Paarden aan huis: Alleen paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:15

Zespri schreef:
Voor de mensen die hun paarden 24/7 op de paddock/stal hebben, mag ik vragen hoeveel geld jullie kwijt zijn aan hooi per maand per paard?

Ik ben 80 euro aan hooi kwijt per maand voor paard en pony;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:19

hier staan ze in de winter alleen op zand, we hebben een soort van padockparadijs, onze kavel loopt in een smalle punt, het laatste stukje is een stukje bos, we hebben een pad gemaakt aan 1 zijkant van de wei, naar het bos toe, en ze hebben een L vormige paddock, ongeveer 1000m2. daar zijn ook de loopstallen.
We hebben in de stal en in het bos, hooi netten (http://www.huck.nl) zodat ze wat langer over hun hooi doen, we hebben sobere rassen.
Het pad naar het bos is uitnodigend om soms heel hard te rennen, we hebben een groep van 6 paarden in diverse leeftijden.
ik zou het wel aandurven met 2 paardjes, als je het creatief kunt aanpakken en voor veel beweging zorgt door dat te stimuleren met paadjes en hooi en water op diverse plekken, kom je een heel eind hoor. Enne een paard wat geen gras eet, is niet zielig, zolang er voldoende hooi is en veel eetmomenten, zou ik me daar geen zorgen over maken.

gupje

Re: Paarden aan huis: Alleen paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:59

ik ben alleen aan hoor per maand ong. 60 euro kwijt voor 1 hele sobere fjord.
Ze krijg 's ochtends om 7 uur hooi..(biks) dan om 9 uur als ze naar buiten gaat volle mand hooi met luzerne verdeeld over paar manden verpreid op de paddock, 12 uur volle mand hooi, dan om 5 uur als ze naar binnenkomt hooi en om 8 uur 's avonds weer hooi.

Voorderest heeft ze op de paddock ook takken liggen om aan te snuffelen en te happen, bal en een maatje (fjord)

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:18

Wij wonen straks ook in een huis met een klein stukje grond erachter. Toen ik het voor de eerste keer zag dacht ik wel, poeh wat klein! Maar als ik zie hoe de huidige bewoners het doen. 1 stuk een paddock en 2 kleine stukken als land. Ach het moet ook wel lukken met een kleiner stukje. Het nadeel is dat je voer moet aankopen. Maar als dat verder geen probleem is moet het best lukken op een klein stukje!

Ik reken ongeveer 1 grote baal kuil voor 2 paarden in 1 maand, met brok en haver bijgevoerd en af en toe een middagje op het land.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:23

Voor de winter oké maar in de zomer nooit weiland zou ik persoonlijk nooit willen.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:25

Bij ons op stal staan de paarden ook in paddocks, er zijn 4 paddocks, in de grootste 2 staan zo ongeveer 5 paarden en in de kleinste 2 niet meer dan 2 paarden. Dit is ongeveer de grootte van een rijbak. Ze rennen veel en volgensmij hebben ze het allemaal prima naar 't zin :)

Zespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 11:15

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reactie's. Voor mezelf had ik eigenlijk besloten het wel te doen, helemaal toen een buurman wel bereid was een stukje land af te staan.

Maar, toen ik hoorde dat het pand te koop staat en ook te koop zal blijven heb ik er toch maar vanaf gezien. Hoe leuk en mooi het ook is, ik heb geen zin om binnen bepaalde tijd weer op straat te staan, mét mn paard....

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:56

joyfordogs schreef:
hier staan ze in de winter alleen op zand, we hebben een soort van padockparadijs, onze kavel loopt in een smalle punt, het laatste stukje is een stukje bos, we hebben een pad gemaakt aan 1 zijkant van de wei, naar het bos toe, en ze hebben een L vormige paddock, ongeveer 1000m2. daar zijn ook de loopstallen.
We hebben in de stal en in het bos, hooi netten (http://www.huck.nl) zodat ze wat langer over hun hooi doen, we hebben sobere rassen.
Het pad naar het bos is uitnodigend om soms heel hard te rennen, we hebben een groep van 6 paarden in diverse leeftijden.
ik zou het wel aandurven met 2 paardjes, als je het creatief kunt aanpakken en voor veel beweging zorgt door dat te stimuleren met paadjes en hooi en water op diverse plekken, kom je een heel eind hoor. Enne een paard wat geen gras eet, is niet zielig, zolang er voldoende hooi is en veel eetmomenten, zou ik me daar geen zorgen over maken.

De netten zien er goed en sterk uit! Wel vraag ik mij af hoe groot de maaswijdte is en of ze sterker zijn dan de andere reguliere hooinetten?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:58

dat zou mij niet perse tegenhouden, mits je dingen goed op papier kunt zetten. In de huidige markt blijven veel woningen lange tijd te koop staan en als je goede afspraken op papier zet (met name over de opzegtermijn van de huur), de huurprijs gunstig is en jij zelf ook het idee hebt dat je wel weer ergens redelijk vlot terecht zou kunnen (al is het voor tijdelijk) dan kun je de gok wagen natuurlijk.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:12

Is er voor jou zelf geen optie om het te kopen dan? Of heb ik dat gemist :)

Plus wat hierboven wordt geschreven, als je goede afspraken maakt sta je echt niet van de een op de andere dag op straat. Je kan een wederzijdse opzegtermijn afspreken,

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:37

Waar is het :D ?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:12

ElCid schreef:
Als ik mijn paarden zou laten grazen op het gras wat hier rondom ons staat ontneem ik hen iets veel belangrijkers; nl. hun leven! Want dan kan ik wachten op hoefbevangenheid, lever/ nierproblemen, koliek, etc.
Veel van het gras hier is koeiengras, wordt 4 tot 6 x per bemest met kunstmest en gier en liefst ook nog bespoten tegen onkruid. Oftewel dodelijk voor een paard; misschien niet meteen maar na verloop van tijd wel

Wat een grote onzin zeg !!Wij hebben 10 hectare voor een paard of 12 -15 en dat van veulen met hun moeders , jonge paarden etc ..vanaf mei hebben wij echt volop dik en goed gras en dit tot september ..net omdat we goed bemesten , elke jaar tegen onkruid laten sproeien , in de winter kalken etc ..en ik heb nog nooit in 20 jaar dode paarden of paarden met hoefbevangenheid, niet en lever problemen of koliek gehad :? Een paard wat gevoelig is bouw je op van een uurtje naar halve dagen en zo ook voor de sportpaarden maar al de andere gaan in de zomer volop in het gras ..op een zandbult of weiden waar enkel onkruid in groeit vind ik 10 x zieliger voor een paard
Ik kan intens genieten om in de zomermaanden door de groene weiden met kniehoog gras te wandelen om mijn paarden zo te zien vertoeven !!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:28

Hoi hoi TS, ik lees ondertussen al dat je het niet gaat doen ivm huur. Snap ik helemaal. Ik heb samen met nog wat meiden een stukje gehuurd waar wel ook zelf een paddock hebben aangelegd en dingen hebben opgeknapt. Een geld risico, maar we staan er over 2 weken een jaar en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Poeh wat is het lekker om je eigen ding met je paarden te kunnen doen. Als het ECHT mijn grond was zou ik het zeker weer heel anders doen (heb hier wel een paar prachtvoorbeelden gezien zeg!), maar dit functioneert. Paardjes de hele dag op de paddock met voer.
Anyway, vorig voorjaar moest de weide nog ingezaaid worden en dus konden ze er in augustus een beetje op. En weet je, ik heb qua paardengezondheid nog nooit zo'n fijne zomer gehad. Mijn Welsh A werd geen seconde te vet en mijn NRPS paard die enige neigingen heeft tot insuline resistentie werd geen seconde druk door het gras....wat een heerlijkheid. Ook de andere paarden deden het super...

Weet je, mocht je de mogelijkheid nog een keer hebben, dan kan je toch inderdaad hier en daar een randje gras inzaaien en ze daar af en toe laten lopen (stellen ze wel op prijs), maar over het algemeen denk ik dat de meeste paarden zoveel gras niet nodig hebben. Niet dat ze het niet graag willen, het is een natuurlijke houding, maar het is zeker niet altijd de meest gezonde oplossing (Besita, merries met veulens en jonge paarden kunnen er zeker vele beter tegen, maar er zijn echt plenty paarden die het beter doen op minder gras...).

Hoe dan ook, jammer dat het niet door gaat, maar wel leuk dat je erover hebt kunnen nadenken toch?

:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:48

Als huurder heb je vaak veel rechten en kun je niet zomaar ineens op straat worden gezet. Gewoon een ruime opzegtermijn afspreken bij verkoop... Aan de andere kant snap ik wel dat je liever verhuist als je weet dat je daar gewoon kunt blijven wonen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:34

Maar volgens mij heb je maar een huurvergunning voor 1 jaar omdat het huis in de verkoop staat...dat gaat via een vergunning van de gemeente.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:37

volgens mij moet je toestemming hebben van je hypotheekverstrekker, niet via de gemeente.
Is het al helemaal je eigen huis (eigen geld) dan staat het je vrij dat te verhuren aan wie je wilt.

De reden dat hypotheekverstrekkers vaak problemen hebben met onderverhuur is juist omdat huurders er zo moeilijk uit te krijgen zijn en het huis verhuurd, veel minder opbrengt bij een (gedwongen) verkoop dan wanneer het "leeg" opgeleverd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:03

Ook, maar je krijgt een speciale vergunning om bij verkoop je huis te verhuren, dan heb je dus een tijdelijke verhuurvergunning...de huurder kan dan ook geen aanspraak maken via de huurwet op huurbescherming.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:45

maar er zal vast wel een opzegtermijn aan vast zitten? Als die lang genoeg is, heb je de tijd om wat anders te zoeken... Lijkt me minimaal 1 maand, maar bij huizen verkoop zit er meestal wel meerdere maanden tussen verkoop en overdracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:37

Je gaat er mee akkoord, ik denk ook wel opzeg termijn...want per direkte oplevering is eigenlijk niet mogelijk...zal idd wel 1 maand zijn. Maar kan ook langer zijn als iemand het koopt met optie van een jaar omdat hij zelf nog moet verkopen...dan heb je als huurder dus mazzel en als verhuurder ook. Soms zitten er huurders in waarvan het huis nog niet is opgeleverd door de bouw.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:46

@besita: lezen? Ik heb het over koeiengras wat hier rond om mijn huis staat; dus overbemest ( 3 a 4 x gier, 3 a 4x kunstmest + een paar keer per jaar gif tegen onkruid het liefst meteen na iedere maaibeurt) , bespoten zodat er niet eens meer een paardenbloemetjes in staan en doodgemaaid, nooit begraasd dat er alleen maar een soort sla opgroeit die ca. 5 x per jaar kort wordt gemaaid om na ca. 2 dagen in een kuil te verdwijnen! Paardengras is iets anders, zoals ik al schreef, maar hier in de buurt is alleen maar overbemest koeienland.

Wij hebben ook een keer een woning gehuurd die te koop stond, we zijn daar na verloop van tijd, met ruim tijd om iets anders te zoeken vertrokken en kregen ook nog 5000,- verhuiskosten mee.
Als je het goed vast laat leggen, je goed laat informeren kom je een heel eind. Je hebt als huurder nl. heel veel rechten, en als je eenmaal huurt kan een verhuurder ( toen was dat tenminste zo) jou alleen de huur opzeggen als hij van tevoren een termijn heeft afgesproken waarbij hij het zelf weer wil gaan gebruiken.
Maar dan nog is en blijft het een wat onzekere situatie die zeker niet "voor altijd" is!

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:04

Misschien niet helemaal een ideale situatie maar ook niet heel slecht toch? Als ze maar genoeg ruwvoer krijgen en beweging. Ik ken iemand die heeft zijn paard de hele dag in een gammele stal,krijgt weinig beweging en in ruwvoer gelooft meneer ook niet. Hij voert alleen brok en gebroken mais...wat een rare mensen heb je er toch bij..Dan is jouw situatie toch veel beter!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:20

Lees nu dat je het niet doet ivm met de huur, echter staat mijn paard er net zo bij als in de situatie in je openingspost. Paard staat bij mijn schoonmoeder aan huis (hun hebben 2 boxen, een paddockje en een buitenbak), en ze gaan zowel op op 't paddockje als in de bak. Is verre van ideaal, aangezien er geen land is, maar het is acceptabel en ze kunnen er lekker de beentjes strekken.

Foto's van de situatie:

Afbeelding
met grasjes

Afbeelding
Vooraanzicht paddock

Afbeelding
Zomer 2011 - zonder grasjes - . Favoriete bezigheid van m'n paard; zodra het zonnetje begint te schijnen en het zand wordt lekker warm, gaat ze altijd languit genieten.

Afbeelding
Buitenbak