Waarschijnlijk heb ik een oplossing voor het mest probleem, ik heb een bedrijf gevonden waar ik het naar toe mag brengen. En ik heb vanavond een aanhangertje goedkoop kunnen kopen, kan daar mooi de mest op.
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-12 21:52
Er groeid nu echt veel onkruid op de wei, zelfs van die prikplantjes.....rotdingen! Hoe kan je dat nou het best (liefst definitief) verwijderen?
TS dat zijn distels,die moet je uitsteken,das het allerbeste om ze te verwijderen en niet meer terug te laten komen.Ik trok en stak elke dag een paar zuring planten/brandnetels,enz uit de grond.En nu staat er nog maar héél weinig onkruid in de wei,het is een werk,maar je krijgt eer van je werk.
Ik weet niet of het per gemeente verschilt, maar wij hebben een mestplaat en al driemaal de politie gehad, omdat de buren (die niets van dieren moeten hebben) zagen dat er door de regen wat vuil water uit de mestbak op ons erf was gelopen. De politie vertelde dat in principe alle mest en mestwater op de plaat moet blijven en dat voor een particulier de hoeveelheid onder de 10 kub moet blijven. Als je meer mest hebt dan dat kun je een boete krijgen. Ze vonden de hoeveelheid mestwater niet schokkend (was ook bijna niks), dus zij zagen geen probleem.
Wij lieten de mest tweemaal per jaar tegen betaling door een boer ophalen. Was nog best duur, omdat die boer ook moet betalen voor zijn mestoverschot.
Onkruid kan je het beste wegspuiten (en zorgen dat ze dan even niet op dat stuk staan). Daarnaast loop ik nu dagelijks door het weiland heen om het onkruid eruit te halen wat er toch nog zit, het is even werk, maar het wordt zo alleen maar beter. En geen paardenmest over het weiland uitrijden, dat scheelt ook een hoop. Maar las dat je het al wegbrengt. Ikzelf gooi de mest ook op een aanhanger, en als ik nieuw hooi nodig heb breng ik die aanhanger naar de boer waar ik hooi haal, gooi de mest daar op de mesthoop, en neem nieuw hooi weer mee terug. Verder: vaak mest verwijderen van het weiland, en is er geen mogelijkheid om een automatische drinkbak te maken in het weiland (weet niet of er ergens een aansluiting is)? Naast een schutting plaatsen zou je ook een natuurlijke haag kunnen overwegen, meidoorn groeit bijvoorbeeld erg snel. Ik heb zelf wel een schuilstal, maar mijn paarden staan er nooit in als het hard regent, of koud is, alleen voor de schaduw in de zomer. Dus een schutting / haag zodat ze uit de wind en in de schaduw staan zou genoeg moeten zijn. Als je zeker wil weten wat wel/niet mag van de gemeente, kan je zelf het bestemmingsplan van het gebied eens erop nalezen.
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-12 17:20
@Gohya, het is zeker een werk! Ik ben vandaag begonnen met het uitsteken en heb 2 overvolle kruiwagens er uit... Je ziet al wel verschil maar ik ben nog niet klaar. Was helemaal kapot want het is van die leem troep grond, als het droog is kom je bijna de grond niet in en als het regent is het 1 grote modderpoel.....
@Attent maar dan mogen de paarden toch een poosje niet op dat stuk?
@rosieposie, vervelend zeg... Gelukkig is mijn mestprobleem voorlopig even verholpen!
@Lindt2007, ik kijk ook meerdere keren per week de wei helemaal na. Of de omheining nog overal heel is en haal plastic rommel en heel veel glas! van de wei... Paardenmest gaat er bijna dagelijks vanaf, dit komt ook niet terug op de wei maar word afgevoerd. Ik kan eens informeren wat het kost om een waterput te slaan, maar doet die het in de winter dan nog wel als het vriest? bestemmingsplan van de gemeente zegt dat er vanaf 0,5 hectare een schuilstal mag staan, maar helaas is het land net wat kleiner.... Mail naar de dierenbescherming heeft ook niks opgeleverd..... Maar ik denk wel dat ik met een schutting oid ga werken, aangezien hooibalen me te duur gaan worden als schuilstal.......
We hebben onze wei in 3 stukken verdeeld en om de 2 weken worden ze omgezet.Dan heeft ieder stuk steeds 4 weken rust.Er staat een schuilstal op,waar ze best veel in staan.De mest wordt dagelijks verwijderd.Deze gooien we op een aanhangwagen en brengen we naar een manege.Daar moeten we wel voor betalen.Onkruid wordt gespoten en uitgetrokken.In de winter staan ze thuis in de stal en een paddock.Alleen bij droog weer gaan ze dan naar de wei.
citaat:Ik kan eens informeren wat het kost om een waterput te slaan, maar doet die het in de winter dan nog wel als het vriest?
Als het hard vriest,vanaf een graad of 5 dan bevriest de pomp idd.Ik neem altijd 2 thermosflessen heet water mee naar de wei.Ik giet 1 fles van dat hete water in de pomp en wacht even.Ik probeer of hij los is,zo niet gooi ik de andere fles erin leeg.Hier doet hij het dan altijd weer.
Otti1977
Geplaatst: 10-06-12 20:56
zo doe ik het ook altijd met mijn pomp.heet water erover en pompen maar.ideaal.inderdaad als ik onkruid spuit zet ik ze er een tijdje niet op.maar heb mijn wei ook in 4 of 5 stukken verdeeld dus dat komt goed.meteen spuiten als ze eraf gaan.
Hier doet de pomp het ook meestal. En anders gebruik ik dan jerrykannen Scheelt dat ze in de winter veel minder drinken dan in de zomer en ik dan erg blij ben met mijn put
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-12 20:31
@Foxy2, dat is fijn dat je thuis een stal en paddock hebt, ik heb wel een tuinhuisje maar daar passen ze niet beide in hahahaha
@goyha, dus na wat heet water doet hij het dan weer? Misschien toch maar eentje doen dan.... Heb jij een idee wat dat kost?
@Atent, ik kan de wei niet in veel stukken verdelen want zo super groot is hij helaas niet.... Maar in tweeen lukt wel.
@Lynn_Nikita, ik gebruik ook jerrykannen, ik heb er 2 van 20 liter en 1 van 10 liter. Met dit weer blijven ze aardig vol door de regen, maar toen het zo warm was was het water niet aan te slepen.......Vandaar dat ik er nu ook 2 van 20 liter heb...
Ik ben al een paar dagen onkruid aan het uitsteken op de wei en heb al behoorlijk veel gehad. Maar als je naar de wei kijkt staat er nog genoeg..... Doe nu elke dag een beetje.
gohya
Geplaatst: 14-06-12 09:35
Ik weet niet wat het kost om een bron te slaan,dat is per provincie/plaats verschillend. Even Googlen? Mijn bron zat er al toen ik het weiland ging huren.
Pff wat heb ik toen betaald, geen idee meer, rond de 200- meen ik, viel op zich mee handpomp heb ik erop, maar ik kan er ook een benzinepomp op aansluiten
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-12 20:20
Even een vraagje, ik heb een paar weken terug grote balen hooi laten komen. Ik heb er eentje in gebruik maar het viel me vandaag op dat het hooi erg warm was. Is dat normaal? En krijgen jullie ook zo moeilijk hooi er uit gepakt?
heb je ronde of rechthoekige balen? ik gebruik mijn hooi alleen in de winter en is dus niet warm. Ik zou er wel plastic overheen leggen al ik jou was, dan krijgt regen geen kans om door te lekken.
justdiesel
Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-12 20:32
Ik heb van die grote ronde, 450 kilo ofzo... Ja afdekken doe ik zeker! Heb er een groot plastic zeil overheen wat aan de onderkant vast geknoopt zit.
Als het nu warm is zou ik het als ik jou was heel snel uit elkaar halen om te voorkomen dat het gaat schimmelen
Heb je geen stal waar je het in uit kan schudden ?
maringe
Geplaatst: 20-06-12 20:50
Je hebt er dan broei in, dan kun je het beste alles uit elkaar trekken zodat het kan drogen als je de ruimte hebt, anders gaat het scchimmelen. Zo'n pak moet eigenlijk kunnen luchten dus een meter boven de pak een zeil spannen is beter, want dan kan het luchten en heb je minder kans op broei. Als je die mogelijkheid niet hebt dan een pallet op de pak leggen en daarboven op een grote plank die aan alle kanten oversteekt en de zijkanten openlaten.
is het neit zo dat je een rond pak uit moet rollen? ik heb rechthoekige balen, dat is ideaal hooi pakken en het plastic blijft er om. maak het aan 1 korte zijde open.
loulou
Geplaatst: 20-06-12 21:37
ronden pakken moet je inderdaad 'afrollen' je kunt niet plakjes eraf halen zoals bij vierkante pakken. met deze temperaturen is het zeker aan te raden hem helemaal uit te rollen en het te laten luchten.
Ik rol de ronde balen ook af. Ik voer ze alleen vanaf het najaar, voor in de zomer is het te veel. Ik heb ze ook niet meteen op de grond staan maar op een pallet. Het mooie zou zijn om de baal binnen twee weken op te voeren maar dat ga je niet redden.