Weiland delen met paard met ijzers achter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:14

Paddenpad schreef:
kaatjemuts schreef:
ik kan me eigenlijk er niet zoveel bij voorstellen. Bij ons staan 20 merries, waarvan een paar erg dominante, bij elkaar in een ploeg, waarbij meer dan de helft rondom op ijzers staan. Als je een beetje normaal wedstrijden wilt rijden moet dat nl. wel... Er worden bij ons echt wel eens klappen uitgedeelt, maar we hebben alleen nog maar gewonden gehad die niets met ijzers te maken hebben gehad. Als je risico's wilt vermijden, dan moet je je paardje in een gouden kooitje opsluiten.
Ik vind het redelijk egoistisch dat je het uberhaupt van iemand vraagt (behalve als het je eigen stal is, dan kan je vragen wat je wilt). Vervolgens wil iemand je tegemoet komen, maar omdat het niet helemaal is zoals je het wilt hebben, ben je nog niet tevreden, tja jammer...
Je zou bij mij en zo te lezen bij sommige anderen ook, echt aan het verkeerde adres zijn...

Is ook weer zo'n vastgeroest fabeltje!
Paarden die gezonde hoeven hebben en goed in balans zijn kun je op ieder terrein dressuurmatig rijden,vaak nog beter dan met ijzers en schroeven,rij zelf al jaren paarden zonder ijzers in de Z klasse en ja ook op het gras!

Daarom hebben ook alle paarden (tenminste hier in het Noorden waar bijna alle zomerwedstrijden op gras worden gereden) ijzers onder.
Ga maar eens een Z proef (volte 8 m. galop) rijden op vochtig gras zonder ijzers met stoten. Je paard glijdt geheid uit.
Dus vastgeroest fabeltje? Ik dacht het niet :n

Vala

Re: Weiland delen met paard met ijzers achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:15

En daarbij staat het feit of je wel of niet ijzers eronder hebt niet ter discussie want dat bepaalt iedereen nog altijd voor zichzelf.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:20

We houden met een boel dingen rekening met indeling weides maar daar is ijzers er niet een van. Hier heeft ook nog nooit iemamd bezwaar op gemaakt.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:24

Vala schreef:
En daarbij staat het feit of je wel of niet ijzers eronder hebt niet ter discussie want dat bepaalt iedereen nog altijd voor zichzelf.

Nee staat niet in discussie,maar reageerde even op de stelling van Kaatjemuts dat je genoodzaakt zou zijn met rondom ijzers te rijden want anders kun je geen wedstrijden rijden,nou dat is dus L*lkoek,is een teken dat je je paard niet in balans hebt/is,ook in de Z2 en een volte 8mtr op het gras kan makkelijk zoals hierboven beredeneert wordt als tegenargument!

Verder moet iedereen zelf weten wat hij/zij zich wijs laat maken. :P

Vind trouwens een paard op de wei met ijzers rondom gevaarlijker ivm uitglijden en op zijn bek gaan in een gekke bui.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:48

Ik heb paarden altijd in weides en paddocks gehad die rondom beslagen zijn. En mijn paard is ook altijd een pispaal in de kudde, die in het begin evengoed wel eens durft gaat kibbelen. Nooit een probleem gehad. Bijtwondes kwamen veel meer voor. Zelfs nooit bij stilgestaan dat ijzers een probleem zouden zijn. Ik vind het net als zovele al héél wat dat iemand zo vriendelijk is die ijzers er voor jou onder uit te halen. Dat het voor jou niet snel genoeg gaat, dat is niet haar probleem. Ze had zelfs de ijzers er helemaal niet onder uit moeten halen als ze het niet nodig vond. Ik zou er niet gelukkig mee zijn als ik al zoveel moeite wilde doen om een stalgenoot gerust te stellen, en die deed nog haar beklag dat ik het nog maar sneller moet doen. Die enkele weken moet je maar zien te overbruggen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:36

En je zal als eigenaar van dit paard dit topic lezen, had je kunnen fluiten naar ijzers er af dan had ik ze er gewoon onder laten zitten.heb bij ons er nog nooit iemand over gehoord.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:39

Wat een onzin die ijzers er vanaf. Zeker na 3 weken worden er niet meer zulke klappen uitgedeeld dat ze zich ermee verwonden.. Hoeven komen ook hard aan hoor, daar heb je geen problemen mee?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:50

Ik vind het ook al heel wat dat ze voor jou de ijzers eraf haalt, imo kun je niet eisen dat het NU al gebeurd.

Mijn merrie is een keer aangevallen door een Haflinger. Gelukkig maar, had zij er niet gestaan dan was mijn bijrijdster het ziekenhuis in geslagen ;) Maar goed, merrie was dus geraakt door die Haflinger. Achterbeen open, bloedbad: beste schaafwond van zo'n tien centimeter lang en 1-2 centimeter diep. Had die rotbok ijzers om? :n :n Dus ook zonder ijzers kunnen ze elkaar helemaal lens slaan. Wil je alle risico's uitsluiten, dan moet je inderdaad je paard alleen zetten. En dan nog...

Snap dat je de risico's zoveel mogelijk wilt beperken, maar ik vind niet dat je van je stalgenoot mag verlangen dat ze, naast haar eerdere tegemoetkoming nou ook nog een keer mag eisen dat de ijzers er eerder onder weg gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:51

Berdien schreef:
Snap dat je de risico's zoveel mogelijk wilt beperken, maar ik vind niet dat je van je stalgenoot mag verlangen dat ze, naast haar eerdere tegemoetkoming nou ook nog een keer mag eisen dat de ijzers er eerder onder weg gaan.

Dat ben ik met je eens, vind helemaal niet dat je mag eisen dat de ijzers er onder weggaan.

Vind wel dat je zelf mag bepalen of je onbeslagen paard met beslagen paarden samen wordt gezet, ik persoonlijk wil dat écht niet hebben.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:00

Mwoah, ik vind het afhankelijk van het paard. Als ik kijk naar de groep waar mijn merrie nou in staat dan zou ik bij een aantal inderdaad niet blij worden van ijzers := maar bij een groot aantal zou het geen problemen geven. Mijn merrie slaat bijvoorbeeld _nooit_. Ze moet echt genadeloos in het nauw gedreven worden zonder uitweg (ze gaat nog liever door het draad dan dat ze terug slaat) wil ze echt uithalen. In een nieuwe groep is het nog weer anders, dan verdedigt ze haar zoon ( 4,5 :+ ).

Maar uiteindelijk is beslagen of onbeslagen nog relatief. Mijn merrie kun je rustig op ijzers gooien en dan heb je er geen last van. Terwijl die rotbok die ik hierboven beschreef meer dan voldoende schade aan wist te richting zonder ijzers.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:05

Met ijzers kan de schade toch nog wel veel heftiger zijn als zonder, 't is net of je een groep kinderen op een plein zet, en je geeft er een paar een boksbeugel......
Ik snap TS best wat dat betreft, en sorry, heb genoeg verhalen gehoord om het risico gewoon niet te willen nemen. Ik zit niet te wachten op diepe wonden eerlijk gezegd.

En dat een paard zonder al meer dan genoeg schade aan kan richten is toch geen reden om ze dan maar samen met paarden mét ijzers te zetten? Da's net zoiets als roepen dat er genoeg volwassenen zijn die al geen paarden kunnen opvoeden, daarom laten we het aan kinderen over (weet je tenslotte zéker dat het een ramp wordt 8)7 )

Vind dat jullie er erg laconiek mee omgaan, eerlijk gezegd......

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:16

Alleen is een ijzer niet te vergelijken met een boksbeugel. Een boksbeugel zort voor een andere krachtsoverdracht en een ijzer niet.

Bij een ijzer zeer meer het gevaar in de (loszittende) nagels.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:20

Yamcha schreef:

Het hele verhaal blijft gebaseerd op een mening dan wel persoonlijke ervaring en dat is helemaal niet erg. Maar het betekent ook dat anderen een andere mening of ervaring kunnen hebben en daar hun keuze op baseren.

Zo vind ik harmonie in een groep heel belangrijk en pas daarna komt voor mij de gemengde merrie/ruin-groepkwestie en de ijzerkwestie.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:23

Yamcha schreef:

ik vind het juist geweldig dat er algemeen zo hard geschreeuwd wordt dat een paard niet alleen mag staan, maar samen met soortgenoten, maar van zodra het vierkant beslagen is moet het maar apart met een draadje ertussen.

OK vierkant beslag houdt grotere risico's in, echter is de kans dat er iets misloopt imo niet groter dan zonder beslag of je hebt paarden die sporen en waarbij er dus weinig sprake is van "vechten" en "slaan" bij het bevestigen van de rangorde. In onze "groep" worden zo vaak andere paarden geïntroduceerd zonder brokken, maar allen zijn ze gewend om in groep te staan en de nieuwe rangorde is op 5 minuten geklaard. En tja ze hebben allemaal beslag. En zeker diegene die internationaal presteren... Eigenaars vinden het geen probleem om hun toppers buiten te gooien op een weiland met anderen, want een paard is een paard en als ze voldoende ruimte hebben is de kans op brokken klein.

de enige keer dat wij er een paard terug moeten tussenuit halen heeft eerder te maken met een recent geruind paard of eentje die te lang hengst geweest is en een hengstige merrie.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:30

Mijn paarden staan in het zomerseizoen altijd met achterijzers, (4kant voor ik te horen krijg, wel voorijzers :+ )en ga ze er ook nooit voor iemand afhalen.. Zonder ijzers kan de wond net zo schadelijk zijn!.

Onze staan verder buiten het weideseizoen met z'n 6e in de buitenbak, minimaal 2 uur. Staan ze nog met ijzers..

Meestal maak je het zelf enger dan het probleem werkelijkheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:05

Het is ook zo, dat als 2 paarden echt niet klikken dat ze dat echt wel onderling gaan uitvechten op eender welke manier en als je pech hebt dat het net 2 koppige dominante zijn die steeds willen bekvechten om de leidersplek, tjah, dan zit je wel met een probleem. Met of zonder ijzers, dat zal er altijd (erg) hard aan toe gaan en de kans op schade aan beide partijen is daar reëel, of je ze nu met of zonder ijzers zet. Gericht trappen en happen zullen die toch doen. In zo'n geval zou ik ze wel uit elkaar halen.

TS geeft aan dat d'r paardje onderaan bungelt. Komaan, paarden gaan écht niet even voor de lol elkaar tot moes trappen. Daar is altijd een reden voor. Is diegene met ijzers achter écht een dominante etter dan was dit wel al naar voor gekomen hoor, draadje ertussen of niet. Al is het maar met simpele, subtiele lichaamstaal, dan had je dat wel gemerkt. Zie je vaak genoeg als ze gaan neuzen hoe het in elkaar zit.
met genoeg ruimte voor elk paard en voldoende voer loopt het zo'n vaart niet.

Ik begrijp wel dat ze het graag anders ziet en TS zegt dan wel "die dame was laatst bijgekomen met haar paard, dus ik beslis" maar dat telt niet onder paarden. Jammer, maar helaas, dat bepalen ze zelf wel even.
het stoort mij persoonlijk echter enorm dat TS zo hoog van d'r toren gaat blazen door al een andere pensionklant (die nieuw is) gelijk te gaan bestoken met eisen, terwijl die klant er evenmin voor kiest om zijn/haar paard in die groep te zetten. dat doet immers... jawel... de pensionbaas. Moet die nieuwe daar dan voor gaan boeten? naar mijn idee moet TS dit bij de pensionbaas maar aankaarten als ze ze niet samen wil in die paar weken.
Vind het al heel wat dat de persoon in kwestie de ijzers er onderuit haalt, dus nog even bijkomend eisen "en dat moet wel NU METEEN" vind ik stapje te ver.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:45

KatrienVB schreef:
maris76 schreef:
Maar TS, wil jij een mening horen of wil je dat we naar je mond praten?

Waar baseer je dit op? Ik lees juist een heleboel aanvallende reacties richting TS (waarbij haar woorden worden verdraaid), dus ik vind het al netjes dat ze nog reageert.

TS, ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt in deze situatie. Natuurlijk is het nooit mogelijk om alle risico's te vermijden, maar dat wil niet zeggen dat je bewust risico's moet nemen. Omdat je op een pensionstal staat kun je nu eenmaal niet alles zelf bepalen, maar daarom is het goed om in overleg te gaan met de eigenaresse van het andere paard. Netjes van haar dat ze de ijzers weg wil laten halen, zij heeft waarschijnlijk ook niet om deze situatie gevraagd en probeert nu mee te denken. Ik denk niet dat je goodwill kweekt als je haar vraagt om de smit eerder te laten komen, maar je zou het voor kunnen stellen (en dan bijvoorbeeld zelf een deel meebetalen omdat zij dan hogere kosten heeft). Ik zou in ieder geval de paarden de eerste paar keer dat ze bij elkaar komen goed in de gaten houden, en zorgen dat ze een groot stuk land hebben.

Dank je voor je reactie.
Gelukkig zijn er nog mensen die vriendelijke en opbouwende reacties kunnen plaatsen.
Op sommige reacties reageer ik maar niet meer. -:(-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:54

dakpan schreef:
TS, ik snap je zorgen heel goed.
Ik heb jaren terug helaas gezien wat voor vreselijke wonden ijzers kunnen veroorzaken. Het paard heeft het ook niet gehaald.
Paarden bij elkaar zetten gaat meestal 100.000x goed (met of zonder ijzers) maar dat hoeft dan niet te betekenen dat je geen voorzorgsmaatregelen neemt. Wat ik uit je verhaal haal, gaat dit gebeuren, dus probeer een beetje te relaxen ;) Ik vind het heel aardig van die andere eigenaar dat ze bereid is die achterijzers eraf te halen. Voor de paarden zelf zal het niet zoveel uitmaken, ze vinden elkaar aardig of niet.

Ja thanks, als de eigenaresse niet bereid was om de ijzers eraf te halen was ik niet akkoord gegaan met het samen zetten. Maar omdat ze dit wel wil doen - en terecht als je paard geen ijzers nodig heeft lijkt mij - ben ik wel akkoord gegaan. Ik heb in dit topic voorgelegd dat ik me zorgen maak over het feit dat ze het pas over drie weken wil doen. Ik heb hierover met haar echter absoluut geen ruzie gemaakt, zoals in dit topic wel gesuggereerd wordt.
het is heel erg naar als je ziet dat je paard wordt weggejaagd en getrapt, ook zonder (ernstige) schade is het niet leuk als dit gebeurt. Ik ben daarom voorzichtiger geworden. Mensen hier in dit topic noemen dit egoistisch. Noem het zoals je het wilt, het welzijn van mijn paard is erg belangrijk voor mij en ik voel me daar ook verantwoordelijk voor. Als dat egositisch is, so be it.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 27-03-12 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:55

Ik heb nergens gelezen dat jij ruzie zocht hoor?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 16:07

Varekaj schreef:
Het is ook zo, dat als 2 paarden echt niet klikken dat ze dat echt wel onderling gaan uitvechten op eender welke manier en als je pech hebt dat het net 2 koppige dominante zijn die steeds willen bekvechten om de leidersplek, tjah, dan zit je wel met een probleem. Met of zonder ijzers, dat zal er altijd (erg) hard aan toe gaan en de kans op schade aan beide partijen is daar reëel, of je ze nu met of zonder ijzers zet. Gericht trappen en happen zullen die toch doen. In zo'n geval zou ik ze wel uit elkaar halen.

TS geeft aan dat d'r paardje onderaan bungelt. Komaan, paarden gaan écht niet even voor de lol elkaar tot moes trappen. Daar is altijd een reden voor. Is diegene met ijzers achter écht een dominante etter dan was dit wel al naar voor gekomen hoor, draadje ertussen of niet. Al is het maar met simpele, subtiele lichaamstaal, dan had je dat wel gemerkt. Zie je vaak genoeg als ze gaan neuzen hoe het in elkaar zit.
met genoeg ruimte voor elk paard en voldoende voer loopt het zo'n vaart niet.

Ik begrijp wel dat ze het graag anders ziet en TS zegt dan wel "die dame was laatst bijgekomen met haar paard, dus ik beslis" maar dat telt niet onder paarden. Jammer, maar helaas, dat bepalen ze zelf wel even.
het stoort mij persoonlijk echter enorm dat TS zo hoog van d'r toren gaat blazen door al een andere pensionklant (die nieuw is) gelijk te gaan bestoken met eisen, terwijl die klant er evenmin voor kiest om zijn/haar paard in die groep te zetten. dat doet immers... jawel... de pensionbaas. Moet die nieuwe daar dan voor gaan boeten? naar mijn idee moet TS dit bij de pensionbaas maar aankaarten als ze ze niet samen wil in die paar weken.
Vind het al heel wat dat de persoon in kwestie de ijzers er onderuit haalt, dus nog even bijkomend eisen "en dat moet wel NU METEEN" vind ik stapje te ver.

Volgens mij moet jij iets beter gaan lezen, of iets minder snel conclusies trekken!!!
ik heb wel degelijk de ervaring dat een paard mijn paard - of het nou voor de lol was of niet - tot moes probeerde te trappen. Mijn paard deed niets terug, probeerde alleen maar te vluchten. Maar dit lukte op een gegeven moment ook niet meer en ik heb haar bij de andere weg kunnen halen.
ik heb niet gezegd dat de andere eigenaresse nieuw is op stal. geen idee waar jij dit leest. ik heb gereageerd op een reactie waarin stond "dan ga je er toch niet bij staan" waarop ik heb laten weten dat zij dus bij mij ging staan. Jezus, moet ik nu alles gaan herhalen? ik heb ook nooit "hoog van de toren geblazen" : ik heb iets voorgelegd hier op bokt, maar blijkbaar kan jij daar niet normaal mee omgaan?
En tot op heden heb ik nog steeds niets ge-eist. Ook dat is je eigen conclusie.
Gelukkig sta ik niet me jou op stal. pfff

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:10

Mijn paard stond ook met een pony met ijzers om en sloeg keer op keer naar mijn paard zijn benen, richting hoofd etc. Ik wilde het rustig aan kijken, niet direct paniek in de tent hebben. Maar het werd te gek en ik heb besloten dat ze niet meer samen zouden staan. Een pensionhouder beslist niet met wie mijn paard staat, dat beslis ik. Net als voer keuze en instructie. Als ik dat wel zou wilen, zou ik wel een paard huren bij een manege of als bijrijder ergens rijden. Maar daar moet je inderdaad vooraf de juiste plek voor uit kiezen.

Jij hebt dus ook die keuze, het is jouw paard. Gelukkig kan je dit bespreken bij jullie op stal en is er een oplossing. Overigens komt je stalgenoot je erg tegemoet, fijn om met zo iemand op stal te staan. Je kunt van haar niet verwachten dat de smid eerder komt, dat snap ik van haar kant. Ik zou tijdelijk even een andere oplossing zoeken, zoals plaatsen met een ander paard of pony.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:16

Kom laten we onze paarden zo inpakken in het weiland dan kan er NIETS gebeuren of toch wel?.

Afbeelding

nee we pakken ons paard als die los in en in het wieland in maar rijden doen we met niets om???.
Sorry m,aar mijn paarden hebben toch vaker de blessures opgelopen tijdens het rijden (geen voorrang geven bang schouder stuk, ander paard ophol pats peeblessure) enz.

Laat een paard aub een paard...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 16:37

Ellie_F schreef:
Mijn paard stond ook met een pony met ijzers om en sloeg keer op keer naar mijn paard zijn benen, richting hoofd etc. Ik wilde het rustig aan kijken, niet direct paniek in de tent hebben. Maar het werd te gek en ik heb besloten dat ze niet meer samen zouden staan. Een pensionhouder beslist niet met wie mijn paard staat, dat beslis ik. Net als voer keuze en instructie. Als ik dat wel zou wilen, zou ik wel een paard huren bij een manege of als bijrijder ergens rijden. Maar daar moet je inderdaad vooraf de juiste plek voor uit kiezen.

Jij hebt dus ook die keuze, het is jouw paard. Gelukkig kan je dit bespreken bij jullie op stal en is er een oplossing. Overigens komt je stalgenoot je erg tegemoet, fijn om met zo iemand op stal te staan. Je kunt van haar niet verwachten dat de smid eerder komt, dat snap ik van haar kant. Ik zou tijdelijk even een andere oplossing zoeken, zoals plaatsen met een ander paard of pony.

Hoi, ja dat klopt, ik heb die keus en die oplossing komt er wel.
Weet niet hoe mensen er bij komen dat ik van iemand verwacht dat ie de smid eerder laat komen, ik zou het wel normaal en geen moeite vinden als je toch al van plan bent de ijzers eraf te halen. Maar ik heb dit nooit van haar verwacht of geeist. Dit is interpretatie van de bokkers.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 16:38

Prisca schreef:
Kom laten we onze paarden zo inpakken in het weiland dan kan er NIETS gebeuren of toch wel?.

Afbeelding

nee we pakken ons paard als die los in en in het wieland in maar rijden doen we met niets om???.
Sorry m,aar mijn paarden hebben toch vaker de blessures opgelopen tijdens het rijden (geen voorrang geven bang schouder stuk, ander paard ophol pats peeblessure) enz.

Laat een paard aub een paard...

Wat mij betreft is een paard meer paard zonder ijzers dan met. Maar eerlijk gezegd vind ik jouw reactie niet relevant en een beetje dom.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:38

Nikass schreef:
Mijn paard staat onder aan de rangorde en is meestal als eerste de pineut als er wat aan de hand is. Jullie positieve ervaringen stellen me wel wat gerust, maar ik kan me niet voorstellen dat een trap zonder ijzer net zo hard aankomt als mèt; is toch net of je een boksbeugel gebruikt.
Om te zeggen "dan moet je je paard maar alleen zetten" slaat werkelijk nergens op: juist omdat ik erken en accepteer dat er altijd wat kan gebeuren kaart ik dit onderwerp aan. Dit paard heeft geen ijzers nodig, dus waarom onnodig risico lopen?
En waarom zou ik de hoefsmid moeten betalen? Wat een onzin!

Omdat het jouw probleem is en jij een heel redelijk voorstel van de eigenaar blijkbaar niet genoeg vindt. Dan is het dus verder jouw probleem. Je mag blij zijn dat ze de ijzers er sowieso vanaf wil halen.