Paarden aan huis met een full-time baan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:33

Ik werk 4 dagen van 9 tot 5 en heb 2 paarden aan huis. Het is een manier van leven die in de zomer uiteraard aantrekkelijker is dan in de winter :D . Ik heb 2 weides: een grote zomerwei waar ze van mei-oktober lopen en een kleinere wei 'op t erf' waar ze de winter lopen. 's nachts staan ze op stal. De buren houden een oogje in het zeil, en ons achterom is vrij dus geen direct risico van verkeer ofzo. Het meeste werk doe ik 'sochtends. Dat betekende in mijn vorige baan dus om 5 uur opstaan :') maar dat went. Als ik opsta ga ik in mijn ochtendjas voeren :P en dan ff kopje thee drinken. Ik ben ongeveer een half uur tot 40 minuten kwijt aan het ochtendritueel: buitenzetten van de paarden, ik geef buiten hooi en water waar ze de dag mee vooruit kunnen, mest of strooi de 2 stallen (hoewel ik dat ook wel na mijn werk doe als dat toevallig beter uitkomt). Daarna kleed ik me om en ga ik werken. Dan 's avonds nog een half uur verzorging (paarden binnenzetten en verzorgen, voeren, water verzorgen) en eventueel werken met de paarden. In het weekend ben ik wel altijd een paar uur zoet met weideonderhoud/wei uitmesten (valt mee als je maar 2 paarden hebt lopen gelukkig- en als je je routine gevonden hebt). Hooi en stro koop ik, groot weideonderhoud doet mijn overbuurboer.

Ik ervaar de band met mijn paarden echt hechter omdat het meer 'huisdieren' geworden zijn. Stal aan huis vind ik erg fijn omdat ik veel op de reistijd bespaar en meer dingen tussendoor kan doen. Juist ook als ik ziek of druk ben, ik heb nog nooit op een stal gestaan waar ik werkelijk 100 procent blij was met de gang van zaken, dus ik wil het toch allemaal zelf doen. Omdat ze iedere dag lekker lang buitenlopen, is rijden niet noodzakelijk als t druk is, en krijgen ze wel hun aandacht omdat ze toch iedere dag in handen komen. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat rijden voor mij niet het belangrijkste is van paarden hebben, als dat je belangrijkste drijfveer is dan kan ik me voorstellen dat een pensionstal makkelijker is. Vakantie is tot nu toe ook nooit een punt geweest. Maar vergis je er inderdaad niet in dat het nog steeds niet goedkoop is (voor mij wel zeker goedkoper dan in pension), er veel geregel bij komt kijken en zeker in de wintermaanden het soms best zwaar is. In de wintermaanden doe ik ook nagenoeg niets met de paarden qua rijden, als t zo donker en koud is.

Daar staat tegenover dat ik mezelf nog steeds wel kan knijpen als ik nu, zo in het voorjaar, 'sochtends vroeg alleen op de wereld met de paarden naar de wei wandel, terwijl de hazen en fazanten voor mijn voeten wegspringen. Het buitenleven in de natuur, in je pyama nog even een nachtkus kunnen geven aan de paarden... ik ben nog steeds erg blij dat we deze stap genomen hebben :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:40

Barbara88 schreef:
Volgende dagdroom, hebben jullie ook kinderen?

edit: paarden tellen niet mee! ;)

Nee..gelukkig niet! Moet er niet aan denken dat er ook nog eens bij te hebben..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:42

Ik zeg niet dat het voor niemand mogelijk is, ik draai het alleen even om: het komt over alsof iedereen dat moet kunnen redden, als je het er maar voor over hebt en de boel even omgooit. Maar dat kan vaak niet. Mijn ideale manier zou ook zijn geweest om een goede, stenen buitenstal te hebben waar de paarden 24/7, zomer en winter gebruik van konden maken. Dat maakt het al een stuk makkelijker, maar helaas zit je dan met een bouwvergunning die je niet krijgt. Dus wordt het gesleep van en naar de wei. En daar dus het hooi en water in orde maken. Daar gaat al behoorlijk wat tijd in zitten. Zoals ik sommigen hier hun beschrijving zie, zou dat niet mijn manier zijn van paarden houden. Doe je het wél zoals ik het wil, dan ben je inderdaad veel langer tijd. Kijk naar mijn voorbeeld over veiligheid: elke dag een rondje omheining lopen om te kijken of alles ok is: 1,5 ha is niet in 5 minuten nagekeken.
Mijn voorbeeld van schoon: ik heb elke dag wei en boxen uitgemest: 4 boxen, een schuilstal en 1,5 ha doorgelopen met kruiwagen. Jammer dat mensen zich aangevallen voelen, ik vond het juist overkomen alsof degene die er langer over doen (en dat is de meerderheid) het dan niet goed aanpakken. Ach, ieder voor zich denk ik maar. Om het voor mijn gevoel goed te doen, was ik zoveel tijd kwijt dat ik regelmatig nog om 23 uur 's avonds die boxen stond uit te mesten. Omdat ik ook niet om 17 uur klaar ben met werken. Als je een drukke baan hebt met meer uren dan fulltime is je eigen stal niet zo'n goede combinatie.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:50

ja dat is het GC, jij hebt ook geen 'normale' ft baan he ;) met 60+ uur per week zou ik het ook absoluut niet redden. En het ligt ook aan je faciliteiten idd, mijn winterwei is 15 meter van de stal, is 2500 m2, mijn grote wei is 5000 m2 in stukjes opgedeeld waar ze nooit langer dan 2 weken op een stukje staan, dus nogal beter te behappen dan jouw situatie. Daarnaast werkt de één vlotter dan de ander, is de een super secuur en de ander wat makkelijker... Ik denk dat je naast een fulltime baan (dus 40 uur, ik vind mijn 30 uur eigenlijk niet echt tellen misschien in dit topic- en vergat ook in mijn beschrijving die ene vrije dag mee te nemen, op die dag doe ik uiteraard ook vaak extra klusjes/een keer extra de wei mesten etc) wel paarden aan huis kán hebben, maar zeker niet in iedere situatie. En ik vraag me af of je er met 40+ uur dan idd jezelf wel een plezier mee doet.. Maar met 32 uur is het prima te doen, dat vind ik dan wel weer :)
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 08-05-12 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:50

Niet aan huis maar een paar minuten verderop een eigen stal. Prima te doen doordat ze 24 uur per dag buiten staat en onbeperkt ruwvoer heeft. In de zomer als de wei goed genoeg is staat ze daar ook 24 uur op. Op deze manier is het met een full time baan van beide goed te doen. Alleen nu met een kind erbij is het iets lastiger te plannen maar ook daar zijn oplossingen voor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:54

GamblersCup schreef:
Ik zeg niet dat het voor niemand mogelijk is, ik draai het alleen even om: het komt over alsof iedereen dat moet kunnen redden, als je het er maar voor over hebt en de boel even omgooit. Maar dat kan vaak niet. Mijn ideale manier zou ook zijn geweest om een goede, stenen buitenstal te hebben waar de paarden 24/7, zomer en winter gebruik van konden maken. Dat maakt het al een stuk makkelijker, maar helaas zit je dan met een bouwvergunning die je niet krijgt. Dus wordt het gesleep van en naar de wei. En daar dus het hooi en water in orde maken. Daar gaat al behoorlijk wat tijd in zitten. Zoals ik sommigen hier hun beschrijving zie, zou dat niet mijn manier zijn van paarden houden. Doe je het wél zoals ik het wil, dan ben je inderdaad veel langer tijd. Kijk naar mijn voorbeeld over veiligheid: elke dag een rondje omheining lopen om te kijken of alles ok is: 1,5 ha is niet in 5 minuten nagekeken.
Mijn voorbeeld van schoon: ik heb elke dag wei en boxen uitgemest: 4 boxen, een schuilstal en 1,5 ha doorgelopen met kruiwagen. Jammer dat mensen zich aangevallen voelen, ik vond het juist overkomen alsof degene die er langer over doen (en dat is de meerderheid) het dan niet goed aanpakken. Ach, ieder voor zich denk ik maar. Om het voor mijn gevoel goed te doen, was ik zoveel tijd kwijt dat ik regelmatig nog om 23 uur 's avonds die boxen stond uit te mesten. Omdat ik ook niet om 17 uur klaar ben met werken. Als je een drukke baan hebt met meer uren dan fulltime is je eigen stal niet zo'n goede combinatie.

In principe kan iedereen die nog een plekje moet kopen (zoals de TS....) het zo voor elkaar krijgen, ze zitten namelijk nog niet vast aan een bepaalde plek :)

Elke dag de omheining nalopen doe ik inderdaad niet. Simpelweg omdat er kittig stroom op staat, een aantal draden boven elkaar, een groot deel van de wei zie ik toch uit mijn raam of als ik uitmest of iets, dus er moet wel iets raars gebeuren wil ik dat niet merken :)

Hier mesten we in principe ook elke dag de wei uit: een kruiwagen per pony. En die gaat dan op de aanhanger die we in het weekend wegbrengen en leeg scheppen :)

Boxen uitmesten is hier niet nodig omdat ze nooit in de stal opgesloten worden. En DAT scheelt een berg tijd :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:07

Barbara88 schreef:
Volgende dagdroom, hebben jullie ook kinderen?

Ja, eentje van 6 maand. Gaat prima. Hij vind het leuk om naar ze te kijken, en als mijn man thuis is ga ik voeren of een borsteltje over ze heen halen. Voeren kan ook prima als hij slaapt. Da's maar een paar minuten werk.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:22

Barbara88 schreef:
Ik zou dan twee paarden hebben. Ik wil wel graag dat ze 's nachts op stal staan. Zomers sowieso hele dag buiten en in de winter afhankelijk van het weer in paddock of weiland.
Mijn vriend vind de paardjes ook erg leuk dus we zouden alles in principe wel samen doen. Verder hoop ik tegen die tijd dat we beiden zeg maar vier dagen per week extern werken en een dagje thuis. Dat zou wel zo'n beetje mijn ideaal zijn.
Verder sta ik nu op een hele leuke pension stal, dus als we op vakantie oid gaan dan kunnen de paarden altijd daar weer even staan.

Dat klinkt wel haalbaar, veel hangt ook af van hoe je het inricht. En samen doen scheelt ook, mijn man en ik verzorgen 's avonds samen de paarden, we hebben allebei daarin ons ritme en zijn in een half uur klaar. Zou ik het alleen moeten doen ben ik een uur kwijt... ;)

Een paddock is ook echt ideaal, daar zijn we heel blij mee. De stallen blijven netjes en 's avonds alleen even met een kruiwagen en vork rondlopen om de losse hopen op te ruimen. Geen zaagsel/stro en ander vulsel wat verschoond moet worden. ;)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 14:23

Ja het scheelt wel dat ik inderdaad nog nergens aan vast zit. Mijn vriend werkt nu al fulltime en ik studeer nog. Ik moet nog drie kwart jaar en dan ben ik klaar. Ik ben wel van plan om me van te voren zoveel mogelijk 'voor te bereiden' door ervaringen van andere mee te nemen. Verder kan ik bij de aanschaf van iets leuks inderdaad rekening houden met de hoeveelheid land en de faciliteiten bij het huis. En idd de winters daar moeten toch ook wel bepaalde dingen op te verzinnen zijn om de boel een beetje gemakkelijker te maken. Uiteraard moet ik zelf als ALLER eerste een baan vinden, als dat gelukt is zien we wel weer verder. Op dit moment heb ik een overigens een reistijd van ongeveer 40 min. naar stal. Ik rijd niet elke dag zeg maar zo'n 4 dagen per week, de jongste van de twee is nog onbeleerd dus dat is nu alleen een borsteltje en verder niks, de oudste zal op een bepaald moment met pensioen gaan, dus tzt zal ik waarschijnlijk twee paarden hebben waarvan er nog eentje bereden wordt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:33

ik zie geen problemen bij ons.
denk eerder dat het aan luxe van ruiter ligt.\

onze paarden staan in zomer 24/7 buiten met loop stal,je hoeft alleen water na te kijken.in de winter staan ze op een kleiner stuk(inverband kapot lopen)met loopstal,dan hebben ze 2 grote palletboxen helemaal gevuld met hooi(dus onbeperkt),dit vul je 1x per dag bij,en kijkt het water na als je thuis bent.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:51

Solleke_Noah schreef:
Onze 'hoofdweide' is anderhalve hectare, volledig omringd door sloten, en enkel te bereiken via een smal bosweggetje. Niét toegankelijk met auto, tractor, ... Letterlijk alles moet dus met de hand gebeuren. Mesten, kalken, onkruid maaien van anderhalve hectare weiland, met de hand, is geen lachertje en daar kruipt veel tijd in.

Heb je al eens aan een waterpomp gedacht? Ik gebruik er een op mijn land maar dan komt het water uit een opvangbassin van de kassen maar het is natuurlijk ook mogelijk om dit vanuit de sloot te pompen. Scheelt je heel maar dan ook heel veel gesjouw.

Solleke_Noah

Re: Paarden aan huis met een full-time baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:03

Dus het water uit de sloot gebruiken om ze te laten drinken? Dat gaat hier helaas niet, sloten zijn echt vieze dingen, drijft ook veel afval (rottende bladeren enzo) op, sloten zijn ook dichtgeslibt in de loop van de jaren. De wei ligt echt midden in een bos(je) dus er komt veel rommel in de sloten. Anders was het wel een goed idee geweest :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:15

waterpomp laten slaan,kun je gebruik maken van het grondwater
Solleke_Noah schreef:
Dus het water uit de sloot gebruiken om ze te laten drinken? Dat gaat hier helaas niet, sloten zijn echt vieze dingen, drijft ook veel afval (rottende bladeren enzo) op, sloten zijn ook dichtgeslibt in de loop van de jaren. De wei ligt echt midden in een bos(je) dus er komt veel rommel in de sloten. Anders was het wel een goed idee geweest :)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:19

Bij ons op de pensionstal halen ze ook grondwater naar boven met een pomp. De paarden drinken er in de wei van en de bak wordt ermee gesproeid.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:23

Pomp gebruiken we ook (die van de buren) in de lente/zomer, in de winter is die afgesloten wegens bevriezen en dan zou die juist het meest handig zijn.

Maar mijn problemen met de weide en het beheer zijn gerust aan te pakken, dat weet ik, maar enkel als het een eigen weide zou zijn, deze ligt wel vlakbij huis maar is gehuurd. Om echt dingen te gaan doen (zoals zelf pomp installeren) om dan na enkele maanden misschien te moeten vertrekken dat schiet niet op :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:31

Kun je geen huurperiode voor meerdere jaren afspreken ? :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:31

het waterprobleem, vuilnisbak (z'n gemeente container voor thuis) ingraven (wel even gaten in de bodem maken) even geduld hebben en voila je hebt water dat niet/zelden bevriest als je de klep dichthoud. Zo hebben we hier ook water.

mocht dit nog te weinig water geven graaft men nog een 2e in of hangt er een koeienpomp aan (die ze met de neus moeten aanduwen en je dus geen stroom nodig hebt) en ze hebben zelf bij extreme hitten altijd water voorhanden.

In die 10 jaar is hij 1 keer bevroren geweest maar dan lopen de paarden maar wat verder voor water ga echt niet door heel de weide met water lopen zeulen. De waterbak staat dan bij de ingang die het kortste bij lopen is.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:36

Hallo,

Hier meld ik mij, wij hebben 11 friezen paarden, 4 fokmerries de rest jong spul.

elke ochtend gaan wij er om 5 uur uit om de paarden te voeren, strooien etc.
rond de klok van 11 gaan de paarden naar buiten,( ik werk deels), dan maak ik de stallen weer klaar voor de nacht,
de paarden gaan rond de klok van 17:00/19:00 weer naar binnen ligt aan het weer.
Dan voeren wij de paarden.

1 x in de week mest ik alles uit.

Verder word er om de dag gereden en 4 x in de week de paarden grondig gepoetst en als het tijd daar is worden ze geschoren(hoofd) bij geknipt (oren/staart). :D

Daarnaarst word de bak 3 x in de week gesleept.
2 x in de week een hooibaal binnen gezet, en 1 x in de week een pak stro (500 kilo)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:37

pmarena schreef:
Kun je geen huurperiode voor meerdere jaren afspreken ? :)

Ik denk dat ik het bij onze volgende afspraak inderdaad ga voorstellen. De verhuurder is ook al oud en doet toch niets met de grond, die lag al enkele jaren braak voor wij erop kwamen. Verkopen wilt hij niet en na enkele horrorwinters denk ik ook niet dat ik altijd op kleigrond zou willen zitten. Helaas hier in de buurt nog niets beters gevonden.

Als we ons eigen lapje grond hebben, dan bestraat ik de helft :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:43

De helft maar :P

Al heb je maar een deel zand dan is dat al heel lekker :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:46

Klopt, ik wil graag zand :D (mag niets aan de bodem veranderen want is half natuurgebied achtig iets *grom*)

Ter illustratie, kleigrond met niet uitgebaggerde sloten rondom, in de winter na een overdreven lange regenbui. Foto is getrokken vanuit de paddock, het punt in de verte is mijn poort, dus die afstand moeten we altijd overbruggen met de kruiwagen volgestapeld met hooi :')

Afbeelding

Heb je er nog zin in TS? :+

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:49

Full time job (8-17), om de week mijn dochter, alleenstaande, bovendien 2 dagen per week avondles tot 22u30 en 2 paarden... waar een wil is een weg.. ik heb stalgenoten waar ik op kan rekenen in geval van nood en ik help ze ook wel als ik kan. (ik woon wel op de manage, dat scheelt een hoop denk ik)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:55

Dat is een lekkere vijver zeg :oo

Plek waar Rena eerder heeft gestaan kon ook erg nat worden, groot deel van de wei daar zwommen er eenden dan in, maar dan was er gelukkig nog wel een bak en erfje :=

Waar-de-loos dat meer van jou joh :P

Waar Rena hiervoor stond brak je zelf ook bijna je nek van de glibberigheid, moest je de hele wei door glibberen naar de stal, waardeloos :')

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:57

Solleke_Noah schreef:
Klopt, ik wil graag zand :D (mag niets aan de bodem veranderen want is half natuurgebied achtig iets *grom*)

Ter illustratie, kleigrond met niet uitgebaggerde sloten rondom, in de winter na een overdreven lange regenbui. Foto is getrokken vanuit de paddock, het punt in de verte is mijn poort, dus die afstand moeten we altijd overbruggen met de kruiwagen volgestapeld met hooi :')

Afbeelding

Heb je er nog zin in TS? :+

eeeehhhhmm.... :')

De omgeving waar wij willen wonen is gelukkig zandgrond! :Y)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:57

keona schreef:
waterpomp laten slaan,kun je gebruik maken van het grondwater
Solleke_Noah schreef:

Niet overal is het grondwater ook goed drinkwater. Wij hebben een waterpomp om de wei te sproeien, maar no way dat ik dat aan de paarden te drinken geef. Het is al bruinig van kleur en stinkt enorm. Volgens mij zit er zwavel in, in ieder geval iets wat absoluut niet drinkbaar is..