waardeloze pensionstallingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:21

montoya schreef:
een stal 100% naar je zin vind je niet zeldzaam. toch denk ik dat sommige pensionstallen een cursus moeten gaan volgen en niet zo maar van varkens de paarden in gaan .

Onzin. Je moet gewoon duidelijke afspraken maken van tevoren.

Pas als iemand zich niet aan gemaakte afspraken houdt mag je zeuren, anders is het ook gewoon je eigen schuld..

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:40

Skygirl schreef:
montoya schreef:
een stal 100% naar je zin vind je niet zeldzaam. toch denk ik dat sommige pensionstallen een cursus moeten gaan volgen en niet zo maar van varkens de paarden in gaan .

Onzin. Je moet gewoon duidelijke afspraken maken van tevoren.

Pas als iemand zich niet aan gemaakte afspraken houdt mag je zeuren, anders is het ook gewoon je eigen schuld..

jij mag het onzin vinden maar meestal is het wel zo ieder zijn eigen mening

Kahawa

Re: waardeloze pensionstallingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:48

Jij vind het onbelangrijk om goede afspraken te maken? :+

En of dat meestal zo is hangt van jezelf af, want je bent er immers zelf bij..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:50

Je kunt wel duidelijke afspraken maken, maar daar heb je geen reet aan als 1 van de 2 partijen zich er niet aan houdt.
En dat is niet altijd meteen zichtbaar, maar moet je door ervaring / tijd / verhalen van andere (vertrekkende) partijen horen, je bent er immers niet zelf de hele dag bij.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:58

Tja is geen luxe waar ik sta.
Maar: 2km van mijn huis. Binnen & Buiten bak. Waar ik 8 van de 10x helemaal in mijn eentje rijd..(privebak dus)
Wel zelf mesten. (de eenkeer beetje opstrooien, de andere keer leeghalen..ik vind het goed te doen)
Geen warm water, geen solarium en geen stapmolen.
Weidegang..tja wat er mogelijk is, we staan op kleigrond..dus is afentoe een beetje schipperen, zeker in herfst met regen..dan heb je gewoon niet voldoende "paddocks" . Dan gaan ze vaak maar paar uur. Soms een dagje niet. Wordt ook gewoon eerlijk gezegd.
Zomers lekker hele dagen op de wei.
Krijgen voldoende te eten, en tja niet altijd op vaste tijden...soms moeten ze ook wel eens weg.
Meetsal worden we goed op de hoogte gehouden via een whiteboard..(leven kan best makkelijk zijn.)
Onderling..tja de een doet wat meer als de ander..de een heeft 1 paard, ander 2..maar iedereen is vriendelijk, respecteerd elkaar, en zal elkaar ook helpen mocht dat nodig zijn. ( we laten elkaar ook gewoon met rust..live and let live)
Paarden staan bij iedereen op eerste plek, als ik zie dat er een ligt, hang ik direct aan de tel naar eigenaar, 4 x voor niets gebeld, 1 x is er een db bijgeweest, maar nog niet echt bloedserieus..maar ik bel liever teveel dan te weinig. Wordt ook door ieder gewaardeerd.
Eigenlijk sta ik op een stal, dat als ik om wat voor reden dan ook 3-6-12 weken niet kan komen, mijn paard niets tekort komt. En dan denk ik dat ik best goed sta!
Nou weet ik ook dat de PH absoluut haar best doet. Kan alles vragen, alles is bespreekbaar. Zeer prettig.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:58

Skygirl schreef:
Jij vind het onbelangrijk om goede afspraken te maken? :+

En of dat meestal zo is hangt van jezelf af, want je bent er immers zelf bij..

nee goede afspraken maken vind ik juist belangerijk , maar goede afspraken na komen ook .

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:00

Dat zeg ik toch ook? alleen als iemand zich niet aan de gemaakte afspraken houdt mag je zeuren.

En daar moet je gewoon precies in zijn, iets wat jij vanzelfsprekend vindt hoeft dat niet te zijn voor iemand anders.

Zoals dat van die halsters in de wei bijv.

edit: En dat dat vooral varkens en koeienboeren zijn lijkt me niet. Alleen de perceptie van een schone stal, voldoende schoon stro en hooi kan wel erg verschillen met de jouwe.

Een cursus verandert niets aan of iemand zich aan afspraken houdt of niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:06

Ik heb geen eigen paard maar help wel iemand die stalling heeft.
Omdat ik meerdere keren in de week op stal loop hoor ik ook verhalen van andere pension stallen.
Sommige hebben heel wat mee gemaakt nu zijn ze tevreden.

Ik moet zeggen deze stalling is duur 270 euro in de maand maar niemand klaagt.

Voeren gebeurd altijd en op tijd vaste tijden.
paarden gaan overdag naar buiten en voor het donker naar binnen
wil jij je paard in een andere wei hebben ook geen probleem
dekens worden gewisseld. liefst zelf doen maar eigenaresse doet het ook wel
medicijnen worden gegeven als je dit zelf niet kan doen
wormen kuren zelf doen kunnen wel gezamelijk besteld worden
net zoals vitamine spuiten enz moet paarden eigenaar zelf doen.
bak van goede kwaliteit
stallen van goede kwaliteit alles is geisoleerd en word elke dag schoon gemaakt
was plaats incl solorium aanwezig
is er iets met je paard word je gebeld

Zelf gewoon je troep opruimen scheelt een hoop irritaties

Het is een kleine pension stal en iedereen helpt elkaar en vraagt ook advies aan elkaar.
Ik ben degene met de minste kennis niemand doet minderwaardig ik leer er ontzettend veel
iedereen heeft het beste voor met de paarden.
zien ze dat een bak met water leeg is bij de wei of paard heeft hem om getrapt lopen ze alle weides langs. welke paarden nog water nodig hebben als voorbeeld.
voor het donker helpt iedereen die aanwezig is met de paarden binnen zetten.

gewoon leuk en gezellig.
Volgend jaar worden de weides helemaal opnieuw gedaan ook iets met de grond lagen zodat er geen modder meer kan komen.
enz enz
Enige nadeel is misschien de kleine zadelkamers. j\e hebt allemaal een eigen plank en een plek waar je zadel en hoofdstel kan neer hangen.
Al je dekens en dekjes die je dan niet gebruikt of op een soort zolder neerleggen maar kan zijn last muizen niet uit te sluiten of gewoon mee naar huis nemen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:33

Iedere stal heeft wel zijn voor en nadelen, bij sommigen wegen de nadelen echter zwaarder.
Mijn ervaring met pension:

stal 1 (hier heb ik mijn paard gekocht):
nadelen:
- stallen waren te klein en gevaarlijk
- constant kinderen en een deel daarvan gaf dan ook nog les waardoor je nooit rustig kan rijden
- maar 1x per week gemest (vaak zeer vieze stallen)
- veel paarden zagen er ziek uit
- geen hooi, moest je zelf aankopen en geven
- niet waarschuwen als paard ziek is
- geen toezicht 's nachts, dan kon iemand gewoon binnenlopen zonder dat iemand het ook maar hoort of ziet
- weide omheining is er prikkeldraad en je moet zelf op de weide zetten en afhalen
- ... (te veel om op te noemen)
voordelen:
- veel vrijheid, je kan er om het even welk uur naar je paard
- wedstrijden ter plaatse

stal 2:
nadelen:
- binnenpiste leek een mijnenveld
- niet goed onderhouden
- 1 kleine slecht omheinde weide ter beschikking (paard kon er niet zonder toezicht op)
- geen mogelijkheid tot volpension
voordelen:
- zelf voer klaarzetten
- goede sfeer
- geen manegelessen
- vriendelijke eigenaars (ook al zag ik ze amper lol)
Op deze stal stond ik eigenlijk het liefst. Gewoon omdat de mensen er hulpvaardig waren en je er heel rustig je ding kunt doen en veel wandelmogelijkheden

stal 3:
nadelen:
- ik betaalde iest extra voor mijn paard op de weide te laten zetten, maar dit werd niet of amper gedaan
- paard kreeg te weinig stro en hooi, maar verder wel proper
- geen keuze qua krachtvoer
- kleine binnenpiste en geen buitenpiste
- pensionhouders niet heel makkelijk in omgang
- duur
voordelen:
- dagelijks gemest
- eten werd op tijd gegeven
- de kleine binnenpiste had een splinternieuwe bodem
- wandelmogelijkheden

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:47

Afspraak is afspraak, en dat is zo belangrijk omdat je geheid gezeik krijgt als je er zelf voor moet gaan lopen zorgen dát de afspraken nagekomen worden. Daar maak ik dus geen afspraken voor.
Los daarvan je merkt pas na een tijdje dat de afspraken niet goed nagekomen worden en dan ben je dus al in de aap gelogeerd.
Een PH heeft zodra je klant bent ook een soort machtspositie, je kunt namelijk niet van het ene op het andere moment je beest en spullen op pakken en de desbetreffende ph in de strrr laten zakken. Dat is niet in het belang van je beest, en er zijn natuurlijk ook redenen geweest waarom je voor de betreffende stal gekozen hebt, uitrijmogelijkheden afstand paard/huis etc... Uiteindelijk vind ik dat ik op alle stallen waar ik gedoe had (dus niet op die stal waarvan de ph overleed) heel veel geduld opgebracht heb en echt geprobeerd heb er het beste van te maken. Maar als praten niet helpt en ik uiteindelijk chaggerijnig naar stal ga of mijn paard in een gratenpakhuis zie veranderen dan houdt het echt een keer op.

@ Breggel1982, Nee ik sta niet bij Sjefke. Als sjefke ook zo op leeftijd is moeten we ons dan niet afvragen of dergelijke plekken aan het uitsterven zijn?

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 01:45

Wow, ik wist niet dat er zoveel stallen waren waar het er zo aan toe ging. Ik dacht dat dat slechts een uitzondering was op de regel. Als ik soms zag op wat voor 'luxe' stallen sommige mensen hun paarden hebben staan.. Maar dat valt zo te zien nogal tegen? Ik sta slechts op een 'gewone' pensionstal. Maar ik ben heel tevreden!

Mijn paard staat in een ruime, lichte box. Ze worden om de paar dagen uitgemest maar tussendoor doe ik de stal ook nog wel een keer. Ongeveer om de dag, tenzij hij pas net gedaan is. En daar maken ze ook absoluut geen problemen van. Mag zoveel stro gebruiken als ik wil. Paard heeft altijd schoon water, en heeft 's morgens en 's avonds altijd zijn pluk hooi liggen. Hoeveel mengeling hij precies krijgt weet ik niet, ik zou het eens moeten navragen, maar hij is in prima conditie dus daar schort niks aan. Er is evt. ook mogelijkheid tot ander voer indien je dat wilt, je mag gewoon een tonnetje bij de stal zetten met voer naar keuze en dan voeren ze dat aan je paard. De gangen zijn altijd schoon. Ook word er niks gepikt, mijn kast is nu wel op slot maar mijn deken en halster hangen aan de staldeur. De kast van het meisje dat met haar pony naast de mijne staat is niet op slot en steekt propvol met mooie dekjes en dekens, en daar komt ook gewoon niemand aan.

Ik heb altijd beschikking over een gedraineerde buitenbak, die er eigenlijk altijd goed bijligt. Zelfs na een enorme regenbui is alleen de hoefslag nat, maar nog prima in te rijden. Er mag ook gereden worden terwijl er les gegeven word, degene die les krijgt heeft dan wel voorrang in de piste. Vorige keer was er les ingepland en ik was niet op de hoogte, dus ik kwam aan bij de rijbaan met mijn opgezadelde pony om te longeren. Ze vertelden me meteen dat ik het weiland tegenover de rijbaan gerust mocht gebruiken om te longeren als ik dat wou. In de zomer mag er (als de rijbaan druk bezet is) ook gewoon in het weiland ernaast worden gereden, deze heeft ong de afmetingen van een rijbaan. Ook is het een hele mooie omgeving om buitenriten te maken.

De paarden staan normaal ook het grootste deel van de dag gewoon buiten (er is heel veel weidegang), nu hebben ze alleen mijn paard nog niet zelf buiten gezet omdat het een hengst is en hij er pas net een paar weken staat, ze kenden hem dus nog niet en durfden hem niet zomaar zelf te pakken en op de wei te gooien, wat ik goed begrijp. Ik heb hem ondertussen zelf al een paar keer in de wei gezet en dit is geen probleem, dus heb ik hen verteld dat ze hem vanaf nu gewoon zelf mogen buitenzetten. Dit gebeurt aan een halster en touw, en de paarden staan bijna altijd in groep. Indien je paard al/nog binnen staat en je hem toch in de wei wilt hebben, mag je hem ook gewoon zelf buitenzetten.

Je hebt vrije keuze van hoefsmid en dierenarts, we moesten een formuliertje invullen met de naam en telefoonnummers van eigenaar, da, smid, en er moest bijgeschreven worden wat we liefst hadden dat er gebeurde in geval van nood. (Voor ons is dat in elk geval eerst de dierenarts bellen, indien deze niet bereikbaar is een andere dierenarts naar keuze, en hierna pas ons verwittigen) De paarden worden gezamelijk ingeënt. De mensen zijn echt súpervriendelijk. Je kan alles aan ze vragen. Ook de meisjes op stal zijn super sociaal, de eerste dag dat ik er stond kwamen ze al meteen even kijken naar m'n paard en een praatje maken, voelde me gelijk thuis!

En dit alles heb ik voor een hele lage prijs. Ben tot nu toe echt super tevreden!
Het enige nadeel aan de stal is dat ze geen binnenrijbaan hebben. Maar ter compensatie hebben ze wel een trailer die je kan lenen om naar een manege of rijbaan in de buurt te rijden om daar de binnenbaan te gebruiken. (De dichtsbijzijnde is zelfs maar 5 minuutjes rijden)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:25

Genoemde redenen waren voor mij reden om ze aan huis te zetten(bij mijn ouders dan) geen grzeur meer over geen water in de winter,te vroeg op stal,te kort buiten,weinig voetbeurten enz. Lekker je eigen regels bepalen. Heerlijk!

Bijoulover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:37

mijn pony heeft een tijdje op een manege gestaan.. nou ik vond het maar tien keer niks..
in het begin zeiden ze dat de pony's op de wei mochten, uiteindelijk mocht het niet, stond je pony gewoon hele dag op stal en aangezien mijn pony stalnijd heeft kwamen er steeds kinderen hem pesten omdat ze dat leuk vonden. ze kregen geen hooi, stal uitmesten deden ze daar zelf en opstooien ook 9 van de 10 keer vergaten ze stro in de box te leggen staat je pony gewoon kaal in de box..
we hebben nu op een weiland stallen gebouwd heerlijk!

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:28

Wow, als ik dit lees ga ik bijna huilen als ik bedenk dat ik mijn eigen stalletje heb. Ik heb een prive stal (huur dit voor mijn paarden en als mensen willen, heb ik plek voor andere paarden, dus pension). het is bij ons verre van ideaal, maar hieronder is wat ik heb en doe.

De boxen zijn 3x3m, sommige zouden dit te klein vinden, andere vinden dit prima. Ik weet dat er een nieuwe standaard aankomt (stokmaat x2 x2m²). Heb wel altijd ramen open of de buitenluiken (heb 4 boxen, 2 met buitenluik), dus frisse lucht.
Ik heb 2 paddocks van 12x12m met een stuk verhard, hier staan ze met maximaal 3 of 4 paarden in (afhankelijk van de grote en wat past qua groep). Eventueel heb ik nog een (in aanleg) rijbak. Dit voor hengsten en paarden die (nog) niet samen kunnen.

Paarden krijgen 's ochtend brok naar behoefte en een flinke pluk hooi/kuil. Daarna gaan ze naar buiten. Buiten krijgen de paarden 2x hooi (13u en 18u). Om 18u krijgen ze nog een keer brok als dit nodig is. Paarden gaan tussen 18u en 20u naar binnen die naar binnen moeten en krijgen dan om 21u nog een keer hooi/kuil. Paarden krijgen +/- 1,5x hooi per 100kg gewicht.
Paarden kunnen bij ons de hele dag drinken. In het weiland hebben we een schone sloot en in de paddocks/rijbak een grote ton waar ik om de dag het water van ververs.

Tevens staan de paarden in stal op een mooi pak stro waar ik een onderlaag in (probeer) creeër.

Ontwormen is zaak van de eigenaar van het paard. Ik neem paarden allemaal mee voor mestonderzoek, maar ontwormen is daarna niet meer mijn zaak.
Tandarts is wel algeheel geregeld en zit ook bij pension in.

Ik weet niet of ik alles goed doe, maar als de mensen in pension wensen of ideeën hebben, komen ze altijd naar me toe en we lossen het op. Dus altijd goed voor iedereen.

(Ik zal vast wel iets vergeten zijn hoor :))

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:03

Toralone schreef:
Wow, als ik dit lees ga ik bijna huilen als ik bedenk dat ik mijn eigen stalletje heb. Ik heb een prive stal (huur dit voor mijn paarden en als mensen willen, heb ik plek voor andere paarden, dus pension). het is bij ons verre van ideaal, maar hieronder is wat ik heb en doe.

De boxen zijn 3x3m, sommige zouden dit te klein vinden, andere vinden dit prima. Ik weet dat er een nieuwe standaard aankomt (stokmaat x2 x2m²). Heb wel altijd ramen open of de buitenluiken (heb 4 boxen, 2 met buitenluik), dus frisse lucht.
Ik heb 2 paddocks van 12x12m met een stuk verhard, hier staan ze met maximaal 3 of 4 paarden in (afhankelijk van de grote en wat past qua groep). Eventueel heb ik nog een (in aanleg) rijbak. Dit voor hengsten en paarden die (nog) niet samen kunnen.

Paarden krijgen 's ochtend brok naar behoefte en een flinke pluk hooi/kuil. Daarna gaan ze naar buiten. Buiten krijgen de paarden 2x hooi (13u en 18u). Om 18u krijgen ze nog een keer brok als dit nodig is. Paarden gaan tussen 18u en 20u naar binnen die naar binnen moeten en krijgen dan om 21u nog een keer hooi/kuil. Paarden krijgen +/- 1,5x hooi per 100kg gewicht.
Paarden kunnen bij ons de hele dag drinken. In het weiland hebben we een schone sloot en in de paddocks/rijbak een grote ton waar ik om de dag het water van ververs.

Tevens staan de paarden in stal op een mooi pak stro waar ik een onderlaag in (probeer) creeër.

Ontwormen is zaak van de eigenaar van het paard. Ik neem paarden allemaal mee voor mestonderzoek, maar ontwormen is daarna niet meer mijn zaak.
Tandarts is wel algeheel geregeld en zit ook bij pension in.

Ik weet niet of ik alles goed doe, maar als de mensen in pension wensen of ideeën hebben, komen ze altijd naar me toe en we lossen het op. Dus altijd goed voor iedereen.

(Ik zal vast wel iets vergeten zijn hoor :))

Ik heb ook maar een kleine box waar ik sta voor mijn e-pony. Net 3x3.
Maar ze staan van smorgens tot savonds buiten en in de zomer nog langer en verder is de verzorging zo super.
Er zijn grotere boxen maar ik ga er geen tamtam om maken.
Mijn paard lijkt geen problemen te hebben met haar box en kan er goed in draaien en liggen.

Veel mensen zijn ook wel heel erg snel tevreden, dat zijn vaak mensen die niet zo vaak naar hun paard gaan en vaak ook niet alles meekrijgen.
En er zijn stallen die daar misbruik van maken en zulke paarden wat minder opstrooien en snachts buiten laten.
Dit heb ik trouwens ook op een stal meegemaakt en dan de stalling met 20% ineens omhoog duwen.
Ze kunnen me een zeur vinden maar dan gaan ze echt te ver.
En tuurlijk is er altijd een puntje van kritiek maar je kunt niet op iedere slak zout gaan leggen.
Je moet rekening houden met elkaar en een pensionhouder kan het niet iedereen altijd even goed naar de zin maken.

Maar ik heb niks te mopperen, waar ik nu sta sta ik prima.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:06

Op mijn vorige stal hadden we een waterpomp die water diep vanuit de grond pompte, zodat je dus áltijd water hebt, bevriest de slang en hadden we alsnog niks. Eigenaar deed níks dus wij 2x per dag met emmers vol water naar stal anders hadden ze gewoon niks!
Stallen en kasten lekte ook, de betegeling in de paddock was slecht die ging helemaal doorzakken.

En stroom water en verlichting moesten met losse stekkers aan en uit gedaan worden, nogal gevaarlijk met regen en als je zelf in het water staat.

De stal had ook veel voordelen maar die dingen waren wel vervelend :\

Ik ben nu heel blij, het is niet perfect maar in ieder geval hebben we een hele betrokken eigenaar die alles maakt, alles nieuw koopt en overal voor zorgt en op let, dat vind ik zo belangrijk! Niet allemaal kapotte, verrotte zooi.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:12

Ik stond op een kleine stal met mijn paard.
Waar het perfect geregeld werd door de verhuurder.
De paarden kregen overdag vele malen kleine plukjes hooi, dus waren altijd rustig bezig.
En als het kon stonden ze buiten.
Wat ik persoonlijk iets te weinig vond.

Nu sta ik op een stal, die bij mij aan de overkant is.
Boxen zijn me eigenlijk te klein. 3 bij 3, maar de paarden staan altijd overdag buiten.
Zelf met regen en sneeuw worden ze een paar uurtjes buiten op het land gezet.
Voeren doe ik zelf, enkele keer dat ik niet kan zet ik het klaar en voert de boer.
Uitmesten doe ik ook zelf.
Er wordt niet geklaagd over wat ik verbruik aan stro of hooi.
Maar de paarden staan op vochtdoorlatende matten, dus laag verbruik in stro.
Er is nu net een paddock aangelegd. 12 bij 12. Alleen nog erg zwaar.
Geen rijbak. Maar mis die ook niet.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:37

Je moet ook wel wat geluk hebben met het aanbod in je omgeving denk ik.
In mijn vorige post sprak ik ook van te kleine stallen, maar die waren wel een stukje kleiner als 3x3 . 3x3 vind ik prima kunnen mits de paarden genoeg buiten komen, maar spijtig genoeg vind ik in mijn omgeving geen enkele plaats waar je paard buiten gezet wordt. Ik kan zelf geen 2x per dag naar stal en zal dus niet zo snel een stal vinden die aan mijn eisen voldoet. Terwijl ik eigenlijk niet echt luxe zoek. Voor mij is het belangrijkste dat er aan de basisbehoeften van het paard voldaan word en dat alleen al is zo moeilijk te vinden hier...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:06

Nou dan heb ik het goed gesteld zoals ik het zo lees :D
Ik sta voor 85 euro op een manege.
Binnenbak en buitenbak worden regelmatig gesleept, longeercirkel, genoeg paddocks, somers weide, goeie uitrijmogelijkheden, wat wil ik nog meer!
Geen stapmolen, is ook niet nodig, paard staat van half 8 (soms vroeger) tot 6-7 uur buiten.
Voer wat savonds klaar gezet is word smorgens gevoerd, dus nooit te weinig/veel voer.
In overleg is heel veel mogelijk, zoals dat er voor je paard gezorgd word als je op vakantie bent of als je paard drachtig is mag die in een grote stal van 3 bij 9 volgens mij.
Moet wel zelf mesten en alles zelf kopen, maar nooit geen gezeur over dat ik teveel stro gebruik oid :))
In de winter ook lekker hele dagen buiten, moet hem wel altijd zelf buiten zetten, maar sochtens doet mijn vader het want die moet toch naar zijn werk, en op een paar dagen doet een stalgenoot het.
Binnenzetten moet ik ook zelf doen maar ik ga er toch heen om te rijden.
DA is tegenover en als er iets mis is met je paard word er meteen gebeld, en als je even vraagt of ze naar de DA lopen doen ze dat vaak ook nog wel.
Als je brokken oid op zijn, mag je een paar scheppen lenen.
Nooit geen last van pennys eigelijk.. De deur van de gang staat niet echt in het zicht, dus dat nodigd ze ook niet uit om te komen kijken :)
Ideaal dus :))

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 00:34

Ik heb geen bak... we zijn net een jaar op locatie dus beginnend. Mijn tegelwerk in de padocks laat wat te wensen over, maar ze kunnen droog staan als ze willen (maar je raad het al: liever zand en modder).

Tevens verschilt het aanbod inderdaad, je moet net geluk hebben hier. Je kan hier een stal vinden in de buurt voor 100 euro, maar dan moet je alles zelf kopen, zelf doen, of 315 betalen en je heb ALLES. Maar of dat nou beter is...
Ik ben van mening: wil je het goed doen? Doe het dan zelf. Dan kun je ook niet klagen als het fout gaat, of als je paard op te weinig stro staat oid. Maar niet iedereen heeft de luxe of mogelijkheid om het zelf te doen en dan ben je overgeleverd aan de manier van anderen. Ik zou zeggen: veel praten en overleggen. Sta er open voor, dat zijn anderen vaak ook. Dan heb je het je beste kans gegeven.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:16

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:23

tja, ik sta op een redelijk grote manege/pensionstalling. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik ook wel eens wat te klagen heb, maar over het algemeen is het prima geregeld en als er wat is kan er in overleg altijd weer wat geregeld worden. Hoe groter de stal is, des te moeilijker het voor de PH is om op individuele gevallen in te gaan, maar ik moet zeggen dat die van ons er zijn uiterste best voor doet. Die heeft net op verzoek van mij een paddockje voor mijn blessurepaard gecreerd en dat terwijl ie ook prima had kunnen zeggen dat dat niet mogelijk is. Oke, dan heb ik wel eens wat te mekkeren, maar zulke mensen zijn echt heel wat waard en dan kun je wel eens wat door de vingers zien, zolang dat uiteindelijk weer rechtgebreid wordt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:21

Ook een pensionhouder zal wel eens wat te mekkeren hebben, zolang dat uitgesproken word hoeft er geen probleem te zijn.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:08

een ph kan het nooit iedereen naar de zin maken.heel belangrijk vind ik, als je afspraken maakt dat je die ook nakomt.en dat de meeste dingen in overleg kunnen,en dat je dingen ook uit kunt praten.
ik heb ook een kleine stal maar hier kan en mag bijna alles,maar wel in overleg.maar dat gaat ook makkelijker als je klein bent,als je een stal hebt met meer dan 20 pensionpaarden wordt het een heel ander verhaal.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:14

Ik sta op een boerderij waar ik alles zelf doe,
dus geen problemen met teveel of te weinig voer. s'avonds voer ik zelf de brokken, voor s'ochtends zet ik een emmer met brokken klaar en een hooinet vol, die geeft de eigenaar dan s'ochtends vroeg, en s'middags voer ik zelf. Ik mest ook zelf, en we wisselen af met wie de paarden buiten zet.