Prijsverhoging stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Prijsverhoging stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 02:45

Joyce, de vergelijking die jij maakt vind ik heel vaag, je rekent je hypotheek, hypotheekrente, houten afrastering, agterbergbodem enz allemaal mee. Als je op zo'n stal staat dan heb je het niet over een boxhuur onder 350 per maand hoor.

Afgezien daarvan; alles wat je meer krijgt dan dat het kost per maand is winst, hypotheekrente reken ik niet mee. Gaat meer om afschrijving, voer en strooisel, water en elektriciteit en bijdrage voor weideonderhoud en afrastering. Je hebt het over 6 paarden die je prive hebt staan, dat is ook wel wat anders dan een stal met 40 stuks, hoe meer, hoe minder je kosten.

On-topic: de prijzen zijn idd zover omhoog gegaan. Als je bedenkt dat een pakje hooi 3/4 jaar terug nog 2.- kostte en nu zeker 4,50 heb je een stijging van meer dan 50%.
Ik weet niet wanneer je stalhouder voor het laatst de prijzen heeft aangepast maar als dat meer dan 1,5/2 jaar geleden is is zo'n verhoging zeker wel redelijk.

Ik hoor hier ook mensen over een verhoging van 50-75 euro, dat vind ik dan weer niet netjes, kun je als stalhouder ook niet maken vind ik. Een paard vreet niet voor 75 euro aan hooi op in de maand dus zo'n bedrag is gewoon om zichzelf in te dekken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:30

mijn paard + shetlander vreten voor bijna 150 euro per maand aan hooi, dus 75 euro lijkt me niet eens eens zo'n raar bedrag :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:32

Dan voer je wel heel royaal hoor.
Maar ik doelde op de verhoging hé? Dus niet het volledige hooi wordt daarvan betaald, alleen de prijsverhoging.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:40

ja snap ik :) maar ik doelde ook op dit zinnetje
Citaat:
Een paard vreet niet voor 75 euro aan hooi op in de maand
mijn paard zal best meer eten dan gemiddeld, maar op de pensionstalling at hij dus ook deze hoeveelheid.

toch denk ik dat mensen zich verkijken op wat een paard en het onderhoud van de stallen/weiden per maand kost. als ik de investeringen niet mee tel dan ben ik per maand zeker goedkoper uit dan op een pensionstal. helaas heb ik het afgelopen jaar voor duizenden euro's geinvesteerd.
je hebt dus heel wat stallen nodig om een leuk bedrag over te kunnen houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:37

Als je alleen dat zinnetje pakt ruk je het uit zijn verband ;)
En 75 totaal aan alleen hooi is nog vrij veel hoor. Maar als je hooi en bodembedekking samen neemt ben je idd wel zoveel kwijt, als je ze tenminste de nachten op stal hebt.
Je moet het ook uitvlakken over het jaar hé? Stalgeld is altijd het hele jaar hetzelfde terwijl je dus geen kosten aan hooi en stro hebt als ze in de zomer op de weide gaan. (ja dan heb je kosten aan afrastering ed maar dat is wel minder)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:57

anneliesdj schreef:
Joyce, de vergelijking die jij maakt vind ik heel vaag, je rekent je hypotheek, hypotheekrente, houten afrastering, agterbergbodem enz allemaal mee. Als je op zo'n stal staat dan heb je het niet over een boxhuur onder 350 per maand hoor.

Afgezien daarvan; alles wat je meer krijgt dan dat het kost per maand is winst, hypotheekrente reken ik niet mee. Gaat meer om afschrijving, voer en strooisel, water en elektriciteit en bijdrage voor weideonderhoud en afrastering. Je hebt het over 6 paarden die je prive hebt staan, dat is ook wel wat anders dan een stal met 40 stuks, hoe meer, hoe minder je kosten.

On-topic: de prijzen zijn idd zover omhoog gegaan. Als je bedenkt dat een pakje hooi 3/4 jaar terug nog 2.- kostte en nu zeker 4,50 heb je een stijging van meer dan 50%.
Ik weet niet wanneer je stalhouder voor het laatst de prijzen heeft aangepast maar als dat meer dan 1,5/2 jaar geleden is is zo'n verhoging zeker wel redelijk.

Ik hoor hier ook mensen over een verhoging van 50-75 euro, dat vind ik dan weer niet netjes, kun je als stalhouder ook niet maken vind ik. Een paard vreet niet voor 75 euro aan hooi op in de maand dus zo'n bedrag is gewoon om zichzelf in te dekken.

Annelies, ik reken alleen de hypotheekrente over de kosten van de stal, paddock en bestrating rondom de stal (het paardendeel wat gebouwd is afgelopen jaar) en de rente over de aanschafkosten van het weiland (in deze regio €25.000,- per ha of meer)

Een bedrijf moet wel degelijk de huisvestingskosten van dat bedrijf rekenen als kosten.
Het woonhuis heb ik hier buiten beschouwing gelaten! Als iemand onder huurt, zou de huur meetellen in plaats van de hypotheekrente en aflossing.

Winst is dat inkomen dat je overhoudt na aftrek van alle bedrijfsmatige kosten die aftrekbaar zijn!
Simpelgesteld:
omzet (exclusief BTW) - kosten = winst
winst - belastingvrijstellingen etc = belastbaar inkomen
Belastbaar inkomen - evt. te betalen belastingen = netto winst of netto inkomen.

Ik heb geen andere kosten meegerekend voor een gedraineerde bak, de omheining etc. Die kosten heb ik los genoemd, dat zijn extra kosten die gemaakt worden door bedrijven, als voorbeeld.
Stallen met een prijs van €325,- per maand hebben meestal goede bodems, een binnenbak, en overige voorzieningen (kantine, zadelkamer met kastjes, longeercirkel(s), stapmolen/trainingsmolen, trainingsbaan (draf/galop). opslagruimte voor fourage en machines, trailerstalling, etc.)

In ons geval zit je alleen met de rente over de bouw van het paardendeel met de wei op €130,- per maand. Zonder overdreven luxe, in een relatief betaalbaar gebied. Stalling in onze regio ligt gemiddeld tussen de €120,- en €190,- voor stalling met buitenbak. Zit er ook een binnenbak bij, dan loopt het op naar zo'n €250,- per maand, en heb je een compleet nieuw gebouwde super luxe accomodat (WB Stables in Wergea) dan zit je inderdaad ook hier in het Noorden boven de €300,- per maand.

Het is niet zomaar hoe meer paarden hoe minder kosten. Wel als je meer paarden op hetzelfde stukje land gooit zodat er per paard minder uren weidegang is of minder m2 grond.

De oppervlak en kosten voor een box neemt evenredig toe met het aantal extra boxen.
Zo ook het aantal zadelkastjes in de zadelkamers, de verhouding van aantal poets en wasplaatsen op het aantal paarden en de benodigde opslagruimte voor fourage en strooisel wordt ook steeds groter naarmate er meer paarden staan.

Ook heb je voor meer paarden meer paddocks nodig in dezelfde verhouding, tenzij je dus inderdaad bespaard door veel meer paarden per paddock te rekenen, waardoor er onvoldoende uren vrije uitloop is, of te veel paarden op te klein oppervlak.

De bak kosten kun je verdelen over het aantal paarden, hoe meer paarden hoe goedkoper per paard, maar bij een bepaald aantal paarden krijg je vaak dat een 2e bak nodig is, dus dan in verhouding weer meer kosten per paard.

Je kunt misschien iets groter en daarmee goedkoper inkopen, maar dat hoeft niet pers'e zo te zijn. Hangt er ook vanaf waar je je ruwvoer en stro vandaan moet halen en van welke kwaliteit je hebt.

De voordeel qua uurloon zit er in de je qua voeren gewoon meer paarden in dezelfde tijd kunt voeren en dat uitmesten en opstrooien vaak ook minder tijd per paard gaat kosten omdat het efficiënter gedaan wordt. Maar de kosten voor nieuwbouw en verbouw, liggen echt heel erg hoog, en de kosten voor nieuwe kwalitatief goede voorzieningen ook.
Daarbij moeten professionele stallen er vaak hun inkomen uithalen of personeel van betalen.

Wij niet...
Het ging er om dat als je alle bedrijfsmatige kosten rekent (en niet uit gaat van je situatie als particulier met paarden aan huis met een extra pensionklantje waarbij je alle extra inkomen boven op het voer en strooisel als winst ziet) Zulke bedragen voor zulke stallen wel degelijk gerechtvaardigd zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:03

anneliesdj schreef:
Als je alleen dat zinnetje pakt ruk je het uit zijn verband ;)
En 75 totaal aan alleen hooi is nog vrij veel hoor. Maar als je hooi en bodembedekking samen neemt ben je idd wel zoveel kwijt, als je ze tenminste de nachten op stal hebt.
Je moet het ook uitvlakken over het jaar hé? Stalgeld is altijd het hele jaar hetzelfde terwijl je dus geen kosten aan hooi en stro hebt als ze in de zomer op de weide gaan. (ja dan heb je kosten aan afrastering ed maar dat is wel minder)

En laten nou veel stallen de paarden dus ook in de zomer op stal houden voor de nacht. Dus de kosten voor bijvoeren en opstrooien van de boxen blijven het hele jaar door gaan. Niet elke eigenaar wil zijn paard in de zomer 24/7 op de wei hebben. En veel randstad stallen en maneges hebben amper voldoende weidegang om elk paard een dagdeel weidegang te kunnen bieden!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:31

Citaat:

Meer dan 100%! (125% om precies te zijn, meer dan verdubbeld.)
€2,- + (50%van €2,-=) €1,-) is €3,-

€2,- + (100% van €2,-=) €2,- is €4,-

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 18:53

Liin schreef:
Ja daar heb je gelijk in inderdaad. Ik heb niet aan wit uitbetalen en de randstad gedacht. Dan kan het zijn dat ze gewoon uitkomen. Maar blijf erbij dat het veel geld is, helemaal met 35 mensen die er staan. Maar dat ligt er natuurlijk ook weer aan hoe je het land huurt, of dat het van de mensen zelf is oid.
lastig hoor, je moet het geld maar hebben dan...

Ik vind het ook veel geld hoor, maar de stallen hier in de buurt liggen allemaal zo'n beetje rond deze prijs. Vooral stallen met binnenbak. Het is dat de sfeer er zo goed is dat ik blijf, anders was ik wel op zoek gegaan naar een andere stal met iets meer weidegang (en goedkoper :P ).
Ik betaal nu inderdaad 325 euro. De verzorging van de paarden wordt door de twee staleigenaren zelf gedaan. Volgens mij hebben ze door de week (of een paar dagen door de week) een hulp voor de paarden buiten zetten in de ochtenduren, en zaterdag is er een hulp om op te strooien, voeren enzovoort tot 's middags.
Warm water is trouwens met een boilertje maar die wordt niet vaak gebruikt. De wei huren ze denk ik want die ligt aan de overkant van de weg (weet niet zeker of ze die huren eigenlijk), ze willen nog een stuk erbij huren maar dat is waarschijnlijk te duur.