Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mijn paard zal best meer eten dan gemiddeld, maar op de pensionstalling at hij dus ook deze hoeveelheid.Citaat:Een paard vreet niet voor 75 euro aan hooi op in de maand
anneliesdj schreef:Joyce, de vergelijking die jij maakt vind ik heel vaag, je rekent je hypotheek, hypotheekrente, houten afrastering, agterbergbodem enz allemaal mee. Als je op zo'n stal staat dan heb je het niet over een boxhuur onder 350 per maand hoor.
Afgezien daarvan; alles wat je meer krijgt dan dat het kost per maand is winst, hypotheekrente reken ik niet mee. Gaat meer om afschrijving, voer en strooisel, water en elektriciteit en bijdrage voor weideonderhoud en afrastering. Je hebt het over 6 paarden die je prive hebt staan, dat is ook wel wat anders dan een stal met 40 stuks, hoe meer, hoe minder je kosten.
On-topic: de prijzen zijn idd zover omhoog gegaan. Als je bedenkt dat een pakje hooi 3/4 jaar terug nog 2.- kostte en nu zeker 4,50 heb je een stijging van meer dan 50%.
Ik weet niet wanneer je stalhouder voor het laatst de prijzen heeft aangepast maar als dat meer dan 1,5/2 jaar geleden is is zo'n verhoging zeker wel redelijk.
Ik hoor hier ook mensen over een verhoging van 50-75 euro, dat vind ik dan weer niet netjes, kun je als stalhouder ook niet maken vind ik. Een paard vreet niet voor 75 euro aan hooi op in de maand dus zo'n bedrag is gewoon om zichzelf in te dekken.
anneliesdj schreef:Als je alleen dat zinnetje pakt ruk je het uit zijn verband
En 75 totaal aan alleen hooi is nog vrij veel hoor. Maar als je hooi en bodembedekking samen neemt ben je idd wel zoveel kwijt, als je ze tenminste de nachten op stal hebt.
Je moet het ook uitvlakken over het jaar hé? Stalgeld is altijd het hele jaar hetzelfde terwijl je dus geen kosten aan hooi en stro hebt als ze in de zomer op de weide gaan. (ja dan heb je kosten aan afrastering ed maar dat is wel minder)
Citaat:On-topic: de prijzen zijn idd zover omhoog gegaan. Als je bedenkt dat een pakje hooi 3/4 jaar terug nog 2.- kostte en nu zeker 4,50 heb je een stijging van meer dan 50%.
Ik weet niet wanneer je stalhouder voor het laatst de prijzen heeft aangepast maar als dat meer dan 1,5/2 jaar geleden is is zo'n verhoging zeker wel redelijk.
Liin schreef:Ja daar heb je gelijk in inderdaad. Ik heb niet aan wit uitbetalen en de randstad gedacht. Dan kan het zijn dat ze gewoon uitkomen. Maar blijf erbij dat het veel geld is, helemaal met 35 mensen die er staan. Maar dat ligt er natuurlijk ook weer aan hoe je het land huurt, of dat het van de mensen zelf is oid.
lastig hoor, je moet het geld maar hebben dan...