‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:48

Hier bij ons staan de paardjes in groepsstal, is zo gekomen en bevalt ons prima.
't Zijn er trouwens maar 3.
Ze hebben een ruime inloopstal en een overdekte uitloop, er zijn twee weilanden, elk weiland is ongeveer 1 hectare groot.
Bij slecht weer worden ze (met name 's nachts) naar "binnen" gehaald.
Er zijn trouwens ook aparte stallen, krachtvoer krijgen ze apart in hun stal.
Mocht er iets zijn, dan kunnen ze dus apart, is uiteraard ook wel eens practisch :D .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:52

petitparis schreef:
dat kan je niet, ze moeten uit zichzelf kalmeren. Soms worden ze wel in het donker gezet, maar da's echt uitzonderlijk.
Maar als je het nooit doet, dan leren ze het ook niet, is toch hetzelfde als een aanhankelijk paard alleen mee op wedstrijd nemen, die roept in het begin toch ook en kan ook paniekerig zijn. Door ze vaker mee te nemen leren ze dit toch ook.

dus onze paarden blijven het gewoon van elke nacht (of dag wanneer het overdag te warm is om naar huneigen stal te gaan) en doen ook niet moeilijk als ze eens een keer alleen binnen blijvenookal gaat de buur buiten.

Dan heb jij geluk denk ik want ik heb toch al meerdere paarden gehad die dat dus niet gewoon werden.
Maar goed, ik zou een paard dus niet op stal gaan zetten alleen maar omdat ik vind dat ie alleen moet kunnen zijn.

petitparis

Re: ‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:06

ik heb er nog geen enkele geweten die niet "beruste" in "zijn lot". En zie er hier toch geregeld binnenkomen die recht van de weide komen.

Nu ja, ik zou waarschijnlijk ook geen paard kopen dat het niet kent van op stal te staan. Zeker naarmate ze ouder zijn is dit moeilijker, maar bv hengsten kunnen bij ons niet buiten tenzij in de longeerbak. Met 20 hengsten is het dan wel heel erg moeilijk. dus stalbaas zet ze in het donker en over het algemeen kalmeren ze 1 voor 1. En daarna biedt structuur een oplossing en een stal waar ze nog wel elkaar kunnen zien...

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:15

Vaak is het zo dat er juist onrust komt omdat de kudde niet dag en nacht bij elkaar staat.
Wij hebben een kudde van 5 paarden bij elkaar staan die ook echt niet allemaal even makkelijk zijn. We hebben minimaal 5 voerplaatsen, en behalven een wondje van het spelen is er nooit iets aan de hand.

Mocht het om wat voor rede dan ook nodig zijn dan kunnen we ze een nachtje binnen houden.
Voeren doen we zelf en naar eigen behoefte als we er zijn.
Zie de paarden regelmatig liggen en de ruimte is zo groot dat ze niet de hele dag op elkaars lip staan. Ik zou nooit meer anders willen.

Oja voor mij is een sportpaard ook een paard en die moet een sociaal leven kunnen hebben. Hij is namelijk in eerste plaats paard en daarnaast pas voor mij hobby.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:16

Maar recht van de weide is vaak geen probleem, juist paarden die een paar keer gewisseld hebben van kudde of verhuisd zijn worden heel kleffig.
In het donker zetten lijkt me niet haalbaar, hoe doe je dat overdag?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:26

wij hebben verschillende groepen en er wordt vaak onderling gewisseld en groepen kunnen elkaar wel zien en aanraken over de omheining, maar wij hebben dus nooit 2 paarden die extreem aan elkaar hangen, want die worden meestal gewisseld of apart gezet.

en donker zetten, wij hebben een aantal stallen met bovenluik en als enige lichbron enkele "glasstenen" en zoveel licht geeft dat toch niet, helaas voor die paarden. Maar heb in de voorbije 3 jaar nog maar 2x geweten dat we het bovenluik dicht moest. 1x voor een ex-dekhengst die de laatste jaren alleen gestaan had en dus "wild" werd van alle geuren (oa hengstige merries) en 1x een paard voor de slacht dat jaren op de weide gestaan had met 1 vriendje. Tja dat is dan werkelijk een drama voor dat paard.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:41

petitparis schreef:
anneliesdj schreef:
En als ze wel onrustig zijn, hoe los je dat op?

dat kan je niet, ze moeten uit zichzelf kalmeren. Soms worden ze wel in het donker gezet, maar da's echt uitzonderlijk.
Maar als je het nooit doet, dan leren ze het ook niet, is toch hetzelfde als een aanhankelijk paard alleen mee op wedstrijd nemen, die roept in het begin toch ook en kan ook paniekerig zijn. Door ze vaker mee te nemen leren ze dit toch ook.

dus onze paarden blijven het gewoon van elke nacht (of dag wanneer het overdag te warm is om naar huneigen stal te gaan) en doen ook niet moeilijk als ze eens een keer alleen binnen blijvenookal gaat de buur buiten.

naast mijn paard die alleen staat in een box staat een paard die heel zijn box verrot trapt omdat die verlatingsangst heeft. Hij stopt pas wanneer mijn paard terugkomt, dus uitzichzelf kalmeren ze vaak niet echt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:55

Juist OMDAT ik van onze paarden sportieve prestaties verwacht, gaan ze bij voorkeur niet in een stal.
Een paard in een stal zetten omdat 'ie sportieve prestaties moet leveren, is bijzonder kortzichtig en eigenlijk de omgekeerde wereld.

Mijn eigen merrie kan best even in een stal staan, raakt niet in paniek of wat dan ook, maar al vriest het min 10, ze blijft lekker rondkachelen door haar paddock en ook bij regen vertikt ze het om in haar schuilstal te gaan staan.

Mijn verzorgpaard heeft altijd een leven van dekens en individuele stalling gehad. Maar tegenwoordig staat ze het grootste deel van het jaar dag en nacht buiten, deze winter zelfs voor het eerst zonder deken. Alleen met de vorst op stal, zodra het boven de 5 graden was en bleef, weer naar buiten.

Maar als ik ga vergelijken, zodra mijn verzorgpaard op stal komt, merk je het. Ze komt stijfjes naar buiten, en moet aardig wat rondlopen voordat dat weer over is. Staat ze 24/7 buiten, dan heeft ze hier totaal geen last van.

Ik kan me dus eerlijk waar niet voorstellen dat je een paard in de winter zo koud van zijn stal wilt halen om dan te gaan trainen. Merken al die mensen dan niet, hoe stijf die paarden van stal gesjokt komen? Dat traint niet lekker, en is imo gewoon vragen om blessure leed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:57

petitparis schreef:
1x een paard voor de slacht dat jaren op de weide gestaan had met 1 vriendje. Tja dat is dan werkelijk een drama voor dat paard.

Waarom zou je zo'n paard dan niet gewoon met een vriendje zetten?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:59

Niet iedereen heeft keuze uit stallen die helemaal naar wens zijn en optimaal voor een paard. Soms moet je het doen met wat er is omdat de omstandigheden nou eenmaal niet anders zijn.

Ik hoef niet perse een groepsstalling s'nachts, maar ik vind het wel belangrijk dat een paard een maatje heeft waar die overdag mee buiten staat. Een grotere kudde is nog beter.

Paarden wennen aan patronen en structuur die er heerst en passen zich daar ook op aan. Bij een pensionstal waar continu de samenstelling wisselt kun je de paarden beter voldoende ruimte geven en 's nachts apart zetten om de rust te bewaren. (bij 24/7 buiten moet er wel voldoende ruimte eb voedsel zijn.)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:01

Gypsy schreef:
Juist OMDAT ik van onze paarden sportieve prestaties verwacht, gaan ze bij voorkeur niet in een stal.
Een paard in een stal zetten omdat 'ie sportieve prestaties moet leveren, is bijzonder kortzichtig en eigenlijk de omgekeerde wereld.

Mijn eigen merrie kan best even in een stal staan, raakt niet in paniek of wat dan ook, maar al vriest het min 10, ze blijft lekker rondkachelen door haar paddock en ook bij regen vertikt ze het om in haar schuilstal te gaan staan.

Mijn verzorgpaard heeft altijd een leven van dekens en individuele stalling gehad. Maar tegenwoordig staat ze het grootste deel van het jaar dag en nacht buiten, deze winter zelfs voor het eerst zonder deken. Alleen met de vorst op stal, zodra het boven de 5 graden was en bleef, weer naar buiten.

Maar als ik ga vergelijken, zodra mijn verzorgpaard op stal komt, merk je het. Ze komt stijfjes naar buiten, en moet aardig wat rondlopen voordat dat weer over is. Staat ze 24/7 buiten, dan heeft ze hier totaal geen last van.

Ik kan me dus eerlijk waar niet voorstellen dat je een paard in de winter zo koud van zijn stal wilt halen om dan te gaan trainen. Merken al die mensen dan niet, hoe stijf die paarden van stal gesjokt komen? Dat traint niet lekker, en is imo gewoon vragen om blessure leed.

Goed dat je het zegt, dat is namelijk iets wat ik me al een tijdje afvraag. Mijn paarden zijn namelijk nooit stijf, of ze nou van stal komen (waar ze dan de hele nacht hebben gestaan) of recht uit de wei. Heb ik nou rare paarden, of ben ik een van de weinigen die ze nog een fatsoenlijke warming-up en cooling-down geeft?
Paarden worden niet stijf van op stal staan (gezonde paarden, aandoeningen als artrose ed even buiten beschouwing gelaten), paarden worden stijf van te snel op moeten warmen of af moeten koelen...Of van de hele week niets doen en in het weekend een buitenrit van vier uur...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:03

anneliesdj schreef:
petitparis schreef:
1x een paard voor de slacht dat jaren op de weide gestaan had met 1 vriendje. Tja dat is dan werkelijk een drama voor dat paard.

Waarom zou je zo'n paard dan niet gewoon met een vriendje zetten?

omdat je de paarden die onze stalbaas overkocht voor de slacht echt niet in de buurt van je eigen paard wil. (lees: wormen, zware infectie, schurft,...)

@Daisy: dat paard was toch niet zo afhankelijk vanaf dag1 of wel? De nieuwe paarden kalmeren allemaal en een nieuwe wordt gewisseld van groep van zodra we merken dat die te afhankelijk wordt van een ander paard.
Maar er zullen altijd wel uitzonderingen zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:12

MariekeB schreef:
Heel kort : rangorde bepalen hoort bij het natuurlijke gedrag van het paard.
Dat als reden gebruiken om e paar op te sluiten.

Dan kun je je kind ook nooit naar school laten fietsen, buiten laten spelen etc ... dan gebeuren er ook nare dingen.

Ik snap dat je een compromis sluit voor je eigen gemoedsrust ( ik doe het zelf ook, snachts staat ze op stal) , maar of het beter is voor het paard is maar de vraag.

Laat deze discussie alsjeblieft niet vervallen in extremen. Er zijn nog 101 mogelijkheden buiten groepsstalling en paard opsluiten.
Mijn paard staat buiten, 14 tot 15 uur per dag, ganse jaar door, met een vriendje, op een wei van 60 bij 60.
En als ik al zie hoe hard het er aan toe kan gaan onder hun tweetjes, dan wil ik echt niet dromen dat mijn paard in een groepsstalling staat, met 4 andere paarden, op 10 bij 7m. Daar kan ze niet weg.

Beter voor het paard? Ik denk het wel. Als mijn paard beslist om uit de wei te breken heb ik dat liever overdag als 's nachts. Als een paard 's nachts koliek krijgt horen we meteen de onrust op stal, wanneer mijn paard ergens achter op de wei ligt te rollen is er niemand die het merkt.
Het is voor mij het gebrek aan controle. Overdag ben ik wel 4 keer bij de paarden, mijn moeder een keer, mijn vader een keer. Er is maximaal 2 uur tussen twee controlebeurten in. Slecht nieuws wordt dus opgemerkt vanaf het begin.
's Nachts zit er zeker 9 uur tussen twee controlebeurten. In die tussentijd kan er veel gebeuren. Dan wil ik ze gewoon veilig weggeborgen hebben in hun stal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:18

_Esther_87_ schreef:
Paarden worden niet stijf van op stal staan (gezonde paarden, aandoeningen als artrose ed even buiten beschouwing gelaten), paarden worden stijf van te snel op moeten warmen of af moeten koelen...Of van de hele week niets doen en in het weekend een buitenrit van vier uur...

Je bedoelt dus eigenlijk dat een paard wat stijf van stal komt niet gezond is?
Dat zal wel zo zijn maar er zijn véél paarden die stijf zijn als ze van stal komen, dikke benen hebben ed.
Stijf wordt je van lang stilstaan, dikke benen krijg je als de bloedsomloop niet ideaal is door te weinig beweging bv.
Stijf worden van slechte warming up of cooling down kan ook maar is iets heel anders natuurlijk.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:28

Je ziet het ook vaak bij opfokstallen die loopstallen gemaakt hebben,daar worden de zwakste ook alle kanten uitgepetst,nou daar wil je je paard toch niet tussen hebben staan!

Denk ook dat het doorsnee wat hier hun paard bestempeld als "sportpaard" eigenlijk geen sportpaard hebben,sportpaarden staan hoog in het bloed,hoog in het werk en hoog in het voer,nou die slachten elkaar af in een inloopstal/ophokstal,zeker wanneer het voedertijd is!

Alles onder het ZZL zijn gewoon hobbypaarden waarvan veel ruiters denken dat ze GPruiters zijn terwijl ze al een jaar erover doen om uit de L1 te komen,zodat ze vervolgens weer 2jaar nodig hebben om uit de L2 te komen.

Veel paarden en pony's zijn een stuk gelukkiger wanneer ze savonds in hun eigen stalletje staan,net als dat honden het heerlijk vinden om savonds/snachts in hun benche te liggen ook al staat het deurtje open en kunnen ze eruit wanneer ze zelf willen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:30

anneliesdj schreef:
_Esther_87_ schreef:

Je bedoelt dus eigenlijk dat een paard wat stijf van stal komt niet gezond is?
Dat zal wel zo zijn maar er zijn véél paarden die stijf zijn als ze van stal komen, dikke benen hebben ed.
Stijf wordt je van lang stilstaan, dikke benen krijg je als de bloedsomloop niet ideaal is door te weinig beweging bv.
Stijf worden van slechte warming up of cooling down kan ook maar is iets heel anders natuurlijk.

Nee, dat er dan iets mankeert aan je management. Ik denk dat er namelijk veel paarden zijn die bijvoorbeeld meer krachtvoer krijgen dan ze nodig hebben/kunnen verwerken. Of verkeerd krachtvoer. Of inderdaad geen of nauwelijks een cooling-down krijgen. Of die te onregelmatig getraind worden...Weken nauwelijks iets doen en dan ineens aan de bak moeten. Leuk, we gaan even vrijspringen...en vervolgens wordt er weer een paard wat nooit springt over 1.30 gejagen.

Daarnaast snap ik trouwens best wel dat een paard dat echt 20-24 uur op stal staat op den duur stijf wordt hoor, dat kan ook niet gezond zijn. Maar het wil er bij mij niet in dat een paard dat overdag lekker buiten loopt, op een normale manier zijn beweging krijgt, netjes en correct getraind wordt en gevoerd wordt op een manier die bij hem past, alsnog stijf van stal komt. Dat zijn echt uitzonderingen, denk ik. Met nadruk op denk, want ik heb het niet onderzocht hoor. Maar ik zie teveel dingen gebeuren die in mijn ogen echt not done zijn, waarna de ruiters heeeel verbaasd zijn als paard na een tijdje stuk is.

Mijn ergernissen liggen niet bij jullie trouwens hoor (anneliesdj en gypsy) maar ik kan me er echt kwaad om maken hoe dom er soms met paarden omgegaan wordt....En dan de 'schuld' maar leggen bij 'ja maar hij heeft de hele nacht op stal gestaan dus hij mag best stijf zijn'. Zo lekker makkelijk als je niet verder hoeft te kijken...Maar he, ik ben de idioot die als ze de hele dag op wedstrijd is geweest (en de andere paarden dus binnen staan omdat er niemand thuis is) ongeacht hoe moe we zijn en hoe laat het is nog gaat stappen met de dieren die thuis zijn gebleven...Heb ik dan ook geen zin in, maar moet van mezelf.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:31

Ik vind het jammer dat mijn paard in de winter niet op de wei mag van de boer en dat we afhankelijk zijn van de boer wanneer die weer de wei op mag. Hij rijd veel fijner wanneer die 24/7 in de wei rondhuppeld met zijn vriendjes. Daarnaast ga ik ook gewoon veel lekkerder de wedstrijden in met outdoorseizoen.
gelukkig komt het weiseizoen er weer aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:38

De enige paarden die ik stijf en met dikke benen van stal heb zien komen waren sportpaarden die elke dag zwaar getraind werden en daarnaast weinig van stal kwamen.

Ik denk ook niet dat een paard wat de hele dag buiten loopt snel stijf zal worden maar de hele dag op stal is gewoon te weinig beweging, heeft imo weinig te maken met warming up en cooling down of voeren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:44

anneliesdj schreef:
De enige paarden die ik stijf en met dikke benen van stal heb zien komen waren sportpaarden die elke dag zwaar getraind werden en daarnaast weinig van stal kwamen.

Ik denk ook niet dat een paard wat de hele dag buiten loopt snel stijf zal worden maar de hele dag op stal is gewoon te weinig beweging, heeft imo weinig te maken met warming up en cooling down of voeren.

Maar dat is precies wat ik bedoel volgens mij...Als je zwaar traint, moet je daarnaast ook zorgen dat je paard nog een aantal uren op de wei komt, of dat je ermee gaat stappen ofzo....Als ze echt regelmatig stijf van stal komen, doe je naar mijn mening iets niet goed.

Het gaat mij ook niet om 24/7 op stal, dat kan niet goed zijn. Maar er wordt zo snel geroepen dat ze van 's nachts op stal ook al stijf worden (en als ze dat niet gewend zijn, zoals Gypsy's paarden, kan dat ook nog wel). Maar een paard dat overdag normaal op de wei komt, correct getraind wordt, en goed gevoerd wordt, mag imo niet stijf van stal komen. Gaat dus over in ieder geval dagelijks een aantal uren wel op de weide, maar niet 24/7 weidegang. Pff, sorry voor de onduidelijkheid, beetje zware week gehad dus ik ben niet zo helder momenteel. Geloof dat we als het er op aan komt het wel redelijk eens zijn :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:53

Ja dat denk ik ook ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:04

Cowgirl schreef:
Wat ik mij ookaf vraag is waarom sommige paarden zich niet kunnen handhaven in een groep.
Zijn ze gewoon gek in de kop of hebben ze toen ze klein waren nooit geleerd hoe ze zich moeten gedragen.(opfokstal gewoond de eerste 3 jaar van zijn leven?)

Mijn merrie heeft haar eerste 5 levensjaren in Portugal gewoond waar ze in een grote koppel merries liep.
Toch heeft ze nooit geleerd om zich goed te kunnen handhaven binnen een groep, ze is vreselijk onderdanig en bang voor bijna alle paarden.
Als een paard een oor draait loopt ze al weg bij haar eten en gaan ze zo ver mogelijk weg in een hoek van de paddock staan.
Op die manier werd ze ook een leuk pispaaltje voor de paarden die net niet boven aan stonden in de rangorde, die gingen zich afreageren op haar, jagen, pakken, bijten, waardoor haar angst alleen maar bevestigd werd en erger werd...

en hoe het komt, ik weet het niet, niet aan haar manier van opgroeien de eerste jaren, ik denk dat dit bij haar echt in het eigen karakter zit...
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 25-04-12 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:14

Volgens mij bedoelen we idd hetzelfde.

Nog een belangrijke reden voor mij om ze lekker buiten te laten is dat die beesten moeten leven. Ze spelen, knuffelen, rollen, donderjagen, en zijn gewoon lekker paard. Op buitenrit en met trainen zijn ze op en top fanatiek, ze willen echt werken, maar geen rare explosies van opgekropte energie.

Ik merk trouwens dat voor veel mensen 24/7 buiten gelijk staat aan geen toezicht. Op het moment dat de paarden hier op stal staan, is er pas geen toezicht. Staan ze op de paddock of wei, dan kijkt het halve dorp er op uit inclusief meerdere paardeneigenaren en een dierenarts. Mensen die gewoon even bellen als ze zien dat een van de paarden wel erg lang ligt te slapen. Eigenaren van mijn verzorgpoown zijn ook bijna de hele dag thuis, die zien het meteen als er iets mis is.

En er word wat afgelopen, gerend en gedaan hier joh. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet meer zouden kunnen doen...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:19

Gipsy wat voor sportpaarden heb jij dan en wat lopen ze en hoevaak ga je op wedstrijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:23

ikke schreef:
HET probleem is niet de groepsstalling, maar de onkundigheid van de eigenaar om te herkennen of het paard wel uit de voeten kan met die groepsstalling.

Wij hebben een paard in de groepsstalling staan en het blijkt dat ze daar niet tegen opgewassen is.
Vergeet niet dat met name de "sportpaarden" dusdanig zijn doorgefokt op eigenschappen die niet meer matchen met de eisen die je aan een paard moet stellen dat 24/7 buiten woont, dat ze het gewoon fysiek niet meer opbrengen om in de winter 24/7 buiten te wonen, zelfs niet met een schuilstal en een dekenbeleid.
Je kunt wel een schuilstal zetten, maar er is geen enkele garantie dat ze daar ook daadwerkelijk in gaan staan! Zeker de paarden die lager in rang staan, zijn de eersten die NIET in de schuilstal gaan staan, domweg omdat ze dan "opgesloten" zijn en niet meer zeker zijn dat ze zonder schade kunnen vluchten voor de "leider" (die meestal geen leider is, maar een stuk onbenul met te grote bek).

Yes! En zo is het maar net....

Hier eentje die het eigenlijk maar net aankan om zonder deken de winter door te komen, laat staan ook nog buiten te moeten wonen, de anderen kunnen het makkelijk

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:25

anneliesdj schreef:
nicky_rilana schreef:
mijn paard staat zomer en winter gewoon buiten alleen niet 24/7. en hij staat samen met een shetlander. die geen manen kan bijten omdat mijn paard te groot is.

Waarom een shetlander bij een groot paard als gezelschap? Ik hoor het vaak maar het is zo onzinnig.
Ze kunnen niet sociaal zijn met elkaar, kunnen niet samen rennen en spelen, het is alsof je een 18 jarige opscheept met een 4 jarige.
Mijn ervaring is zelfs dat het nog lastig koppelen is ook, ze mogen elkaar niet, wellicht omdat ze op een andere golflengte zitten?

Ontopic: mijn paarden lopen zoveel mogelijk buiten, ook in de winter, er is altijd beschutting/schaduw/windbreking van bos en alleen in uiterste gevallen gaan ze naar binnen.
Elkaar verwonden gebeurt maar heel zelden en ik heb nog nooit een paard gehad waarvan de manen stuk gebeten werden.

mijn paard is helemaal gek op mijn shet, met mijn pony ging het ook altijd goed, misschien is het zo dat mijn shet maar 1 jaar jonger is dan mijn paard