Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sammyoo schreef:Sonja_vR schreef:
bij een flinkere groep paarden zie ik absoluut de voordelendan is een flinke groep ook iets minder arbeidsintensief op een vrije manier te houden , maar bij een particulier met een 2 tot 6 paarden zie ik de voordelen gewoon niet zo
dan zijn een paar slowfeeders (net open, mik hooi er in, of grote bakken met rooster) veel simpeler en betaalbaarder. krachtvoer is emmer om de kop en even later er weer af halen, ook net zo makkelijk gedaan .
bij een groep van 10+ word dat een hele klus, maar met 4 pony's in je achtertuin geen enkel probleem.
wij voeren de paarden ook maar 2 keer daags, bij voldoende hooi op goede wijze gevoerd is vaker voeren ook niet nodig
vroeg je bed uit is ook puur planning, als je voldoende ruwvoer in de avond voert, hoef je echt niet om 7 uur 's ochtend naast je paard te staan met de volgende lading hooi
maar ik volg je topic nog steeds met belangstellingwant het concept spreekt me absoluut aan en het is leuk om te lezen hoe het hele omschakelen gaat
en dat het voersysteem voor Rowan zo goed lijkt te werken
Heb je wel mijn post boven die van jou gelezenDan weet je dat de voordelen vooral het welzijn van het paard betreffen. Dat is voor mij meer van belang dan het eventuele gemak wat ik er van zou hebben.
Het ligt toch voor de hand dat je een sportpaard van 1,75 meer ruwvoer te eten geeft dan een snel dik wordende haflinger? Al onze vier paarden hebben een andere ruwvoerbehoefte, dat krijg ik met slowfeeders niet voor elkaar. En voor de rest van de voordelen voor het paard moet je toch nog maar eens mijn eerdere post lezen.
_Nelleke_ schreef:Nikass, ik denk juist voor paarden met voernijd dat het ideaal is. Ze leren op ten duur natuurlijk dat er geen enkel ander paard bij hun voer kan komen en wordt het station een soort veilige haven. Ipv dat ze 3x per dag hun portie moeten opschrokken omdat de buurman er anders naar kijkt kunnen ze 400 minuten eten verspreidt over de dag. Stel je paard eet maar 5 minuten en gaat dan uit d'r dak vanwege voernijd dan kan ze bijna 4x per uur 5 minuten eten halen (ruwvoer).
Krachtvoer komt er in porties uit, elke portie is ongeveer 1 hap. Dan gaat het poortje weer open en moet ze een andere x terugkomen.
Ik denk dat de paarden sowieso minder voernijd krijgen omdat ze minder/nooit een lege maag hebben. Minder honger = minder voernijd.
Euhm, bijtwonden, Rowan staat heel laag in rang, echt 1 van de laagste, heeft tot nu toe 1 bijtwondje opgelopen. Ik zie bijna geen paarden met bijtwondjes. Er zijn er een paar die het wel hebben maar die lopen zelf ook te klooien met anderen. Ook van het spelen. De post die op pagina 1 staat, dat paardje heeft de wondjes opgelopen van het achteruit het voerstation uitlopen.
Wormenkuren gaat (helaas) nog preventief en alles tegelijk. Ik wil nog vragen of ik 2 weken voordat er ontwormt wordt de mogelijkheid mag krijgen om mestonderzoek te doen en als ik dan aan kan tonen dat ie geen wormen heeft dat ik ook niet hoef te ontwormen. Maar dat moet ik nog vragen.