Staleigenaar houdt zich niet aan de afspraken en nu??? Help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:33

even over de opmerking dat elke persoon zomaar een stalling kan beginnen...
Ik denk dat heel veel mensen maar wat blij zijn dat er priv'estallen of boerenstallen zijn.
Vaak is het met professionele stallingen zo, vooral in de randstad, dat er een inkomen verdient moet worden . Daarvoor moeten er vaak veel meer paarden staan, dan bij kleinschalige privestallen.
Niet iedereen houdt van manege en grote pensionstallen en veel van die stallen bieden toch minder weidegang of buitenruimte aan. Zeker maneges.
Dus ik denk dat je vooral moet kijken hoe er voor de paarden gezorgd wordt en hoeveel ruimte er is, en niet zozeer of die persoon er een speciale opleiding voor gedaan heeft of dat het een officiele pensionstal is.

Genoeg mensen die al hun leven lang paarden houden en verzorgen, maar dat als hobby doen en hun opleidin op iets anders gericht hebben zodat zij dat ook als hobby kunnen blijven doen...

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 14:42

Mee eens joyce!

Dat je op een pension stal gaat staan is vaak goedkoper, maar dat hoeft niet de reden te zijn
Ik persoonlijk zou never bij een manage gaan staan, paarden komen zelden buiten, als ze dan buiten komen is het een uurtje? veel te veel gillende kinderen haha..vreemde mensen bij mn paard, ik kan altijd met mn ogen dicht in de bak rijden, ipv met 5 of meer.. geen gedrang voor de paddocks of longeercirkels nee ik bedank. :)
Daar komt bij dat de maneges die er zijn, te ver weg zijn..bepaalde omgangsregels ben ik het ook totaal niet mee eens op div maneges..

Goed, we dwalen af :)

Wilde nog even toevoegen; in het 'Pleidooi voor een paard, zaken uit de hippische advocatuur' staat wel degelijk dat ; "het ontbinden van de overeenkomst omdat de andere partij tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen". De opzegtermijn vervalt m.i. daarmee.

:)

SimoneX

Re: Staleigenaar houdt zich niet aan de afspraken en nu??? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:44

een stille meelezer wenst je succes ;)
Als ik jou was zou ik niks meer betalen en gewoon gaan.
Hij schiet behoorlijk tekort op alle fronten en komt afspraken niet na.
Nou.......dan jij ook niet!!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:47

Ik zou per direct weggaan. Het al betaalde geld voor mei voor lief nemen, maar voor juni zeker niet betalen! Kunnen mensen wel zeggen dat jij niet netjes bent, maar die pensionhouder houdt zich niet aan de afspraken.

Afgelopen najaar ben ik verhuisd naar een andere stal. Dit omdat ik bij het bos wilde staan. Met mijn oude stal wilde ik het goed afsluiten. Heb in augustus opgezegd en moest door betalen tot 1 oktober. Dit heb ik gewoon netjes gedaan omdat dit de (mondelinge) afspraak was, ondanks dat ik geen contact had. Ik had met veel plezier op deze stal gestaan en wilde het netjes afsluiten. Uiteindelijk ben ik 2 september gegaan en heb ik vanaf dat moment alleen kale stalling betaald (maar dit was altijd een regel op die stal, ook als je een weekje met je paard op vakantie ging).

Vervolgens bleek die nieuwe stal niet helemaal te zijn wat ik zocht. En de stalhouder kwam 2 beloftes niet na. Bij hem had ik ook 1 maand opzegtermijn, maar hij deed niet aan contracten want dat koste hem te veel werk. Eind december opgezegd, paar dagen later gegaan en niet meer betaald voor januari. Dat vond hij absoluut niet leuk en is ook lekker gaan tegen werken. Maarja pech dan had hij zijn afspraken ook maar na moeten komen! Die 2 afspraken niet nakomen waren niet de enige reden waarom ik daar per direct ben gegaan, maar nog veel meer andere redenen bij elkaar...

Lekker naar je nieuwe stal gaan dus!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:07

'mag ik je nog een tip geven?

maak het niet te persoonlijk, maar hou het objectief. Met dingen zoals "ik vind, ik voel" etc kan hij niets.
wijs hem op de tekortkomingen in het contract, dus "afgesproken is dat mijn paard minimaal xx uur naar buiten gaat, dit gebeurd niet" en/of "agesproken is dat de groepen in de paddock niet groter dan 2paarden zijn". Daar kan hij niets op in brengen.

Maar dingen zoals "ik vind dat de jonge hengsten mishandeld worden" dat is iets wat in jouw perceptie fout is, iemand anders kan dat een andere mening over hebben en daar ga je nooit uitkomen.

Je hebt volgens mij voldoende feiten die jou pony/paard betreffen, houd het daarbij. Wees zakelijk en gooi het niet op emoties, want als er iets is waar dat soort mensen niet mee om kunnen gaan is dat het wel en dat win je nooit.

Enne, zijn al je spullen al thuis zodat je ook gelijk weg kunt? Die kans zit er nl ook in, dat je direct kunt vertrekken nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:22

LoveBaileys schreef:
Het gaat hier om 2 hengsten van 3 jaar, die zowat elke dag de paasei in worden gemept.
Het zijn hele lieve beestjes, alleen die ene weet al altegoed dat die hengst is en een bakrand of niet,
veel jonge hengsten zullen daar doorheen komen hoor..
de hengsten zouden trouwens binnen een maand geruint worden toen ik er kwam te staan..
niets van waar dus...

Mindim, luister nogmaals...de staleigenaar heeft de plicht om verantwoord met de paarden om te gaan.
Dat is dus niet toestaan dat er een jonge ongecontroleerde hengst naast een merrie word gezet waardoor ze allemaal van slag af zijn, gillen, trappen etc etc...de hengst werd overigens ook nog 'alleen' gelaten, hij liep dood normaal de stal in..hij denkt echt niet na hoor, wat er wel niet kan gebeuren!

Daarbij loopt mijn merrie die ernaast staat dus gevaar...gevaar in de zin van, nja dat hoef ik je niet uit te leggen.

Tuurlijk heeft een stalhouder die plicht. Maar dat de hengsten worden geslagen is niet iets waar je mee aan kan komen om onder je contract uit kan komen. Dat bedoel ik, dat zeg ik al meerdere malen. Als de eigenaren daar niets van zeggen, is dat niet jouw probleem. Dat de hengsten uitbreken en daarmee jou merrie in gevaar brengen, daar kun je wel wat van zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:23

joyce B schreef:
even over de opmerking dat elke persoon zomaar een stalling kan beginnen...
Ik denk dat heel veel mensen maar wat blij zijn dat er priv'estallen of boerenstallen zijn.
Vaak is het met professionele stallingen zo, vooral in de randstad, dat er een inkomen verdient moet worden . Daarvoor moeten er vaak veel meer paarden staan, dan bij kleinschalige privestallen.
Niet iedereen houdt van manege en grote pensionstallen en veel van die stallen bieden toch minder weidegang of buitenruimte aan. Zeker maneges.
Dus ik denk dat je vooral moet kijken hoe er voor de paarden gezorgd wordt en hoeveel ruimte er is, en niet zozeer of die persoon er een speciale opleiding voor gedaan heeft of dat het een officiele pensionstal is.

Genoeg mensen die al hun leven lang paarden houden en verzorgen, maar dat als hobby doen en hun opleidin op iets anders gericht hebben zodat zij dat ook als hobby kunnen blijven doen...

Heb je helemaal gelijk in.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 09:49

Het is volledig geëscaleerd gister, heb mijn spullen direct ingeladen ( Opeens onwijs blij met mijn Ford Focus Stationwagon :') )
Mijn paard gaan we vanavond meteen ophalen, hij dreigt een slot om de stal te hangen maar helaas, dit mag hij niet doen. Ik heb voor heel de maand Mei betaald, dus waar ik morgen ook naar toe ga met mijn paard, hij kan en mag mij niet tegenhouden. De eerste van de maand moet het stalgeld betaald zijn dus hij heeft 1 Juni pas het eventuele recht op de stalhuur.

We gaan het beleven vanavond :)

Ps Mindin, als die kerel zijn hengst aan een hek vast bind, en dat beest loopt te meppen en schoppen, heeft de mijne daar zeker last van..alles op stal is van slag als hij met die beesten aan de gang gaat!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:04

Heftig! ik zou het zelf ook absoluut niet kunnen aanzien dat er zulk soort dingen zouden gebeuren op stal!
Groot gelijk dat je weg wilt (en al voor de helft bent gegaan).
Hopelijk gaat het vanavond allemaal een beetje goed!
Kan je gelijk doorrijden naar je nieuwe stal?

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 10:14

Celine14,

Jaa de tranen zouden in je ogen springen als je dat zou zien!!

Ik kan gelukkig meteen door, de nieuwe stal eigenaar is vol begrip!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:20

Is alles goed gegaan met het ophalen van je paard?

Jammer dat het zo is geescaleert, maar ja, oliebol happens, als jij en je paard er maar goed vanaf zijn gekomen.
Maar het gesprek liep dus al vanaf het begin niet zo lekker?

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 10:23

Het is gister echt geëscaleerd, alles uiteraard ontkennen, ik ben een leugenaar, hij kent types zoals mij, ik ben de duivel etc etc }:)

Heb mn spullen meteen ingeladen, kon helaas geen trailer regelen maar vanavond gaan we der meteen ophalen..hij dreigt met een slot op de box maar dan is hij in overtreding en kan ik hem aanklagen, dus kom maar op :)

IK heb namelijk de hele maand Mei gewoon betaald, ik mag gaan en staan waar ik wil :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:24

Oh ik las even dat je je paard gisteren al had opgehaald, had het tijdstip verkeerd gezien.
Hopelijk flikt hij jou en je paard niks meer, ga je nog kijken voor vanavond?

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 10:27

Er loopt een stalgenootje rond, de gehele dag en houdt mij op de hoogte via de sms.
Het is verstandig als ik zelf niet ga, alleen vanavond dan..
Weet niet wat ik doe als ik hem zie...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:30

Fijn dat je stalgenootje het in de gaten houdt, het is ook niet verstandig om zelf te gaan. Maar je wil wel weten of je paard te eten krijgt en veilig is natuurlijk.

Maar, is je stalgenootje nog wel tevreden dan? :o

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 10:33

Haha nopes, deze vertrekt Zondag ook :))

Die kon helaas niet eerder terecht, box is zondag pas vrij..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:35

Is toch niet normaal dat je als een waakhond daar rond moet lopen voor de veiligheid van je paard.
Gelukkig kun je vandaag vertrekken en laat je niet gek maken door die staleigenaar door allerlei dreigementen.
Als ik het zo in kan schatten komen die allemaal op tafel vanavond, maar ik hoop dat alles gewoon rustig kan gaan, succes.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 10:40

Voor de meelezers:

Hij bleef voet op stuk houden mbt de betaling van maand Juni.
Ik ben het daar uiteraard nog steeds niet mee eens, dus ik ben gaan dreigen ( daar ik voor grof vuil te woord werd gestaan )
Ik vertelde hem, dat als hij zo door blijft gaan, hij een groot probleem heeft, hij staat niet ingeschreven bij de Kvk, dus ook geen belastingnummer en draagt dus geen belasting af..zal de fiscus leuk vinden!

Nou hij ging dus totaal uit zijn stekker, hij stond wel geregristreerd en ik had niet goed gekeken.
Maar hij schoot zo uit zijn plaat, schrikreactie waarschijnlijk, bedoel als je daadwerkelijk netjes je belasting afdraagt voor de inkomsten die hij benut, ga je toch niet vreselijk uit je stekker?

Wie heeft een pensionstal, of staat op een pensionstal welke netjes geregistreerd staat en alles dus netjes via het boekje doet?

Zou dit namelijk heel goed tegen hem kunnen gebruiken vanavond..
maar dan moet ik uiteraard zeker weten dat hij niet geregistreerd staat en dus alles 'zwart' doet..
Zou ik hiervoor gewoon de kvk kunnen bellen?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:41

goh wat jammer dat het zo geescaleerd is op het laatste moment.
hoop dat je er vanavond makkelijk weg komt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:42

Wil je dat echt nog op je hals halen? Ik zou zeggen, let it go joh, begin ergens anders opnieuw en laat het achter je. Laat hem lekker in de stront zakken, hij komt zichzelf vanzelf tegen ;)

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 10:44

jammer dat ik het niet opgenomen heb...je zou echt met je oren staan te klapperen waar hij mij gister allemaal voor uitgemaakt heeft..

Hij houdt voet bij stuk, geeft zijn tekortkomingen niet toe en ik vraag niet om gehele ontzegging van de stalmaand Juni maar om enige coulance van zijn kant..mijn paard loopt op 2 benen kreupel door zijn ondoordacht handelen!!

Ja dan ben ik een trut en pak ik hem aan ook!!

What goes around comes around!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:57

Mindim schreef:
Zeg ik dan dat het paard geen eten moet krijgen? Het enige wat ik vraag is waarom ts haar paard geen eten krijgt en de anderen wel. Of er een aanvaring ooit is geweest, dan kun je dat namelijk ter sprake brenegen als reden om te vertrekken. Niet zo gauw conclusies trekken.

Nee dat zeg je niet en dat zeg ik toch ook niet? ;) De ts heeft eerder in topic aangegeven dat ze een aanvaring heeft gehad op stal en dat haar paard nu itt tot de andere paarden minder eten krijgt. Volgens mij kan daar prima een conclusie bij getrokken worden..

Fijn dat je iig al al je spullen hebt kunnen inpakken! En erg prettig dat vandaag een stalgenootje de boel in de gaten kan houden. Zorg sowieso dat je niet alleen erheen gaat vanavond, blijf rustig en probeer hem wat te negeren. Zet desnoods de trailer een heel stuk verderop uit zicht en neem je paard wandelend mee als je je daar prettiger bij voelt. Mocht hij een slot op de stal gooien kan je gerust de politie bellen, jij bent eigenaar van het paard, dus hij kan je niet tegenhouden. Al had je in maanden geen stallingskosten betaald, voor de politie is het simpel: paard van jou, dan mag je die gewoon meenemen. Overigens kan je ook nu al de wijkagent bellen en vragen of het mogelijk is dat diegene meekomt vanavond bij het ophalen van je paard als je dat fijner zou vinden.

En wat betreft hoe hij jou behandeld en uitscheld ... hou de eer aan jezelf en laat dit achter je. Dat voorkomt eventuele problemen en daarbij als je daar weg bent heb je niks meer met hem te maken. Hij zal je echt niet gaan aanklagen...

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:59

Ik denk toch dat je nu je kansen op een toeschietelijke pensionhouder volkomen hebt verknalt. Een "beuner" zal niet snel met een contract werken aangezien het dan zwart op wit staat dat jullie een overeenkomst hebben. En in diezelfde overeenkomst staat dat je een maand opzegtermijn hebt. Daarbij is het zelfs zo dat als je iets per maand betaald, je ook een maand opzegtemijn hebt.(En dan ook een maand, geen 4 weken, het contract gaat dus per 1e vd maand in) Betaal je per drie maanden, heb je weer drie maanden opzegtermijn. Gewoon wettelijk vastgesteld voor bescherming van zowel huurder als verhuurder. De pensionhouder heeft misschien wel iemand die jouw plekje wil hebben, maar de nieuwe klant heeft ook een maand opzegtermijn en zal dus ook pas 1 juli kunnen komen. Geheel terecht dus dat de pensionhouder je aan het contract wil gaan houden, en daar kan je dus ook niet onder uit. Wat betreft je klachten , heel erg vervelend ( en ook dom om hengsten aan te nemen die voor overlast kunnen zorgen) maar ook daarin had je hem schriftelijk voor in moeten lichten.( en daarna de kans moeten geven om het op te laten lossen door hem) Dan had je de dingen zwart op wit gehad en nu kan hij altijd zeggen ( mocht het tot een rechtzaak komen) dat je gewoon excuses aan het verzinnen bent omdat je gelijk weg wilde gaan. Ik wil er duidelijk bijzeggen dat de dingen die je noemt volledig belachelijk zijn om mee te maken, en dat je wil verhuizen is alleen maar een goede beslissing. Maar wil je geen gelazer zou ik zeker juni ook betalen, je verlies nemen en lekker op de stal gaan staan waar je het wel naar je zin hebt. Alleen stalgeld betalen is geen optie, er staat waarschijnlijk geen gesplitst bedrag in het contract en je zal dus echt het bedrag moeten betalen wat in het contract staat. Ik snap dat je graag de dingen naar je eigen mond en hand wil draaien. Maar je hebt een contract wat nu in je tegendeel werkt. Nog even voorzichtig doen dus met spitwerk of het wel of niet zwart zou zijn, hoe harder jij gaat schoppen, hoe harder hij je aan het contract gaat houden..

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:06

[quote="LoveBaileys"]Voor de meelezers:

Hij bleef voet op stuk houden mbt de betaling van maand Juni.
Ik ben het daar uiteraard nog steeds niet mee eens, dus ik ben gaan dreigen ( daar ik voor grof vuil te woord werd gestaan )
Ik vertelde hem, dat als hij zo door blijft gaan, hij een groot probleem heeft, hij staat niet ingeschreven bij de Kvk, dus ook geen belastingnummer en draagt dus geen belasting af..zal de fiscus leuk vinden!

ik denk dat je hier de plank toch mis slaat, ik vind het nogal een beschuldiging, en aan mij zou je met zulke uitspraken ook een verkeerde hebben. wie zegt dat hij het niet opgeeft als inkomsten ?????? daar heb je echt geen kvk nummer voor nodig :+ .

ben benieuwd hoe het afloopt vanavond,

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 11:12

Ik heb net met diverse instanties contact gehad en alle 3 melden mij direct het volgende:

Niet ingeschreven, aangifte doen en paard weghalen.
Niet aangemeld, melding maken.
Niet bekend, 'bedrijf/instantie aangeven'.

VROEGER had je geen kvk nodig om belasting af te dragen, dit gaat deze tijd niet meer op Sassefras.
( werd mij net 3 maal verteld )