Is hier vraag naar als stalling in de randstad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:45

Heb dit topic vol interesse doorgelezen en ik moet toch eerlijk zeggen dat ik ikke in het veengrond principe niet ongelijk kan geven hoor...ik woon al mijn hele leven op dikke veengrond en ik moet de eerste winterweide waar geen blubber minimaal tot de enkels (en dat is als je echt mazzel hebt) is nog tegenkomen. En bij de ingangen meestal tot de knieën. Sommige mensen vinden dit niet erg, maar ik wil dat ook niet voor mijn paarden. Ik sta altijd met verbazing en jaloezie te kijken op stallen in het oosten en zuiden, waar de grond zoveel beter blijft...is echt niet te vergelijking in mijn beleving

Maar wel graag naar buiten in de winter. En met drainage in een paddock is dat heel goed te realiseren, we hebben het op onze (doe-het-zelf) stekkie ook, daar staan 6 paarden (met voer in slowfeeders, wat de rommel beperkt en dus je paddock heel houdt). Er zijn in de buurt van Leiden echter praktisch geen stallen waar de hele dag buiten in de winter in een goede paddock kan, en zeker niet waar buiten gezet wordt. Ik denk persoonlijk zeker dat daar heel veel te halen is. Binnen en buiten zetten, de hele dag, met ruwvoer en water, in kleine koppels en dan uitmesten op verzoek en voeren natuurlijk...goede buitenbak erbij en ik denk dat je legio mensen zielsgelukkig zou maken. Veel mensen hoeven niet vol pension, maar wel graag hun paard buiten en goed gevoerd. Als je toch de stal wil opzetten en je maakt de structuur zo dat je paarden daar waar kan los kan verplaatsen, dan kost dat helemaal niet veel tijd en de paarden vinden het prima...

Nu ja, mijn 2 cents...TS, stoer dat je aan het inventariseren bent hoor, ik hoop dat je tussen de discussie door er je info uit kan vissen, want er worden wel goede dingen gezegd :)

loonew

Re: Is hier vraag naar als stalling in de randstad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:54

Ik ben het echt met jou eens Elpharo, ook wij gaan ons nu realiseren om een soort verhard stuk te realiseren voor onze stallen, zo dat de modder beperkt blijft! Bij ons is het ene stuk droger dan het andere stuk! Maar er staat altijd water, ontstaan altijd kuilen! Dus deze winter komen mijn paardjes er sowieso beter door!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:13

Veengebied onder Amsterdam (richting Abcoude/ouderkerk) ging herfst/winter alles naar binnen/paddock op. Op mijn oude stal zakten de paarden anders in stap al tot over de kogels weg. Weides eromheen waren dan ook leeg tot het land weer goed droog was april/mei.

Pensionstal opstarten voor lage prijs is alleen te doen met een heel efficiënte opzet en het al hypotheek/lening vrij in bezit hebben van de nodige accomodatie. Moet de bank er aan te pas komen kan je het zeker vergeten. Daarnaast moet je vreselijk goed weten waar je je ruwvoer/stro vandaan haalt en hoe je de mestafvoer kan regelen als je niet zelf kan uitrijden. Kan je dat allemaal niet goed regelen dan komt er van een baan voor inkomen niks terecht en van 15 paarden rondkomen is bij de prijs die je door laat schemeren niet te doen. Er blijft dan niet genoeg over om onderhoud etc. te financieren.

Je zal dus of hoger moeten gaan zitten met je prijs (en dan komt je stal niet vol) of heel kritisch kijken naar wat je aanbieden wil qua manier van huisvesten en wat je in de stalprijs stopt aan diensten. Met een standaard box + beetje wei/paddock en rijbak opzet krijg je de boel niet vol of je draait net quitte ex. arbeidsloon!, aangezien er kennelijk aanbod zat is in die buurt. Daarnaast loopt het aanbod van paarden fors op, omdat steeds meer mensen (zeker in de dure randstad) geld tekort komen door hogere lasten en ontslag. Aantal eigenaren gaat dan logischerwijs dalen. Is er dus genoeg vraag om deze stal vol te krijgen?

Wat is qua beschikbare faciliteiten trouwens het startpunt? Is er al ruimte in eigendom van de opstarter va dit intiatief? Of zit die ergens op een flatje te dromen?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:21

Ik had een vriendje waarvan de ouders een pensionstal hebben (ongeveer 35 tot 40 stallen en paarden). Daar moest je zelf uitmesten en de dieren in soort van ploegendienst buitenzetten en binnen zetten. Ze voerden wel kuil en brokken in de ochtend en avond en maakten dat zelf en kochten dat in (je mocht van een lijst kiezen dus niet alles was verkrijgbaar) en sleepten de rijhal en buitenbak en hielden buiten veel schoon d.m.v. een tractor met een veegmachine. Lint verzetten enzo. Verder moest je alles dus zelf doen, dekens wisselen etc werd echt niet gedaan.

Ze vonden vooral dat ze het zelf heel erg zwaar hadden en erg druk terwijl ik het echt een makje vond! Ze hoefden niet eens te mesten, ze hadden klanten in overvloed en een wachtlijst dus als mensen klaagden kon je je spullen pakken. Ik vond dat ze veel geld binnenkregen voor heel weinig werkzaamheden.

Kortom vind ik over het algemeen dat de pensionhouders steen en been klagen. Zelf hadden we 4 paarden die altijd in de nacht op stal stonden. Ik was met een halfuurtje wel klaar, paarden naar buiten, eventuele dekens op of af en met stallen schoonmaken en opstrooien, hooien doen we zelf en verder komt het natuurlijk op onszelf neer. 's avonds binnen halen dekens wisselen of afdoen en voeren. Dus als je met 4 paarden binnen een half uur klaar bent duren 8 paarden ongeveer een uur en 16 paarden ongeveer 2 uur. Een bak slepen duurt ongeveer een kwartiertje als je een beetje handig bent, hooien doe je 2 of soms 3 keer per jaar met wat mazzel, maaien duurt een uur per hectare, schudden per hectare ongeveer een half uurtje 2 keer per dag, wiersen en inpakken duurt een half uur per hectare en inpakken per 80 balen misschien een uurtje met wat handige jongens. (ik heb de tijden ongeveer omdat ik dit jaar het land iets sneller wilde wiersen dan vorig jaar, toen waaide de wind steeds mijn mooie richeltjes omver, en wij beschikken niet over high tech materiaal om te hooien, eerder oud ijzer :') )

De stallen worden eens in het jaar schoongespoten, dakgoten elk half jaar gereinigd, de stal wordt eens in de 5 jaar in de carbolineum gezet en de palen vervangen als ze gebroken zijn. Wederom echt geen dingen waar je elke dag uren mee kwijt raakt.

Ik denk dat het toch meevalt als je echt sec de werkzaamheden op een rijtje zet.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:02

Heb alles even bijgelezen... Ik denk dat het wel realistisch moet zijn om onder de 300,- te zitten. De stal waar ik nu sta, staan de paarden in de zomer 24/7 buiten, somige blijven wel 's nachts binnen, is eigenlijk eigen keuze. In de winter is het eigen keuze, of 's nachts binnen, of dag en nacht buiten. Er staan nu in totaal zo'n 40 paarden, waarvan denk ik 20 in pension. Er is een goede 20x60 buitenbak, erg veel uitrijmogelijkheden, super kwaliteit voer (basisbrok, sportmuesli, haver), hooi en kuil. Er is dusdanig veel weiland dat zelfs met de kleigrond het niet uitmaakt voor het land als de paarden ook de winter buiten komen. Geloof dat het groepje waar mijn paard nu bij staat in de winter zo'n 15 hectare had om op te lopen, nu is het kleiner gemaakt i.v.m. vet gras. Wormenkuren zitten ook bij de prijs in trouwens. Er is een vaste hoefsmid en vaste dierenarts, alle paarden gaan tegelijk naar de hoefsmid en ook dat wordt geregeld. Mocht paard eerder of later moeten is dat btw ook geen probleem. Ik betaal in de zomer 125,- per paard (24/7 buiten + aanhouden stal voor de winter, als hij gewoon 24/7 buiten staat is het 110,-) en in de winter 200,- . Dit is echt net buiten de randstad trouwens, 5 minuten fietsen vanaf het centrum van Alkmaar. Stro zit ook bij de prijs in, stallen worden wel zelf gedaan.

Over tijd die je in een paardenbedrijf besteed, daar vergissen veel mensen zich in. Ik heb lang op paardenbedrijven gewerkt, dat ik op een dressuurstal werkte waren we meestal met zijn 5en op 1 dag, dan begonnen we om 8 uur met paarden voeren, daarna buitenzetten, daarna snel beginnen met mesten van 40 stallen, om 12 uur waren we ongeveer klaar gingen we lunchen en daarna voeren en paarden weer binnen halen rond 1u. Dan nog stuk of wat paarden rijden, we reden meestal 3 a 4 paarden p.p. maar 2 mensen reden niet en deden in de tussentijd klusjes als vegen, spuitplaats schoonmaken, bandages rollen etc. We waren altijd tussen 5 en 6 pas klaar, dan nog een keer voeren en naar huis... En zoals ik zei, dan waren we met z'n 5en!!
De tijd in belgie was ik in mijn 1tje, 7 boxen mesten, 7 paarden voeren (wat ong. een half uur duurde om klaar te maken i.v.m. alle verschillende soorten voer per paard en alle supplementen). Daarna nog alle 7 rijden en allerlei klusjes in en om stal doen. Daar was ik meestal van 6 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds bezig!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:12

Fred_Kroket schreef:
Ik had een vriendje waarvan de ouders een pensionstal hebben (ongeveer 35 tot 40 stallen en paarden). Daar moest je zelf uitmesten en de dieren in soort van ploegendienst buitenzetten en binnen zetten. Ze voerden wel kuil en brokken in de ochtend en avond en maakten dat zelf en kochten dat in (je mocht van een lijst kiezen dus niet alles was verkrijgbaar) en sleepten de rijhal en buitenbak en hielden buiten veel schoon d.m.v. een tractor met een veegmachine. Lint verzetten enzo. Verder moest je alles dus zelf doen, dekens wisselen etc werd echt niet gedaan.

Ze vonden vooral dat ze het zelf heel erg zwaar hadden en erg druk terwijl ik het echt een makje vond! Ze hoefden niet eens te mesten, ze hadden klanten in overvloed en een wachtlijst dus als mensen klaagden kon je je spullen pakken. Ik vond dat ze veel geld binnenkregen voor heel weinig werkzaamheden.

Kortom vind ik over het algemeen dat de pensionhouders steen en been klagen. Zelf hadden we 4 paarden die altijd in de nacht op stal stonden. Ik was met een halfuurtje wel klaar, paarden naar buiten, eventuele dekens op of af en met stallen schoonmaken en opstrooien, hooien doen we zelf en verder komt het natuurlijk op onszelf neer. 's avonds binnen halen dekens wisselen of afdoen en voeren. Dus als je met 4 paarden binnen een half uur klaar bent duren 8 paarden ongeveer een uur en 16 paarden ongeveer 2 uur. Een bak slepen duurt ongeveer een kwartiertje als je een beetje handig bent, hooien doe je 2 of soms 3 keer per jaar met wat mazzel, maaien duurt een uur per hectare, schudden per hectare ongeveer een half uurtje 2 keer per dag, wiersen en inpakken duurt een half uur per hectare en inpakken per 80 balen misschien een uurtje met wat handige jongens. (ik heb de tijden ongeveer omdat ik dit jaar het land iets sneller wilde wiersen dan vorig jaar, toen waaide de wind steeds mijn mooie richeltjes omver, en wij beschikken niet over high tech materiaal om te hooien, eerder oud ijzer :') )

De stallen worden eens in het jaar schoongespoten, dakgoten elk half jaar gereinigd, de stal wordt eens in de 5 jaar in de carbolineum gezet en de palen vervangen als ze gebroken zijn. Wederom echt geen dingen waar je elke dag uren mee kwijt raakt.

Ik denk dat het toch meevalt als je echt sec de werkzaamheden op een rijtje zet.

Lekker generaliserend, omdat jij een pensionstalhouder kent, weet jij de situatie op alle pensionstallen?
Wij hebben 85 paarden, zetten die allemaal zelf binnen en buiten( in de zomer minder, omdat dan een deel dag en nacht loopt). Vervolgens garen we elke dag drollen, elke dag zo nodig schoon stro of zaagsel, hooi en kuil. Krachtvoer natuurlijk ook.
Een keer in de twee weken een hele stal er groot uit, dus dan kom je er al snel op dat er elke dag ook met de bobcat een ochtend werk is om een stal groot uit te mesten, naast de andere boxen waarbij de drollen gegaard worden.
Dus snel gezegd, wij zijn elke dag rond 12/13 uur klaar met buiten zetten( en sommige paarden die een halve dag buiten lopen weer binnen zetten) en het boxmanagment.

Hooien doe je dus als je slim ben veel vaker per jaar, je bent in ieder geval vaak bezig met hooi zoeken want, tenzij je onder een steen gezeten hebt, je weet dat de prijzen absurd hoog zijn, die kan je niet zomaar doorberekenen aan je klant. Gaan veel meer uren inzitten.
Verder verven wij bijna elk jaar alle stukken die geverfd moeten worden, ben je bezig de leidingen winterproef te maken, bouw je eens een nieuw balkon o.i.d. , moet je putten leeghalen, je administratie bij houden. Elke dag van 13 tot 17 ben je bezig met die klussen. Om 17 uur haal je alles binnen en voer je. Dan ben je daarna bezig met vragen van klanten en paarden waar nog extra zorg bij nodig is.

We sluiten om 22.30 en om 08.00 begint elke dag weer hetzelfde ritme.

Ik daag je uit( ik voel een tv programma aankomen :D ) om het één week vol te houden, en dan hoop ik dat je in die week geen koliekgeval hebt, of een klant die besluit zich niet aan de opzegtermijn te houden, of een gemeentecontrole heb :Y)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:20

Kijk dat is al heel anders, 85 paarden dan is het ook je inkomstenbron en wordt het al een heel veel groter gebeuren, dat is echt een bedrijf die het daar van moet hebben. Das het verschil met een kleinschalige stal wat erbij komt. Heb ook ooit bij buren gestaan met totaal 5 paarden, daar deden we ook alles in beurten en was het zo gepiept. Dat is niet te vergelijken als je het van 5 naar 85 bekijkt, daar heb je een hele andere accomodatie bij. Persoonlijk hou ik van kleinschalig met enige luxe (buitenbak is prima als ie maar goed bruikbaar is hele jaar met uitzonderingen door extreem weer daargelaten) en dat er veel gedaan wordt vanuit stal, en je paard het gewoon fijn heeft met overdag weidegang/paddock als dagbesteding, want met mijn fulltime job heb ik daar geen tijd voor om overdag voor te zorgen. En dat is het uitgangspunt waar ik nou eens van wil weten of er genoeg animo is, en wat daar max voor betaald zou worden. De mogelijkheid is er, maar geen concrete plannen, eerst beetje orienteren, als het in uitvoer zou komen ben je zeker wel een jaar verder.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 04-06-12 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:23

Zoiets zou ik hier zeker wel willen hebben, waar toch wel veel geregeld is en MOGELIJKHEDEN op een weiland :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:28

ruitje schreef:
Fred_Kroket schreef:

Lekker generaliserend, omdat jij een pensionstalhouder kent, weet jij de situatie op alle pensionstallen?
Wij hebben 85 paarden, zetten die allemaal zelf binnen en buiten( in de zomer minder, omdat dan een deel dag en nacht loopt). Vervolgens garen we elke dag drollen, elke dag zo nodig schoon stro of zaagsel, hooi en kuil. Krachtvoer natuurlijk ook.
Een keer in de twee weken een hele stal er groot uit, dus dan kom je er al snel op dat er elke dag ook met de bobcat een ochtend werk is om een stal groot uit te mesten, naast de andere boxen waarbij de drollen gegaard worden.
Dus snel gezegd, wij zijn elke dag rond 12/13 uur klaar met buiten zetten( en sommige paarden die een halve dag buiten lopen weer binnen zetten) en het boxmanagment.

Hooien doe je dus als je slim ben veel vaker per jaar, je bent in ieder geval vaak bezig met hooi zoeken want, tenzij je onder een steen gezeten hebt, je weet dat de prijzen absurd hoog zijn, die kan je niet zomaar doorberekenen aan je klant. Gaan veel meer uren inzitten.
Verder verven wij bijna elk jaar alle stukken die geverfd moeten worden, ben je bezig de leidingen winterproef te maken, bouw je eens een nieuw balkon o.i.d. , moet je putten leeghalen, je administratie bij houden. Elke dag van 13 tot 17 ben je bezig met die klussen. Om 17 uur haal je alles binnen en voer je. Dan ben je daarna bezig met vragen van klanten en paarden waar nog extra zorg bij nodig is.

We sluiten om 22.30 en om 08.00 begint elke dag weer hetzelfde ritme.

Ik daag je uit( ik voel een tv programma aankomen :D ) om het één week vol te houden, en dan hoop ik dat je in die week geen koliekgeval hebt, of een klant die besluit zich niet aan de opzegtermijn te houden, of een gemeentecontrole heb :Y)

Prima, ik het drie weken op die stal gepast, toenmalige vriendje was bang voor paarden en wilde alleen de lieve paarden voeren... en in mijn eentje gedaan, koliek geval gehad, geboorte van een veulen en een lam :') , ruzies lopen sussen, toezicht gehouden, rijbaan gesleept en zelfs stallen gemest, omdat ik het onverantwoord vind om een kinderen van 13 jaar een pony te geven en zelf nooit te komen. Haar elke dag geholpen hoe je dat beest nou moet verzorgen. Daarnaast moest ik reizen naar school (HBO) en had ik een zaterdagbaantje. Ging allemaal prima en het waren tussen de 35 en 40 stallen. Mensen zette zelf hun paarden binnen maar ik zette ze buiten. De meesten waren braaf en konden per 4 meelopen.

Hoe wil jij vaker dan 3 of 4 keer per jaar hooien, dan voer je de paarden kuil i.p.v. hooi, ik leef niet onder stenen aangezien ons hooi voor een deel in de verkoop gaat. De prijzen liggen niet absurd hoog aangezien er nog volop hooi is van vorig jaar wat van goede kwaliteit is en dit jaar erg vroeg gehooid kon worden.

En het lijkt mij stug dat je net zo intens een dag hebt van acht tot half 11 als iemand die in de verpleging, tandarts, fysiotherapeut of wat voor beroep dan ook werktvan 9 tot 5. Ik vind het generaliserend dat stalhouders zo steen en been klagen dat de prijzen te laag zijn en "werken" van 8u tot 22,30 u. Er zijn ook momenten dat er niets gedaan hoeft te worden en momenten dat er meer werk om handen is. Als het zo verschrikkelijk was zoals sommigen schetsen dan is het helemaal niet rendabel om een pensionstal te hebben hoewel er steeds meer melkveehouders zijn die een pensionstal beginnen en er goed aan kunnen verdienen, vaak nog veel beter dan hun melkveehouderij wat ze veel zwaarder werk vonden. Ik ken drie mensen die gestopt zijn met hun melkveehouderij en een pensionstal zijn begonnen en vinden het allemaal lichter werk en ze verdienen veel meer. Het enige waar ze over klagen dat het typische "paardenmensen" zijn :D

Daarnaast heb ik mijn paarden aan huis staan dus je hoeft mij echt niet te vertellen hoe je een paard houd en hoeveel werk bepaalde dingen zijn. Maar zoveel werk als sommigen ervan maken is echt overdreven. De klusjes van rijbanen slepen tot kozijnen schilderen heeft iedereen als huizenbezitter (rijbaan natuurlijk niet) maar dakgoten, windveren, afrastering en dat soort zaken zijn echt geen enorme dagtaken. De dagelijks terugkomende zaken als binnen en buiten zetten, mesten en voeren kost hoe meer paarden je hebt hoe meer tijd.

Hier in de buurt zit een grote pensionstal, de eigenaren hebben gewoon een baan naast die stal en één iemand voor in de avonduren te voeren.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:39

De stal van Ruitje klinkt als de ideale stal! Zeker voor de Randstad, daarom heb ik er ook een box gehuurd. :D

Ik heb op diverse stallen gestaan, van klein tot groot, en overal was het keihard werken voor de eigenaren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:13

Fred kroket is natuurlijk onzin en totaal afhankelijk van je bedrijfssituatie.

Wij zijn van koeien/varkens naar pension gegaan. We hebben nu meer van doen dan voorheen. Al is het alleen al om de klanten die van alles willen, elke dag. Koeien melk je, je geeft ze vreten doet de deur los en ze staan op het land.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:17

Chaos schreef:
Fred kroket is natuurlijk onzin en totaal afhankelijk van je bedrijfssituatie.

Wij zijn van koeien/varkens naar pension gegaan. We hebben nu meer van doen dan voorheen. Al is het alleen al om de klanten die van alles willen, elke dag. Koeien melk je, je geeft ze vreten doet de deur los en ze staan op het land.

Jaaa totaaaaaaale onzin.... :') Daar hoef je nooit stallen te onderhouden, mest uit te rijden, te kuilen, kalveren, melken, weiland onderhoud...
Dat heb je gewoon niet, je melkt ze en geeft ze te vreten en zet de deuren los.... :') Eitje, iedereen kan boer worden... Die werken alleen als ze moeten melken en de rest van de dag hoeven ze helemaal niets! :D

Nee, pensionhouder das echt zwaar... Klanten die de hele dag iets willen, elke dag! Stal en erfonderhoud, complete dagtaken! Pfhoe! Misschien is er iets mis met je beleid als mensen de hele dag iets van je willen, of altijd alles aan je willen vragen. Of vraag je teveel geld waardoor klanten veeleisend worden.

Maar we dwalen totaal af het begint een welles nietes spelletje te worden of het houden van een pensionstal veel werk is of niet. Ik vind van niet en wordt er goed verdiend door een pensionhouder en hoeft er in verhouding weinig werk verricht te worden om dat geld te verdienen.

TS zou zelf misschien langs stallen kunnen gaan om eens een licht op te steken en een enquete houden onder die pensionklanten wat ze anders zouden willen of willen veranderen en wat ze willen uitgeven aan stalling en wat ze ervoor terug verwachten. En dan kijken of het hele plaatje rendabel is!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:03

Ik denk dat het voor ts in elk geval duidelijk is dat je goed moet nadenken over de hoeveelheid werk. :+ Kort samengevat. :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:14

Dus Fred_Kroket jij denkt dus dat het houden van een pensionstal een makkie is?
Of begrijp ik je verkeerd?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:47

aerdenhout1 schreef:
Dus Fred_Kroket jij denkt dus dat het houden van een pensionstal een makkie is?
Of begrijp ik je verkeerd?

Lezen in interpreteren blijft een vak... Ik denk eerder dat je bij Chaos moet zijn die denkt dat een melkveehouderij een makkie is!

"Koeien melken, vreten geven en de deuren los"

Ik zeg dat veel pensionhouders er een vak van maken om te overdrijven en goed zijn in klagen. (uitzonderingen daargelaten uiteraard) Het is veel werk maar om het nou een enorme dagtaak te noemen en dat ze van 8 tot half 11 in de weer zijn en contant hard aan het werk zijn. Als de paarden buiten staan en je stallen zijn gemest en het is klaar gemaakt voor de avond en de rijbanen zijn gesleept waar ben je dan in hemelsnaam nog meer mee bezig? En dan doel ik niet op de incidentele werkzaamheden zoals reparaties, onderhoud van de stallen en voedselvoorziening winnen voor de winter.

Het feit dat je van 8 tot half 11 aanwezig bent betekend niet dat je dan de hele dag arbeid verricht.... De pensionhouders die ik ken hebben in de ochtend en in de avond werk te doen en een dagdeel om de stallen te reinigen wat bij 2 van de 3 stallen met een tractor gaat. Waardoor ze in 2 uur klaar zijn met 30 stallen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:52

Fred_Kroket schreef:
Hoe wil jij vaker dan 3 of 4 keer per jaar hooien, dan voer je de paarden kuil i.p.v. hooi, ik leef niet onder stenen aangezien ons hooi voor een deel in de verkoop gaat. De prijzen liggen niet absurd hoog aangezien er nog volop hooi is van vorig jaar wat van goede kwaliteit is en dit jaar erg vroeg gehooid kon worden.

En het lijkt mij stug dat je net zo intens een dag hebt van acht tot half 11 als iemand die in de verpleging, tandarts, fysiotherapeut of wat voor beroep dan ook werktvan 9 tot 5. Ik vind het generaliserend dat stalhouders zo steen en been klagen dat de prijzen te laag zijn en "werken" van 8u tot 22,30 u. Er zijn ook momenten dat er niets gedaan hoeft te worden en momenten dat er meer werk om handen is. Als het zo verschrikkelijk was zoals sommigen schetsen dan is het helemaal niet rendabel om een pensionstal te hebben hoewel er steeds meer melkveehouders zijn die een pensionstal beginnen en er goed aan kunnen verdienen, vaak nog veel beter dan hun melkveehouderij wat ze veel zwaarder werk vonden. Ik ken drie mensen die gestopt zijn met hun melkveehouderij en een pensionstal zijn begonnen en vinden het allemaal lichter werk en ze verdienen veel meer. Het enige waar ze over klagen dat het typische "paardenmensen" zijn :D

Daarnaast heb ik mijn paarden aan huis staan dus je hoeft mij echt niet te vertellen hoe je een paard houd en hoeveel werk bepaalde dingen zijn. Maar zoveel werk als sommigen ervan maken is echt overdreven. De klusjes van rijbanen slepen tot kozijnen schilderen heeft iedereen als huizenbezitter (rijbaan natuurlijk niet) maar dakgoten, windveren, afrastering en dat soort zaken zijn echt geen enorme dagtaken. De dagelijks terugkomende zaken als binnen en buiten zetten, mesten en voeren kost hoe meer paarden je hebt hoe meer tijd.

Hier in de buurt zit een grote pensionstal, de eigenaren hebben gewoon een baan naast die stal en één iemand voor in de avonduren te voeren.

Wij voeren zowel kuil als hooi( hangt ervanaf wat de klant wil :) ), en je kan inderdaad niet vaker dan drie of vier keer per jaar hooien, maar dat komt dan wel neer op drie/vier keer in het jaar enorm veel hectare. Dat betekend dus nachtwerk.
Ik zeg nergens dat het niet rendabel is, verder denk ik dat je wat wij bieden niet kan vergelijken met een melkveehouder die net overgestapt is of iemand die een baan naast de pensionstal heeft. Dat zijn de pensionstallen waarvan hier op Bokt gezegt wordt: 'Ja die boer voert mijn paard koeienkuil, nu is die bevangen'. Of 'mijn paard heeft een dag lang in de sloot gelegen want er was geen toezicht.' .

Als je het goed wil doen, kan je geen baan erbij nemen. Je hebt gewoon een partij verantwoordelijkheid waar je u tegen zegt... En ik zeg niet dat dat bij iemand die zelf paarden aan huis heeft niet zo is, maar als verantwoordelijk bent voor andermans paarden heb je wel een ander soort verantwoordelijkheid :) . Dus nee, je bent in de avond niet tot 22.30 aan het 'werk'. Je loopt nog drie keer een rondje op je erf om alles te checken, komt dan mensen tegen die even een praatje willen houden en je doet om 22.30 een laatste check en sluit je erf af. Dat betekend wel dat je elke avond 'vast' zit, natuurlijk kan je ondertussen op de bank zitten, maar je bent ook nooit vrij :)

Verder vind ik het echt laag, om te zeggen dat er wel iets mis zal zijn met het beleid of dat je teveel geld vraagt als je de hele dag bezig bent en mensen iets aan je willen vragen. Dat geeft alleen maar aan dat je echt geen idee hebt waar je over praat...

Super goede tip ook aan de TS: je denkt dat pensionstallen iemand een enquete op hun erf gaan laten houden door een aankomend concurrent :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:53

Betteke schreef:
De stal van Ruitje klinkt als de ideale stal! Zeker voor de Randstad, daarom heb ik er ook een box gehuurd. :D

Ik heb op diverse stallen gestaan, van klein tot groot, en overal was het keihard werken voor de eigenaren.

Dankjewel :D . Het is ook niet voor niets denk ik dat wij alle 85 boxen al vol hebben staan voor deze winter :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:59

Als alles goed gaat met de castratie komt het peerd volgende week maandag bij jullie op stal. *\o/*

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:09

En tegenwoordig heb je geloof ik zelfs koeienstallen waar de koeien zelf kiezen wanneer ze eten uit de automaat en wanneer ze gemolken worden.
Moet zeggen dat paardenstallen vaak een stuk minder efficiënt zijn (alleen al doordat het vaak geen groepstalling is, wat ik overigens ook niet wil voor mijn paard). Ook hebben veel nieuwe complexen bijvoorbeeld geen mogelijkheid om machinaal uit te mesten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:37

Fleurtje100 schreef:
En tegenwoordig heb je geloof ik zelfs koeienstallen waar de koeien zelf kiezen wanneer ze eten uit de automaat en wanneer ze gemolken worden.
Moet zeggen dat paardenstallen vaak een stuk minder efficiënt zijn (alleen al doordat het vaak geen groepstalling is, wat ik overigens ook niet wil voor mijn paard). Ook hebben veel nieuwe complexen bijvoorbeeld geen mogelijkheid om machinaal uit te mesten.

Dat hoef je niet te geloven, die stallen zijn er gewoon. Ik sta het regelmatig te bekijken als ik melk ga halen bij de boer.

De meeste paardentoko's worden gebouwd op uiterlijk vertoon, niet op efficiente bedrijfsvoering. Dat personeel geen enkel probleem is, zal daar wellicht aan bijdragen. De eisen van de klant (die men denkt dat er gsteld worden) doen zo'n beetje de rest, naast het feit dat velen niet lijken te weten wat er zoal te koop is.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:15

ruitje schreef:

Wij voeren zowel kuil als hooi( hangt ervanaf wat de klant wil :) ), en je kan inderdaad niet vaker dan drie of vier keer per jaar hooien, maar dat komt dan wel neer op drie/vier keer in het jaar enorm veel hectare. Dat betekend dus nachtwerk.
Ik zeg nergens dat het niet rendabel is, verder denk ik dat je wat wij bieden niet kan vergelijken met een melkveehouder die net overgestapt is of iemand die een baan naast de pensionstal heeft. Dat zijn de pensionstallen waarvan hier op Bokt gezegt wordt: 'Ja die boer voert mijn paard koeienkuil, nu is die bevangen'. Of 'mijn paard heeft een dag lang in de sloot gelegen want er was geen toezicht.' .

Als je het goed wil doen, kan je geen baan erbij nemen. Je hebt gewoon een partij verantwoordelijkheid waar je u tegen zegt... En ik zeg niet dat dat bij iemand die zelf paarden aan huis heeft niet zo is, maar als verantwoordelijk bent voor andermans paarden heb je wel een ander soort verantwoordelijkheid :) . Dus nee, je bent in de avond niet tot 22.30 aan het 'werk'. Je loopt nog drie keer een rondje op je erf om alles te checken, komt dan mensen tegen die even een praatje willen houden en je doet om 22.30 een laatste check en sluit je erf af. Dat betekend wel dat je elke avond 'vast' zit, natuurlijk kan je ondertussen op de bank zitten, maar je bent ook nooit vrij :)

Verder vind ik het echt laag, om te zeggen dat er wel iets mis zal zijn met het beleid of dat je teveel geld vraagt als je de hele dag bezig bent en mensen iets aan je willen vragen. Dat geeft alleen maar aan dat je echt geen idee hebt waar je over praat...

Super goede tip ook aan de TS: je denkt dat pensionstallen iemand een enquete op hun erf gaan laten houden door een aankomend concurrent :')[/quote]

Jij vind dat je het niet goed kunt doen en een baan erbij maar ik denk dat zoiets wel kan. En je zegt het zelf al dat je niet in de avond uren aan het werk bent dus die uren kun je ook niet mee tellen als "werk". Een avond ronde lopen vind ik namelijk geen werk. En heel begrijpelijk dat je nooit vrij bent, ik heb het zelf 3 weken gedaan en regelmatig af en toe een weekeinde dus je hoeft mij echt niet te vertellen hoe het in elkaar steekt. Daarnaast staan mijn paarden aan huis.

Als je zorgt dat er duidelijke regels zijn op je bedrijf kunnen mensen zich heel goed zelf redden en hoef je echt niet 24/7 iedereen en alles bij te staan. Ik vind jouw reactie nogal "laag" en denigrerend over komen alsof je de enige bent die weet hoe zwaar het wel niet is. Diegene die een baan heeft naast zijn pensionstalling zou anders gillend gek worden van alleen maar kijken hoe paarden van anderen op de weide staan. Er is toezicht op de dagen dat diegene weg is. Wat als je nou in slaap valt op die bank waar je op zit en niet merkt dat een paard koliek krijgt? Wat is dan het verschil tussen iemand die weg is omdat diegene werkt of op de bank ligt te slapen.

Het is een prima tip lijkt mij, je kunt het ook achter de pensionhouder zijn/haar rug om doen en het via bokt doen. Wat is dan het verschil. Ik zou het niet erg vinden als pensionhouder als een onervaren pensionhouder mij vragen komt stellen of mijn klanten vragen komt stellen. Zo kan ik als pensionhouder feedback ontvangen om te zorgen dat ik tevreden klanten heb en die ook houd.

Omdat ik vind dat het werk van een pensionhouder prima te doen is en pensionhouders of medewerkers meteen van de hoogste toren gaan blazen hoef je toch niet zo te gaan strooien met opmerkingen die je "laag" vind.... -O-

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:06

Weet je, je hebt helemaal gelijk..

Jij mag natuurlijk wel zeggen dat er vast iets mis is met je stal als je veel klantcontact hebt, maar ik mag niet zeggen dat dat een lage opmerking is, want dat is niet netjes van mij.

Mijn excuses...
:evaw:

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:34

ruitje schreef:
Weet je, je hebt helemaal gelijk..

Jij mag natuurlijk wel zeggen dat er vast iets mis is met je stal als je veel klantcontact hebt, maar ik mag niet zeggen dat dat een lage opmerking is, want dat is niet netjes van mij.

Mijn excuses...
:evaw:

:+ Ja, jij zegt toch dat ik geen idee heb waar ik over praat zonder dat je informeert en mij wilt uitdagen om een weekje jouw werkt te verrichten, wat ik volgens jou niet eens zal volhouden... en hopelijk wat koliek gevallen erbij krijg. En dat ik onder stenen woon wat betreft ruwvoer prijzen terwijl we zelf hooi maken en verkopen wat we niet nodig hebben, er niets van begrijp want dat maak je wel op uit mijn tekst, Terwijl ik het al regelmatig langer dan een weekje heb gedaan. Je zegt dat je werkdag van 8 uur tot half 11 is en vervolgens krabbel jij terug door toe te geven dat je inderdaad op de bank zit en een avondronde maakt in de avonduren. Het is een hele verantwoording om op paarden van anderen te passen. Maar je hoeft er niet meer van te maken dan dat het is.

Ik zeg niet dat er iets mis is met veel klantencontact maar jij geeft aan dat je er intens mee bezig bent en dat als werk ervaart om tussen je werkzaamheden door vragen of verzoeken te behandelen. Je hebt dat zelf in de hand door te zorgen dat je klanten zelfstandiger zijn of gewoonweg minder verwachten voor de prijs die ze betalen.

Gelukkig bezit je een portie zelfspot gezien je laatste reactie maar heb ik het idee dat je het persoonlijk aantrekt en dat is niet mijn bedoeling.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:19

Ik weet verder niet wat de essentie van dit topic is, maar dit was wel grappig:
Fred_Kroket schreef:
ik heb het zelf 3 weken gedaan en regelmatig af en toe een weekeinde dus je hoeft mij echt niet te vertellen hoe het in elkaar steekt. Daarnaast staan mijn paarden aan huis.

Ik denk zelf dat als je het 3 weken gedaan hebt, dat je dan niet het volledige beeld krijgt van wat t allemaal inhoudt.

Citaat:
Als je zorgt dat er duidelijke regels zijn op je bedrijf kunnen mensen zich heel goed zelf redden en hoef je echt niet 24/7 iedereen en alles bij te staan.

Ondertussen heb ik al aardig wat stallen versleten, en bovenstaande redenatie gaat niet echt op. Je zal er verbaast over zijn in welke mate je klanten (kinderen én volwassenen) moet aansturen, controleren, uitleggen etc.

Citaat:
Wat als je nou in slaap valt op die bank waar je op zit en niet merkt dat een paard koliek krijgt? Wat is dan het verschil tussen iemand die weg is omdat diegene werkt of op de bank ligt te slapen.
Bereikbaarheid?

Wat is eigenlijk de essentiele vraag van dit topic?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:53

Ik (ben ook Francisca78) zou graag willen weten wat mensen bereid zijn te betalen voor een stalling zoals in de beginpost voorgesteld is. De stalling bestaat nog niet, ben aan het orienteren of er uberhaupt vraag naar is en mocht het in uitvoer komen dan moet daar sowieso eens uitgebreid naar gekeken worden. Heb al een aantal dingen gehoord waar veel waarde aan gehecht wordt en dat vind ik nou erg interessant, dan weet ik beter wat mensen zouden willen. Het is geen unieke opzet, maar wil eerst eens pijlen of zo'n opzet animo heeft en uberhaupt de stallen vol krijg en wat mensen bereid zijn voor te betalen, het moet ook bekostigd kunnen worden. Het is een opzet naar mijn eigen wensen hoe het zou kunnen worden op deze locatie, ben zelf al zo'n 26 jaar met paardenhobby bezig en heb zo ruime ervaring opgedaan op diverse stallen en wat daar bij komt kijken.
Hoeveel werk het is en hoe dat ingevuld gaat worden, wat ervoor nodig is om het op te zetten etc is niet van belang, daar kijken we zelf wel naar en is ook prive, in ieder geval is het serieus mogelijk dit op te starten. Mijn ervaring is dat er zat stallen zijn, maar nergens is het ideaal, en als er dan de kans is het naar eigen ideeen op te zetten ben ik benieuwd of het ook nog interessant voor andere paardeneigenaars is en het te bekostigen is. Anders blijft het gewoon bij een paar boxen voor eigen gebruik aan huis met een bak erbij.