tinkerplein schreef:Vraag me echt af wat de meerwaarde is om er helemaal af te blijven op hoefsmid ed na.
Als en veulen al jong voetjes kan geven levert dit toch veel minder stress op bij de hoefsmid?
Daar komt bij dat het ene karakter het andere niet is.
Ikzelf fok geen veulen om het dan weg te zetten,ik wil er een band mee,vertrouwen en dat hoeft echt niet elke dag,dat kan ook met bijv 1x per week een half uurtje en dan zijn ze meestal ook wel moe van alle indrukken,maar dat is ook iets waar ze mee om moeten leren gaan.
De rest van de week hebben ze dan genoeg tijd om lekker paard te zijn.
Dat voetjes doe je als het goed al als het veulen min of meer stevig op zijn beentjes staat, dus dat verleren ze ook echt niet meer. De smid houdt de voetjes ook bij dus dat zijn dingen die ook af en toe opgefrist zijn.
Ik merk het vooral bij de paarden die binnenkwamen om te beleren: als ze zo uit de opfok kwamen, niet meer dan wat halstermak, dan stonden ze heel open en onbevangen voor mensen maar zonder vervelende inprentingen, gewoontes of een soort nonchalante brutaliteit die de jonkies waar veel mee getutteld was wel hadden. Dat ging gewoon allemaal sneller, onwennigheid is er zo af maar als je eerst een bepaalde air moet overwinnen van een paard wat een mens meer als speelkameraadje ziet dan als mens dan kon dat soms een hele strijd opleveren. Met als toppunt flesseveulens, heb er drie binnen gehad en dat waren alledrie brutale snotaapjes die ik echt heel erg op hun nummer heb moeten zetten voor ze zelfs maar gewoon braaf meestapten aan een touwtje en dan heb ik het nog niet over het beginnen met longewerk waarbij ze het wegsturen op de cirkel toch echt moeten leren accepteren.