Mijn paardje een goede oude dag gunnen. Hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:08

Boheme schreef:
Het is ook super, leuke eigenaar.
Ik mag langskomen wanneer ik maar wil, krijg 1 keer in de maand een uitgebreid verslag van hoe en wat.

Was voor mij niet makkelijk om hem weg te doen, maar wou gewoon dat hij 24/7 het land op kon en die mogelijkheid had ik niet.
Hij vind het heerlijk daar, loopt de hele dag buiten, heeft een vriendinnetje( ouwe viespeuk).

Ik ben blij dat er zulke huizen bestaan voor paarden.

Leuk is dat he, mijn merrie van 26 heeft in de winter een vriendje van 27 (paard van dik 1.80) en in de zomer komt haar beste vriend van 21 weer. Dat is een tweeeenheid, waar hij gaat gaat zij ook en is de winterliefde van 27 ineens vergeten en die loopt dan als derde wiel aan de wagen erbij :')

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:18

Hahaha, ach wij hebben altijd gedacht dat Bo Homo was, maar zie nu. :j
Hij heeft nu 1 vaste vriendin en een stuk of 4 losse contacten :wow:
En ik denk als hij daar langer staat dat het er alleen maar meer worden!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:41

Misschien dat er in de buurt bij jou een soort paarden kliniek is waar oude paarden heen gaan. ( Dit heb ik ergens gehoort ) Misschien is dat wel wat :)

Rchell

Re: Mijn paardje een goede oude dag gunnen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:05

ben benieuwd naar de reactie van de TS.. wat nou precies haar achterliggende gedachte is in dit hele verhaal..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:38

Mirel schreef:
21 jaar is toch niet oud voor een paard...?
Zorg voor dat beestje zoals hij ook al 6 jaar voor jou heeft gezorgd.
Word altijd een beetje verdrietig als ik lees dat mensen het meest geweldige paard ter wereld hebben maar als het er op aan komt dan moet hij maar weg....
Je weet toch waar je aan bent begonnen. Geef zo'n beest een mooie oude dag. Jij kent hem en weet wat hij wel en niet meer kan. Mensen die geen band met hem hebben (handel) zullen hier nooit rekening mee houden op de manier dat jij dat wilt.
Succes met het maken van je keuze

21 is niet oud. Zo ziet hij er ook niet uit. Alleen bewegen lijkt wel wat stijver te gaan :D .
Ik heb vanaf dag 1 al gezegd dat het paard bij mij blijft as hij ouder zou worden. Helaas moest paard al erg vroeg met pensioen van wege mijn lichamelijke ongemakken. Maar ik heb er werkelijk nog geen 1 dag, geen een moment of seconde er aan gedacht om hem hierdoor weg te doen. Hij blijft bij mij tot hij te hemelen gaat.

xNinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:05

Ik rijd bij paardenrusthuis the green ranch. En het is nog steeds hetzelfde. :D

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:38

Het ene paard is eerder oud als de andere, het kan best zijn dat het paard van TS met 21 oud is. Ik rijd een paard van 18 die regelmatig een jaar of 5 wordt geschat. :)
Als ik in jou situatie stond TS zou ik kijken voor een goedkoop rusthuis, of kijken of je een goedkoop stalletje bij een boer oid kan vinden.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:52

Ibbel schreef:
Ga er in hemelsnaam niet van uit dat andere mensen gratis voor jouw oude paard gaan zorgen.

Je hebt 3 keuzes:
De ouderwetse manier: paard kan niet meer waar je 'm voor hebt gekocht, je brengt 'm naar de slager. Da's niet zielig, dat is het beste voor het paard als de andere keuzes geen opties zijn.

De 'ik kan het me veroorloven'-manier: zet je oude paard op een 'pensioen'stal en betaal ervoor tot z'n dood. Hou het heft zelf in handen wat betreft eigendom en beslissingen, en koop een tweede paard voor je wedstrijdambities.

De 'ik doe zelf een stapje terug'-manier:
Hou je paard waar hij staat, en rijd alleen nog recreatief zolang dat gaat, en rijd niet als dat ook niet meer gaat.

Alle andere opties (weggeven, weidemaatje waarbij je zelf geen invloed meer kunt uitoefenen) zijn niet fair tegenover je paard.

helemaal mee eens!!

kinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 12:10

hier ben ik het dus TOTAAL niet mee eens!!

Sommige mensen kunnen nogal kortzichtig zijn hierin.

Voor mijn paard heb ik een geweldig plekje gevonden op een zorgboerderij!
Ze staat hier samen met nog 2 paarden.
De eigenaar houdt het kleinschalig en neemt haar zelf ook wel eens mee op buitenritjes.
En ze pakt haar ook mooi bitloos op.
Verder gebruikt ze mijn paard voor kinderen met een beperking.
Af en toe stappen de kinderen op haar, maar het is vooral borstelen en knuffelen.
Het paard wordt vooral gebruikt om kinderen hun zelfvertrouwen terug te geven..

Ik heb samen met haar een contract op gesteld.
Hierin staat dat ik nog wel mee beslis in een aantal dingen.
Zoals: als het paard ziek is krijgt het dan een spuitje of gaat ie naar de slager.
Er staat duidelijk in dat het paard niet meer voor de sport gebruikt mag worden en niet door verkocht mag worden.
Ook staat er in dat ik altijd langs mag komen op afspraak.

Dit gaat hartstikke goed.
Ik ben er laatst alweer heen geweest het ze zag er super uit!
Zo ben ik geholpen en zij zijn hartstikke blij met haar!

Dus er zijn dus echt wel meer optie's...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:33

@kinge, fijn dat je een mooi plekje hebt gevonden. En ja, ze bestaan wel, maar dan moet je maar wel geluk hebben, al zal goed en langdurig zoeken helpen... Ik vind wel dat de ouders in het geval van TS ook een verantwoordelijkheid hebben. Ik vind het (als ouder zijnde) nogal wat om iemand die zo jong is al met een eigen paard op te zadelen, en dan gaat die persoon even later het huis uit, moet een eigen leven opbouwen en dat is zonder paard al lastig genoeg... ik kan me voorstellen dat TS dat te duur gaat worden...
Ik zou, als ik TS was overleggen met mijn ouders... dan komen er misschien wat meer mogelijkheden in zicht.
Ik vraag me verder wel af of TS straks niet gewoon een nieuw paard gaat aanschaffen waarmee ze wel wedstrijden kan rijden... nadat iemand haar afgeholpen heeft van het oude paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:22

GamblersCup schreef:
Niet letterlijk mindim, maar daar komt het wel op neer. Een paard op een pensionstal of een oud paard ergens anders met pensioen zetten (wat dan ook gewoon een pensionstal is) is gewoon hetzelfde.

Nee juist niet, dat is helemaal van het dier af willen zijn en er niet meer naar om willen kijken, dat is het verschil.

Een paard hebben op een pensionstal ofzo en er zelf voor zorgt en stalkosten zelf betaald is toch heel anders, dan het uitbesteden.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:31

Fijn dat je een plekje gevonden hebt. Nu wordt je paard nog een beetje gebruikt en staat ze niet direkt helemaal stil. Zo krijgt ze nog haar aandacht en gedoseerde beweging. Nou als het zo kan, helemaal goed toch.

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:36

Ik zou kiezen voor een pension stalling

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:42

blij voor jou en je paard!
hoeveel mensen zouden wel niet voor 500 euro kiezen die ze vd slager krijgen!
jouw paard heeft enorm met jou geboft!

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:48

Ibbel schreef:
Ga er in hemelsnaam niet van uit dat andere mensen gratis voor jouw oude paard gaan zorgen.

Je hebt 3 keuzes:
De ouderwetse manier: paard kan niet meer waar je 'm voor hebt gekocht, je brengt 'm naar de slager. Da's niet zielig, dat is het beste voor het paard als de andere keuzes geen opties zijn.

De 'ik kan het me veroorloven'-manier: zet je oude paard op een 'pensioen'stal en betaal ervoor tot z'n dood. Hou het heft zelf in handen wat betreft eigendom en beslissingen, en koop een tweede paard voor je wedstrijdambities.

Hou je paard waar hij staat, en rijd alleen nog recreatief zolang dat gaat, en rijd niet als dat ook niet meer gaat.

Alle andere opties (weggeven, weidemaatje waarbij je zelf geen invloed meer kunt uitoefenen) zijn niet fair tegenover je paard.

Waarom is je paard weggeven als weidemaatje niet fair en naar de slager brengen wel? Een dier laten slachten omdat je er zelf niets meer aan hebt is naar mijn mening veel oneerlijker dan je paard met een maatje in de wei oud laten worden. Ik word een beetje naar van dat egoïsme van de mens als het om dieren gaat.

@ Kinge: Wat heb je dat goed opgelost! Kan menig mens wat van leren.

Annie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:35

nou kijk op MP of hier op bokt. iemand die een weide maatje zoekt.
misschien een rusthuis? Of idd goedkopere stalling..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:21

Dos_Caballos schreef:
Ibbel schreef:

Je hebt 3 keuzes:

Waarom is je paard weggeven als weidemaatje niet fair en naar de slager brengen wel? Een dier laten slachten omdat je er zelf niets meer aan hebt is naar mijn mening veel oneerlijker dan je paard met een maatje in de wei oud laten worden. Ik word een beetje naar van dat egoïsme van de mens als het om dieren gaat.

@ Kinge: Wat heb je dat goed opgelost! Kan menig mens wat van leren.

Omdat je nooit kunt weten of je paard daar wel mag staan tot zijn dood. (en als dat wel zo is, hoe wordt er voor gezorgd, komt de hoefsmid en dierenarts? voldoende voeding? wat als die ziek wordt?)
Er zijn ook teveel louche mensen die dergelijke paarden effe "opknappen", en dan doorverkopen. Paarden met kissing spines, hoefkatrol, etc die als gezond doorverkocht worden, dan tijdens het werk in staking gaan van pijn, en effe op hun donder krijgen want "hij luisterd niet", paarden die dan als onhandelbaar in het handelscircuit raken van eigenaar naar eigenaar, van de ene louche plaats naar de andere, en dan met wat pech op transport raakt naar italie (en de manier waarop ze getransporteerd worden ...)
Natuurlijk is het niet altijd zo, maar ik denk dat je meer slechte plaatsen hebt dan goede. Het is niet omdat jij en ik te vertrouwen zijn en het beste voorhebben met paarden en dieren, dat iedereen zo is ... helaas ...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:34

Twinklebel schreef:
Mijn merrie staat sinds 6 weken hier: http://www.hetpaardenrusthuis.nl, prima betaalbare plek bij echte paardenmensen.

Wat ziet het er daar heerlijk uit! Wat een relaxte paarden op de foto's, super! :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:35

Kinge, fijne oplossing zo voor je paard! :j

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:53

Ik heb het "oudje" van een medebokker bij mijn merrie staan. Na het overlijden van mijn eerste paard (genre ik zet een stap terug geweest tot ik mogelijkheid had om mijn merrie te kopen en ondertussen reed ik met paarden van anderen) zocht ik gezelschap voor mijn merrie. Ik heb onvoldoende tijd voor een ander rijpaard, maar wilde wel een maatje voor haar.
Het eerste paard klikte niet met mijn paard en is helaas teruggegaan naar de eigenaar en de tweede pony staat nu een luizenleven te hebben samen met mijn merrie. Die pony blijft van de eigenaresse, maar ik heb geen aanschafkosten voor dat maatje of spijt dat ik een wel rij en de ander niet. Ze loopt de deur niet plat en houdt toch fijn contact. Ik weet dat mijn beide ouders met haar om kunnen gaan als ik niet kan en ik vertrek met een gerust hart van huis. Prijsloos. En ik denk niet dat de eigenaresse klachten heeft :P

Een particulier laten overnemen gaat dus, maar wel met vertrouwen.

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:59

Hoi, mijn stalgenootje zit met een dilemma.
Zij wil misschien haar paard naar huis halen wegens medicijn gebruik, maar dan staat ie alleen.
Zij is opzoek naar een leenpaardje voor bepaalde tijd.

Misschien kunnen jullie elkaar helpen?

Kijk is even bij de berichten van jellebie, dan kom je het topic tegen.

succes!

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:19

[/quote]

@ Kinge: Wat heb je dat goed opgelost! Kan menig mens wat van leren.[/quote]
[/quote]
Omdat je nooit kunt weten of je paard daar wel mag staan tot zijn dood. (en als dat wel zo is, hoe wordt er voor gezorgd, komt de hoefsmid en dierenarts? voldoende voeding? wat als die ziek wordt?)
Er zijn ook teveel louche mensen die dergelijke paarden effe "opknappen", en dan doorverkopen. Paarden met kissing spines, hoefkatrol, etc die als gezond doorverkocht worden, dan tijdens het werk in staking gaan van pijn, en effe op hun donder krijgen want "hij luisterd niet", paarden die dan als onhandelbaar in het handelscircuit raken van eigenaar naar eigenaar, van de ene louche plaats naar de andere, en dan met wat pech op transport raakt naar italie (en de manier waarop ze getransporteerd worden ...)
Natuurlijk is het niet altijd zo, maar ik denk dat je meer slechte plaatsen hebt dan goede. Het is niet omdat jij en ik te vertrouwen zijn en het beste voorhebben met paarden en dieren, dat iedereen zo is ... helaas ...[/quote]

Maar dat probleem heb je in principe altijd wanneer je een paard verkoopt, je moet altijd goed uitzoeken wat voor mensen het zijn die je paard krijgen en of deze het beste met het dier voorhebben. Naar de slager brengen omdat je er zelf niets meer aan hebt, ookal heeft het dier geen pijn, vind ik zoveel oneerlijker. Je hebt zelf het dier gekocht, neem dan ook je verantwoordelijkheid ervoor, en dank het niet af als een of ander object. Ik vind dat er iets te makkelijk over gedacht wordt, het is wel een levend wezen. Je had toch ook kunnen voorzien dat het paard oud zou worden voordat je hem kocht? Om hem te 'gebruiken' en wanneer je ermee klaar bent naar de slager te doen, nee ik kan er echt niet bij...

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:50

nou er zijn zat goede mensen hoor, die echt een weidemaatje of een grasmaaier zoeken,
en als je t goed op papier zet, dan is er niks aan de hand,
het is natuurlijk anders als je m verkoopt,
verkocht is verkocht, als je m uitleent, en zelf eigenaar blijft,
dan is het strafbaar om hem zonder eerst inlichten van de eigenaar strafbaar.
het is en blijft natuurlijk altijd een gok, maar zo is het met alles in het leven...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:01

Op papier heb je niets aan.

Wat ik niet kan snappen is dat men vaak zegt dat ze het niet meer kunnen betalen.
Alsof een paard dat niet meer bereden kan worden en met pensoen moet duurder is.
Belachlijk vind ik dat altijd.
Wij hebben 3 pony's.
1 Van 19 en 1 van 23 en geen haar op ons hoofd die er over denkt om hen ooit weg te doen!
Ze blijven mooi altijd bij elkaar en bij ons.
Ons 7 jarige is het ook nog maar de vraag of ze ooit nog te berijden is, maar ik heb voor haar gekozen en of ze wel of niet te berijden zou zijn is geen reden om der van de hand te doen.
Dan maar niet rijden of bij een ander.
Nee, ons meidenclubje blijft mooi bij elkaar.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:27

R.X. schreef:
Op papier heb je niets aan.

Wat ik niet kan snappen is dat men vaak zegt dat ze het niet meer kunnen betalen.
Alsof een paard dat niet meer bereden kan worden en met pensoen moet duurder is.
Belachlijk vind ik dat altijd.
Wij hebben 3 pony's.
1 Van 19 en 1 van 23 en geen haar op ons hoofd die er over denkt om hen ooit weg te doen!
Ze blijven mooi altijd bij elkaar en bij ons.
Ons 7 jarige is het ook nog maar de vraag of ze ooit nog te berijden is, maar ik heb voor haar gekozen en of ze wel of niet te berijden zou zijn is geen reden om der van de hand te doen.
Dan maar niet rijden of bij een ander.
Nee, ons meidenclubje blijft mooi bij elkaar.

Helaas gaat niet iedereen zo met dieren om. Voor veel mensen is hun paard een gebruiksvoorwerp en als ze het nut niet meer dienen worden ze afgedankt. Ik schrik er van hoeveel mensen hun paard liever naar de slacht brengen dan dat ze 'm een pensioen gunnen. Bah...