Wie doet aan naverzorgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:18

hestejente schreef:
Aukelizzy schreef:
Heb je er problemen mee?

Nee absoluut niet. Ik zou alleen zelf helemaal geen zin hebben in dit soort gefrut met een paard.

Nee maar ik vind dat als ik flink getraind heb en mijn paard wit van het schuim is, dat ik toch op zijn minst wel even de moeite kan nemen om het na te verzorgen.... Als ik ze alleen laat rollen, drogen ze daarna echt hard op van het zweet. Lijkt mij niet echt lekker. Ik kan mij dus weer niet voorstellen dat je je paard onverzorgd het land/stal op/in zet. Maar dat zal voor iedereen anders zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:19

Uiteraard weers afhankelijk, maar voeten worden altijd gedaan, voor en na het rijden, vanwege steentjes.

In de zomer afspuiten en dan lekker rollen in de paddock, gepaneerd paard werkt nog steeds het best tegen vliegen.
Zand blijft er dan ook gewoon op zitten en hopla lekker de wei in.
Of zoals nu met nog te veel blubber, hopla met zandpakje aan stal in.

In de winter kan je hier echt geen paard gaan staan afspuiten, moet dan buiten met koud water (als de leiding niet al bevroren is), brrrrrrrrrr.
Dus dan niet afspuiten.
Wel emmer slobber, dat is pas feest!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:20

Aukelizzy schreef:
hestejente schreef:

Nee absoluut niet. Ik zou alleen zelf helemaal geen zin hebben in dit soort gefrut met een paard.

Nee maar ik vind dat als ik flink getraind heb en mijn paard wit van het schuim is, dat ik hem op zijn minst toch wel even kan naverzorgen.... Als ik ze alleen laat rollen, drogen ze daarna echt hard op van het zweet. Lijkt mij niet echt lekker. Ik kan mij dus weer niet voorstellen dat je je paard onverzorgd het land/stal op/in zet. Maar dat zal voor iedereen anders zijn.

er zijn niet zoveel mensen die hun paard tot wit schuim trainen :') Mijn paard zweet bijvoorbeeld helemaal niet snel en als ze op haar schouder begint te zweten stop ik en is het goed geweest (mits ze braaf is, anders mag ze nog ff door }:) )

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:21

In de winter rij ik m'n paard nooit wit van het schuim.
Mijn paard staat op een boerderij zonder luxe voorzieningen.
Dus afspoelen in de winter zal ik al niet kunnen.
In de zomer natuurlijk wel, maar dan is het zweten onder het zadel of van de warmte.
Dus het hangt er ook vanaf wat voor faciliteiten je hebt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 05-05-12 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:21

Nee en dat zal dan misschien ook wel het verschil zijn. Maar daarom spuit ik mijn paard dus wel helemaal af.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:34

bij mij ligt het vooral aan de tijd die ik heb... 90% van de tijd poets ik ervoor en erna (mede omdat t ook goed is voor de bloedsomloop en t in mijn ogen even een ontspannig is na t "werken")

Soms als ik onverwachts ga uitrijden omdat iemand niet alleen wil dan poets ik alleen t hoognodige, afhankelijk van hoe vuil ze zijn. Erna worden ze dan wel lekker wat uitgebreider gepoetst, krijgen een wortel ofzo en mogen weer lekker de wei op (ben er altijd overdag).
En inderdaad in ze zomer als ze extreem gezweet hebben, spuit ik ze even af.
Uiteraard rollen ze dan weer uitgebreid in de wei, maar ach t is meer t idee dat telt hihi

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:38

ik doe met wat water en een spons het zweet weghalen, soms de hoevenkrabben, soms wil hij ook rollen en anders lekker stappen nog en eten geven. of VD

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:39

Die twee van ons worden voor en na het rijden uitgebreid gepoets.

Na het rijden rollen op het strand en als ze willen nog eve door de zee wandelen en dan de staart en manen zakken weer om en ze krijgen dan extra hooi en een emmer slobber.Ze staan dan weer netjes op stal.

Ludique96

Re: Wie doet aan naverzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:44

Ik doe na verzorgen lekker borstelen en hoeven krabben. En het zweet afborstelen en soms ook afsponsen

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:38

Ik heb een shet waar ik niet op rijd, dus eigenlijk zweet ponylief nooit. Wel krab ik de hoeven uit als ik terugkom van het wandelen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:19

Als hij erg gezweet heeft spoel ik hem altijd even af, zweet op z'n hals en tussen z'n billen eraf. Als hij erg nat is wil ik hem ook nog wel eens in de molen zetten. Verder krijgt hij altijd een wortel of appeltje. :)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:33

Ik poets haar voor het rijden, daarna als ik naar buiten ben geweest haar hoeven uitkrabben. En weer naar buiten in de bak/wei.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:41

ik spuit bij de mijne altijd zijn benen af met koud water, behalve als het vriest maar dat is logies. dan maak ik ook zijn hoeven schoon met een harde borstel en smeer er daarna vet op. als het een beetje lekker weer is en hij heeft een kleinbeetje gezweet spuit ik hem helemaal af + zijn hoofd. is hij niet nat dan pak ik een spons en spons zijn hoofd af, die droog ik daarna met een handdoek. in de winter spuit ik hem niet af, maar dan poets ik hem. en natuurlijk krijgt hij een lekker appeltje ergens tussen door.

is mijn paard klaar, en staat hij op stal dan pak ik mijn hoofdstel. dan spoel ik het bit even af, en maak hem schoon met zadel zeep. dan ruim ik alles netjes op en ga ik naar mijn huisje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:43

Ik rijd op een manege, ik heb nooit 'geleerd' dat de paarden na het rijden ook nog naverzorgd worden.Ik wist niet beter. Maar ik las in een paardenblad dat naverzorgen belangrijk is, dus vanaf nu doe ik dat. Mensen kijken me wel raar aan, in mijn les ben ik volgens mij de enige die dat doet. Soms zegt mijn instructie wel als we een buitenrit hebben gemaakt : wel de hoefen uitkrabben he meiden? Maar dat doet eigenlijk niemand. Het ligt er trouwens ook aan welk paard ik heb, mijn lieveling verzorg ik langer na dan een paard die vervelend is in stal... Naverzorgen is trouwens ook goed voor mij, ff lekker poetsen, dan ontspan ik wel, en het paard meestal ook :)

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:07

Ik ben ook niet zo van de uitgebreide naverzorging..
Hoeven krabben nadat ik in de bak heb gereden doe ik eigenlijk nooit, wel na het buitenrijden/wandelen.
Mijn ponies zweten in de winter niet zo erg. Stap voldoende uit en dan zijn ze wel droog, daarna even een borstel erover en klaar. Indien nodig zweetdekentje op en terwijl ze hun hapje krijgen kunnen ze mooi opdrogen.

We hebben alleen koud water dus helemaal afspuiten doe ik nooit 's winters. Benen wel na intensieve training of als ze erg vies zijn.
In de zomer spuit ik ze wel altijd af, daarna vliegenspray op doen en wat lekkers. Die van mij willen meestal weer snel terug naar de wei of stal nadat ze gewerkt hebben om lekker te kunnen eten en rollen.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:24

In de zomer spuit ik ze af en zet ze vervolgens terug in de paddock/wei. In de winter gaat de deken erop en vervolgens gaan ze terug in de paddock/wei of als op stal als ik er op het einde van de middag ben. Doe dus nooit veel aan naverzorging maar dat vind ik niet nodig want ze regelen het zelf wel op de wei.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:30

Hier mag hij even rollen, echt uitgebreid poetsen doe ik niet zo vaak, ook niet voor het rijden.
Dan krijgt ie z'n eten, nog even de hoeven behandelen en dan weer terug op 't land!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:35

Naverzorgen bestaat bij ons uit benen afspuiten, deken erop in de winter en in de zomermaanden als het warm is het zweet eraf wassen. Verder het tuig zo nodig schoon maken (bit) en alles netjes ophangen in de zadelkast.

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:48

ik poets altijd uitgebreid voor het rijden ben driekwartier voormijn les begint op stal en het is 5 a tien min. stappen naar de ponyclub, als ik klaar ben wacht ik tot hij droog is ga ik eerst zijn stal doen en dan poets ik hem weer uitgebreid, heb nu niet een stal met een luxe was plaats maar zou hem in de zomer wel regelmatig afspuiten denk ik, op mijn oude stal spoot ik zijn benen altijd na het rijden af. maar dat kan nu niet zo makkelijk. en ik maak uiteraard altijd mijn bitje schoon.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:48

Erg verschillend, de ene keer wel de andere keer niet.
Vaak gaat er een hard borsteltje snel overheen. Als hij echt heeel nat is en het is warm dan spoel ik hem helemaal af.
Hoeven uitkrabben na het rijden doe ik alleen als ik buiten heb gereden (en dan nog vergeet ik het soms).

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:15

Vaak verzorg ik wel na. Een enkele keer niet.
Hoeven uitkrabben doe ik van te voren. Na een buitenrit ook achteraf.
Verder poets ik het zweet weg en in de zomer spuit ik af als ze erg heeft gezweten.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:30

Vraagje voor de mensen die hun paard voor het rijden uitgebreid verzorgen en na het rijden niet:
Wat is voor jullie de logica hiervan?

Bij mij gaat voor het rijden snel een borsteltje erover zodat het tuig nergens kan schuren en hoeven nakijken. Echt verzorgen doe ik na het werken: afspuiten of afsponzen, onder het solarium of wollen deken op, voetjes netjes. Als hij is opgedroogd nog even een borsteltje er over.
je gaat zelf toch ook niet eerst douchen en dan helemaal opgedoft en afgestoft sporten? En daarna met je vieze stink zweetlijf naar bed? Brrrrr... Moet er niet aan denken!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:34

Altijd! Allereerst goed uitstappen, aan de hand.
Bij zweten afsponsen of afspuiten. Daarna onder zweetdeken droog worden.
Steentjes heb ik niet zo gauw last van, mijn paard staat op ijzers.

Daarna mijn spullen schoonmaken. Bit afspoelen, dekje te drogen hangen. Daarna haren eraf borstelen voor de volgende keer.
Doekje met zadelzeep over mijn hoofdstel en mijn laarzen. Singel (kunststof) afspoelen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:38

Na het rijden poets ik het paard altijd even
Soms solarium nog even aan
en af en toe nog even laten grazen
deken op en de wei weer in.

is het heel warm spuit ik het paard vaak van te voren nat droogt het lekker tijdens het rijden.
Maar met dit paard rij ik recreatie nog buitenritje

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:51

Voor het rijden poets ik ook niet uitgebreid. Gewoon even met een rosborstel als ze vol zand zitten en daarna even een harde borstel eroverheen en klaar. Alleen als er foto's worden gemaakt dan worden ze uitgebreid gewassen en gepoetst etc.