Paard niet graag op weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lilly_s18

Re: Paard niet graag op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 22:04

Wie ik? En wat is een eczeemdeken? :s Ik woon nog steeds in België, bedoel je een vliegendeken ofzo?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:09

Grappig, mijn paard komt uit belgie, bij haar vorige eigenaar stond ze 24/7 op een paddock paradise. Nog een poosje in omgeving van antwerpen gestaan met haar, stond ze 24/7 op een grote weide met riante schuilstal. Kijken naar welke behoeftes een paard heeft, word toch niet bepaald door het land waar je woont. Naar mijn mening is dit gewoon een slap excuus, jaar in jaar uit zo lang op stal staan, heeft zowel mentale als fysieke gevolgen voor je paard, en zou imo verboden mogen worden, tenzij een dierenarts anders adviseert uiteraard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:25

oh sorry TS, ik was in de war met iemand die zei dat haar paard eczeem heeft. Ik dacht dat het over jouw paard ging. Geen idee hoe je eczeem noemt in Belgie :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:26

Plek de irritatione....?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 22:29

Kinke en Holypope: Haha XP ok ik al :s xp nee ik leg wel een vliegendeken op, dan word ze bijna helemaal ingepakt :p Maar dat is bij warmer weer.

En Gypsy: Ben je blind? Of lees je gewoon heel selectief. (uitzonderingen zijn er altijd)!! Natuurlijk zijn er mensen die wel die mogelijkheid hebben. Maar in België zijn er ook zeer veel mensen die dat niet kunnen. Zoals zowat alle maneges bij ons in de buurt. In geel is er bijvoorbeeld 1 die niet eens een wei heeft. En mijn ouders laten me niet verplaatsen. Dus deal with it. En zaag er niet zo over door. Not going to happen. Het is niet mogenlijk. Het mag niet. Ik ben niet de baas. Is dit duidelijk genoeg?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:34

Dan gooi ik de knuppel ook maar even in het hoenderhok...als je een paard alleen maar een uur of 2 per dag weidegang kunt bieden, waarom begin je er dan aan?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 22:46

WAT?? Sorry maar 2 uur op de wei is nog steeds geen misdaad. Ok de discutie over de termijn waarin zijn per dag op de weide kan staan. Het is volkomen zinloos. Ik kan er niets aan doen. Bij ons is dat heel normaal. Het is spijtig, maar iedereen wil zijn paardje wel eens even op de weide zetten. Ik kan niet mijn paard voorang geven op de anderen. Er zijn bij ons in de buurt zoveel maneges of stallingen waar je minnimun geen tot maximum 3 uur per dag je paard op de wei kunt zetten. :s

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:51

Tot halverwege de jaren '80 was er bij de bereden brigade van Rotterdam ook geen weidegang mogelijk, nadat ze verhuist zijn kon dit wel.

En ik ken vele manege's waar ook geen weidegang mogelijk is. Of het ideaal is? Nee.
Maar we leven helaas niet in een ideale wereld.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:03

Kinke schreef:
mag ik vragen waarom ze nu nog geen eczeemdeken draagt?

was denk ik de vraag voor mijn merrie,maar die heeft al een eczeemdeken op... ;)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 23:06

HolyPope schreef:
Tot halverwege de jaren '80 was er bij de bereden brigade van Rotterdam ook geen weidegang mogelijk, nadat ze verhuist zijn kon dit wel.

En ik ken vele manege's waar ook geen weidegang mogelijk is. Of het ideaal is? Nee.
Maar we leven helaas niet in een ideale wereld.

Inderdaad. Ik zou ook veel liever hebben dat ik haar dat kan geven. Maar spijtig genoeg kan ik dat niet. Maar dat mij een misdadiger? Dat zou wel heel oppervlakkig zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:13

Feit is in ieder geval wel, dat paarden die zo gehouden worden, niet goed is.
Lichamelijk en mentaal komen de paarden tekort.
Maar als je daarmee kan leven om zo je paard te houden, en je doet verder alles wat je kan dan is het toch goed?
Het paard is afhankelijk van jou, dus jij moet bepalen hoe hij z'n dagen doorbrengt.
En als wat je nu doet het optimale is, zal hopelijk je paard eraan wennen.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 23:26

Ik weet best dat ik haar niet voldoende kan geven. Denk je dat ik dat niet erg vind? Ik doe wat ik kan. Daarom moet ik nu weten wat er mis is op de weide want ik wil haar buiten zetten en niet bang zijn dat ze het weer doet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:32

Proberen altijd met hetzelfde paard naar buiten, zodat ze vast maatje heeft?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 23:36

Ja, en niet meer degene waarmee ze gistere er op stond. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:39

Mag je niet gezamenlijk met bijvoorbeeld 4 personen de paarden 4 uur buitenzetten, in plaats van ieder 1 of 2 uur?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:34

Wat geef je haar aan voer?
Zit er misschien te veel energie in?
Zoals ik al eerder heb gezegd, heb ik nu mijn extreem nerveuze paard op Magnesium gezet, en dit zorgt voor mentale rust. Compleet ander paard als je hem nu ziet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:18

lilly_s18 schreef:
En Gypsy: Ben je blind? Of lees je gewoon heel selectief. (uitzonderingen zijn er altijd)!! Natuurlijk zijn er mensen die wel die mogelijkheid hebben. Maar in België zijn er ook zeer veel mensen die dat niet kunnen. Zoals zowat alle maneges bij ons in de buurt. In geel is er bijvoorbeeld 1 die niet eens een wei heeft. En mijn ouders laten me niet verplaatsen. Dus deal with it. En zaag er niet zo over door. Not going to happen. Het is niet mogenlijk. Het mag niet. Ik ben niet de baas. Is dit duidelijk genoeg?

Ik vind het gewoon in en in triest dat je de verantwoordelijkheid voor een dier neemt, terwijl je niet in zijn behoeftes kunt voorzien. Alleen maar omdat jij iedere dag een uurtje wilt rijden, veroordeel je dat dier tot levenslang achter de tralies, en och vooruit bij mooi weer mag hij 2 uurtjes luchten buiten.
Mijn paard stond in wommelgem, moest 1 uur en 1 kwartier fietsen om bij haar te komen, maar hé, beestje was gelukkig en daar ging het om. En ik zeur er wel over door, omdat ik eerlijk waar verdrietig word als ik zie dat dieren zo moeten leven, en als maar een iemand aan het denken gaat er door, ben ik al blij.
Je neemt gewoon bewust een risico op meer blessures, en allerlei mentale aftakeling. Waarom?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:59

Heb je eventueel nog keuze in het soort stal waar ze staat?
Zou al fijn voor je paard zijn, als ze een buitenstal heeft met luik, waar ze lekker naar buiten kan kijken.
Als ze veel op stal staat, is het wel heel saai als ze niks te zien heeft en geen idee heeft hoe het buiten is.
In een buitenstal blijven ze toch wat 'frisser in het hoofd'.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:47

Over de stal waar ik het over had van de bereden brigade stonden de paarden niet eens in een box maar in een stand. En echt heel vaak kwamen die paarden echt niet van stal hoor.

Ze hebben het allemaal prima overleeft. Er was zelfs een oude schimmel die bijna geen politie werk meer deed maar die werd 'bewaard' voor de intocht van St. Nicolaas 1 x per jaar.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:53

Ach en zo worden er zelfs mensen vermoord, dus de negertjes in afrika mogen niet klagen, zij hebben alleen maar hongersnood en mogen blij zijn dat het niet erger is. Bulshit dit, je moet kijken naar wat goed is, niet anderen omlaag halen om zelf beter te lijken.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:02

En zo is het Gypsy!! :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:13

jep, zo heb ik een dolfijn in de vijver, wel een beetje klein maar ik vind het zulke leuke dieren en de buren hebben ook een dolfijn. Dus dan is het veel minder slecht.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:18

ZusJacobs schreef:
HolyPope schreef:
Theorie en praktijk lopen niet gelijk in de paardenwereld, Zus Jacobah.

Haha begin anders eerst zelf met lezen (en goed schrijven van mijn naam), en daarbij, ik ben niemand verplicht een verhaal te vertellen.. Waarom zou ik? Volgens mij ben ik wel duidelijk met mijn mening, zo niet, lees mijn bericht nog een keer over ;)

Sorry als ik je naam niet goed schrijft Zus Jacobah, maar ik vind 'm goed bij je passen. ;) ;)

Waarom zit je dan op bokt als ik vragen mag?
Er is namlijk een gebrek aan mensen zoals jij die alles weten van paarden en het helder en duidelijk uit kunnen leggen. :')

+1 :D. Arrogante betweters zonder enige hulpvaardigheid kunnen beter weg blijven op Bokt.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:18

Kinke schreef:
jep, zo heb ik een dolfijn in de vijver, wel een beetje klein maar ik vind het zulke leuke dieren en de buren hebben ook een dolfijn. Dus dan is het veel minder slecht.

In Overijssel is een dolfijn in de vijver heel normaal, dus om mij een misdadiger te noemen vind ik een beetje kort door de bocht. :D

Dit is niet bedoelt om banketstaaf te zijn of als aanval, maar ben het niet eens met de wijze van beredeneren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:20

ik ook niet Skygirl, het was ook heel erg ironisch bedoelt.