Heeft mijn paard een goed leven? Wat zou jij doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Heeft mijn paard een goed leven? Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:29

Ik vind geen paard kopen overdreven. Vind wel dat een paard elke dag los moet maar persoonlijk vind ik bv 24 buiten in een bagger wei niets. Ieder zijn ding. Je ziet snel genoeg of je paard blij is of niet.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:35

Waarom zou je der verhuizen als jij het naar je zijn heb en je ding kan doen en je paardje ook gelukkig is! Zodra jij of je paardje niet meer gelukkig zijn op die stal moet je verhuizen..maar uit door verhaal lijkt het als of je het goed voor elkaar heb! Ze komt vaak buiten. Ik zou lekker blijven staan waar je nu staat

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:38

kohtje schreef:
Ik vind geen paard kopen overdreven. Vind wel dat een paard elke dag los moet maar persoonlijk vind ik bv 24 buiten in een bagger wei niets. Ieder zijn ding. Je ziet snel genoeg of je paard blij is of niet.

Tussen 24 uur in een baggerwei of 2 uurtjes per dag in vrijheid naar buiten zit nog een héél groot grijs gebied...
Als je dieren aanschaft dien je er imo goed voor te zorgen, dus laat je de hond 3/4 keer per dag uit, zorg je dat je paard niet alleen staat en dat hij kan doen waar hij voor gemaakt is : de hele dag in beweging zijn,scharrelen naar eten,in vrijheid contact hebben met soortgenoten.
Als je dat niet kunt bieden, dan schaf je dus geen dier aan, simpel!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:43

Wildgirl schreef:
_Sim_ schreef:
Helaas is dat niet overal in Nederland het geval hoor. Zeker niet in de randstad bijvoorbeeld. Daar in de omgeving is gewoon te weinig mogelijkheid om je paard veel buiten te hebben.

Dan koop je dus geen paard lijkt me, ik ga met Sodeletuut mee...jouw paard komt dus maximaal 4 uur per dag uit zijn stal?
Dat zou ik mijn dier niet aan wíllen doen....

Stel je die vraag nou aan mij?
Nee, gelukkig woon ik op de Veluwe en staat mijn paard in de winter de hele dag buiten en gaat ie snachts op stal. 's Zomers kan je je paard 24/7 buiten houden, maar ik sta hier pas net dus dat gaan we zien komende zomer of mijn paard daar heppie van wordt. Bij mijn weten heeft ze nog nooit 24/7 buiten gestaan, ja toen ze veulen was in de opfok.

edelweis3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:52

Eerste optie lekker laten staan waar die staat.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:32

@Sim, nee joh, ik had het over alle mensen die blijkbaar in de randstad geen fatsoenlijke stalling met weidegang voor hun paard kunnen vinden maar zich daar niet door laten tegenhouden en tóch een paard aanschaffen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:34

kohtje schreef:

Als een paard 24/7 buiten staat wil nog niet zeggen dat ze altijd in een baggerwei staan, die van mij stond eerst altijd snachts binnen en overdag buiten en nu op een andere stal 24/7 buiten, zitten gedeeltes van de wei in die wel iets baggerig zijn maar ze hebben ook een (grootste gedeelte van de wei!) stuk dat gewoon goed is en zelfs een stuk verhard, ze staan bijna altijd op het onverharde en komen alleen op het verharde gedeelte staan toen de grond hard was van de vorst of als ze hooi krijgen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:38

Annickkii schreef:
kohtje schreef:

Als een paard 24/7 buiten staat wil nog niet zeggen dat ze altijd in een baggerwei staan, die van mij stond eerst altijd snachts binnen en overdag buiten en nu op een andere stal 24/7 buiten, zitten gedeeltes van de wei in die wel iets baggerig zijn maar ze hebben ook een (grootste gedeelte van de wei!) stuk dat gewoon goed is en zelfs een stuk verhard, ze staan bijna altijd op het onverharde en komen alleen op het verharde gedeelte staan toen de grond hard was van de vorst of als ze hooi krijgen.

Inderdaad, hier hetzelfde. Ze kunnen áltijd wel ergens staan waar geen modder is.. Vind het jammer dat het zo vaak voorkomt dat mensen het zo zwart-wit zien, dus dat 24/7 buiten sowieso blubberbende is..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:44

En zo wordt een stal ook vaak zwart wit gezien.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:51

Dat geloof ik zeker, maar als een paard zowat 24/7 op stal staat, is er ook weinig over te zeggen, toch? Ook al heeft het paard dan misschien 6x per dag ruwvoer en elke dag een schone stal, het blijft een stal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:52

Klopt, de stal waar die van mij nu staat vind ik stukken beter als daarvoor, dan ging ze overdag wel naar buiten maar kon ze bijna alleen maar in een natte bak staan, of dat nou zo idieaal is.... nu kan ze zelf lekker kiezen :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:32

Anoniem schreef:
Heleennn schreef:
Oh hier wordt ik zo kwaad van... Sommige mensen hebben gewoon geen tijd om elke dag naar hun pony of paard te gaan? Ikzelf heb mijn pony volpension staan op een manege. Paard heeft een Luik om naar buiten te kijken en de stal is enkel langs de twee zijkanten dicht met een muur. De rest is tralies.
Hij heeft het prima naar zijn zin en wij betalen de stal eigenaar om voor ons paard te zorgen op de dagen dat ik er niet kan geraken (max. Vier dagen in de week) en hij wordt ook getroeteld door de leskindjes die voorbij komen. Het beest is doodgelukkig en mag ook buiten staan met lekker weer.

Kortom. Hij komt niets, maar dan ook NIETS te kort. En ik kan er al helemaal niet tegen dat sommige bokkers zeggen; als je niet elke dag bij je paard kan zijn omdat je geen tijd hebt, moet je er geen nemen. Vind ik zo belachelijk, en bovendien heel erg kort door de bocht.
Ik vind het dus ook ontzettende onzin dat geen van de twee stallen goed is. De eerste lijkt mij prima.

Het is onrealistisch om je paard elke dag te gaan verzorgen voor veel mensen, zeker als je er enkel met de auto heen kan, samen met je moeder of alleen. Net als ik trouwens. Mijn paard komt zeker niets te kort, krijgt twee keer per dag hooi, twee keer voer en wordt elke dag buiten gelaten, behalve woensdag,zaterdag en zondag als ik er zeker weten ben, in de binnenbak door mijn opa, wiens paard op dezelfde stal staat.

In mijn ogen moet een paard altijd kunnen bewegen en rondrennen. Ik ben dan ook voor 24/7 buiten, en nee dan hoeft het paard niet iedere dag aandacht. Maar iedere dag even naar buiten is mijn ding niet :)

Maar goed, hij komt niks te kort dus waarom zet je het hier dan neer?

omdat er altijd mensen zijn, niet alleen op bokt, die zeggen dat je paard ongelukkig wordt als hij niet buiten kan. Alsof ik niet goed voor m'n pony zorg?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:13

Ik ga even een gewaagde uitspraak doen maar ja, persoonlijk vind ik dat iedereen die zijn paard niet minstens 4 uur per dag buiten heeft staan(en dan dus niet alleen in een paddock van 4x4)niet goed voor zijn paard zorgt.
Dan kan een paard 18x per dag voer krijgen, 3x gereden worden en door 100 mensen worden vertroeteld...een paard is een wezen wat sociaal contact en beweging in vrijheid nodig heeft om geestelijk gezond te blijven maar ook lichamelijk(spieren/pezen/gewrichten/maag-darmstelsel etc).
Ik snap ook niet dat je dit gegeven feit voor jezelf weg kun wapperen, als JIJ maar een paard hebt om op te rijden...wat mij betreft mag de dierenbescherming alle pensionstallen en maneges(waar de manegepaarden soms de gehele winter niet eens buitenkomen) per direct sluiten....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:38

Mmm denk 85% van het paardenbestand naar de slager,geen sport meer ,dekhengsten castreren.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:50

kohtje schreef:
Mmm denk 85% van het paardenbestand naar de slager,geen sport meer ,dekhengsten castreren.

Dát is echt onzin, ik ken hengstenhouders met ggk hengsten die iedere dag buiten komen, ik ken sportpaarden die PSG lopen die óók iedere dag buiten komen dus dat kan wel degelijk, vergt alleen iets meer aanpassingen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:18

Wildgirl schreef:
Ik ga even een gewaagde uitspraak doen maar ja, persoonlijk vind ik dat iedereen die zijn paard niet minstens 4 uur per dag buiten heeft staan(en dan dus niet alleen in een paddock van 4x4)niet goed voor zijn paard zorgt.
Dan kan een paard 18x per dag voer krijgen, 3x gereden worden en door 100 mensen worden vertroeteld...een paard is een wezen wat sociaal contact en beweging in vrijheid nodig heeft om geestelijk gezond te blijven maar ook lichamelijk(spieren/pezen/gewrichten/maag-darmstelsel etc).
Ik snap ook niet dat je dit gegeven feit voor jezelf weg kun wapperen, als JIJ maar een paard hebt om op te rijden...wat mij betreft mag de dierenbescherming alle pensionstallen en maneges(waar de manegepaarden soms de gehele winter niet eens buitenkomen) per direct sluiten....

*\o/* :j compleet met je eens!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:57

vind ik idd een gewaagde uitspraak en je verhaal ietwat ver gaan, maar die 4uur iid toch wel het minieum en zelfs een beetje weinig.
ik ben er ook van overtuigt dat dit soort discussies op bokt, nederland goed wakker aan het maken is :D

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:44

ik vindt ook 4 uur echt het minimun. Ik heb ook 2 opties stal 1 overdag buiten in de prut met een slechte rijbak kan al 3mnd niet rijden. of stal 2 met goede bak stapmolen en winter paddock minimaal 4 uur en in de zomer 6 uur weidegang

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:00

weer bijde niet ideaal, stal 1 staan ze dan wel de hele dag buiten maar ja je hebt je paard waarschijnlijk niet alleen maar om naar te kijken.
stal 2 staan ze wat weinig buiten, maar daar valt opzich mee te leven, stalmolen is verder imo geen pre.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:04

De pony waar ik voor zorg staat 24/7 buiten. Ze heeft geen deken om, gewoon een lekkere wintervacht.
Het is niet alleen heel goed voor haar, maar ook voor als ik ga rijden. Ik ben namelijk bijna de enige die iets met haar doet, want als zij de hele dag op stal zou staan, zou het niet mogelijk zijn om haar 'even te pakken'. Ik heb nooit een fris paard of opgefokt beest omdat ze bijna nooit haar stal uit mag. :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:10

dat is idd voor de ruiter een van de voordelen van je paardje lekker buiten zetten :D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:39

Ach jo er zijn zooooooo veel paarden die 24/7 binnen staan in een stalletje van 3 bij 3 zonder luik oid en 2x per dag eten krijgen en dan maar 1x per dag eruit komen voor te rijden.
Ik heb nooit een fris paard, staat overdag een paar uurtjes buiten (meestal 7 a 8, somers meer) en soms als het heel slecht weer is staat hij een dagje binnen, so what? Hij komt er wel uit en heeft nooit dikke benen gehad door het op stal staan.
hij krijgt 2x per dag eten, berg hooi en brokken, hij krijgt een deken op en word zelfs geschoren! :oo
Als ik wedstrijd heb moet hij een dagje op stal zodat hij schoon blijft en zun knotten goed blijven zitten.
Stal is zelfs niet zo groot, 2,5 bij 3, voor een E-pony.
Als ik het zo lees ben ik een echte dieren mishandelaar :+
Ik vind ook dat paarden naar buiten moeten, maar ik wil mijn paard in de winter niet dag en nacht buiten hebben, in de zomer blijft hij snachts buiten als het droog is, anders ook niet.
Ik vind het ook geen ramp als mijn pony een dag binnen staat, week ook niet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:48

:o? ik snap je sarcasme niet zo goed, imo doe jij het juist heel er goed, een dagje binnen maakt echt niet zo veel uit hoor, een week is wat anders.
en al deed je het niet zo goed; dat andere paarden het slechter hebben is nooit een excuus.
touwens mijne staat 'swinter ook niet 24/7 maar 12/7 buiten.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 02:31

GamblersCup schreef:
kohtje, je ziet wel overal spoken hoor! Langer in de paddock bij stal 1 gaat waarschijnlijk niet, anders had TS dat wel gedaan. Paardje kan de schuilstal in, daar zitten geen horzels. Je gaat een paard niet op stal 1 in een box opgesloten laten staan, omdat er héél misschien wel eens wat zou kunnen gebeuren waarvoor je een box nodig hebt. Een paard hoeft niet gewend te zijn aan 24/7 buiten staan, om 24/7 buiten te kunnen staan... en je zet gewoon die twee bijelkaar, paardje vind dat vast véél leuker dan in een box met andere paarden die hij alleen maar kan zien. Overduidelijk een veel paardvriendelijker situatie!

Helaas, dat heb ik ook altijd gedacht. Mijn vorige paarden (1 paard en een welshpony) stonden 7 maanden per jaar op een mega wei, met buitenbak en 2 inloopstallen. Het was in mijn ogen de hemel op aarde voor ze. Vanwege de moeilijke winteromstandigheden op deze wei, stonden ze de overige wintermaanden (nov.-maart) op een pensionstal, waar ze uiteraard ook iedere dag buiten kwamen.
Toen kocht ik een paard erbij, die tot dan alleen gebruikt was als dressuurpaard. Hij stond 24/7-365 dagen per jaar binnen in een stal van 3x3.
Ik wilde hem ook de hemel op aarde geven en heb hem na gewenning bij mijn andere 2 gezet. Ze konden prima overweg en waren de grootste vrienden. Maar........hij draaide daar compleet door. Als ik hem kwam voeren vloog hij mij aan. Niet van de honger want er was meer dan genoeg gras en altijd daarnaast in de stallen kwalitatief goed hooi. Hij was bang en echt de weg kwijt. Ik heb het ruim 2 maanden geprobeerd, hij was bijna niet meer berijdbaar. Gelukkig was er een stal vrij op een pensionstal, waar hij overdag met een groep de wei op kwam en 's nachts op de box binnen. Binnen 1 dag was hij weer veranderd in een "normaal" paard.
Uit mijn ervaring blijkt dat niet ieder paard zomaar 24/7 op een wei kan en zelfs tot mijn grote verbazing, dat je niet ieder paard er een plezier mee doet om hem lang op de wei te zetten. Ondanks dat hij nu de beschikking heeft over water en hooi op de wei, wil hij persé na een x aantal uren naar binnen, zomer en winter!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:13

Dan doe je iets niet goed ;)

Dit is een extreem voorbeeld, een uitzondering. Een normaal, gezond, niet verpest paard hoeft niet te "wennen", want het is veel natuurlijker voor zo'n dier dus dat gaat vanzelf. Gaat het niet vanzelf, dan is er iets mis.