten dat in (je mocht van een lijst kiezen dus niet alles was verkrijgbaar) en sleepten de rijhal en buitenbak en hielden buiten veel schoon d.m.v. een tractor met een veegmachine. Lint verzetten enzo. Verder moest je alles dus zelf doen, dekens wisselen etc werd echt niet gedaan.
Ze vonden vooral dat ze het zelf heel erg zwaar hadden en erg druk terwijl ik het echt een makje vond! Ze hoefden niet eens te mesten, ze hadden klanten in overvloed en een wachtlijst dus als mensen klaagden kon je je spullen pakken. Ik vond dat ze veel geld binnenkregen voor heel weinig werkzaamheden.
Kortom vind ik over het algemeen dat de pensionhouders steen en been klagen. Zelf hadden we 4 paarden die altijd in de nacht op stal stonden. Ik was met een halfuurtje wel klaar, paarden naar buiten, eventuele dekens op of af en met stallen schoonmaken en opstrooien, hooien doen we zelf en verder komt het natuurlijk op onszelf neer. 's avonds binnen halen dekens wisselen of afdoen en voeren. Dus als je met 4 paarden binnen een half uur klaar bent duren 8 paarden ongeveer een uur en 16 paarden ongeveer 2 uur. Een bak slepen duurt ongeveer een kwartiertje als je een beetje handig bent, hooien doe je 2 of soms 3 keer per jaar met wat mazzel, maaien duurt een uur per hectare, schudden per hectare ongeveer een half uurtje 2 keer per dag, wiersen en inpakken duurt een half uur per hectare en inpakken per 80 balen misschien een uurtje met wat handige jongens. (ik heb de tijden ongeveer omdat ik dit jaar het land iets sneller wilde wiersen dan vorig jaar, toen waaide de wind steeds mijn mooie richeltjes omver, en wij beschikken niet over high tech materiaal om te hooien, eerder oud ijzer

)
De stallen worden eens in het jaar schoongespoten, dakgoten elk half jaar gereinigd, de stal wordt eens in de 5 jaar in de carbolineum gezet en de palen vervangen als ze gebroken zijn. Wederom echt geen dingen waar je elke dag uren mee kwijt raakt.
Ik denk dat het toch meevalt als je echt sec de werkzaamheden op een rijtje zet.
Lekker generaliserend, omdat jij een pensionstalhouder kent, weet jij de situatie op alle pensionstallen?
Wij hebben 85 paarden, zetten die allemaal zelf binnen en buiten( in de zomer minder, omdat dan een deel dag en nacht loopt). Vervolgens garen we elke dag drollen, elke dag zo nodig schoon stro of zaagsel, hooi en kuil. Krachtvoer natuurlijk ook.
Een keer in de twee weken een hele stal er groot uit, dus dan kom je er al snel op dat er elke dag ook met de bobcat een ochtend werk is om een stal groot uit te mesten, naast de andere boxen waarbij de drollen gegaard worden.
Dus snel gezegd, wij zijn elke dag rond 12/13 uur klaar met buiten zetten( en sommige paarden die een halve dag buiten lopen weer binnen zetten) en het boxmanagment.
Hooien doe je dus als je slim ben veel vaker per jaar, je bent in ieder geval vaak bezig met hooi zoeken want, tenzij je onder een steen gezeten hebt, je weet dat de prijzen absurd hoog zijn, die kan je niet zomaar doorberekenen aan je klant. Gaan veel meer uren inzitten.
Verder verven wij bijna elk jaar alle stukken die geverfd moeten worden, ben je bezig de leidingen winterproef te maken, bouw je eens een nieuw balkon o.i.d. , moet je putten leeghalen, je administratie bij houden. Elke dag van 13 tot 17 ben je bezig met die klussen. Om 17 uur haal je alles binnen en voer je. Dan ben je daarna bezig met vragen van klanten en paarden waar nog extra zorg bij nodig is.
We sluiten om 22.30 en om 08.00 begint elke dag weer hetzelfde ritme.
Ik daag je uit( ik voel een tv programma aankomen

) om het één week vol te houden, en dan hoop ik dat je in die week geen koliekgeval hebt, of een klant die besluit zich niet aan de opzegtermijn te houden, of een gemeentecontrole heb