Gypsy schreef:Juist OMDAT ik van onze paarden sportieve prestaties verwacht, gaan ze bij voorkeur niet in een stal.
Een paard in een stal zetten omdat 'ie sportieve prestaties moet leveren, is bijzonder kortzichtig en eigenlijk de omgekeerde wereld.
Mijn eigen merrie kan best even in een stal staan, raakt niet in paniek of wat dan ook, maar al vriest het min 10, ze blijft lekker rondkachelen door haar paddock en ook bij regen vertikt ze het om in haar schuilstal te gaan staan.
Mijn verzorgpaard heeft altijd een leven van dekens en individuele stalling gehad. Maar tegenwoordig staat ze het grootste deel van het jaar dag en nacht buiten, deze winter zelfs voor het eerst zonder deken. Alleen met de vorst op stal, zodra het boven de 5 graden was en bleef, weer naar buiten.
Maar als ik ga vergelijken, zodra mijn verzorgpaard op stal komt, merk je het. Ze komt stijfjes naar buiten, en moet aardig wat rondlopen voordat dat weer over is. Staat ze 24/7 buiten, dan heeft ze hier totaal geen last van.
Ik kan me dus eerlijk waar niet voorstellen dat je een paard in de winter zo koud van zijn stal wilt halen om dan te gaan trainen. Merken al die mensen dan niet, hoe stijf die paarden van stal gesjokt komen? Dat traint niet lekker, en is imo gewoon vragen om blessure leed.
Goed dat je het zegt, dat is namelijk iets wat ik me al een tijdje afvraag. Mijn paarden zijn namelijk nooit stijf, of ze nou van stal komen (waar ze dan de hele nacht hebben gestaan) of recht uit de wei. Heb ik nou rare paarden, of ben ik een van de weinigen die ze nog een fatsoenlijke warming-up en cooling-down geeft?
Paarden worden niet stijf van op stal staan (gezonde paarden, aandoeningen als artrose ed even buiten beschouwing gelaten), paarden worden stijf van te snel op moeten warmen of af moeten koelen...Of van de hele week niets doen en in het weekend een buitenrit van vier uur...