Rowan naar de hit-actief! Lees onze ervaringen hier!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Rowan naar de hit-actief! Lees onze ervaringen hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:53

grootste voordeel voor welzijn voor het individuele paard vind ik 24-7 in de groep kunnen leven, maar wel individueel aangepast rantsoen kunnen krijgen... En als je als particulier met weinig paarden, maar wel grote verschillen in type-ras-grootte paard hebt, dan is individueel voeren in de groep echt erg lastig...
Zeker als de dikste ook nog het meest dominant is en nazijn eigen portie dat van een te dunne groepsgenoot op eet...
En onbeperkt ruwvoer, tja, dat lukt niet zo eenvoudig en dan heeft het ene paard wat hogere kwaliteit nodig dan het andere...
Nadeel van graszaadhooi vind ik de moeilijke verkrijgbaarheid, grotere kans op stof dan voordroog en de monocultuur, het is erg eenzijdig voer...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:45

Sammyoo schreef:
Sonja_vR schreef:

bij een flinkere groep paarden zie ik absoluut de voordelen :j dan is een flinke groep ook iets minder arbeidsintensief op een vrije manier te houden , maar bij een particulier met een 2 tot 6 paarden zie ik de voordelen gewoon niet zo :) dan zijn een paar slowfeeders (net open, mik hooi er in, of grote bakken met rooster) veel simpeler en betaalbaarder. krachtvoer is emmer om de kop en even later er weer af halen, ook net zo makkelijk gedaan .
bij een groep van 10+ word dat een hele klus, maar met 4 pony's in je achtertuin geen enkel probleem.
wij voeren de paarden ook maar 2 keer daags, bij voldoende hooi op goede wijze gevoerd is vaker voeren ook niet nodig
vroeg je bed uit is ook puur planning, als je voldoende ruwvoer in de avond voert, hoef je echt niet om 7 uur 's ochtend naast je paard te staan met de volgende lading hooi :)

maar ik volg je topic nog steeds met belangstelling :j want het concept spreekt me absoluut aan en het is leuk om te lezen hoe het hele omschakelen gaat
en dat het voersysteem voor Rowan zo goed lijkt te werken :j

Heb je wel mijn post boven die van jou gelezen :? Dan weet je dat de voordelen vooral het welzijn van het paard betreffen. Dat is voor mij meer van belang dan het eventuele gemak wat ik er van zou hebben.
Het ligt toch voor de hand dat je een sportpaard van 1,75 meer ruwvoer te eten geeft dan een snel dik wordende haflinger? Al onze vier paarden hebben een andere ruwvoerbehoefte, dat krijg ik met slowfeeders niet voor elkaar. En voor de rest van de voordelen voor het paard moet je toch nog maar eens mijn eerdere post lezen.

ik heb jouw post gelezen, maar ik reageerde niet op jouw post vandaar dat ik de zaken die jij in je post omschreef niet beantwoord heb , snap het probleem niet helemaal

ja als je erg uiteenlopende types hebt staan zitten er ook wel voordelen aan, absoluut.
voordeel bij mij is dat ze allemaal van hetzelfde type zijn als ze op de wei staan... namelijk van weinig heul vet worden.
dan is ene slowfeeder voldoende want ze komen allemaal overeen kwa behoeftes en eventueel krachtvoer krijgen ze met emmer om de kop...lekker simpel.
ik geef nergens af op het systeem of op de manier van voeren of wat dan ook...ik zeg alleen dat er voor veel mensen betaalbaardere oplossingen zijn en dat daarom waarschijnlijkl de systemen op kleinschalige projecten niet echt veel verkocht worden

Joyce B : onbeperkt ruwvoer kan idd lastig zijn...de paarden hier krijgen trouwens ook geen onbeperkt hooi, dan kan ik ze de wei uit rollen geloof ik , deels hooi en deels stro en flink lastig maken om te eten (sprietjes werk) het blijft af en toe een beetje een puzzel maar ach, het zijn er van hetzelfde type, dan is het idd een heel stuk makkelijker en aanvullen op het gebied van vit/min blijft vaak noodzakelijk

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:01

lijkt mij echt ideaal voor veel paarden deze manier van stallen :) Super dat de integratie zo goed is verlopen. Die foto met zijn zelf gegraven kuil hahaha :)) Leuk je ervaringen zo te lezen. Helaas is het voor mijn paard niets al zouden ze het hier in de buurt hebben, die ozu daarin niet functioneren helaas (maar dat doet ze ook met normale stallinegen en in groepen ook niet helaas ;))

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:55

Sonja, het is een flinke investering als particulier en ik begrijp ook dat er mensen zijn die dan liever een goedkope (eigengemaakte) slowfeeder hebben :)

Mocht ik ooit paarden bij huis hebben weet ik ook niet of ik direct voor een hit-systeem zou kiezen, maar inderdaad afhankelijk van het soort paarden wat je hebt staan.

Tancreda4, ik moet zeggen er staan een hoop mafkezen tussen, ook wat zeer dominante paarden die zich echt niet kunnen gedragen en behoorlijke klappen uitdelen. Mijn inziens is er gelukkig voldoende ruimte voor de andere dieren om weg te komen en zijn de voerstations voor de paarden wel echt een veilige haven. Zelfs de laagste in rang kan rustig eten zonder dat het dominanste-terror-paard komt pesten. Ik heb nog niet gezien waarom het voor een paard niet zou kunnen werken. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:49

Hoi Nelleke,

Wat ik heel cool vind aan de hit stal is de ruimte waarin de paarden kunnen leven en de afwisseling van bodem en dat er het eea ligt aan boomstronken ed (als ik dat goed gezien heb op de foto's).
Mijn paard is lief en sociaal maar heeft wel voernijd (met name mbt krachtvoer). Soms komt ze (op stal!) nauwelijks aan eten toe omdat ze probeert de buren uit de stallen naast haar weg te jagen... Zou ze op een hit stal niet voortdurend proberen het hele voerstation te verdedigen?
Het zou haar overigens niet lukken want ze is nog al laag in rang. Ik schrok wel een beetje over de verhalen van veel bijtwonden ed. Waar zit Rowan in de rangorde?
Hoe doen jullie dat met wormenkuren? Via mestonderzoek? Is dat nog haalbaar in zo'n groep (dat je weet welke mest bij welk paard hoort?)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 19:40

Nikass, ik denk juist voor paarden met voernijd dat het ideaal is. Ze leren op ten duur natuurlijk dat er geen enkel ander paard bij hun voer kan komen en wordt het station een soort veilige haven. Ipv dat ze 3x per dag hun portie moeten opschrokken omdat de buurman er anders naar kijkt kunnen ze 400 minuten eten verspreidt over de dag. Stel je paard eet maar 5 minuten en gaat dan uit d'r dak vanwege voernijd dan kan ze bijna 4x per uur 5 minuten eten halen (ruwvoer).

Krachtvoer komt er in porties uit, elke portie is ongeveer 1 hap. Dan gaat het poortje weer open en moet ze een andere x terugkomen.

Ik denk dat de paarden sowieso minder voernijd krijgen omdat ze minder/nooit een lege maag hebben. Minder honger = minder voernijd.

Euhm, bijtwonden, Rowan staat heel laag in rang, echt 1 van de laagste, heeft tot nu toe 1 bijtwondje opgelopen. Ik zie bijna geen paarden met bijtwondjes. Er zijn er een paar die het wel hebben maar die lopen zelf ook te klooien met anderen. Ook van het spelen. De post die op pagina 1 staat, dat paardje heeft de wondjes opgelopen van het achteruit het voerstation uitlopen.

Wormenkuren gaat (helaas) nog preventief en alles tegelijk. Ik wil nog vragen of ik 2 weken voordat er ontwormt wordt de mogelijkheid mag krijgen om mestonderzoek te doen en als ik dan aan kan tonen dat ie geen wormen heeft dat ik ook niet hoef te ontwormen. Maar dat moet ik nog vragen.

laura_appie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:43

Heel veel plezier en geluk op je nieuwe stal!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:16

ja misschien heb je wel gelijk dat als ze steeds kunnen eten dat ze dan minder fanatiek gaan doen. Nu is het maar twee momenten per dag waarop ze krachtvoer krijgen. Oh gelukkig is het niet standaard dat je paard onder de bijtwonden zit :)ddd
mbt ontwormen via mestonderzoek, daar moeten ze nog wat op vinden dus.
Ik vind het heel leuk om je ervaring te volgen want ik zie mijn paard wel op zo'n stal staan als dat in de toekomst mogelijk is qua locatie *\o/*

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 21:36

Leuk om te horen! :) Het moet wat meer groeien denk ik, maar wellicht zijn er over 5 of 10 jaar wat meer stallen die dit aanbieden.

Gelukkig zie weinig bijtwonden eerlijk gezegd. Er wordt wel wat gerommeld rond het krachtvoerstation. Sommige hebben hier en daar een schaafje, maar soms vraag ik me af of het van het contact met de andere paarden komt of door onvoorzichtigheid. Sommige paarden zijn echt lomp wat betreft de boomstammetjes die er liggen of het station in en uitlopen. Maargoed, je zult wat vaker een plekje hebben dan als je paard 24/7 op stal staat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:21

_Nelleke_ schreef:
Nikass, ik denk juist voor paarden met voernijd dat het ideaal is. Ze leren op ten duur natuurlijk dat er geen enkel ander paard bij hun voer kan komen en wordt het station een soort veilige haven. Ipv dat ze 3x per dag hun portie moeten opschrokken omdat de buurman er anders naar kijkt kunnen ze 400 minuten eten verspreidt over de dag. Stel je paard eet maar 5 minuten en gaat dan uit d'r dak vanwege voernijd dan kan ze bijna 4x per uur 5 minuten eten halen (ruwvoer).

Krachtvoer komt er in porties uit, elke portie is ongeveer 1 hap. Dan gaat het poortje weer open en moet ze een andere x terugkomen.

Ik denk dat de paarden sowieso minder voernijd krijgen omdat ze minder/nooit een lege maag hebben. Minder honger = minder voernijd.

Euhm, bijtwonden, Rowan staat heel laag in rang, echt 1 van de laagste, heeft tot nu toe 1 bijtwondje opgelopen. Ik zie bijna geen paarden met bijtwondjes. Er zijn er een paar die het wel hebben maar die lopen zelf ook te klooien met anderen. Ook van het spelen. De post die op pagina 1 staat, dat paardje heeft de wondjes opgelopen van het achteruit het voerstation uitlopen.

Wormenkuren gaat (helaas) nog preventief en alles tegelijk. Ik wil nog vragen of ik 2 weken voordat er ontwormt wordt de mogelijkheid mag krijgen om mestonderzoek te doen en als ik dan aan kan tonen dat ie geen wormen heeft dat ik ook niet hoef te ontwormen. Maar dat moet ik nog vragen.

Daar mag je dan wel een paar uur voor uittrekken....om zijn drolletje te pakken :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:50

Misschien kun je een leuk stukje sturen naar die glossy actie van levende have. Zie voorpagina :-)

Jessy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:41

leuk :)
heb voor school onderzoek gedaan naar HIT-actiefstallen

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:04

Heb het topic doorgelezen en ontzettend leuk om te lezen! Jammer dat er weinig hit actief stallen zijn.. Ik ga dit topic zeker volgen en hoop dat de stal waar ik sta ooit nog een hit actief stal wordt, maar dat zal wel niet :P..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 22:15

Arabesk, dat is wel een leuk idee :D

Als het morgen of zondag mooi weer is zal ik weer wat foto's maken en updates plaatsen. :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:39

Wat geweldig gaaf , je paard in een HIT actief ! Zou willen dat er hier ergens een kwam.. Dan wist ik het wel ...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:38

Wat ik nog wilde weten, heb je wel eens problemen met je paard ophalen om te rijden dat dan de halve kudde met je mee het hek uit probeert te gaan? Of hebben jullie een sluis-systeem ofzo?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:53

Nikass, het is vooral handigheid om 1 paard door het hek te laten. Daar heb je geen sluis voor voor nodig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:57

Nou, bij ons zijn verschillende landjes, op één daarvan staan 8 ruinen. Elke dag werd er wel iemand onderuit gelopen bij het van het land halen. Ze hebben daar nu een sluis gemaakt, zodat je niet de hele kudde over je heen krijgt.
Mijn paard staat op een landje met twee andere merries waarvan er 1 nogal dominant is. Als ik mijn paard ophaal wil zij nog wel eens de ingang proberen te blokkeren. Het is dan best lastig met in 1 hand mijn paard - die afstand wil nemen van de dominante door weg te lopen en dus niet stilstaat - in de andere hand het stroomdraad en dan een dominante merrie die ik weg moet jagen terwijl ik geen handen meer over heb. Ik vind het lastig en dan heb ik er dus geen 28 staan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 12:44

In deze hit zijn 4 uitgangen. Eigenlijk heb ik nog geen 1x gehad dat andere paarden eruit wilden. Waarom zouden ze? Wel dat er bij een bepaalde uitgang wat dominantere paarden stonden, toen heb ik gewoon een andere uitgang gepakt. Maar er zijn eigenlijk geen paarden die bij een uitgang staan te 'wachten' of meelopen met andere mensen.

Komt denk ik ook omdat er de hele dag mensen in de hit lopen dus ze houden zich helemaal niet zo bezig om met mensen mee te lopen. :)

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:22

Ik heb ook weer even bijgelezen na een weekje op vakantie te zijn geweest.
Nelleke, fijn dat de integratie zo goed loopt met Rowan en dat je nog steeds zo enthousiast bent over de aktiefstal! *D

Ik ben na ruim een jaar ook nog steeds erg tevreden over de stal en het concept. Ik vind het nog steeds 1 van de beste oplossingen om paarden te kunnen houden in de Randstad.

Helaas zijn er ook nog steeds een aantal kanttekeningen... De bijtwonden bij mijn paard komen niet alleen van het achteruit de voerstations uitlopen, want dat doet ie al meer dan een half jaar niet meer. Op een of andere manier wordt ie gewoon af en toe erg toegetakeld. Waar dat precies aan ligt weet ik niet...
Bij het biksstation wordt inderdaad veel gevochten. Er zijn paarden die trucjes ontwikkeld hebben om andere paarden eruit te kunnen trappen. In het hooistation gebeurt dit af en toe ook wel eens (gelukkig niet heel vaak). De harde bodem is voor veel paarden een probleem, waardoor de meesten op ijzers lopen.

Ik heb het idee dat mijn paard het heel goed naar zn zin heeft nog steeds. Het enige nadeel vind ik dus dat hij bijtwondjes heeft en mager en sloom blijft. Gelukkig hebben de meeste paarden hier alleen de eerste maanden last van. Die van mij nu dus al behoorlijk lang, maar hopelijk verbetert dit snel nu ze weer het land op mogen.

Het concept is helaas niet voor alle paarden geschikt. Paarden met hele slechte voeten zullen het niet goed doen in de aktiefstal. Ook is het voor oude, zieke en/of magere paarden niet altijd geschikt. Er is bijv. een onderdanig, ouder paard geweest die nooit haar rust kon vinden, omdat ze elke keer weer weggejaagd werd wanneer ze wilde gaan liggen. Uiteindelijk durfde ze niet meer te gaan liggen en zakte ze door haar benen van vermoeidheid. Voor dit paard was de aktiefstal helaas niet geschikt..

Maar de meeste normaal gezonde en sociale paarden zullen het erg goed doen in een aktiefstal. Ze krijgen er genoeg beweging, eten in porties verdeeld over de dag en voldoende sociaal contact. Wat mij betreft zouden er idd nog veel meer aktiefstallen bij mogen komen! :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:38

Goed om ook de minder positieve kanten van het verhaal te horen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:01

In Duitsland hebben ze vaak meerdere groepen. Dan hebben ze bijvoorbeeld een ruinen of merrie groep, of ze hebben een groep met paarden die snel te dik worden en paarden die meer nodig hebben, of een groep met gezonde paarden en een groep met oudjes en geblesseerde pensioenpaarden aangevuld met onderdanige paarden. Die terreinen zijn dan gewoon onderverdeeld zodat elke groep zijn eigen paddock deel heeft met eigen voerautomaten aangepast aan wat voor die groep het handigst is. Of ze hebben binnen een grote paddock een kleinere paddock met onbeperkt ruwvoer en aparte ligruimte waar alleen laag in rang staande paarden of paarden die wat extra voer of rust nodig hebben, in kunnen komen.

Wat dat betreft spelen ze daar al veel meer in op bovengenoemde problemen, dan hier...

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:09

Zoals ik zei ben ik supertevreden over de stal waar ik sta en over het aktiefstal concept. Dus wat dat betreft ben ik heel positief. Alleen denk ik dat het voor minstens 80% van de paarden wel geschikt is (of zelfs heel goed is), maar voor een kleine groep paarden niet. Net als met elke stalling moet een eigenaar goed bedenken of de stal bij zn paard past. Dus dat wilde ik nog even benadrukken. :) Maar aan elke soort stalling zitten natuurlijk wel een aantal nadelen.
Maar als je dat goed hebt afgewogen en je paard past er goed tussen, dan is het naar mijn mening wel 1 van de meest paardvriendelijke oplossingen.

Ik heb ook het idee dat mijn paard het ontzettend naar zn zin heeft in de aktiefstal, ondanks dat hij af en toe bijtwondjes heeft en niet goed dik te krijgen is. Maar dat heeft ook met het ras te maken, hij heeft namelijk een heel dun huidje en is slank gebouwd (arabier). Ik hoop nog steeds dat er veel meer aktiefstallen bijkomen in NL. In Duitsland bestaat het al veel langer en zijn aktiefstallen al veel meer ingeburgerd dan hier.

Edit: @Joyce: ik had je bericht nog niet gezien, maar toevallig hadden we ongeveer hetzelfde idee wbt Duitsland ;) Ik ben het ook helemaal met je eens. Maar het probleem in NL is dat we veel minder ruimte hebben dan in Duitsland. Helemaal in de Randstad is de grond schaars en duur, dus daardoor is het moeilijker te realiseren om verschillende groepen te creeren e.d.
Maar in Dld hebben ze idd prachtige hit-aktiefstallen! *D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:27

Als je verschillende voerstations hebt, kan je misschien wel sommige paarden van een aantal station uitsluiten? Zodat de onderdanige paarden een eigen voerstation hebben?

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:23

En? Gaat alles goed met ronan? Geen bijtwondjes oid?