WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:18

Oei ik hoop voor je daat die er nog ligt !
Die krengen zijn duur als je ze wilt aanschaffen

Verder vind het leuk te lezen hoe je alles op knapt :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:30

Heerlijk om het nu in een keer goed aan te pakken. Zo kun je het precies maken zoals je het hebben wil. Ik las dat je een paar hekken van 3 meter wil plaatsen. Als ik je een tip mag geven, zorg dat de hekken waar evt. een trekker doorheen moet om te bemesten oid minimaal 3,5 meter breed zijn. De machines worden alleen maar groter en de boer die voor ons de weides bemest kan niet meer door het (enige) 3m hek, alleen nog maar door die van 3,5 meter. Als je dan toch nieuw aan het opzetten bent is het handig om daar ook rekening mee te houden.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 10:51

De eg ligt er nog! Dus die houden we :D . Moest er wel voorzichtig mee zijn zei de man die hier ons weiland aan het doen is, want ze kunnen gevaarlijk zijn, maar heb hem verzekerd dat ik nooit onvoorzichtig ben met mijn paarden :j .

Fjordnina, de hekken worden dan toch 3.6meter breed, had die man ook al verteld dat de machines steeds groter worden en dat we dus beter voor iets breders gaan. Heb hem dan maar gezegd dat dat goed was, wil niet een nieuw hek moeten steken omdat de boer anders niet kan passeren. Dan heeft die man dan goed voorgesteld, als jullie er inderdaad ook al ervaring mee hebben dat alles breder wordt! Dankje voor de tip!

74Joanna: Die boor is inderdaad wel super vet, maakt grote gaten en gaat ook gewoon recht door alle rotzooi door (al had ze aan 1 van onze wilgenbomen wel moeite met een dikke wortel, maar dat is goedgekomen). Is een losse grondboor gekoppeld aan een machine die ook met een vork de palen kan vervoeren en alle afval afvoert.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:49

ziet er al super uit en inderdaad sleep bewaren (wil er ook 1 die betaalbaar is en sleepbaar voor mijn paard. Dus als je hem wegdoet mag je hem wel hier afleveren)

Hier proberen we alle doorgangen op ruim 4 meter te houden liefst 5 dan past bijna alles erdoor (of heb je nog wat ruimte zodat niet bij het minste je paal uit de grond wordt gereden)

Je zult nog lang denk ik spullen omhoog zien komen dus af en toe een rondje door de wei met vuilniszak of kruiwagen voor troep is geen overbodige luxe.
Zelf hebben we ook z'n zwaar verwaarloosde weide. er groeid super gras op maar soms vindt je nog wel eens vreemde dingen die omhoog komen. (oude baal kuil het plastic ervan in de klepelmaaier, houten planken, pannen en ga zo maar even door.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:00

Wat een vooruitgang al! En wow, dat je zo'n ding vind in je bak.. misschien is hij nog nuttig :j

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:19

Oee wat zou ik graag het zelfde willen doen met ons plekje ( 10 jaar pachten we het al ) helaas staat de boel te koop + huis en 2,5 hac. Helaas niet binnen ons butget. Dus gaan we ook nie meer alles helemaal opknappen.

Ooit hoop ik of een huis met land te vinden of alleen een stuk land. Alleen is het moeilijk alleen land te kopen of te vinden.

Heel veel succes met je mooie project, ik zal je volgen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 18:39

De eg is er nog steeds, nu nog de moed bij elkaar rapen om ze terug naar het land te slepen (ze lag al vooraan de weg, dus moet weer zo'n 200meter teruggesleept worden).
We hebben ondertussen al zo'n kleine 300 meter een palen staan, er moet in totaal een kleine 800meter overbrugd worden. Vandaag hebben ze niet gewerkt, gisteren wel heel hard geploetert aan de grachtkant, daar loopt het water echt de hele gaten in en is het dus hard werken. Ze doen nog steeds zo'n 80meter per dag gemiddeld, zoals ik had gerekend.
Heb er misschien ook een vaste hooiboer aan over gehouden, wat wel fijn zou zijn (in onze streek is niet veel hooi te vinden en de prijzen zijn er naar). Heb wat adresjes gekregen waar ik kan gaan horen om "betaalbaar" hooi te vinden.

Momo_lover: pannen?? :wilden ze een eitje bakken op de wei? :P of waren het dakpannen? We doen inderdaad af en toe een rondje, ik heb ook al wat gekke dingen uit het land gevist :+

Sjanne, dankje voor de succeswensen, de mensen hier hebben het duidelijk nog nodig :j . Jammer dat bij jullie alles te koop staat! Ik kan geloven dat huis + 2.5hectare niet in het budget past, dat zal wel héél wat kosten. We hebben voor 1 hectare geluk gehad in onze streek, want Antwerpen is echt 1 van de duurste gebieden in Vlaanderen, zijn ook 2 jaar op zoek geweest voordat er ook maar iets te koop kwam! Heel veel succes met zoeken naar iets anders, mocht jullie pacht aflopen en het verkocht worden.
Wij hopen over zo'n 15 jaar zelf te kunnen uitkijken naar een huis met land aan, maar dat zijn wilde plannen voor later.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:49

Wat zijn jullie goed bezig zeg! Erg leuk om zo te volgen hoe het verder gaat.
Ik ben ook van plan het land bij mijn ouders van 1H achter voor van de zomer om te toveren tot een heerlijk oord voor mijn ruin. Dus ik kijk lekker even mee hoe het bij jullie gaat ;)!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:52

nee helaas echte kookpannen. Ze sloopte ervoor dat zei het kregen caravans die gewoon op de wei weg stonden te rotten en dus toen wij het kregen met spoed zijn afgevoerd anders moest hij de afvoerkosten gaan betalen. Maar er is dus veel achtergebleven.

hopelijk vordert het goed. Kan je voor de watering niet jullie waterschap inroepen die moeten zorg dragen voor goed doorstroming in de sloten.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:01

Leuk, original! Wij hebben op 1 hectare gras zat om 3 pony's een half jaar lang niet te hoeven bijvoeren, dus je ruin gaat het zeker fijn vinden :j

Mmmh, dat is ook niet fijn, momo... Probleem bij de afwatering is dat de grachten blijkbaar onze perceelgrenzen zijn. De ene kant van elke gracht (heb er 2, 1 aan elke kant van het plan in de OP, 1 links en 1 rechts) is dus in mijn beheer en de andere kant in die van de buren.
Nu hebben onze lieve *ahum* nieuwe buren van links op het plan afgelopen najaar een hele grote vijver laten leeglopen in die gracht (vijver was zo'n 15 op 10 meter en 3 meter diep) en de vijver weer gevuld met slib uit hun land (waar jarenlang een mazout-tank in heeft gelekt...). Mijn 'boven'buren (op het plan dan :P ) hebben dit gezien en er melding van gemaakt, maar toen ze kwamen kijken was natuurlijk het gat al dicht en weer niks meer aan te doen :roll: . (of niets meer aan wíllen doen, deze nieuwe buren zijn grootgrondbezitters en nogal invloedrijk in de regio)
Ik gebruik dus geen grondwater om de paarden van te laten drinken, als ik zie wat voor mazout-slib ze in de grond hebben gedumpt.
De andere gracht is alleen te onderhouden via het land van mijn buurman, een maïsboer, dus ik ga hem dit jaar eens vragen (eisen?) samen de kosten te delen en de gracht weer te laten onderhouden.
In onze gemeente is het dus blijkbaar eigen beheer, al heb ik altijd begrepen dat dat niet zo was... Kom ik dus pas na een jaar achter, maar we gaan er werk van maken!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:08

misschien is de diepte/kanten eigenbeheer dat kan kloppen. Maar mocht het water niet wegkunnen dan stopt jullie verantwoordelijkheid en kan een waterschap sancties gaan geven en daarna tot actie overgaan dat het water op een goed pijl komt (zo gaat het in nederland kan dus heel anders zijn in belgie).

De spullen in het land is niet zo erg hoor. ben niet van de zeer vlakke weilanden ect. Zolang het geen glas is of echt scherp dan kan het niet zo veel kwaad. Het ergste was de verrassing in hun mesthoop die niet meer zichtbaar was onder het gras (zag er uit als een gewone heuvel) en daar met deklepelmaaier achterkomen en dan ook even een oude kuilbaal in je maaier draaien. Dat was wat vervelender om op te ruimen. (je moet dan onder de maaier gaan liggen en alles er met een mesje uitsnijden)

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:12

Leuk ik ga het ook volgen!
Zijn zelf ook druk bezig!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:15

Vind onze wei ook wel erg veel charme hebben door al die spullen :j . Hadden ook een leuke oude picknicktafe die we nog steeds hebben en nog zo'n spulletjes (een oud geitenhok waar de kat lustig gebruik van maakt :D ) Dat voorval met de klepelmaaier is wel echt niet fijn... Zal wel een heel werk zijn geweest om alles er weer uit te prutsen!

Het water kan inderdaad echt niet weg, ze zijn diep genoeg en de buurboer maait de kanten ook altijd helemaal uit elk jaar. Ik zal binnenkort dan eens horen bij de gemeente wie hier verantwoordelijk voor is (ik denk de instantie "Waterwegen en zeekanalen"), de grachten lopen uiteindelijk ook ergens af in grotere waterwegen, maar momenteel staan ze dus gewoon helemaal stil, dus er is iets niet ok.

Leuk, nog een klusser, ni_ne!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:54

die palenboren, wat zijn dat precies voor dingen?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:57

Waar de palen de grond mee in worden gezet? Is een samenstelling van een machine op rupsbanden die ook een vorklift is, maar dus ook een grote ijzeren grondboor kan dragen die 80-90cm de grond in geduwd kan worden. Zoals op pagina 3 een foto van staat.
Maakt een erg groot gat waarin de paal komt, die dan met klei/zand/grind, en voor de hoekpalen ook beton, wordt vastgezet.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:25

leuk dat je je eigen stukje hebt gekocht. het ziet er al goed uit

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:16

Wat leuk om je topic te lezen.
Ik heb een soort gelijk project alleen kleiner, een stuk wei en een bak waar 5 a 6 jaar niets aan gedaan is.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 19:06

Update *\o/*

Het begint écht goed op te schieten. Met een beetje geluk kunnen ze morgen de voorlaatste dag aan de palen werken, ik hoop het echt aangezien het volgende week gaat regenen en dan kan er niets meer gezet worden...

Momenteel staat dit al allemaal als palen:
Het blauwe is gezet én vastgezet
Het rode moet nog gezet worden
Het oranje is gezet, maar moet morgen nog worden vastgezet
Soms staat er nog wat rood naast het blauw, maar daar moet geen dubbele rij palen komen, heb maar wat geprutst met paint :j . De onderste lange zijde van de bak moet nog wel met een dubbele rij palen worden gezet, daar staan er bomen langs de hele rij geplant.
Afbeelding

En zo ziet het er dus uit:

Lange zijde bak, opening naar de winterweide
Afbeelding

Scheiding winterland/zomerland, vanuit de bak genomen. Als je goed kijkt zie je dat er ook palen staan die het winterland nu in 2'en deelt.
Afbeelding

Waar vroeger de 'houten' omheining stond:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8236_n.jpg
Vroeger
Afbeelding
Nu
Afbeelding

Scheiding winter/zomerweide
Afbeelding

En hier zie je dat het weiland onderaan in het midden op het plan nu een stuk langer wordt, maar hierdoor ook de smalle doorgang (L-vormige wei) nog smaller wordt. De doorgang blijft 7.5 meter, dus mag niet voor problemen zorgen :) . Je ziet de hoekpaal die al gezet is.
Afbeelding

Zo, dat was het weer voor vandaag, morgen misschien nog duidelijkere foto's, als het iets minder grijs weer is (hopelijk).

Fiero6, dat klinkt ook een leuk project!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:27

zo wat gaaf :D blijf zeker nog volgen!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:43

Leuk te volgen
Hier al jaren bezig
Maar bedenk vaak weer wat nieuw of anders

Mijn palen breken nu na 3 jaar soms wel af, van de zomer vervangen
En mijn dure 4 cm draad is op, ijzer draadjes geroest
Dus dat Moet ook vervangen
Waarschijnlijk ipv 4 * 4 cm, 2 * beoband en 2 * dun stroom draad

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:04

kevje06 schreef:
Leuk te volgen
Hier al jaren bezig
Maar bedenk vaak weer wat nieuw of anders

Mijn palen breken nu na 3 jaar soms wel af, van de zomer vervangen
En mijn dure 4 cm draad is op, ijzer draadjes geroest
Dus dat Moet ook vervangen
Waarschijnlijk ipv 4 * 4 cm, 2 * beoband en 2 * dun stroom draad

Precies je blijft bezig en bedenkt in de loop der tijd steeds nieuwe dingen. Ik vermoed zomaar dat ik ook nog jaren bezig ben. Hoop voor TS wel dat zij voor een tijdje klaar is! :j

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:28

Ik duim voor je :-)

Het zal super mooi worden ik ben jaloers.

Ik bekijk net de foto's. Wat een vooruitgang !
Laatst bijgewerkt door Martine op 05-03-12 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:14

Ine! Het ziet er daar al 10000000x beter uit! Oh, als ik weer thuis ben dan moet ik gauw komen kijken hé! En wat is Marieke al mooi en groot <<) 14 mei ben ik weer thuis, daarna daten?
Ik zie dat het rijden met Mara ook super gaat, ik ben eens benieuwd! :)
En ohja, ik stel voor dat je stopt met maflingers en andere paardbeesten te kopen, want je moet nog een stal vrijhouden voor mijn paard later :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:02

Ik ga ook volgen!

Heb een stukje land van ongeveer 6200m³ oftewel 62 are, verdeeld in 2 stukken omdat er een loswegje doorheen loopt dat vrij moet blijven.

Ik wil graag dze maand nog het grootste, ongeveer een vierkant, al opnieuw voorzien van omheining.
Omdat ik met een warmbloed hengst zit, een shethengst, een tinkerruin en binnenkort nog een shetruintje was een nieuwe omheining vinden niet makkelijk. Nu is het allemaal flinterdun ijzerdraad, soms maar 1m hoog. Voor m'n merrie (ingeslapen begin dit jaar) en de ruin was dat goed, maar voor een hengst dus écht niet.

Mijn keuze is gevallen op dat kunststof soort band van hippofence. Kan je in bruin en grijs verkrijgen, ik heb grijs gekozen omdat ik dat in de buurt met 30% korting kan krijgen uit een winkel die ze in overstock heeft en er dus vanaf wil. Zit nog in de verpakking. Kwam op 450€ voor 7 rollen van elk 100m/rol.
Moet wel voldoende zijn voor een stukje van 0,5ha, nee? Iemand die sterk is in rekenen? Zou er graag 3 banen mee voorzien op 1m60, 1m en 60cm hoogte. Daartussen wil ik ook nog stroomlint spannen, ofwel dunne stroomdraad. Tenzij dat snel breekt, dan neem ik liever iets steviger maar dat heb ik nu genoeg liggen...

heeft er iemand tips hoe dik ik de palen best neem? 10cm lijkt me altijd zo... dun :P

En ik zal ook voor en na foto's posten :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:09

leuk topic, ik volg. heb sinds vorig jaar een eigen stuk grond wat we ook flink op hebben geknapt.

Varekaj: hou er wel rekening mee dat het heel erg lastig is om beo band op te spannen.