Wow, als ik dit lees ga ik bijna huilen als ik bedenk dat ik mijn eigen stalletje heb. Ik heb een prive stal (huur dit voor mijn paarden en als mensen willen, heb ik plek voor andere paarden, dus pension). het is bij ons verre van ideaal, maar hieronder is wat ik heb en doe.
De boxen zijn 3x3m, sommige zouden dit te klein vinden, andere vinden dit prima. Ik weet dat er een nieuwe standaard aankomt (stokmaat x2 x2m²). Heb wel altijd ramen open of de buitenluiken (heb 4 boxen, 2 met buitenluik), dus frisse lucht.
Ik heb 2 paddocks van 12x12m met een stuk verhard, hier staan ze met maximaal 3 of 4 paarden in (afhankelijk van de grote en wat past qua groep). Eventueel heb ik nog een (in aanleg) rijbak. Dit voor hengsten en paarden die (nog) niet samen kunnen.
Paarden krijgen 's ochtend brok naar behoefte en een flinke pluk hooi/kuil. Daarna gaan ze naar buiten. Buiten krijgen de paarden 2x hooi (13u en 18u). Om 18u krijgen ze nog een keer brok als dit nodig is. Paarden gaan tussen 18u en 20u naar binnen die naar binnen moeten en krijgen dan om 21u nog een keer hooi/kuil. Paarden krijgen +/- 1,5x hooi per 100kg gewicht.
Paarden kunnen bij ons de hele dag drinken. In het weiland hebben we een schone sloot en in de paddocks/rijbak een grote ton waar ik om de dag het water van ververs.
Tevens staan de paarden in stal op een mooi pak stro waar ik een onderlaag in (probeer) creeër.
Ontwormen is zaak van de eigenaar van het paard. Ik neem paarden allemaal mee voor mestonderzoek, maar ontwormen is daarna niet meer mijn zaak.
Tandarts is wel algeheel geregeld en zit ook bij pension in.
Ik weet niet of ik alles goed doe, maar als de mensen in pension wensen of ideeën hebben, komen ze altijd naar me toe en we lossen het op. Dus altijd goed voor iedereen.
(Ik zal vast wel iets vergeten zijn hoor